Plánovaný obchvat Luhačovic by měl přijít odhadem na 1,3 miliardy korun
Přípravné práce financují město a Zlínský kraj.
Plánovaný obchvat Luhačovic na Zlínsku by měl přijít odhadem na 1,3 miliardy korun. Vyplývá to z technické studie, kterou nechalo zpracovat město ve spolupráci s hejtmanstvím. Nutná je nyní změna územních plánů dotčených obcí, bude se dělat také geologický průzkum, řekl ČTK a Českému rozhlasu luhačovický starosta Marian Ležák (BEZPP).
Na financování dosavadních přípravných prací se podle něj podílelo město a Zlínský kraj, který by měl financovat i geologický průzkum. Samotná výstavba obchvatu se však neobejde bez finanční pomoci státu, s nímž plánují zástupci samospráv jednat. „Obchvat Luhačovic není jako obchvat města, ale je to ochrana minerálních pramenů versus narůstající tranzitní přeprava. Celá stavba je ufinancovatelná pouze v případě, že do toho vstoupí stát,“ uvedl Ležák.
Přes Luhačovice nyní vede silnice II/492, která je krajská. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) přesto tento týden na dopravní konferenci v Luhačovicích případnou podporu státu při stavbě obchvatu nevyloučil. „Nepochybně to může být a bude předmětem nějaké debaty se Zlínským krajem na základě toho, jak tu stavbu realizovat, jak pomoci třeba i s evropskými prostředky. Z hlediska významu toho území, z hlediska jeho charakteru lázeňského města, je to nepochybně stavba, která by tady tomu prostředí pomohla,“ řekl novinářům ministr.
Téměř deset kilometrů dlouhý obchvat
Obchvat by měl začínat u křižovatky u Biskupic, na druhé straně se napojí na okružní křižovatku nad Luhačovickou přehradou. Dlouhý bude podle starosty 9,6 kilometru, ve stoupání a klesání mezi přehradou a Petrůvkou by měl mít dva pruhy v každém směru. „Geologický průzkum bychom chtěli, aby se objednal už letos, protože bude probíhat po dobu tří let. Zčásti se celá trasa odvíjí na nestabilním podloží nebo částečně nestabilním podloží, takže potřebujeme tři roky sledovat, co to území dělá. A zároveň během následujícího roku by se měla rozjet souběžně fáze EIA,“ uvedl Ležák. EIA je posouzení vlivu stavby na životní prostředí.
Letos na podzim by měl být hotový biologický průzkum, který se zabývá dopady stavby na rostliny a živočichy. Už technická studie podle starosty počítá s devíti mosty přes budoucí obchvat, které umožní migraci zvěře. Optimistická verze, s níž studie pracuje, je zahájení stavby v roce 2028. První auta by se v takovém případě po obchvatu mohla projet začátkem roku 2031. Luhačovicemi nyní podle Ležáka projíždí v průměru 15 000 až 16 000 automobilů denně, z toho zhruba tisíc vozidel tvoří tranzitní nákladní přeprava.
ČTK