Cestovní ruch Vodní doprava

Plavební správa letos eviduje dvojnásobný počet nehod, tři skončily utonutím

Přístav Hluboká nad Vltavou. Autor. Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Přístav Hluboká nad Vltavou. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Na vodě přibylo nehod. Zájem o rekreační plavbu prudce roste.

Státní plavební správa letos ke konci srpna evidovala 21 nehod na vodě, což je zhruba dvojnásobek oproti loňsku. Z toho čtyři nehody označila jako velké, tři skončily utonutím. Všechna utonutí se týkají vodáků, nikoliv motorových lodí.

„Oproti předchozím rokům vodáci riskovali při vyšších hladinách řek, přecenili svoje síly při splouvání jezu, nepoužívali záchranné vesty a na vině je také alkohol,“ uvedla ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.

Letošní počet nehod podle ní nevybočuje z dlouhodobého průměru mezi 10 a 30 incidenty. „Čím je letošní rok výjimečný, je počet utonutí vůdců a posádek na lodích bez vlastního strojního pohonu,“ dodala Němcová.

Od začátku dubna plavební správa zkontrolovala na vodních cestách 621 plavidel a odhalila 108 přestupků, z toho v devíti případech alkohol. Nulová tolerance alkoholu platí i u vodáků, ačkoliv se to loni někteří poslanci snažili (neúspěšně) změnit. Dalšími zjištěnými nedostatky byla neplatná lodní osvědčení, nerespektování plavebního značení a vady v poznávacích znacích plavidla.

Boom takzvané malé a rekreační plavby neustává ani letos, ačkoliv sezona začala kvůli koronaviru se zpožděním a byly odloženy i zkoušky na „lodní řidičák“. Rekreačními a malými plavidly se zaplnila především horní Vltava od Českých Budějovic po Orlík.

Plavební správa registruje meziroční nárůst nově zapsaných plavidel o 555 lodí, celkem je v rejstříku malých plavidel 19 300 lodí. Od začátku roku bylo vydáno 1 700 průkazů způsobilosti novým držitelům. Celkem jej vlastní kolem 65 tisíc lidí.

Odebírat
Upozornit na
guest
14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alexandr Mikulka

Je potřeba zavést monitoring licencí kapitánů!

Bob

Přiznám se, že když jsem se jednou před lety pod jezem cvaknul a rozsekl jsem si o kámen lýtko tak, že to bylo na jeden steh, tak jsem nesplnil povinnost podle § 31 zákona č. 114/1995 Sb. a nenahlásil jsem tu nehodu plavebnímu úřadu. A nedělá to asi nikdo, takže ty statistiky budou hodně, hodně podhodnocené. Jo a mimochodem je zajímavé, že pokud svou plavbou zabijete někoho, kdo není účastníkem provozu na vodní cestě, tak nejde o plavební nehodu a hlásit to nemusíte. Celkově je docela komické, když se zákony šité na míru parníkům uplatňují na rekreační kánoe, kajaky nebo… Číst vice »

Jiří Kocurek

To je věc. Dáte si jedno pivo a musíte vedle nafukovačky plavat, nesmíte na ní ležet. V Německu na dálnici můžete po jednom pivu 150 km/h.
Ode zdi ke zdi a papežštější než papež. A už slyším militantní abstinenty, kteří jedno pivo považují za těžký alkoholismus a 0,2 promile alkoholu za stav těžké opilosti, kdy je člověk neschopen chodit. Pro ně je totiž i 0,01 příliš, vyžadují absolutní nulu a fyziologická hladina jsou pro ně bohapusté lži.

Bob

Obávám se, že i když plavete a svoji matračku tlačíte nebo táhnete, tak jste vůdcem plavidla. To máte podobné jako s vozkou jdoucím pěšky podél povozu nebo s osobou tlačící ruční vozík širší než 60 cm – oba jsou řidiči nemotorového vozidla, i když se sami nevezou. Naopak pokud na matračce ležíte, ale nijak ji neřídíte a neovládáte, tak vůdcem plavidla ani členem jeho posádky nejste, ale jste pouhým substrátem, nákladem, v případě samovolného pohybu matračky jste cestujícím. Nanejvýš jste vlastníkem a provozovatelem té matračky, ale to byste byl i v případě, kdybyste stál na břehu a matračku měl na… Číst vice »

ABC

mjo … takže je-li vodák naplech tak, že kanoi už ani neřídí a neovládá, tak už je to vlastně cajk 🙂

Bob

Podobný problém máme i v autě, když osoba, která s autem vyjela, za jízdy usne či jinak vytuhne (tedy přestane být řidičem) anebo třeba rovnou zemře (čím ztratí i právní subjektivitu). A s tou kánoí – pokud je v kánoi vodák, který je totálně naplech, tak je to z právního hlediska asi stejné, jako kdyby zůstal ležet v kempu a ta kánoe by mu ujela prázdná. Jestli je uvnitř nebo mimo ni nehraje z hlediska odpovědnosti podstatnou roli, ale může to mít vliv na následky případné nehody. Jestli za neřízenou jízdu/plavbu odpovídá spíše provozovatel vozidla/plavidla, anebo ten, kdo naposledy byl… Číst vice »

Jiří Kocurek

A když vedu kolo, tak jsem chodec. Počítá se mezi plavidla i peflaška kofoly na špagátě?

Bob

Když vedete kolo, dětský kočárek nebo ruční vozík o šířce do 60 cm, tak jste chodec jenom kvůli výslovné výjimce, protože objektivně vzato jste stále řidičem nemotorového vozidla. Dělení plavidel uvádí § 9 odst. 4 zákona 114/1995 Sb. a mezi plavidla se počítají – samozřejmě kromě lodí – i plovoucí zařízení a plovoucí tělesa. Tedy ty jednotlivé klády plavené z klauzy by tedy měly být plavidly z kategorie plovoucích těles, stejně jako celé vory, pokud ovšem ty vory nejsou určené k přepravě osob a nákladu. Petflaška kofoly by asi plovoucí nebyla, ale prázdná petflaška od kofoly uvázaná na špagátu by… Číst vice »

Hajnej

Petflaška prakticky čehokoliv pitelného plave celkem dobře, v praxi využíváno k chlazení obsahu téže.

Bob

Tak proto se to té koly přidává líh?

Martin V.

Na druhou stranu osoba tlačící kolo není cyklista (a osoba tlačící motocykl o obsahu do 50 cm3 není řidič), ale oba jsou to chodci. Jsou to ale paradoxy…

Dalibor

medávno jsem, spolu s dalšími, byl osoba tlačící trolejbus. Kamjse vlastně patřil, když n atrolejbus nemám řidičák? nebolo to neporávněně řízení vozidla? za to je bodů a bodů!!!

Hajnej

Patřil jste mezi humánní trakční prostředky – ovšem pokud jste se při tom cítil být za rohaté zvíře, bylo by možné uvažovat i o přeřazení k animální trakci…

Bob

Pokud jste při tom tlačení nedržel volant, tak jste byl jen osoba podílející se na obsluze vozidla. Takové osoby silniční pravidla příliš neřeší a neregulují. V drážních a plavebních předpisech se s posádkou počítá víc. Jinak například definice cyklisty v zákoně citelně chybí, takže není zřejmé, jestli osoba jedoucí na kole v tandemu (ať šlape, nebo se jen veze), je také cyklistou, nebo jestli cyklistou je jen a pouze řidič jízdního kola.