Plány možné nové vlády v dopravě? Dvouleté řidičáky jako v Rakousku, poprvé i ETCS
Hnutí ANO 2011 a ČSSD zveřejnily programové prohlášení chystané menšinové vlády, která chce získat důvěru Sněmovny i díky hlasům komunistů.
Hnutí ANO 2011 a ČSSD zveřejnily programové prohlášení chystané menšinové vlády, která chce získat důvěru Sněmovny i díky hlasům komunistů.
Na první pohled porovnání nového programového prohlášení s tím původním dnešní vlády v demisi v případě dopravy připomíná tvorbu metodou Ctrl-C, Ctrl-V, většina bodů a cílů je shodných. Některé plány jsou ale zcela nové, například řidičské průkazy pro mladé.
Nové programové prohlášení zveřejnila agentura ČTK a přinesly ho některé servery, například iRozhlas.cz.
„Prioritou ministerstva dopravy bude urychlit přípravu a výstavbu dopravních staveb. Chceme zásadně pokročit směrem k dokončení páteřní dálniční sítě a dobudování obchvatů na silnicích prvních tříd, ale i ve zlepšení stávajícího stavu dopravní infrastruktury. Do dopravně správních agend zavedeme elektronizaci a usnadníme komunikaci občanů s úřady. Podpoříme přesun nákladní dopravy na železnici. Urychlíme přípravu vysokorychlostních tratí a projektů ke zlepšení plavebních podmínek u vodních dopravních cest,“ tvrdí strany v úvodu. Ten je úplně stejný, jako prosincové programové prohlášení vlády, která nikdy nezískala důvěru.
ČSSD se navíc podařilo do programového prohlášení prosadit několik bodů, neuspěla ale se základním cílem zvýšit podíl odvodu výnosu ze spotřební daně z pohonných hmot do dopravy.
Jednou z novinek v programu je závazek přijetí pravidel pro dofinancování krajské dopravní infrastruktury (silnice druhých a třetí tříd) prostřednictvím rozpočtu SFDI s cílem zajistit pro ně finanční prostředky ve výši 4 miliardy ročně.
Mírnou změnou prošla i formulace ohledně mýta. V původní verzi se mluvilo o dokončení soutěže do 2020, teď se mluví o vyřešení problematiky elektronického mýtného systému pro zpoplatnění nákladních vozidel nad 3,5 tuny do 2020. Politici současně doplnili formulaci, že jeho další rozšiřování proti současnosti nemůže mít jen fiskální cíl, ale musí být i nástrojem pro regulaci dopravy. „Prosadíme legislativní možnost regulace tranzitu pro obce a kraje s cílem předcházení poškození komunikací a staveb na nich nebo poblíž a k zabránění vzniku nebezpečí pro osoby a ostatní provoz na těchto komunikacích,“ píše se v materiálu.
Úplnou novinkou je v programovém prohlášení důraz na bezpečnost silniční dopravy a větší zaměření na mladé řidiče. I když ministr dopravy Dan Ťok už v minulosti mluvil o takzvaném řidičáku na zkoušku, ČSSD chce prosadit rakouský model, kdy se musí během prvních dvou let mladí majitelé řidičského oprávnění dál vzdělávat. „Mimo jiné se v tomto směru chceme zaměřit na začínající řidiče, aby nebyli smrtelným nebezpečím pro sebe i pro druhé. Proto pro ně prosadíme například řidičské oprávnění s omezenou platností na maximálně 2 roky, ve které bude muset absolvovat výcvik s cílem zdokonalení řidičských schopností a dovedností při zvládnutí krizových situací,“ uvádí prohlášení.
Větší bezpečnost chce vláda řešit i u železnice, kromě modernizace přejezdů se chce zaměřit i na rozvoj ETCS. V případě železnice vláda počítá s pokračováním oprav nádraží a modernizací hlavních koridorů. Prioritou, už desítky let, zůstává kolejové napojení Letiště Václava Havla.
Nově materiál počítá s podporou parkovišť P+R a B+R pro jízdní kola. I sociální demokraté kývli na slevy na jízdném pro vybrané skupiny obyvatel.
Naopak vláda podle programu couvá u soutěží na provoz vlaků. V původním prohlášení byla podpora otevřených nabídkových řízení u rychlíků, teď se uvádí jen pokračování liberalizace, nemluví ale o podpoře. Nově se o Českých drahách píše i jako o Národním dopravci. „Národní dopravce – České dráhy musí být efektivně řízen a musí fungovat jako apolitický subjekt,“ uvádí prohlášení stran. Dosud mají České dráhy dva členy představenstva z ČSSD. Stát dál počítá s vytvořením jednotného tarifu.