Autobusy Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy

Plzeň od ledna zdraží předplatné MHD, roční bude stát 4120 Kč

Nová tramvaj EVO2 pro Plzeň. Foto: PMDP
Nová tramvaj EVO2 pro Plzeň. Foto: PMDP

Plzeň v příštím roce zdraží předplatné v MHD o výši inflace, tedy o 2,8 procenta. Například měsíční předplatné zdraží od 1. ledna o 14 korun, pololetní o 66 korun a roční o 114 korun. Za roční jízdenku tak lidé v Plzni zaplatí 4120 korun místo dosavadních 4006 korun. Rozhodli o tom dnes radní města. Stále platí, že v plzeňské MHD jezdí zdarma děti do 15 let a lidé nad 70 let, důchodci za polovic, řekl dnes náměstek pro dopravu Michal Vozobule (TOP 09).

„Co se týká valorizace předplatného, rozhodla už v roce 2015 rada města, že bude docházet k plynulé valorizaci, tedy úpravám cen dle míry inflace každý rok a v řádech korun,“ řekl. Díky valorizaci vyberou podle něj Plzeňské městské dopravní podniky zhruba o 4,7 milionu korun více.

Kromě valorizace předplatného rozhodli radní také o úpravě tarifu Integrované dopravy Plzeňského kraje na území Plzně. Díky tomu budou moci lidé nad 70 let věku opět cestovat pouze na občanský průkaz, nemusí se již prokazovat Plzeňskou kartou.

Je to dobrá zpráva pro seniory nad 70 let, už nebudou potřebovat Plzeňskou kartu, bude jim stačit občanský průkaz. Samozřejmě ale pokud s sebou nechtějí vozit občanský průkaz, lze se i nadále prokazovat také Plzeňskou kartou s aktivovaným nárokem na bezplatnou přepravu,“ dodal Vozobule.

Ceny vybraného plného jízdného u nepřenosných předplacených jízdenek:

Platnost (dny) Ceny 2020(Kč) Návrh 2021(Kč) Navýšení(Kč)
1 56 58 + 2
10 314 324 + 10
30 478 492 + 14
31 488 502 + 14
90 1198 1232 + 34
183 2316 2382 + 66
365 4006 4120 + 114

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.K.

No a ještě by to nemuseli mít důchodci zdarma, 50% ceny – tedy 2000 ročně, by je nezabilo, když se jim teď jenom v předvolebním boji posílá 6000 navíc jen tak…

-TR-

Průběžná valorizace je správná metoda, jak pokrýt zvyšující se náklady.

ABC

Tak. MHD není pro žádný socky!

Pražák

MHD je pro každého, ale pokud to má k něčemu vypadat, tak to holt něco stojí. Pořád jsou to v podstatě drobné.

_Pavel_

Jestli se zachová tempo modernizace vozového parku, tak je zdražení ospravedlnitelné.

Frantisek

Aby se pro samá moderní vozidla nerozpadly dopravní cesty…

kakov

myslím, že se o ně zase tak špatně nestarají, v tomhle bych jim nic nevyčítal

Peeetr

To jsou takový žvásty, uvědomte si, že v mnoha městech jízdné vydělá MHD méně než 1/3 a víc jak 2/3 jdou z městského rozpočtu, takže je to ryzí politika a nějaké podmínky zdůvodňování zdražování pouhé divadlo pro slabomyslné.

Pražák

Anebo snaha udržet alespoň ten stávající poměr. I když se po politici, hlavně z vládní koalice tváří, že zdroje jsou.

Jiří Kocurek

Tak co je teda špatně? Že se z jízdného nepokryjí náklady na MHD, nebo že se za MHD musí platit?

Radiátor

Tohle je jen další důkaz, že aktuální cena v Praze je absurdní.

Tomáš V.

Jo, jenže pokud to přineslo to, že lidi využívají MHD v nějaký očekávaný míře víc než před tím, pak to je dobrý krok. Tohle je prostě politika, nemá to s ekonomickým dopadem podle mě nic moc společnýho.

Radiátor

Osobně si myslím, že počet lidí využívající MHD v Praze je a bude stálý. To že stoupne cena denního jízdného kupříkladu z 10kč na 13kč nezmění nic. Není to takový rozdíl aby to najednou lidem stálo za to jezdit autem. Kdo jezdí autem toho do MHD nedostaneme a vesměs i naopak.

Pražák

Přesně tak. Opravdu mě baví výkřiky typu „zvýšení ceny jízdného znamená víc aut v ulicích“. Lidé co z nějakého důvodu autem jezdí, v něm budou jezdit i nadále a 1000 Kč ročně navíc s tím nic neudělá, auto je i tak mnohem dražší (pohonné hmoty, údržba, pojištění a v Praze často i parkování) než kdy bude předplacené jízdné.

Martin V.

Ano, mnohem podstatnější než cena (aspoň pro mě) bude, aby v rámci úspor neproškrtali jízdní řády do nepoužitelného tvaru. Pak bych tím autem musel jezdit bez ohledu na cenu a na zácpy. Ale doufám, že se vzpamatují a výpadek příjmů nebudou řešit likvidací kvality MHD.

David

Ten cenový nárůst bude relevantní pro ty co jezdí občas. Což teď v době home-office může být kde kdo. Ale taky to už budou ti, co bydlí někde v satelitu…ti už nikde za Prahou auto nechávat nebudou.

Gwann

Pokud ma nekdo na 50km denně autem po praze (=3+ litrů paliva), tak ten neřeší 10 či 13 Kc/ den za MHD…spis řeší zda jede plechovkou 25 min nebo 45 min MHD. Ja jedu 45 min MHD a 35-1;35 autem…tak asi cim jezdím, že…

Peeetr

Není pravda, pro ty co jezdí občas je relevantní už dnes drahé denní jízdné, ale pro rozpočet je klíčová cena extrémně zvýhodněné roční jízdenky.

Pražák

Půlka Prahy je v zónách, širší centrum v podstatě celé. Srovnejte si cenu předplaceného jízdného s cenou parkování.

Daniel

Tak ono je to politické rozhodnutí. Ono upřímně, jestli výnosy z jízdného pokryjí 23% nebo 24% nákladů DPP nic tak zásadního neřeší. Je to o prioritách města a když zadotujete víc DPP, někde uberete (např. se opraví o dvě školy ročně méně). Ale uznávám, že cena v Praze je opravdu nízká a pokud se v dnešní době hledá každá koruna, tohle asi 90% lidí přežije, zvlášť když zdražování bude postupné.