Plzeňský kraj vybírá dopravce pro spěšné vlaky do Karlových Varů, vítěz převezme jednotky Českých drah

Nové elektrické jednotky 650.2 RegioPanter pro provoz spěšných vlaků Plzeň - Karlovy Vary. Foto: České dráhyNové elektrické jednotky 650.2 RegioPanter pro provoz spěšných vlaků Plzeň - Karlovy Vary. Foto: České dráhy

Od roku 2026 by mělo dojít k rozšíření počtu jednotek na trase o další dvě.

84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdnek

nač vyhazovat tolik peněz,snižte jízdné,ať si lidé cestu mohou dovoli! vlaků je dost,ale na starých si manažeři nenekradou.kdo potřebuje wifi a podobné nesmysly.lidé se chtějí levně dostat z jednoho města do druhého.

Dotaz

Čím dál tím větší tarifní zmatek pro cestující. Hlavně na pomezí krajů. kdy cestující pravidelně dojíždí do zaměstnání z jednoho kraje do druhého. Například Řečany nad Labem – Poděbrady. Nástup v Pardubickém kraji ( IREDO ), výstup v Středočeském kraji ( ROPID ). Takže měsíční jízdenka na celou trasu v krajských tarifech nejde. Když si koupí měsíční v tarifu ČD, tak z Kolína do Poděbrat jezdí tři dopravci ( Os ČD, R RegioJet, a Sp ARRIVA ) takže použitelný spoj je pouze jeden ze třech. Dříve jeden tarif a spojení třikrát za hodinu, dneska jen jednou za hodinu. Jedině dvě… Číst vice »

Jonáš Jiří

To je propletenec, když jsou Pantery v uni nátěru „Najbrt“ ČD, pak jsou asi i jejich vlastníkem. Komu by je pak předávaly? Maximálně prodaly a to jen, pokud bude oboustranný zájem.

František Plášek

Slyšel jste o lakování nebo polepu-?

Fandík

Jen si v duchu říkám, co se stane při změně dopravce ? V podstatě asi nic. _Jen si zaměstnanci poděpíšou nové smlouvy, vezmou nové košile… A jestli by tam byla nějaká služba navíc, to je otázka….

Jarda

tam někde píší že by se předávali lidi? Píše se o vlacích, takže by by jiný dopravce přivezl jen svůj personál a jezdil s vlaky čd 😀 Vždycky jsem se setkal s tím, že při přebrání linky at už německým die lländderbahn nebo arriva, tak měli svůj personám, ale byl jsem obvykle rád, protože přišli malí, nebo ve středním věku a vystřídali ty protivné „důchodce“ z čd. 😉

Jarda

docela mě překvapilo, že nehodí vše čd, dokud jim to mužou dát legálně a přispět jako další kraje k návratu monopolu a vypakování alternativních dopravců.

Leinad

Co by z toho kraj měl?

Jméno*

Nic, jen by přišel o dotaci z EU.

Jarda

není ta dotace vázaná na ta vozidla čd? Takže pokud by jim to dal bez soutěže, tak by se nic nestalo. Nový dopravce by nemohl přivést jiné vlaky a musel by jezdit s těmi od čd. Takže si myslím, že moc dopravců se tam asi hrnout nebude, ale třeba někdo bude chtít, kdo ví.

Apollo 17

Dotaci by ČD musely vrátit a objednavateli by naúčtovaly vozidla o 85 procent dražší.

král j

Člověk by pochopil, kdyby se jednalo o spoje, o které nemá nikdo zájem. Tady to ale fiunguje mxslím bez problémů.

Lomb

O tom to fakt není.

G....

Končí stávající smlouva, tak se soutěží nový dodavatel. Pro maximální transparentnost a minimální cenu.

J.K.

Má někdo odkaz na jízdní řád od roku 2026? ( Co konkrétně pokryjí ty dvě další jednotky?)

J.K.

Jo díky, jestli správně koukám tak to není vlak navíc, ale posílení toho vlaku v 5 odpoledne z Plzně v pátek na dvě jednotky…. (Mimochodem v letní víkendy by to chtělo i ty ranní z Plzně)

Jenom mě to zajímalo, díky za link.

Vojtech

Krom zadávací dokumentace je to stejně sci-fi, jako dohady kolem jízdního radu 2019/2020. Už se ze toho hraběte 3 roky. Za 2 roky budou volby, pak další…

xyz

Další ze série případů, u kterých si kladu otázku: pročpak kraj(e) nesoutěžil(y) ty výkony už v době, kdy ty jednotky byly pořizovány?

Mates

A čo mali urobiť? Predčasne vypovedať stávajúce zmluvy?

xyz

Od 12/2009 platily 10leté smlouvy.

Takže smlouvy účinné od 12/2019 mohly být soutěženy, včetně podmínky pořízení nových jednotek již k tomuto termínu.

marek hudec

pro cestující je to ideální situace – jízdenky IDPK tu drtivě převažují a pokud by vyhrál jiný dopravce než ČD, změnil by se defacto jen vizuál – – počet vlaků a kvalita souprav se nezmění

suri

nezměnil by se dokonce ani vizuál, ten si kraj drží jednotný bez ohledu na dopravce, jediná (ne)viditelná změna by bylo přemalování loga na dopravce schovaného někde na skříni vozidla a pak ještě jiný stejnokroj personálu

Jméno*

U jednotek 650.2, které jezdí na Cheb a jsou v nátěru PK, by se nezměnilo dokonce ani logo, neboť mám pocit, že tam kvůli všemožným polepům ohledně dotace logo ČD nikde není

Avlaky

Nyni jsou 2 jednotky v barvě kraje a 2 jednotky v barvě dopravce, takže barva by se na dvou jednotkách zmenila

Aaabbb

Změnilo by se to, že by si již nemohli zakoupit jízdenku v tarifu dopravce v mezikrajské přepravě, jiný dopravce by neměl mobilní aplikaci, půjčovny kol, úschovny apod.

Jméno*
Jiří Kocurek

Zakoupení jízdenky v tarifu dopravce v mezikrajské přepravě … přes mobilní aplikaci/web je u soukromníka nemožné? Jezdím na ně, doteď jsem to netušil.

Gajda

Třeba Arriva aplikaci má a mezikrajská jízdenka je často cenou rovna OneTicketu.

kix

aplikaci sice má..ale s čd můj vlak jsem provedl stovky nákupů a jestli se mi nepodařilo zakoupit jízdenku 1x, tak to bylo hodně..u arrivy je standard nakupovat lístek tak min. na 3x..

Lomb

Dopravce bude nabízet takové služby, které mu zadavatel zadá.

Leinad

Pujčovny kol a úschovny s tím jak souvisí? To si ČD přeci můžou provozovat i tak

G....

Kolo z půjčovny ČD si můžete půjčit i když přijedete autem nebo vlakem jiného dopravce, totéž úschovna zavazadel, stejně jako v jakékoliv jiné komerční uschovně/půjčovně soukromého provozovatele. Zde skutečně problém není.

Avlaky

Nebylo lepší nejdříve vysoutezit dopravce který ný ty dotace dostal?

Takhle se zbytecne tříští vozový park dopravců (pokud teda nevyhraje ČD)

Novotny

Je videt, ze dotace byly ucelove. Kdyby to vyhral jiny dopravce , dokaze to opravit a mit vlastni zazemi? A zamestnance?

Lomb

Musel by si poradit.

Elb

Když bude jezdit ve městě, kde se ty jednotky vyrábí, tak si snad dokáže pohodlně zasmlouvat údržbu tam, ne?

Kubista

Nic proti ale nemyslím si, že to je reálné. Plzeňská škodovka už nyní dává svoji práci ven (ŽOS Trnava, montáže v PARS) a tak by asi o údržbu a servis neměla sebemenší zájem protože by ji to zabíralo místo pro větší kšefty

Lomb

Nevím jestli je dobré, že výrobce pro svoje stroje nedokáže nabídnout servis. To nemá moc budoucnost.

libor

tak si může domluvit servis u ČD, co je na tom? pokud vím, tak ČD vPlzni stavěly nové depo…

Jan

Budu hádat, hledáme, hledáme, supermanažera z M. Lázní najdeme…

Miroslav

O čem to mluvíš?

Martin

O členovi ANO, který po neúspěchu v krajských volbách dělá manažera u ČD a k tomu starostu(?) v MarLáz. Čím víc funkci, tím líp.

Zesp

Jak by bylo řešeno jízdné, pokud by to nebyly ČD? Každý kraj má svůj systém, jízdenka ČD by neplatila, takže mezi kraji by se jezdilo na tarif onoho dopravce, one ticket díky svému nastavení nepoužitelný? Pěkný zmatek.

Zesp

Sp Plzeň – KV (a jiné vlaky) v Chodové Plané v létě loňského roku, kdy byly nové jednotky postupně nasazovány do provozu:

https://youtu.be/x8uNSpWuxDA

Fliczek

Ano, běžně se používá v rámci kraje integrovaný tarif, přeskrajské cesty pak v tarifu dopravce či One ticket. Ten One ticket někdy stojí stejně jako jízdné ČD, někdy je i levnější než integrovaný tarif. Někdy, ne vždy.

Já bych v tom takový problém neviděl. Funguje to jinde, proč ne zde. 🙂

Průzkumník

Stejně jako se to řeší třeba u R Plzeň – Most.

Ryk Mat

Jsem opravdu zvědav, jestli se najde nějaká firma, která si troufne podnikat se Škodašmejdy bez ministerstva platícího chyby managementu za zadkem.

noerf

Teoreticky by se mohli domluvit na servis přímo se Škodou, když je to v Plzni. Další věci je, jaké další jednotky dopravci nabidnou.

mic

Jak mají ten případný převod vlastnictví zařízen? Poku mě paměť neklame, tak v Liberci se taky holedbali převodem vlastnictví a pak z toho raději vycouvali…
A vybírat jen na základě ceny se nemusí úplně vyplatit…

král j

Pro cestující by to byl zmatek, kdyby některé vlaky byly ČD, některé zase někoho jiného.

Alex

A jak se to tedy prosím dělá dodnes, kdy například v Ústeckém kraji jezdi i pět dopravců?

ABC

tak maj ovšem intergrovaný systém….
ovšem integrovaný „systém“ karlovarského kraje (kde například neexistuje jednorázové jízdné) má svá specifika….

Fliczek

Na R25 si cestující taky zvykli. 🙂 A zrovna kolem Varů, či Mariánských Lázních nejezdí pouze jeden dopravce. I v Plzni…. a najednou by to měl být problém? 🙂

Lomb

Cestujícím je to naprosto jedno a je nad jejich rozlišovací schopnosti, kdo jaký vlak provozuje. Natož když ty vlaky budou mít stejné barvy.

Olcit

Vzhledem k tomu, že cestu vlakem si pravidelně platí cca 8% populace, tož myslím, že ke zmatení většiny populace přispívají spíše jiné faktory.

Např., že firma která provozuje železniční dopravu si do názvu zavedlo slůvko „dráhy“. A aby to potvrdila, tak svůj firemní magazín nazvala „Železničár“.

Což dává perfektní smysl v kontextu s firmou provozující mj. nádraží, která se zove „Správa železnic“.

(ironie)

3PO

Ještě jsi zapomněl připomenout, že na 60ti procentech železničních tratí se odehrávají pouhá 3 procenta osobní železniční přepravy.Jako naprostou samozřejmostí už bereme vypínání dotací.Dneska jsi to ještě nepsal a to je už 11 hodin.😃😃😃😃😃

Olcit

Nic takového jsem netvrdil. Pokud chcete citovat, tak prosím pravdivě. Děkuji.

král j

Slovo „dráhy“ má historický původ, od r. 1918. A časopis Železničář vychází snad od nějakých 60. let. A zaměstnanci ČD jsou snad také železničáři…

Olcit

Je omylem si plést železniční dopravu s muzeem, Například původní význam slova „zpověd“ je také úplně jiný než ten význam který převažuje dnes ve většině společnosti. Ale nikomu to nevadí. A zejména nikdo nečerpá obrovské dotace v desítkách miliard Kč, aby celé populaci vysvětloval, že původně se slovem „zpověď“myslelo něco úplně jiného než dnes.

A když už SŽDC utrácela spoustu peněz během Babišovy vlády za přemenování z názvu SŽDC, tož ten nový název SŽDC měl být výstižný, srozumitelný populaci … vzhledem k tomu, že cca 95% příjmů SŽDC pocházelo z dotací, tak se SŽDC měla přizpůsobit populaci. Nikoliv naopak.

xyz

Název „Správa železnic“ právě že je dost výstižný.

O. K., název „České dráhy“ pro „jednoho z mnoha dopravců v osobní přepravě“ skutečně je zavádějící. Stejně jako např. název „osobní vlak“.

Olcit

Odmítám s Vámi diskutovat. Nezlobte se, prosím, ale nemám důvod měnit své rozhodnutí = sdělil jsem Vám to již několikrát a budu to opakovat. Neboť se neshodneme naprosto ani v tom základním.

Jevíte se mi, že dle toho co jste napsal schvalujete nepotismus a schvalujete zásadu „všichni jsme si rovni, ale někteří jsme si rovnější“. Je Vaše právo o tom přemýšlet.

Mé právo je věnovat svůj čas něčemu jinému.

Mějte se fajn.

PetrV

My bychom si moc přáli, abyste dodržel slovo a odmítal diskutovat. Děkujeme moc.

PvvS

Zaseklýmu spambotovi se to nedá vysvětlit.

Olcit

Je v pořádku, že jste nepochopil. Každému není shůry dáno.

PvvS

Jsem rád, že zvládáte i sebekritiku.

Karel

SŽDC se přejmenovala na SŽ z nařízení EU, jejímž je ČR členem..A to již od roku 2004

Olcit

Zdroj, prosím?

Nebo snad čerpáte z aprílového čísla OBZORu?

Leinad

Jaké nařízení?

xyz

Několik let v 90. letech 20. stol. se to periodikum jmenovalo „Týdeník ČD“.

P. S. Zaměstnanci např. ICOMu Transport jsou „silničáři“? 🙂

Jiří Kocurek

Co to je za blbost? IDS jízdé v tom platí stejné ať to jede kdokoliv.

Jak to asi řeší u autobusů, kde je těch firem desítky? A jak u NAD, kdy autobusy patří kolikrát každý někomu jinému a režijka v nich platí…

G....

Na nádraží v Mostě jezdí 5 dopravců a zmatky nejsou žádné.

Kamui

Zrovnabtady bych řekl že ČD mají dost konkurenční výhodu, protože vlastní depo kde mohou provádět údržbu. Jiný dopravce by si musel depo pořídit nebo pronajmout, což se negativně odrazí na ceně.

Kubrt

Nicméně ČD to depo taky nějak financovaly a teď ho provozují, takže taky si nesou nějaké náklady. Spíš bych to formuloval tak, že ČD mají konkurenční výhodu v tom, že některé kraje jim nabagrovaly výkony bez jakékoliv snahy o nějakou formu soutěže, což jim dává možnost jisté velkorysosti v uzavírání jiných kontraktů.

F. K.

Odpisy, ne náklady.

Olcit

Úroky, třeba?

Kubrt

Sorry, nejsem účetní, nebyl jsem si jist, zda slovo odpisy je to pravé.

jal

Bude dělat v depu ČD, jak se ostatně děje v mnoha dalších. Případně ho odkoupí.

To už je jisté, že přejdou na jiného dopravce? Z nadpisu to tak vyplývá.

Kubrt

Vítězem můžou být i ČD, holt v nadpisu není prostor pro nějaké složité myšlenky.

Jiří Kocurek

Za peníze v Praze dům. Když mám depo, tak pro něj potřebuju práci. Když mám depo a pro něj práci, placenou zákazníkem, tak bych musel dělat něco fakt blbě, abych si nevydělal.

libor

tak tady je asi méně pravděpodobné, že by po tom hned skočil někdo jiný… Odhadoval bych, že to zůstane u ČD….

suri

Pro autora – linka, resp. soubor P1 VÝCHOD neexistuje, existuje P1 JIH Horažďovice předm. – Plzeň – Pňovany