lot
Komerční sdělení Železniční průmysl

Plzeňská Škoda slaví sto let od vstupu na koleje. První lokomotivou byla 1Lo

První parní lokomotiva z plzeňské Škody nesla tovární označení 1Lo. Pramen: Škoda Transportation
První parní lokomotiva z plzeňské Škody nesla tovární označení 1Lo. Pramen: Škoda Transportation

Přesně sto let uplynulo v červnu 2020 od chvíle, kdy světlo světa spatřila první lokomotiva Škoda. Parní stroj nesl tovární označení 1Lo a na českou železnici byl předán 11. června 1920. Započala slavná éra výroby kolejových vozidel s okřídleným šípem ve znaku. Škoda k výročí připravila vlastní web 100letnakolejich.cz.

Už na přelomu 19. a 20. století Škodovka vyráběla lokomotivní díly a později i opravovala lokomotivy pro státní dráhy. Výroba lokomotiv škodovácké konstrukce byla zahájena objednávkou ČSD na 20 lokomotiv řady 270 a 10 lokomotiv řady 170. Ve stejné době došla i první exportní zakázka na 50 lokomotiv pro rumunské státní dráhy. Legendou a zřejmě vůbec nejkrásnější parní lokomotivou české výroby stal stroj řady 387.0 přezdívaný Mikádo.

Dnes je Škoda Transportation jednou z významných evropských společností v oboru dopravního strojírenství. Může se pyšnit nejen lokomotivami, ale širokým portfoliem vozidel pro městskou i železniční dopravu, které jsou vidění v Česku i po celé Evropě.

Po vstupu skupiny PPF v roce 2018 dostala skupina Škoda jedinečnou příležitost k novým investicím do areálu, digitalizaci, ale i pro nábor stovek nových zaměstnanců a jejich vzdělávání. Díky tomu získala mnoho nových zakázek. Díky vysokým investicím do vlastního výzkumu a vývoje vyrábí v současnosti společnost celou řadu moderních dopravních prostředků.

Skupina Škoda stabilně zaměstnává zhruba pět tisíc lidí, má řadu dceřiných společností nebo společných podniků nejen v České republice, ale i ve Finsku, Maďarsku, Rusku a Německu. Více na novém webu.