Platební terminály v autobusech pražské MHD budou v nejbližších týdnech

Automat pro bezkontaktní platbu. Autor: MastercardAutomat pro bezkontaktní platbu. Autor: Mastercard

Z důvodu instalace terminálů už DPP neobnoví doplňkový prodej jízdenek u řidičů, který přerušil na začátku pandemie covidu-19.

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Samo

Akú logiku má obmedzenie ponuky na vybrané druhy lístkov? Má to dotykový displej, nemôže snáď byť problém tam implementovať celú ponuku…

Twix

A které tam chybí? Vícedenní? Dovozné za psa?

Jan T.

Vícepásmové, které lze zároveň používat jako jízdenky s delší platností i jen pro Prahu. Ne každý potřebuje po 90 minutách hned za 24 hodin, když existují verze do 5 hodin, které jsou levnější (méně než 120 Kč).

Samo

Chýbajú tam jednak tie viacdenné (menovite 3-dňová) a potom čokoľvek pre cesty mimo Prahu.

Twix

Jízdenky pro cesty mimo Prahu tam jsou jak je vysvětleno níže v diskuzi. Vícedenní nevím jestli nutně musejí být v nabídce u řidiče autobusu.

Platamon

Na fotce je záběr na Plzeň… V Praze máte plnou nabídku celých 3 druhů 30 / 40 / 24 hod a druhý sloupec zvýhodněná. Takže je celá nabídka

Antonín

To opravdu ne, když chci jet z Prahy Třeba do Turnova, či Kolína, Tak potřebuji více pásem, 4 jsou málo.

Antonín

Ale některým ještě nedošlo, že Praha a celý stč. kraj a mnohdy i sousední jede na výrazně levnější PID jízdenku.

Filip Jirsák

Technický problém to být nemusí, ale byl by to možná problém uživatelského rozhraní. Tohle je doplňkový prodej pro rychlý nákup v autobusu. Nedává moc smysl komplikovat 99,99 % uživatelů nákup kvůli jednotkám případů za měsíc. Navíc cesta mimo Prahu se nepodniká tak, že někdo jen tak nablind nastoupí v Praze do autobusu – nejspíš si nejprve vyhledá spojení. Tak při tom plánování cesty je možné neplánovat i nákup jízdenky.

Spíš by dávalo smysl překlopit PID na systém check-in/check-out, pak nebude potřeba druhy lístků řešit vůbec.

starší pán

Vy jste úplnej debil.

Kebab

Konečně. Sice minimálně o 10 let pozdě, ale aspoň tak.

Twix

Minimálně o 10 let? Co si vzpomínám tak bezkontaktní platební karty v té době plus mínus teprve vznikly.

Kopr

V londyne se pred temi 9-10 lety zacinalo pouzivani platebni karty namisto Oyster, coz byla i pred temi lety mnohem inteligentnejsi a propracovanejsi implementace, nez tohle tisteni papirku, ktere si pak u cebe cestujici musi uschovat, nekdo bude muset doplnovat spotrebak v tech terminalech atd.
No, treba za dalsich 10 let:))

Petr Novák

Pořád lepší skladování papírku, než otravné pípání (a tedy vytahování karty či mobilu) při každém přestupu, na které, jak velí zákon schválnosti, člověk zapomene zrovna, když přijde revizor, se kterým to pochopitelně neukecá.
A komu se ten papírek nelíbí, pořád může použít aplikaci PID Lítačka, což je, (spolu s Můj vlak) asi nejlepší aplikace na jízdenky v Česku.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Ale…
Šotouši přeci nemají chytrý telefon ani platební kartu!

Lukáš F.

Šotouši mají roční lítačku, ne?

Jan T.

Ano a mají aplikace na kupování jízdenek v jiných městech (+sledování konkrétních vozů) a taky kartu v mobilu. Jen hardcore starší šotouši si kupují papírové jízdenky z automatů a mají vypsané jízdní řády v notýsku.

watslaw

A jak to ROPID plánuje v autobusech jiných dopravců? Tam se obnoví prodej u řidiče, nebo budou taky podobné terminály? Když tam mají čas řešit nátěry a nabíječky telefonů, tak by mohli i prodej jízdenek.

Twix

Myslíte jiné dopravce, co jezdí městské linky? Mě by spíš zajímalo jestli to bude něco umět v autobusech DPP co jezdí také příměstské linky. Konkrétně mě zajímá linka 174, jejíž některé spoje se za jízdy převlečou za linku 301/352 a jedou mimo Prahu. Terminály v autobusech už dnes jsou. Podle fotky v článku soudím že vnější pásma to neumí.

Lukáš F.

Možná umí, je tam to tlačítko Zónová platnost. Dávalo by to smysl ve spojitosti s tím, že se prý musí něco doprogramovat. Nechme se překvapit.

Kandelábr

Na obrázku to je automat z Plzně, vnější zóny tam jezdí PMDP

watslaw

Ano, myslím jiné dopravce, co jezdí městské linky.

Ve 174 se jednak v nejhorším dá po změně čísla na Lukách koupit jízdenka u řidiče. A navíc – nedají se ta vnější pásma nastavit při tom rozkliknutí toho „V – zónová platnost“?

Twix

Ano dají, sypu si popel na hlavu. Přehlídl jsem že „Zlevněné“ se týká těch cen pod tím a ne tlačítka nad tím.

ČD4ever

Co na tom je potřeba programovat, když totéž už funguje v tramvajích? Jen jiná HW revize kvůli novějším součástkám? (nerýpu, ptám se)

Mickey

Třeba možnost koupit vícepásmovou jízdenku, aby to časem mohlo nahradit prodej u řidiče na příměstu.

Honza

Správné rozhodnutí. Jezdím 191 a tam si cizinci u řidiče neustále kupovali před covidem. To bylo klidně 5minut zdržení hned na startu. Ono i teď stačí že dopravce není schopen jednoznačně říct co jede na letiště a co ne a ptají se řidiče. Ty samozřejmě v drtivé většině neumí anglicky (čest výjimkám co potkávám) a nejčastěji to vysvětlují cestující co sedí vepředu (next bus with the same number to Letiste, …). Přitom by stačilo udělat papír do vývěsky jako třeba Airport BUS no.191, a časy odjezdů co tam jedou.

D.M.

Já bych se spíše ptal jinak. A to, proč je linka 191 uváděna v informačních letácích přednostně, před velkokapacitními busy linky 100 ze Zličína, která vozí lidí málo a 191, která obsluhuje sídliště a jiné obytné čtvrti jede narvaná k prasknutí i kvůli turistům s kufry už od Anděla. To je podle mě chyba na kterou ta 191 doplácí nejvíc. Jinak zahraniční turisté jsou myslím v pražské dopravě v cizích jazycích informováni více, než dostatečně.

Lukáš F.

Nepletete si to se 119?

Vojta H.

Ne. Linka 191 jezdí na trase Na Knížecí – Plzeňská – Strahov – Vypich – Petřiny – Liboc – Dědina – letiště. Trvá to bratru přes třičtvrtě hodiny, ale ušetří se tím z Anděla přestup z tramvaje na 119 na Veleslavíně nebo z metra B na autobus 100 na Zličíně.

D.M.

Nepletu, linka 119 je páteřní linkou a linky 100 a 191 ji pomáhají a když vidím, že linka 100 jede v kloubu poloprázdná a většina turistů, kteří stejně míří směr Anděl už kolikrát na Terminálu 1 zaplní komplet malý bus linky 191 jen proto, že jim to poradí info leták, tak je to prostě špatně. 191 jede na Anděl skoro hodinu a 100 + metro B by to možná bylo i rychlejší.

watslaw

191 to jede 47 minut, 100+B 40-42 minut. Lidem s kufry obvykle těch 5 minut za přestup navíc nestojí, a kdo pospíchá tak stejně jede tágem.

Twix

Ve kterém info letáku je linka 191 nějak víc propagována před linkou 100? Chápu že když má někdo hotel přímo na Andělu a vidí podle letáčku že 191 tam jede, tak to využije. A neřekl bych že 100 jezdí nějak prázdná, kloubák tam smysl má.

Petr Novák

Ale stejně tak má kloubák smysl u na 191. Proč tam vlastně pořád straší sóla?

U22

Myslím že je to kvůli nemožnosti průjezdu kl. autobusů zastávky Libocká (směrem na Letiště). Z toho důvodu tam taky nezastavuje 910. Nicméně místním by nejspíš 108 a 168 nestačila a přestavbu zastávky si moc nedokážu představit.

Petr Novák

Neplánuje se zatrolejbusování 191? Při té příležitosti by se snad s tou zastávkou mohlo něco udělat, ne?

U22

Plánuje, ale bohužel se počítá se standardními autobusy. Další věcí je obtížnost obě stavby zkombinovat, protože jako jedinou možnost vidím zrušit ten travnatý ostrůvek a rozšířit chodník a tím vytvořit záliv, což je poměrně velká změna. Zřízení zastávky v jízdním pruhu by bylo v tak velkém klesání a zatáčkách zcela nevhodné.

Jeffer

A pritom stačí pozerať na autobus z vonku. Buď tam do lietadlo na paneli svieti, alebo nie.

PetrM

což je stejně k ničemu. co si vezmeš z toho, že kolem sebe vidíš jen busy bez ikony letadla? do prahy zrovna přijel a vůbec nevíš, jak jsou busy značené, nemáš šanci tenhle drobný rozdíl vůbec zachytit

Šejdr

Spíš by se mohl obnovit doplňkový prodej jízdenek u dozorčích metra, aspoň na vybraných stanicích jako Hlavní nádraží nebo Florenc. Ono totiž nejde jen o ty jízdenky, ale taky o rady, čím mají cestující jet a kde přestoupit. Na hlaváku sice v hale je kiosek s jízdenkami, ale fronty před ním jsou leckdy hodně výživné. Kdyby byl prodej i na druhé straně, vůbec by to nebylo od věci.

Lukáš F.

To by tomu dozorčímu ale asi nezbylo příliš času na práci dozorčího.

Kandelábr

Na hlaváku si můžete taky koupit lístek v trafice a nestát frontu u toho kiosku.

Honza

no jen to ne. Dozorčí ani řidič určitě nejsou prodejci jízdenek.

Juraj

Toto teď umí každý automat, v několika jazycích.

Daniel Jablonecký

Kdo není schopen koupit si jízdenku v automatu (je jich tam všude dost a berou i karty), ten si holt občas chvilku postojí ve frontě. Kvůli tomu není potřeba přidávat třetí prodejní kanál (prodej u dozorčího) na tom samém místě.

Lukáš F.

Já jsem pochopil, že by možná někteří turisti ocenili nějaký info kiosek, ne jen automat na jízdenky. Možná by pomohlo, kdyby na to na hl.n. bylo vyhrazené okénko, kde nebudou prodávat jízdenky a budou jen podávat informace?

Mickey

To tam ovšem je 🙂

Petr Novák

Cože? Který automat umí podávat informace o něčem jiném, než je cena jízdenek, prosím pěkně?

Juraj

Všechny pražské automaty s dotykovou obrazovkou – tedy asi 95 % – umí vyhledávat spojení.

Jakub Moučka

Já si osobně myslím, že když cestující zaklepe na dozorčího a slušně požádá o radu, tak mu většina dozorčích vyhoví, pokud zrovna nemusí řešit nějakou jinou naléhavou věc.