Plzeň chce po letech nezájmu sdílenou mikromobilitu. Město vypsalo soutěž, kola se nesmějí válet kdekoliv
Město chce i částečně elektrokola, elektrické koloběžky platit nebude.
Čtvrté největší město v Česku vypsalo poprvé v historii soutěž na poskytovatele sdílených kol a koloběžek. Plzeň se jejich zavedení dlouho bránila.
Soutěž na poskytovatele sdílené mikromobility vyhlásilo město na profilu zadavatele. Vypsání předcházely předběžné tržní konzultace se společnostmi nextbike Czech Republic, Rekola a TO-Mi electro CZ.
Město chce nový systém spustit do léta, s tradičním modelem prvních patnácti minut jízdy zdarma. „Chceme zavést nový systém sdílených prostředků mikromobility. Sdílená kola a koloběžky nabízejí možnost rychlého přesunu po městě s minimálním dopadem na životní prostředí. V kombinaci s kvalitní městskou veřejnou dopravou nabízejí atraktivní alternativu jízdy autem po městě,“ řekl náměstek primátora Plzně pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar.
Plzeň v tendru požaduje staniční systém, kola či koloběžky se tak nemohou válet kdekoliv. Stát mohou jen na předem určených a městech schválených označených místech. Prvních více než 50 míst k odstavování sdílených prostředků mikromobility vítězi tendru město nabídne při podpisu smlouvy. Další si v závislosti na zkušenostech z jiných měst bude muset zajistit provozovatel sám tak, aby pokryl území města.
„Mnozí cyklisté nechtějí kolo ve městě používat hlavně z obavy před jeho krádeží. O vlastní kolo se musíte starat, pokud je dražší, neradi ho spouštíte z očí. To vše se sdíleným kolem odpadá. Proto se ve velkých evropských městech bikesharingové systémy rychle ujaly. Následovala je už i mnohá česká města,“ říká plzeňská cyklokoordinátorka Radka Žáková.
Vypsání soutěže předcházela také studie mikromobility, podle které je pro Plzeň vhodné mít nejméně 700 kol či koloběžek. Pro rozjezd služby město od budoucího provozovatele požaduje minimálně 120 mechanických kol či koloběžek a 80 elektrokol. Městem schválená studie mikromobility sice doporučila do mixu sdílených prostředků v Plzni zařadit i elektrokoloběžky, vedení města se ale rozhodlo jejich půjčování nepodporovat.
Omezovač rychlosti pro elektrokoloběžky
Město jejich provoz budoucímu provozovateli umožní, ale jen v omezeném počtu v poměru maximálně 2:5 ve prospěch kol. Půjčování elektrokoloběžek by městem nebylo dotováno. „Sdílené elektrokoloběžky by navíc musely mít omezovač rychlosti na limit 15 km/h, povinnou zvukovou signalizaci jízdy a město by si pomocí GPS lokalizace stanovilo zóny, kam by se s koloběžkami vůbec nesmělo jezdit, stejně tak by jejich používání bylo zakázáno v nočních hodinách,“ dodal Tolar. Podle něj město razí tento přístup po zkušenostech z jiných měst, kde se jejich půjčování mnohdy vymklo kontrole a způsobilo problémy s bezpečností.
Město počítá s roční podporou maximálně pět milionů korun ročně, vítěz získá smlouvu na pět let.
V Plzni funguje již několik let systém sdílených kol kolemplzne.cz, který provozuje nezisková organizace téhož jména. Město jí v minulosti několikrát přispělo formou dotace zejména na obnovu kolového parku. Kola se parkují na území města, systém ale nemá vyhrazená parkovací stání.
Plzeň byla dosud největším městem v zemi, které sdílené kolo odmítalo. Tuto štafetu nyní převezme Liberec, kde loni proběhl zkušební provoz, ale letos se město kola rozhodlo nepodpořit. Největší nepřítel podpory tohoto druhu mobility Petr Židek (ODS) včera rezignoval na post radního a náměstka poté, co byl obviněn v místní korupční kauze.