Infrastruktura Silnice Železnice

Plány možné nové vlády v dopravě? Dvouleté řidičáky jako v Rakousku, poprvé i ETCS

Čtvrtý koridor, vizualizace zastávky Eden. Autor. SŽDC
Čtvrtý koridor, vizualizace zastávky Eden. Autor. SŽDC

Hnutí ANO 2011 a ČSSD zveřejnily programové prohlášení chystané menšinové vlády, která chce získat důvěru Sněmovny i díky hlasům komunistů.

Na první pohled porovnání nového programového prohlášení s tím původním dnešní vlády v demisi v případě dopravy připomíná tvorbu metodou Ctrl-C, Ctrl-V, většina bodů a cílů je shodných. Některé plány jsou ale zcela nové, například řidičské průkazy pro mladé.

Nové programové prohlášení zveřejnila agentura ČTK a přinesly ho některé servery, například iRozhlas.cz.

Prioritou ministerstva dopravy bude urychlit přípravu a výstavbu dopravních staveb. Chceme zásadně pokročit směrem k dokončení páteřní dálniční sítě a dobudování obchvatů na silnicích prvních tříd, ale i ve zlepšení stávajícího stavu dopravní infrastruktury. Do dopravně správních agend zavedeme elektronizaci a usnadníme komunikaci občanů s úřady. Podpoříme přesun nákladní dopravy na železnici. Urychlíme přípravu vysokorychlostních tratí a projektů ke zlepšení plavebních podmínek u vodních dopravních cest,“ tvrdí strany v úvodu. Ten je úplně stejný, jako prosincové programové prohlášení vlády, která nikdy nezískala důvěru.

ČSSD se navíc podařilo do programového prohlášení prosadit několik bodů, neuspěla ale se základním cílem zvýšit podíl odvodu výnosu ze spotřební daně z pohonných hmot do dopravy.

Jednou z novinek v programu je závazek přijetí pravidel pro dofinancování krajské dopravní infrastruktury (silnice druhých a třetí tříd) prostřednictvím rozpočtu SFDI s cílem zajistit pro ně finanční prostředky ve výši 4 miliardy ročně.

Mírnou změnou prošla i formulace ohledně mýta. V původní verzi se mluvilo o dokončení soutěže do 2020, teď se mluví o vyřešení problematiky elektronického mýtného systému pro zpoplatnění nákladních vozidel nad 3,5 tuny do 2020. Politici současně doplnili formulaci, že jeho další rozšiřování proti současnosti nemůže mít jen fiskální cíl, ale musí být i nástrojem pro regulaci dopravy. „Prosadíme legislativní možnost regulace tranzitu pro obce a kraje s cílem předcházení poškození komunikací a staveb na nich nebo poblíž a k zabránění vzniku nebezpečí pro osoby a ostatní provoz na těchto komunikacích,“ píše se v materiálu.

Úplnou novinkou je v programovém prohlášení  důraz na bezpečnost silniční dopravy a větší zaměření na mladé řidiče. I když ministr dopravy Dan Ťok už v minulosti mluvil o takzvaném řidičáku na zkoušku, ČSSD chce prosadit rakouský model, kdy se musí během prvních dvou let mladí majitelé řidičského oprávnění dál vzdělávat. „Mimo jiné se v tomto směru chceme zaměřit na začínající řidiče, aby nebyli smrtelným nebezpečím pro sebe i pro druhé. Proto pro ně prosadíme například řidičské oprávnění s omezenou platností na maximálně 2 roky, ve které bude muset absolvovat výcvik s cílem zdokonalení řidičských schopností a dovedností při zvládnutí krizových situací,“ uvádí prohlášení.

Větší bezpečnost chce vláda řešit i u železnice, kromě modernizace přejezdů se chce zaměřit i na rozvoj ETCS. V případě železnice vláda počítá s pokračováním oprav nádraží a modernizací hlavních koridorů. Prioritou, už desítky let, zůstává kolejové napojení Letiště Václava Havla.

Nově materiál počítá s podporou parkovišť P+R a B+R pro jízdní kola. I sociální demokraté kývli na slevy na jízdném pro vybrané skupiny obyvatel.

Naopak vláda podle programu couvá u soutěží na provoz vlaků. V původním prohlášení byla podpora otevřených nabídkových řízení u rychlíků, teď se uvádí jen pokračování liberalizace, nemluví ale o podpoře. Nově se o Českých drahách píše i jako o Národním dopravci. „Národní dopravce – České dráhy musí být efektivně řízen a musí fungovat jako apolitický subjekt,“ uvádí prohlášení stran. Dosud mají České dráhy dva členy představenstva z ČSSD. Stát dál počítá s vytvořením jednotného tarifu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rado
Host
Rado

Re. Tunel DEUTSCHLAND SCHIENENVERKEHR Bahn will stillgelegte Strecken reaktivieren Veröffentlicht am 06.04.2016 Von Matthias Kamann Politikredakteur Tausende von Schienenkilometern hat der Staatskonzern in den letzten Jahrzehnten stillgelegt. Jetzt will die Bahn eine Reaktivierung der alten Strecken prüfen. Das Geld jedoch sollen andere geben. Zum Erfolgsmodell wurde die Eisenbahn-Renaissance auf Usedom. Seit im Juni 1995 die Usedomer Bäderbahn den Betrieb der alten, zum Teil schon stillgelegten Strecke übernahm, haben sich die Fahrgastzahlen mehr als verzehnfacht. Aber nicht nur auf der Ostsee-Insel hat sich die Reaktivierung einer alten Bahnstrecke gelohnt. Um 300 Prozent sind in Baden-Württemberg die Fahrgastzahlen zwischen Böblingen und Dettenhausen… Číst vice »

Rado
Host
Rado

Re. Tunel

To
Host
To

„která chce získat důvěru Sněmovny i díky hlasům komunistů.“

A v čem je jako problém? Na jednu stranu vybraným lidem permanentně vadí, že vláda nemá důvěru, a když ji bude mít, tak jim zase bude vadit, že je s podporou hlasy komunistů? Osobně si myslím, že s hlasy komunistů to nebude – bude to zřejmě tak, že KSČM odejde z PS a hlasovat nebude. Ještě že lidi mají tak krátkou paměť – když v roce 2006 škemral o hlasy KSČM mluvčí opozice Kalousek, tak na to už si dnes nikdo ani nevzpomene…

VRT
Host
VRT

Bohužel. Měl tu čest.

Tunel
Host
Tunel

Však já jsem pro německý přístup taky. Pro začátek bych zrušit ty tratě co mají pod 1000 lidí denně, jako se to zrušilo tam. Můžete uvést příklady jaké tratě s trasováním alá Dobříš či Sedlčany se tam reaktivovaly? 🙂 Zatím tu akorát plácáte páté přes deváté…. tyto tratě bez rozsáhlých přeložek (cca 90%) prostě nezrychlíte. Kde v německu se přeložkovaly podobné tratě? Nezvdělaný v obrou jste spíše vy, protože tu plácáte páté přes deváté a jde čistě o vaše šotosny, které nepodkládáte jediným racionálním argumentem. Místo důkazů pro svá tvrzení, tu akorát vykřikujete, že žijete v Německu a něco o… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Rado: Možná se některé z těch věcí čtou pěkně, ale jednak realita Německa je jiná než v ČR a jednak i lokálky jsou v ČR jinak dělané, navíc si neumím představit že by se kdy zničeho nic takto postavilo nové město a neřeší to problém tratí vedoucích nikudy napojených do sebe navíc tak aby se s tím kdysi možná dobře vozilo uhlí, ale ne už lidi. Zatímco trať do Milovic může pohodlně sloužit jako S-Bahn, protože na Prahu se dá přímo (sice úrovňově křížíte, ale pořád jedete přímo), tak o cancourcích do Mochova, Kouřimi a pod. se to říct nedá.… Číst vice »

Rado
Host
Rado

Re. Tunel Vy musíte být určitě ministerský úředník kterému zdrhla žena s ajznboňákem. 🙂 Navíc naprosto nevzdělaný v dopravním oboru, a už vůbec nemáte globální přehled. (tedy ideální adept na funkci vysokého úředníka v dopravě v čr) V Německu žijí i pracuji, a to co jsem napsal ( o reaktivaci tratí), za tím si stojím. Autobusem z Dobříše a pak do Počernic metrem. Vtipný a demagogický zároveň. To co jsem popsal výše o městu a jeho aglomeraci, jako organismu který se vyvíjí, je dlouhodobá práce. Nikdo to nemůže chtít hned. Prostředky (dotace) se prošustrovali na hlouposti, místo toho aby se… Číst vice »

Tunel
Host
Tunel

Rado: Co to píšete za nesmysly? V Německu se lokálky typu Dobříška, Sedlčanka, Rožmitál a takové rozhodně neobnovují. Investice do lokálek s potenciálem jsou možné, ale nějaké modernizace lokálek vozících pod 500 lidí denně jsou z říše snů. A my tu mnáme lokálky, co vozí stěží 100 lidí denně! >ještě neznamená, že tam za deset let nebude sídliště pro 20tis. obyvatel a na druhé straně průmyslová zóna Jasně, všude vyrostou velké sídliště a průmyslové zóny a zrovna kolem lokálek, dálnice už jsou nuda a ze hry. 😀 Z Dobříše do centra Prahy i průmyslového parku v H. Počernicích se autem… Číst vice »

Tunel
Host
Tunel

ApolloXI.
Hezká demago, když mezi tratě s potenciálem zamícháte schválně trať bez potenciálu a tváříte se, že nevidíte rozdíl. 🙂 Víte, kde je v Sedlčanech nádraží? A kde je město? Ten vlak je úplně k ničemu a v průměru doveze do Olbramovic 5 lidí. Vlašimka od Vlašimi dál taky vozí jen vzduch. Proč asi? Nápověda zní stejně… koukněte. kde je nádraží. Pro místní je mnohem výhodnější autobus. Z obou tratí by mohly být krásné a mnohem užitečnější cyklostezky. (u Vlašimky samozřejmě jen z úseku Vlašim-Trhový Štěpánov)

Rado
Host
Rado

Re. Tunel Jsou lokálky kterým nepomůže ani svěcená voda a jsou lokálky, které mají potenciál. Zatímco do přelomu tisíciletí se v Německu každým rokem zavíraly lokálky jak na běžícím pásu, posledních 10 -15let, zde můžeme pozorovat něco jiného. Každým rokem se sice uvede nějaká trať do klidu ( stillgelegt) ale další minimálně dvě až tři se obnoví. K tomu ještě se na dalších pár desítkach kilometrů přidá druhá, třetí nebo čtvrtá kolej anebo se otevře zbrusu nová trať nebo spojovací úsek. Základním stavebním prvkem pro lokálku je, vyzískat z ní možné maximum co může nabídnout. A to ve všech rovinách.… Číst vice »

Démon
Host
Démon

ETCS zde řešíme od roku 2010, takže zaměření po tom, co se do toho cpou miliardy je na čase 🙂

Démon
Host
Démon

pan VRT je asi znalec 🙂

Démon
Host
Démon

Obecné kecy, jako vždy. Něco konkrétního? D11, D35, D3, dokočení D1, IV.koridor, III.koridor na Mnichov …

K.S.
Host
K.S.

ApolloXI. No zničená trať asi nulový, ale jaké byly objemy cestujících před tím? Je ovšem zcela v pořádku že danou trať se rozhodly místní obce převzít, protože se rozhodly na ní postavit dopravní systém, obdivuhodné na tom je to že i dovedli k elektrizaci, za to jim patří obdiv. Situaci na zbylých neznám, o semeringu jsem něco zaslechl, ale příliš málo abych si troufl o něm mluvit. Ovšem jiste existují metodiky kterými lze potenciál zjistit. Napadá mne že můžeme třeba vyjít z předpokládaných jízdních dob po rekonstrukci a počtu obyvatel kolem dráhy, dále pak ze sklonových poměrů a možnosti na… Číst vice »

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

samozřejmě do soukromých rukou 🙂

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

tratí s potenciálem alespoň po část roku (Šumperk – Kouty)…

A jaký potenciál by ta trať měla, kdyby si ji po povodních 1997 nevzalo sdružení obcí pod patronát a neobnovily by jí? Totéž kdysi vojenská vlečka do Milovic, pražskej Semmering, Vlašimka i Sedlčanka a mnoho dalších, kterým hrozilo zrušení či odprodej do soukromích rukou bez jakýchkoliv podmínek.
Tunel je jen další ptákostraník z devadesátek.

Tunel
Host
Tunel

František a jiní šotoušci: Regionální železnice nemá z pohledu celkových výkonů žádný význam. Když někde projede 5000 aut za den, myslíte, že těch 20, co uberou motoráčky na těch nejzoufalejších tratích, hraje nějakou roli? 🙂 Ty může v klidu nahradit autobus. Už byl vynalezen. I po zrušení 1/3 železniční sítě byste tady měl jednu z nejhustších sítí osobních vlaků na světě, tak se hoďte do klidu.

K.S.
Host
K.S.

Jan: A kolik k tomu mají hlavní tratě? Dalších 1500? Dobře, uznávám že jsem se s N. Jičínem spletl, samozřejmě že to by se nemělo potom při finálním rozhodnutí stát, ale asi víte kam mířím, ne? Pokud je to opravdu něco co má potenciál fungovat jako S-bahn, pokud to má dostatečnou rychlost etc. tak to využívat lidé budou, ale pokud to co ta lokálka zvládne lépe autobus, není důvod je udržovat. Respektive platit dopravu na takové trati kde to předjedete pomalu na kole, nemá smysl. Pokud je někde špatné spojení autobusem, je to problém integrátora dopravy, zkuste napsat tomu, pokud… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Tento ultrazločinec měl dávno sedět. Mafián dosazený SUDOPem.

Jarda
Host
Jarda

hahaha:-)

Jan
Host
Jan

KS? Nový Jičín? 50 000 Obyvatel? Si děláte srandu? S napojením na koridor? Už tak stačí, že kreténi zrušili druhou stranu na Valašské Meziříčí, Frenštát, Rožnov atd.. Všechno desetitisícová města. Autobusy nechce nikdo jezdit mimo dálnice – počet cestujících klesá – je to cesta k úpadku. Třeba Budišov nad Budišovkou – významný výrobce. vlaky jezdí od rána s periodou 2 hodiny. Autobusy na Opavu ráno, v poledne a večer. Pokud chcete pokračovat v Sudetizaci a Pragocentralizaci -prosím. Navíc na ty vlaky půjde dát automat. Budou jezdit samy. A ty tratě téměř nic nechcou. Když vezmete, že dokážou jezdit 50 let… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Kecy koridory mají 1500km zbytek je ostatní – 8000. A jde do toho na km směšné množství peněz na ten poměr.
Zrušením byste zničil ty obce. Tak ti lidi mají pravidelnou univerzální (včetně zavazade a kol) taktovou dopravu (většinou . až na šaškokraje)
Včetně kol. A lokálky, příměstské a vůbec nižší vlaky v ČR jsou využívané. A dělají možná mnohem víc pasažérů než dálkové relace Ostrava Praha. Praha Brno.
Tak zrušme úplně vlaky. Můžete všichni sedět na zadnici v Praze. Kam byste jezdili přece..

Partneři


Newsletter

Výběr editora