Plzeň prodá další Astry, první koupil na náhradní díly brněnský dopravní podnik
Tramvaj LTM 10.08 Astra. Foto: Plzeňské městské dopravní podniky
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) chystají další vlnu prodejů tramvají LTM 10.08 Astra. Nahradí je novými tramvajemi EVO 2. Na
Prý na náhradní díly 🙂 Je jasné že půjde po přestříkání na červeno normálně do provozu. Brněnský dopravní podnik kupuje vždy v podstatě šrot nebo dávno zastaralé modely bez klimatizace a z pidi okýnky. Hlavně aby se ušetřilo na služební auta z klimatizací pro vedení. Příklad je nákup Škody 14T v době kdy už Praha nakupovala modernější 15T z klimou. A ještě to prezentoval tak že je to super kauf. Ale že je ve voze v létě i 50*C i když jsou všude otevřené ty miniaturní okna už nikdo neřeší. Proč taky vedení má každou chvilku nová auta kde je… Číst vice »
Astry samozřejmě do provozu nepůjdou. Není k tomu žádný důvod když během následujících 4 let bude zprovozněno 41 nových tramvají EVO2.
Pokud si pamatuji dobře, tak tehdy mělo Brno 2 možnosti. Buď zaplatit pokutu po prohraném soudu za neodebrané tramvaje (kvůli blbé smlouvě), nebo zaplatit o něco více a mít 20 nových, byť technicky zastaralých tramvají, které mohou nahradit starší tramvaje.
Trochu jako v Praze – vyřazují docela slušné 20 let staré tramvaje a ty 40 let staré nechají jezdit dál…
Ty jo, za čtvrt milionu si to možná koupím jak chatu na svou zahradu. 🙂
Tohle je nejhorší tramvaj, co jezdí v tuzemských městech.
já nevím, tento krok se mi nezdá jako promyšlený. Vyřazují Astry, které mají kolem 20 let provozu za sebou, ale T3, které navíc nejsou ani nízkopodlažní a jsou mnohem starší, budou stále strašit v provozu. To je jak kdybych měl Felicii a Yeti a vyřadil ten druhý jmenovaný kus.
T3 mají novou výzbroj a jsou po modernizaci, de facto jsou to pro PMDP lepší tramvaje, které navíc nepoškozují koleje a jsou na ně náhradní díly. Na Elin je tyhle díly těžké sehnat, proto ty tramvaje koupilo Brno
T3.P půjdou pryč spolu s dodávkou dalších tramvají (30T) a vzniknou tak soupravy 2*T3.PLF, což způsobí 100% NP vozový park a s dalším nákupem se vyhodí T3.PLF, posléze Varia…
Kéž by byl takto osvícený i DPP, ten bohužel plánuje přestavbu další T3 na T3PLF a ojetá KT kupuje kde se jen dá. Jestli to tak půjde dál, bude brzy Praha soupeřit s Libercem o titul DP s nejzastaralejším vozovým parkem .
A čím chcete nahradit sólo tramvaj, třeba na noční, nebo o víkendu? T3PLF budou mít úplně novu karosérii (výhodou je částečná nízkopodlažnost), výzbroj je fungl nová s rekuperací. Jakou nabízíte možnost místo T3PLF? 16 metrové nové tramvaje za cca 12 milionů na trhu podle mě nejsou? A KT8D5 po celkové rekonstrukci? Spolehlivá tramvaj za pár korun (cca 25 mil. za kus při rekonstrukci – a 20 let před ní – cca 1 000 000 km). Ano, vzhledově už je zastaralá, ale v přepočtu náklady+životnost/počet ujetých km=nemá konkurenci. A oboustrané tramvaje jsou při výlukách a plánovaných kusých konečných (např. Libuš) potřeba.
Jak nahradit sólo tramvaj? Asi jako ve vyspělém světě, buď autobusem nebo prodloužením intervalu. Jako kde jinde než v bývalém východním bloku jezdí ve velkém krátké sólo tramvaje?
V přepočtu za 14 milionů/ks jsou Moderusy Alfa (obousměrné i jednosměrné) v desetikusovém kontraktu pro Katowice. Pokud by se objednala třeba stovka kusů, které by si případně rozebralo i víc měst, třeba by cena šla i níž. 50% nízkopodlažnost, wifi, klima, USB zásuvky,…
Když tak do Plzně přijde Škoda 40T a ne 30T která jezdí v Bratislavě
Jistě, máte pravdu, překlep. Omlouvám se.
Nesmí se koukat jen na věk.
Pro dopravní podnik je důležitý technický stav, spolehlivost, dostupnost náhradních dílů. Všechny tři položky jsou u tohoto typu dost mizerné. Tramvaj je nahlodaná korozí, generálka je v milionech korun. Spolehlivost je nižší než u ostatních řad, kterými DP disponuje. Náhradní díly, např. u brzd, jsou hůře dostupné. A navíc tramvaj má specifické chování v obloucích, které je nepříjemné cestujícím a „žere“ kolejnice v obloucích. Takže z nostalgického hlediska: škoda, že končí jedna zajímavá etapa vývoje tramvají u nás (také jsem je měl z tohoto pohledu rád), z provozáckého – uf konečně.
Není dobré, že se město Plzeň zbavuje těchto oblíbených tramvají, které jsou navíc dobrou reklamou zdejší firmy Škodovy závody.
Ano, jsou tak oblíbené, že Plzeň se jich zbavuje a nikdo jiný si je koupit nechce. To se oblíbeným výrobkům stává zcela běžně.
Samozřejmě, že si nikdo nebude rozdrobovat vozidlový park. Je to malý počet, nikdo nekoupí jednu či dvě tramvaje. Tramvaje tohoto typu se osvědčily i v USA, hodně jich jezdí v Ostravě, ale zde mají už novější vozy.
Novější nevím, Astry ku nám byly dodávány 1997-2001. No je fakt, že ta první se vrátila do Plzně (300).
Jsou to ještě relativně nové tramvaje. V provozu jsou některé T3, které jsou starší. Tak proč likvidují novější a modernější stroje? To je nepochopitelné.,
V jednoduchosti je síla… Né, hlavním důvodem je elektrovýzbroj z 90. let – symbol spolehlivosti to rozhodně není a jednoduše není kde brát díly. Jinak stáří T3, které jezdí v Plzni se hodnotí obtížně vzhledem k typu rekonstrukce, kterou prošly.
Protože to je pojízdný brousič kolejí/oblouků a všichni budou rádi, když se toho typu, ke kterému, jak se tu správně píše, nejsou díly, zbaví.
Takže jste, podle mě, uvedl skutečný důvod jejich vyřazení – jsou to brusy. Nedostupnost ND na Elin je pouze dobrá výmluva, protože kdyby šlo jen o tu elektriku, a zbytek tramvaje by byl v pořádku, tak věřím tomu že by se našla vůle dát do nich novou výzbroj jako u T3/KT8 a jelo by se dál…
V Olomouci jsou tramvaje typu Evo1, ne Evo2.
To se vztahuje k Astrám, ne k Evo2.
Každé město má nové tramwaye. Praha vypadá jak Museum podivínů- A to ty Škoda -šaliny jezdí i na Západě. To je člověk stolz. A pak přijde k Andělu a má pocit, že je v roce 1950
I s jednou nohou se budu radeji vozit T3 než 14T
Tak z T3 šlo udělat Varia a 14T je horší, než 13T, to je pravda. I tak nevím, proč tomu Praha pořád dává původní retro karoserii.
13T a 14T jsou opravdu velmi odlišné tramvaje.. Nějak mi to uniká.
Koupil bych jich do Brna víc a provozoval ve dvojicích třeba na lince 1 nebo 12.
Problémem je ale polarita. Změna polarity u Aster by byla finančně náročnější než třeba u T6, které DPMB koupil z Prahy.
Řešením je použít je jako druhý vůz na výluku na systém PX a nic se přepólovávat nemusí 🙂
Bohužel nebo bohudík to takhle jednoduše to u nových vozidel fungovat. Každá elektronická elektronická součástka má určitou posloupnost v síti 600V a když takové vozidlo zapojiš vozidlo které jezdilo s + v troleji na trolej s – tak dost pravděpodobně odpališ celou elektroniku a možná i založíš pěkný požár
Vaše znalosti elektrotechniky jsou obdivuhodné.
Proč by to přepólování bylo dražší?
Protože jiná výzbroj.
A mohu se zeptat jaká? Nepamatuju si,že by v LT10.08 bylo něco jiného než Elin