Plynulejší průjezd autobusů. Kraj otestuje v prvním městě chytré křižovatky
Silnice II/610 ve Staré Boleslavi. Foto: Google Street View

Projekt má umožnit stabilnější dodržování jízdních řádů a zkrácení dojezdových časů.
Někde se sice samozřejmě začít musí a to souměstí se pro takový začátek jistě i hodí, ale: kolik je tam světelných křižovatek a samostatných přechodů na těch skutečně frekventovaných trasách s provozem i VHD, aby mělo smysl dělat z toho takovou senzaci? Podle mě by to dnes měla být už dávno nejen tam samozřejmost hodná možná tak maximálně třířádkové zprávy v nějakém bulváru v době „okurkové sezóny“ – takže o nějaké přílišné vyspělosti ČR ten popis rozhodně nic dobrého nenasvědčuje.
Co takhle zavést na semaforech odpočítávání doby do změny barvy? Ať už přídavnou tabulkou s číslicemi, nebo blikáním světla před změnou. Chytrá křižovatka by se za tohle rozhodně nemusela stydět.
Chytrá křižovatka = dynamické řízení, zde navíc s preferencí autobusů. Odpočítávání jde u pevných programů.
I to odpočítání by šlo udělat. Jen by nebylo pořád a také by se měnilo ale šlo by kdyby se chtělo.
Všechno to samozřejmě udělat lze, a zejména právě u těch „chytrých“ křižovatek, které jsou mnohem moderněji programovatelné. I to třívteřinové „avizovací“ blikání světel by u nás bylo velmi prospěšné, ale zejména pro avizování blížící se možnosti rozjezdu (konce červené), protožýe naprostá většina českých řidičů doslova chrápe a začne řadit až ve chvíli, kdy už nejméně vteřinu svíti zelená, takže i kapacita křižovatky je o několik procent menší než ta teoretická.
Odpočet sekund by skutečně měl nevýhody. Ale zvlášť na místech s větší „noční“ rychlostí by se hodila blikající zelená, jako informace že už končí.
Řidič by měl lepší rozmyšlení „plynule zastavit x projet“ bez variant jako „zadupnout brzdu a smykem zastavit za čárou“
Blikání zelené je stejně jako odpočet pro širokou veřejnost vždy velké téma. I blikání však má své nevýhody, které není úplně snadné vysvětlit. V dynamickém řízení, které se ve vyspělém světě obvykle používá, jsou zelené prodlužovány do maxima, nebo okamžiku, kdy jsou na vjezdu odbavena všechna vozidla. Nyní po odbavení vozidel následuje žlutá. Nově by se teprve rozblikala zelená (obvykle 4 s), a pak teprve žlutá (3 s), což by vedlo k nárustu zdržení ostatních účastníků. I chodci by po zmáčknutí tlačítka na přechodu museli často čekat déle. A ještě jeden jev. Zatímco dnešní stav jen velmi výjimečně vede k… Číst vice »
Do známéno maxima – není problém.
Do odbavení všech – detekovat posledního, rozblikat cca při/před jeho jeho projetím.
Jenom doufám že to nebude hlavně na úkor chodců (ještě delší doba čekání, než na přechodu pro chodce padne zelená)
Docela nepotěší nestihnout autobus se zastávkou za křižovatkou, když si zelenou prodlouží na vás úkor.
To má ráda Spržel třeba v Řeporyjích. Vlak čeká na čas pravidelnéjo odjezdu, takže potenciální cestující musí mít zakázáno chodit přes přechod na nástupiště před tím vlakem.
To by ovšem někdo musel vymyslet program blokující spuštění pokynu k postavení vlakové cesty dřív než o délku předzváněcí doby před dobou pravidelného odjezdu vlaku dle GVD, zadat do něj i ten GVD a SŽ by to musela nějak naimplementovat do dálkového ovládání ZZ ve stanici (asi z Berouna), protože lze předpokládat, že dispečeři asi využívají možnost předvolby stavění vlakových cest, takže volno se může rozsvítit i dlouho před tím, než je to skutečně třeba.
Proc budou draze elektrizovat 375, kdyz tu psali, ze za 7 let ma byt do Brandysa nova trat?
Protože za 7 let žádná nová trať nebude 🙂
tomu snad nikdo soudný nevěří, že by za 7let ta trať mohla stát. Za 7let možná budou hotové studie a bude shoda na tom kudy přesně že trat povede a bude se projektovat. A i tak jsem optimista. Ale bude to dobrá záminka na to proč nemodernizovat něco kolem toho, protože „by se to pak muselo předělávat“. Takže se obávám (a doufám že se pletu), že 071/070 se ještě nějakou dobu reko nedočká.
Proč Praha elektrifikovala 119/59, když podle Spržele „Již brzy vlakem na letiště?“