Automobily Informační technologie Infrastruktura Silnice Zprávy

Platnost dálničních známek ohlídá 32 bran s kamerami, „oči“ dodá Colsys

Demontáž technologie z mýtné brány. Foto: Cendis
Demontáž původní technologie z mýtné brány. Foto: Cendis
Dalších 58 mobilních sledovacích zařízení nakoupil stát pro policii a celníky

Státní podnik Cendis, který uvádí v život systém elektronických dálničních známek, už má vedle mobilní kontroly zajištěnou i stacionární. Ta bude mít podobu kamer na mýtných branách. Cendis dokončil tendr na kamery a uzavřel smlouvu s kladenskou společností Colsys. Oznámení se objevilo ve věstníku veřejných zakázek, podrobnosti jsou na profilu zadavatele. Cendis vybíral z devíti nabídek, vítězná cena je 10,7 milionu (předpoklad byl 12 milionů). Větší váhu (60 %) nicméně měla kvalita nabízeného řešení.

„V provozu bude celkem 32 bran pro kontrolu dálničních známek a supervizi mýtného systému, dalších devět bran na silnicích I. třídy je určeno pouze pro supervizi mýta,“ uvedl mluvčí Cendisu Martin Opatrný. Kamery budou instalovány během prosince a ledna, podle zadávací dokumentace musejí rozeznávat alespoň typ vozidla, registrační značku a zemi registrace.

Poctivé placení za užití dálnic ale nebudou hlídat jen stacionární kamery. Dalších 58 mobilních sledovacích zařízení nakoupil Cendis v jiné zakázce pro policii a celníky. „Tyto mobilní sady bude možné propojit s kamerami na branách a využívat pro kontrolu záznamy z těchto kamer,“ doplnil Opatrný. Další rozšiřování kamerových systémů se podle něj zatím nechystá.

Elektronické viněty bude kontrolovat mobilní automat. Pramen: MDČR

Kamery na branách mají podle dřívějších vyjádření ministerstva dopravy začít  hlídat elektronické dálniční známky od února. Nepůjde ale o automatickou kontrolu, po které následuje trest. Mýtné brány budou prozatím sloužit jen statistice počtu hříšníků a nasměrování zmíněné mobilní kontroly.

Zavedení elektronických dálničních známek ukončí na českých dálnicích po čtvrt století definitivně dobu nálepkovou. Začátkem prosince začne stát prodávat elektronické dálniční známky, roční nálepky na předních sklech aut definitivně pozbydou platnosti koncem ledna. O podrobnostech k novému systému informoval deník Zdopravy.cz začátkem listopadu.

Odebírat
Upozornit na
guest
26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka B

Ja to nechapu. Proc toto reseni nemuze pracovat automaticky? Policie by pak mohla konecne delat neco uzitecnejsiho … treba se zamerit na „lepice“ a dodrzovani vzdalenosti mezi vozidly, jizdu v jizdnich pruzich apod., tedy veci, se kterymi maji ridici na ceskych cestach stale problemy. Ale my ne, budeme mit branu a za ni bude stat policie a hrisniky chytat. Kocourkov 🤔

Vlk

Těch problémů zas tak nebude.
Ono vždycky bývalo i v jiných oborech, že teorie je jedna věc a praxe druhá.
Někomu to jako problém připadat nemusí a zase naopak u některých dalších jezdičů když je v obci předjedete, tak hned za volantem vidí debila, piráta, dobytka, protože jste si ho dovolil předjet. Každý to vidí jinak.

FlakY`

Na Slovensku to funguje stejně, nejsme jediný stát, který má v zákoně mezery (výjimky pro užívání zpoplatněné silnice), kde se provozovatel vozidla může odvolávat bez jakýchkoliv důkazů. Právě proto to bude „zatím“ sloužit pro statistiku. Jestli naši milí zákonodárci změní zákon, bude okamžitě možné přestupky řešit poštou. Přestupky z mýta fungují na podobném principu. Celní správa musí fyzicky zastavit vozidlo, identifikovat řidiče či provozovatele a teprve pak udělit pokutu v závislosti na typu a množství prohřešků. Pokud ale vozidlo vlastní nový provozovatel (došlo k přepsání vozidla) a přestupky patří předchozímu provozovateli, nikdo neplatí žádnou pokutu… Žijeme v digitální době, ale… Číst vice »

Malé stydlivé prasátko

Lepiče kamerou vyřešíte obtížně. Co případy, kdy vám to tam někdo „loupne“ přímo před nos a vám přijde obsílka, že máte zaplatit pokutu za nedodržení bezpečné vzdálenosti? Nedokážu si představit, že by se v naší zemi takovou věc podařilo dotáhnout takovým způsobem, aby fungovala spravedlivě a především automatizovaně.
P.S.: Jasně, z videa (nikoliv jenom fotky) by se to vyhodnotil možná dalo, ale v takovém vyhodnocení stále lépe funguje posouzení lidskou bytostí, možných scénářů je příliš mnoho.

Tomas

Naše dálniční policie řeší zejména překročení rychlosti a kontrolu dálničních známek. Co by ta stejná parta asi dělala v Německu…

jakub (easydrink)

Co budete dělat vy, když skončíte v jednom zaměstnání a půjdete do jiného? Asi to, co bude potřeba v tom novém zaměstnání, ne?

Kodl

Mezitim co dnes vyslo na povrch totalni selhani RSD v priprave dokonceni posledniho useku D1 Rikovice-Prerov.
https://www.facebook.com/jitka.seitlova/posts/2912516725648166

jakub (easydrink)

A v čem spatřujete selhání ŘSD, když problém je v závazném stanovisku, které vydává MŽP (ne ministr životního prostředí, jak J. Seitlová nesprávně uvádí).

Kodl

Ze dve statni instituce nejsou sto bezchybne zkoordinovat pripravu tak duleziteho projektu a dbat na vlastni pravidla a platne zakony? Ze dodrzovani zakonu u nas musi suplovat soudy?

jakub (easydrink)

Tak soudy nikoho nesuplují. Ty dělají to, k čemu jsou určeny. Navíc žaloba nesměřovala proti ŘSD, ale proti rozhodnutí krajského úřadu, které rozhodovalo o odvolání proti rozhodnutí stavební úřadu (zřejmě z přerovského magistrátu). Nehledě na to, že rozhodnutí soudu nemůžete brát automaticky jako něco, co je správné, pořád se v podstatě jedná o názor tří lidí v senátu (který ani nemusí být totožný, protože jak hlasovali, nevíme). Síla soudu spočívá pouze v tom, že mu ji takto přisuzuje zákon a v podstatě i kdyby to bylo v rozporu se zákony, a nikdo se proti tomu nebránil, tak pořád to bude… Číst vice »

Kodl

Co vse, co jste napsal, meni na skutecnosti, ze stavbu se do listopadu 2021 nepodari zahajit?

jakub (easydrink)

To, co jsem napsal na této skutečnosti nemění nic. Jen jsem chtěl poukázat na to, že ŘSD možná neselhalo jako píšete a že rozhodnutí soudu je nutné brát jako závazné, ovšem z pozice „vyšší bere“, ne tak, že má skutečně pravdu. Nelze brát rozhodnutí za absolutně správné, neboť i judikatura soudů se v čase mění, tzn. co si soud myslí dnes, nemusí si myslet zítra a co si myslí soud nižšího stupně si už vůbec nemusí myslet soud vyššího stupně. V každém případě, doufám že se D1 do toho podzimu zahájí, jinak, jak píšete, to bude zdržení na několik dalších… Číst vice »

Harry

To je strašný úlet, systém za miliony korun, ale pokuta nepřijde automaticky jako z radaru na měření rychlosti, ale bude muset hříšníka chytit dálniční policie. Stačila by jen jednoduchá změna zákona. No jo, jsme schopný národ, jen nás řídil debil. (Aspoň to tvrdí jedna nejmenovaná ministryně.)

kulhán

Ten debil je Babiš nebo Zeman?

...

Opravdu? A víte alespoň, který zákon a jak přesně by bylo nutné změnit, aby to vůbec mohlo nějak fungovat a nebylo to v rozporu s Ústavou ČR a Listinou základních práv a svobod?

Flinta19

Nejsem právník, ale vzhledem k tomu, že již několik let v ČR funguje automatické měření úsekové rychleosti a příjmy z pokut za takto zjištěné přestupky výrazně vylepšují rozpočty obcí s rozšířenou působností, tak tam asi velká kolite s Ústavou a LZPS nebude.

FlakY`

Překročení rychlosti je jednoznačně přestupek. Když to nezaplatí řidič, jde to na provozovatele.
ALE u dálničních známek jsou VÝJIMKY ! Tzn., že pokud ho nikdo nezkontroluje fyzicky, tak se může jednoduše odvolat (převážel invalidu) a úřad mu žádnou pokutu nevyměří.
Jednoduše: zrušte výjimky, osvobozené vozidla lépe identifikovat a není žádný problém.

Ceky

To chci videt zase ze zacatku ten chaos, narychlo se neco vymysli, spusti a pak se to bude predelavat a menit az na povrch vyplavou problemy. Jak velka bude hrozit pokuta tem, koho chytnou ze nema zaplaceno? Jak se budou vymahat pokuty po cizincich, bulhari, polaci, rumuni co tady pendlujou s dodavkama, resil tohle nekdo?

SaulGoodman

A jak velká jim hrozí teď? A jak se to vymáhá teď? Nějak mi uniká, jak nahrazení samolepky elektronickým záznamem ovlivní tyhle otázky…

Jirka B

Pisatel pred Vami to asi myslel tak, ze by se v tom mohl zacit delat poradek. To ze dnes nikdo nechytne neni duvod, aby tomu tak bylo i nadale.

Beekee

Jeden by si myslel, že to bude připravené na spuštění od 20-12-01, ale ono ne.

Jakub P

No když to má bejt hlavně pro statistiku a směrování skutečnejch kontrol s mobilníma čtečkama, bylo by to asi ty dva měsíce hodně zkreslený tím, kolik aut ještě pojede na letošní známku. Ze začátku v podstatě úplně, možná ve druhý půlce ledna by z toho mohlo něco zajímavýho pomalu vylejzat. Ale těžko něco úplně nečekanýho. Takže pokud to stihnou aspoň k tomu konci platnosti posledních papírovejch, přijde mi to v pohodě.

Vojta

Když se v Brně spouštěla možnost koupit si elektronickou šalinkartu od ledna 2017, tak se to spustilo 30. 12. 2016 večer 🙂

Jirka

Do konce ledna lze mít ještě známku. Spuštění od 2021-02-01 je logické. A bonzování všech hříšníků policii je ještě efektivnější než rovnou posílat pokutu. U policejní hlídky je větší šance, že peníze vybere.

Paja

To určitě no. Ta virtuální hlídka, kterou nikdo nikdy neviděl (abych byl spravedlivý, na D1 vídám občas i 3 Superby za cestu Praha-Brno, ale rozhodně ne pokaždé)

Vlk

To já Policii nevidím jak je rok dlouhý a to jezdíl 50 km do práce a to samé zpět. Ta policie je dnes úplně na velké kulové. Už teď je není vidět tak radši budou hlídat kamerama aby nikdo z nich nemusel do terénu.
Koho chtějí potom na té silnici vychovávat, jaká má být prevence, když
ani na silnici nikoho nevidíte.