Plzeň má nové klimatizované trolejbusy s bateriemi, jeden půjčí Praze na testování
Plzeňské městské dopravní podniky (PMPD) převzaly od Škody Electric sedm nových kloubových trolejbusů 27 Tr za více než 116 milionů
Plzeňské městské dopravní podniky (PMPD) převzaly od Škody Electric sedm nových kloubových trolejbusů 27 Tr za více než 116 milionů korun. Po zkušebních jízdách v minulém týdnu je začaly nasazovat pravidelně na vybrané spoje.
PMDP je nasadí na nejfrekventovanější linky 15 a 16. V Plzni jde o průlom v cestování z několika důvodů, nejen kvůli tomu, že jde o první kloubové trolejbusy, které umí jezdit i na baterie. Jde o první plně klimatizované vozy v elektrické trakci v Plzni. Životnost trolejbusu je minimálně 14 let při nájezdu 50 tisíc kilometrů ročně.
Dodavatelem nových trolejbusů je Škoda Electric, karoserie je o Solarisu. Stejné už jezdí například v Českých Budějovicích. Rámcová smlouva umožňuje PMDP koupit ještě dalších deset vozidel.
„Reagujeme na významný nárůst poptávky po MHD na trase mezi hlavním nádražím, centrem města a průmyslovými zónami od Škodovky a Techmanie až po výrobní areály v západní části Borských Polí,“ vysvětlil nasazení na linky 15 a 16 generální ředitel PMDP Michal Kraus. „Ve špičkách je mezi Borskými Poli, Karlovem a Jižním Předměstím tolik cestujících, že řada spojů jezdí přeplněna. Díky novým kloubovým vozům i úspěšnému náboru řidičů konečně zlepšíme situaci ve všech kritických časech,“ dodal Kraus.
Plzeň chce navýšit podíl tramvají a trolejbusů do roku 2030 ze stávajících 64 % na 85 % do roku 2030. Tomu přispěje nasazování nových trolejbusů s bateriemi, které mohou převzít část autobusových výkonů.
Parciální trolejbusy se dobíjejí dynamicky během jízdy pod dráty a mohou obsloužit nové lokality bez trolejového vedení. Vybitá baterie se při jízdě pod trolejí dobije během 45 minut. V Plzni budou nové vozy zatím jezdit na stávajících linkách, ale jejich parametry jsou již nastaveny pro případnou realizaci trolejbusové dopravy k Fakultní nemocnici Lochotín a na Košutku. „Trolejové vedení je potřebné jen v kopcovitých úsecích. Přes náměstí Republiky, Rooseveltův most i dolů po Lidické a Karlovarské si trolejbusy vystačí s bateriemi,“ řekl Michal Vozobule, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí. „Bateriový pohon v běžném provozu pomůže při uzavírkách, mimořádných událostech nebo námraze. Navíc je schopen omezovat špičky odebíraného proudu z trolejové sítě,“ doplnil Jiří Ptáček, dopravně provozní ředitel PMDP.
PMDP v tiskové zprávě současně uvedl, že jeden z nových trolejbusů zapůjčí na tři týdny do Prahy. Praha chystá první plnohodnotnou linku s dynamickým dobíjením, kde vozy na necelé polovině délky trati a zejména v kopcovitých úsecích využijí trolej a zbylé úseky pojedou na baterie. Předpokládá se, že Praha pro tuto linku pořídí obdobné kloubové trolejbusy, jaké nyní obohatí plzeňskou síť. Dosud na lince z Palmovky do Letňan jezdí trolejbus 30 Tr, který má DPP zapůjčený od Škody Electric.