Plzeňské obvody Radčice, Malesice a Křimice nově obslouží bateriové trolejbusy, nahradí autobusy

Trolejbus Škoda 27 Tr v barvách Plzeňských městských dopravních podniků. Foto: PMDPTrolejbus Škoda 27 Tr v barvách Plzeňských městských dopravních podniků. Foto: PMDP

Úspory vzniklé prodloužením trolejbusové linky poslouží kromě víkendového posílení i k přidání spojů na Ústřední hřbitov na opačném konci města.

Do plzeňských obvodů Radčice, Malesice a Křimice na západním okraji města začnou od září nově jezdit bateriové (parciální) trolejbusy. Trolejbusová linka číslo 11 se prodlouží a plně nahradí autobusovou linku číslo 35 z centra. Ušetří se tak vypravovaná vozidla MHD, zkrátí se víkendový interval mezi spoji do těchto menších obvodů a také se mírně doplní večerní počet spojů k Ústřednímu hřbitovu pro obsluhu nových bytových domů. První trolejbusy vyjedou na prodlouženou linku 1. září, řekl ČTK náměstek primátora pro dopravu Michal Vozobule (TOP 09).

Možnost nasadit bateriové (tzv. parciální) trolejbusy pro obsluhu menších obvodů na západním okraji města prověřovaly Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) už loni. Vozidla spojují výhody trolejbusové a bateriové technologie. Kapacita baterií vystačí i na obsluhu okrajových částí města a jeho nejbližšího okolí, kam by nebylo rentabilní budovat trolejové vedení. Z Plzně už několik let jezdí bateriové trolejbusy například do Letkova.

Jak ukázal loňský zkušební provoz, bateriové trolejbusy dlouhou trať do Křimic a Malesic zvládaly i v zimním provozu, uvedl Vozobule. Proto město rozhodlo o rozšíření provozu. „Rozšíříme tak stávající síť trolejbusových linek v Plzni a zkrátíme interval pro spojení z centra města do městských obvodů 5, 7 a 9. Například pro Malesice a Křimice se o víkendech zkrátí z 90 minut na 60 minut,“ řekl.

32 parciálních trolejbusů

Úspory vzniklé prodloužením trolejbusové linky poslouží kromě víkendového posílení i k přidání spojů na Ústřední hřbitov na opačném konci města. Za rok se ušetří víc než 100 000 litrů nafty, 30 000 kilometrů dopravního výkonu a jedno vozidlo se dvěma směnami řidičů. Do ovzduší se dostane o 296 tun oxidu uhličitého ročně méně, popsal Vozobule. Po prodloužení linky 11, která nyní končí v Tylově ulici, se zruší autobusová linka 35, která jezdí od hlavního nádraží do Radčic, Malesic a Křimic.

V Plzni už jezdí 32 bateriových trolejbusů a další každým rokem přibývají při obnově vozového parku. Pořizování bateriových trolejbusů je v souladu s evropskou směrnicí o čistých vozidlech, která vyžaduje, aby již nyní bylo 41 procent a po roce 2025 až 60 procent z nově pořizovaných autobusů takzvaně čistých. Rozvoj elektrické trakce MHD je v souladu se strategickými dokumenty města, například Plánem udržitelné mobility Plzně. Aktuálně se pracuje i na projektu elektrifikace MHD na Severní Předměstí. S trolejbusy se počítá k fakultní nemocnici na Lochotíně i na Košutku. Pro další linky v Plzni už postačí vybudovat jen krátké úseky tratí.

ČTK

Tagy parciální trolejbusy Plzeň Plzeňské městské dopravní podniky PMDP
29 komentářů