Plynulejší průjezd autobusů. Kraj otestuje v prvním městě chytré křižovatky

Projekt má umožnit stabilnější dodržování jízdních řádů a zkrácení dojezdových časů.
Středočeský kraj si vybral Brandýs nad Labem-Starou Boleslav jako první město k testování technologie C-ITS na svém území. Na území města projdou úpravou světelně řízené křižovatky tak, aby jimi projely autobusy s menším čekáním než dosud.
První projekt dynamického řízení všech křižovatek prostřednictvím aplikace systému sítí 5G schválili krajští radní. Má umožnit stabilnější dodržování jízdních řádů a v některých časových obdobích i zkrácení dojezdových časů. To má přinést i snížení emisí CO2 díky plynulejšímu provozu.
„Zjednodušeně se dá říct, že autobusům veřejné dopravy, které se blíží ke křižovatce, skočí na semaforu přednostně zelená. Tím se zajistí plynulejší průjezd a odpadne, nebo alespoň se zkrátí, čekání v kolonách. Je to tedy i další krok k tomu, aby veřejná doprava byla pro cestující příjemnější a dali jí přednost před auty,“ vysvětlil krajský radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Petr Borecký.
Většina křižovatek se nachází na komunikaci II/610, která v případě mimořádné události na dálnici D10 funguje jako náhradní objízdná trasa a dynamickým řízením křižovatek se zvýší průjezdnost města.
Město Brandýs nad Labem-Stará Boleslav bylo vybráno i s ohledem na projekt C-ITS v Praze i plánovanou elektrizaci linky 375 z Prahy. Na pilotní projekt navážou další, které budou řešit vybavení a modernizaci světelných signalizačních zařízení ve Středočeském kraji.
Předpokládané celkové náklady pilotního projektu v Brandýse nad Labem – Staré Boleslavi jsou odhadovány na zhruba 22 milionů korun. Středočeský kraj by chtěl na projekt získat dotaci ve výši 18 milionů korun z evropských fondů zaměřených na Smart Cities.