Plovoucí heliport pod Vyšehradem vyjde na 40 milionů. Atypický projekt poslouží třem nemocnicím

Místo, kde vznikne na Vltavě plovoucí heliport pro záchranářské vrtulníky. Zdroj: Mapy.czMísto, kde vznikne na Vltavě plovoucí heliport pro záchranářské vrtulníky. Zdroj: Mapy.cz

Práce by měly začít ve druhé polovině letošního roku a potrvají zhruba rok.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
krteček

Nový a bezpečný most, bude narušovat historické panoráma Prahy, ale tohle nevadí. Já chápu, že je potřeba dostat pacienty k lékaři co nejdříve, tak se holt budou letecky dopravovat do Motola. Bude spolek vy……..ů za starou Prahu taky ječet že nezapadá do panoráma? Jestli ne, tak jsou jejich námitky proti novému mostu na okamžité shození ze stolu.

Frantisek X

Plošina na hladině do panoramatu prakticky nezasahuje, akorát bude pro změnu překážet lodím, budou muset namísto sadů vyklízet Vltavu. Než někomu začnete sprostě nadávat…

Tom

Motol má heliport

Venca

už vidím ty lodičkáře a borce na šlapadlech, jak dodržují vzdálenost od heliportu, pak labutě a vodní ptactvo, to bude taky paráda

rodilyslavkovak

hlavně že ohňostroj jsme kvůli tomu zrušili

Tomáš

A to je dobře.

Frantisek X

Mnohem raději bych zrušil svévolné odpalování, byť ani ten úřední výroční by nemusel být tak rozsáhlý, když už by byl zachován.

David

Snad to nekomu nepoleká pejska a nebo neshodí drink…

jan táborský

Památkáři a kluby starý Prahy už mají volňásky ?

Frantisek X

Naopak, současné zaplevelení břehů zábavním průmyslem vadí – možná více, než nouzová přistávací plocha…

Alanis

Kromě narušeného panorámatu také hrozí to, že přistávající vrtulník bude místním ubírat kyslík. Nedejbože, pokud by k přistávání vrtulníku došlo v časech určených ke spánku a odpočinku. Na vodní ploše navíc mohli klidně vzniknout pontonová parkovací místa, ta všeobecně v Praze chybí.

Nešlo by pacienty shazovat za letu nad nemocnicí např. do velkých matrací? Ti mobilnější by to mohli případně slanit.

A vůbec proč by tam měl lítat nějakej vrtulník, udělal bych někde za městem jámu… Někde kde nejsou vzácné kuňky a pivoňky… Existuje takové místo?

Frantisek X

Stávající plocha parku je v mezích možností nejlepší. Zabrání řeky pouhou plošinou sice vadí mnohem méně než ukotvené zábavní lodě, zato bude překážet ostatním uživatelům řeky. Jinak jste si vytvořil vlastní utkvělou představu, na niž reagujete. Zbytečně.

Chleba Nakup

Pokud bude heliport využívat jen vrtulník Leonarda da Vinciho, panorama nebude narušeno.

Gogo

Musí být ten heliport nutně na zemi? Pro inspiraci z nemocnice Liberec, je to ve výšce páteho patra. https://mapy.cz/s/dosekoheve

Pavel Benda

Viděl jste profil nemocnice VFN, ÚPMD a Apolinář? Karlák není Motol, nebo FNKV

Jakub P

Nemusi, Motol ho ma taky na strese. Jenze vyzaduje to plochou strechu znacnych rozmeru, cimz tyto nemocnice nedosponujou, jsou to historicke budovy se sedlovymi strechami.

Spis je pro me otazka, jestli tyto nemocnice nutne potrebuji heliport a nestaci, aby pacienty letecke zachranky prijimaly ostatni prazske nemocnice? Jsou fakt pripady, kdy je lepsi pristat s pacientem na Vltave a prevezt ho sanitkou na Karlak, Karlov nebo do Podoli, coz bude chvili trvat, nez s nim reku preletet a pristat s nim v Motole nebo UVN?

Pražák

VFN je jedna z největších nemocnic v ČR. Takže ano, potřebuje heliport.

Jan Tichavský

Když se dívám na mapu tak areál je to vskutku rosáhlý. Ale nějaké místo by se našlo, třeba v úrovni korun stromů Kateřinské zahrady.

Jakub P

Jak to vyplývá z velikosti? Být největší široko daleko, bylo by to jasné. Ale tady jsou další z těch největších pár km daleko….

Pražák

Tak dobře, je to druhá největší nemocnice v největším regionu v zemi (Praha + Střední Čechy), která slouží pacientům min. z celých Čech. Některé specializace jsou unikátní i v rámci ČR. Jejich ARO je jedno z nejvýznamnějších v celé zemi. Tohle vážně není okresní špitál. Co komu vadí na pontonu na Vltavě vážně nechápu.

Jakub P

Jasně, že to není okresní špitál. Že je to významná, špičková nemocnice vím. Šlo mi o to, jestli má nějaká pracoviště tak unikátní, že nemají obdobu v ostatních velkých pražských nemocnicích. Ostatní už mi odpověděli, že pár jo. V tom případě, jo, beru, že ten ponton má cenu. Kvůli pacientům, kteří by stejně dobrou péči mohli dostat jinde v Praze, doslova pár minut letu daleko, by podle mě nedávalo smysl do pontonu a jeho údržby investovat.

jbb

ECMO program, například… Asi nejlepší schopnost se postarat o velmi nemocnou rodičku a jejího novorozence. A ten kdo chová hady a je kousnut… Tak ten skončí natuty ve VFN, ona jinde toxinologie vlastně není.

Jednou snad bude heliport na místě budovy A7 (ORL+centrálky), ale o tom se jenom létá mluví

MartinS.

Ano, VFN má některá specializovaná pracoviště, vč. porodnice U Apolináře, která jsou u nás jedinečná. Někdy se vrtulníkem realizují i převozy třeba z krajských nemocnic.

218

Co podzemní heliport? To zní tak blbě,že by se to mohlo líbit..

SJ

Jasný atentát na UNESCO panoramata.

jbb

GP klinika u Apolináře je součástí VFN. Podobně jako spousta jiných pracovišť. Takže ne pro tři nemocnice, teoreticky pro dvě – nicméně do UPMD se asi létat nebude, pokud na tom bude rodička tak špatně, tak budeš naprostou jistotou směrována do VFN – jak z hlediska péče o matku, tak i z hlediska kvality a možnosti neonatologické péče.

Dusanh

Aby neutrpělo panorama… Bude se muset vypisovat HIA? 😉

Pražec

Naopak bude problém se toho heliportu po padesáti letech zbavit. Za tu dobu se stane součástí panoramatu a staromilci ho budou chtít za každou cenu zachovat.

Filip Jirsák

Jestli se ještě nechá zreznout, tak to bude za padesát let úplně marné.

frank

Mohly by se na něm pro jistotu udělat i ty opěvované nýty což ? Stačí falešné …

Frantisek

Vrtulník a plovoucí heliport určité bude součástí historické Prahy uz od dob Rudolfa II a je jen škoda, že tam nějakou dobu není!

automatic

zajímavé, že mě napadlo přesně to stejné – část vodní plochy zabere nevzhledná plocha a on proti tomu nikdo z místních i nemístních neprotestuje? žádná petice ani žaloba? opravdu divné a nevšední. Ale chvíli počkejme, on se někdo určitě ozve – jo a co na to UNESCO? mlčí? nebo o tom vůbec neví?

frank

co je na heliportu o tolik nevzhlednějšího ve srovnání s pivoporty vybudovaných na ojetých remorkerech ?

automatic

třeba v tom, že, alespoň co jsem mohl vidět, že na rozdíl od pivoportů a různých plovoucích barů bude heliport poměrně daleko od břehu, jeho rozměry jsou také poměrně obrovské – dost velký čtverec” a navíc je spojen s náplavkou přístupovou cestou – není to tedy jako nějaká malá lávka ze břehu na pivoport, ale prakticky plovoucí silnice po které dojede sanitka pro pacienta k vrtulníku. Nebude to tak, že sanitka bude na břehu.. tudíž celková velikost konstrukce a prostor který zabere bude obrovský a opravdu to bude působit dosti nevzhledně. Ano, jde o lidské životy a to má přednost… Číst vice »

automatic

zde z příspěvku pana náměstka Hřiba je hezky vidět, že se nebude jednat o nic malého a navíc ne u břehu, jak mnozí tvrdí ale bude tam právě ještě ona přístupová komunikace a reálně dle projektu bude heliport začínat tak v jedné třetině šíře koryta řeky, což mi opravdu nepřijde jako ideální řešení. https://x.com/zdenekhrib/status/1488936304603766785?s=46&t=7g6GE_HfF5lbXWQljBNbjg ps: sice se prezentuje jako dočasné řešení ale v Česku je fyzikální jednotka dočasnosti 1 Furt, takže asi tak.. nemocnice se nepohnou do dostavby dalších heliportů když bude k dispozici tento. a část veřejnosti bude argumentovat že se nemusí stavět další když na Vltavě už je… Číst vice »

Nose Peak

Spíš než heliport na vodě by mě zajímala cesta k heliportu po souši, po zaskládané náplavce…

MartinS.

Proto to má být mezi Vyšehradským tunelem a železničním mostem, kde je vjezd na náplavku a náplavka v těchto místech není přeplněná. On ostatně vrtulník zpravidla nelétá do VFN, k Apolináři nebo k ÚPMD několikrát denně.

David

Motol odbaví cca 20-25 vrtulníků měsíčně. Letecká záchranná v Praze je kolem tech 800 zásahů ročně.

Bych asi nečekal, že to odbavi i tak víc lidí/vrtulníků něž Motol.

MartinS.

No vždyť.

MaT

Jenom? Někdy tam sedají i tři vrtulníky denně… A to tam jsem většinou jen v pracovních dnech a obvykle ne v noci…

automatic

jenže prý reálně kdyby heliport již stál, tak je to pro VFN také až 20 přistání měsíčně a možná i více, takže statisticky vzato, na heliportu bude každý den vrtulník přistávat, to mi nepřijde zrovna málo i na to, že i v této části náplavky je v létě docela “provoz” a nehledě na další negativní dopady + otázka několikrát zmíněného panoramatu. On ten heliport nebude totiž zrovna malinkatý a zabere značnou část vodní plochy. Tudíž bude působit jako pěst na oko a navíc mám obavy, že místní alkoholem posilnění náplavkový jedinci si ho budou plést s opalovací plochou, pochybuji že… Číst vice »

Nose Peak

Jestli to tam budou schopní udržet volný, tak OK. Akorát teda bude každý přistání vrtulníku zachyceno na všech TikTokách světa…co už, hlavně ať to funguje…

Elvis

Jak může „plochá letadlová loď“ ničit panorama 😀 To už jí ničí víc ty turistické double deckery.

Jakub P

Podle prazskych pamatkaru by panorama te skaly s kycovitym historizujicim tunelem nenavratne znicila jakakoli, sebenenapadnejsi lavka kolem skaly pro cyklostezku, takze tam se v tomto smeru neda divit vubec nicemu.

Frantisek X

Tady bude problém v tom „sebenenápadnější“. Podobný nápad už koloval kolem promenády u Karlových lázní, když Smetanovo nábřeží přece patří autům a průchod domem musí být za každou cenu využit k prodeji cetek.

Filip Jirsák

Když u těch Karlových lázní to má celkem jednoduché řešení. Ale u Vyšehradské skály jsou jen dvě možnosti – buď ji obejít kolem, nebo udělat skrz větší nebo další tunel. To mi to obejití skály připadá jako výrazně menší zásah.

Zkoušel už někdo navrhnout udělat tu lávku kolem Vyšehradské skály z Cortenu? To by mohlo projít…