Plzeňský kraj vybírá dopravce pro spěšné vlaky do Karlových Varů, vítěz převezme jednotky Českých drah
Od roku 2026 by mělo dojít k rozšíření počtu jednotek na trase o další dvě.
Plzeňský kraj se pouští do další nové otevřené soutěže na provoz části elektrických vlaků. Začal hledat dopravce, který zajistí provoz osobních a spěšných vlaků na trase Plzeň – Cheb – Karlovy Vary. Odhadovaná hodnota zakázky je 3,37 miliardy korun.
Zakázka byla zveřejněna na profilu zadavatele. Soutěž přinese i jedno specifikum, které u soutěží na železniční výkony v Česku není zvykem. Část jednotek pro provozní soubor už nyní na trase jezdí a jsou ve vlastnictví Českých drah. Pokud ČD neuspějí, jezdit s nimi bude vítěz soutěže. Taková byla podmínka evropské dotace z Operačního programu Doprava, se kterou byly jednotky nakoupeny. Jde o společnou soutěž s Karlovarským krajem, který objednává provoz vlaků na svém území.
Na trase dosud jezdí dvouvozové jednotky RegioPanter řady 650.2. Podle zadávací dokumentace má vítěz pořídit ještě další dvě jednotky pro období od prosincové změny jízdních řádů v roce 2026. Nemusí být nové, ale nesmí byt starší deseti let.
Vítěz má získat smlouvu již od prosince letošního roku, kontrakt bude na patnáct let. Roční provoz je odhadován na 824 tisíc kilometrů. Vítěz se bude vybírat jen podle ceny. Linka je označována jako P1 Západ. Pro soubor P1 Jih má být vítěz soutěže vyhlášen příští týden.
Navrhovaný jízdní řád počítá i nadále se šesti páry spěšných vlaků denně a některými vloženými osobními vlaky v části trasy, od roku 2026 přibudou hlavně osobní vlaky v některých relacích.