Plzeňský kraj chce zrušit soutěž na nového železničního dopravce pro Český les

Regionova v Tachově. Foto: Larsvr6/ Wikimedia CommonsRegionova v Tachově. Foto: Larsvr6/ Wikimedia Commons

Nabídka Českých drah v provozním souboru Český les je o 30 milionů vyšší než platí kraj nyní.

Rada Plzeňského kraje chce v pondělí kvůli vysoké nabídkové ceně zrušit soutěž, v níž vybírá nového železničního dopravce pro oblast Českého lesa. V minulých dnech už zrušila soutěž pro Plzeňsko, která zahrnovala výrazně větší rozsah dopravy. Do obou tendrů se přihlásily jen České dráhy. Tuto středu kraj podepsal desetiletou smlouvu s českým železničním dopravcem GW Train Regio, který bude od prosince 2023 deset let zajišťovat osobní dopravu v Pošumaví. Soutěž, která se týká Českého lesa, bude pravděpodobně příští týden zrušena, řekl náměstek hejtmanky Pavel Čížek (STAN).

„Protože na nás dopadlo, jako na všechny kraje, snížení daňových příjmů vinou koronakrize, a tak musíme posoudit ty koncepty, případně možná o něco snížit požadavky na kilometry nebo v některých místech možná snížíme požadavek i na velikost vlaků. A to s jediným cílem, aby to pro nás bylo finančně schůdné,“ uvedl Čížek.

Současné nabídky byly podle něj, na rozdíl od GW Trainu, pro kraj příliš vysoké, u Plzeňska by to znamenalo ročně navíc 150 milionů Kč. „To si vůbec nemůžeme dovolit,“ uvedl náměstek. U Českého lesa by šlo až o 30 milionů navíc. Navíc ministerstvo dopravy zkrátilo termín, odkdy tam musí motorové lokálky mít automatizovaný zabezpečovací systém ETCS, a to už od roku 2026 nebo 2028. „Tím se nám to prodražuje, takže musíme vymyslet koncept, který dokážeme ufinancovat,“ řekl.

Průkopníci otevřených soutěží

Podle Čížka bude na zvážení, zda kraj půjde u zbylých dvou oblastí cestou nové soutěže nebo přímého zadání. „Spíše se nabízí to, že v Českém lese možná půjdeme do přímého zadání kvůli ETCS, takže by se dalo říct, že bychom tam do té doby (do roku 2026 nebo 2028) dojezdili ty staré vlaky. Ale na Plzeňsku bychom rádi pokračovali v soutěži,“ řekl.

Hejtmančin náměstek řekl, že Plzeňský kraj zadává ve srovnání s jinými kraji víc soutěží než přímých zadání. „Po roce 2023 by měli všichni postupovat soutěžemi, ale my jsme začali dříve,“ uvedl Čížek. „Jsme známí jako jeden z mála krajů, který drží linii soutěží, což je nejtransparentnější výběr dopravce,“ uvedl náměstek hejtmanky Josef Bernard (STAN).

GW Train Regio bude zajišťovat od prosince 2023 osobní dopravu v Pošumaví, což zahrnuje tratě Horažďovice – Sušice – Klatovy a Domažlice – Klatovy. Nízkou cenou porazil České dráhy.

Předseda představenstva GW Trainu Peter Bosáček ČTK řekl, že dopravce bude v Pošumaví provozovat použitá vozidla švýcarské firmy Stadler vyrobená kolem roku 2000. V Plzeňském kraji už od roku 2016 provozuje dálkovou dopravu Plzeň – Most. GW Train působí v šesti krajích ČR. Do soutěží na Plzeňsko a Český les se nepřihlásil. „Jsme relativně malá společnost a hlásíme se na to, na co si myslíme, že máme síly a že je v našich možnostech. Proto jsme šli jen do jedné z těch tří soutěží,“ uvedl. Pokud by Plzeňský kraj vyhlásil soutěže nové, nevyloučil účast. Záleží podle něj na podmínkách.

ČTK

Tagy České dráhy Český les Plzeňský kraj provozní soubor Jihozápad provozní soubor Plzeňsko
115 komentářů