Plánovaná trať mezi Prahou a Brnem zničí 3300 hektarů půdy, vadí zemědělcům
Vysokorychlostní vlak ICE . Foto: Deutsche Bahn
Zemědělci si stěžují, že je jako vlastníky nikdo nekontaktoval, na jejich pozemcích už se přitom pohybují geodeti.
VRT Praha – Brno rozřízne ČR, zničí přírodu, vodní zdroje, ornou půdu, která stále ubývá, znehodnotí, znemožní pohyb zvěře a sebere majetky tisíců občanů a obzvláště se dotkne úrodného Polabí, té nejúrodnější země. Jsme malá zem v srdci Evropy, ovšem již nyní je tu hustá síť silnic a železnic a krajina Polabí je hustě obydlená, jedna vesnice končí a druhá začíná. Ovšem není tu dálný východ ani americké stepi a není potřeba spojení na velké vzdálenosti alespoň my, občané našeho státu to nepotřebujeme. Těch pár stanic, které tu budou nevyužijeme, budou sloužit tranzitu. Zaplatíme vysokou cenu, zničíme si životní prostředí… Číst vice »
Každý by si měl zamést před vlastním prahem. Zemědělci by si měli rozmyslet jestli pěstování řepky všude a dovoz chmele z Austrálie je dlouhodobě udržitelný, a také dopraváci by si měli rozmyslet jestli opravdu potřebují z Prahy na východ a severovýchod místo pěti traťových kolejí kolejí devět, a jestli k účelům VRT má patřit suplování nedostatků infrastruktury příměstské dopravy.
Zajímavé, že železnice zemědělcům vadí, ale mnohem širší dálnice nikoli. Dokonce jim nevadí ani sklady, které rostou na zemědělské půdě jak houby po dešti, naopak si rádi přivydělají prodejem úrodné půdy pro sklady.
Tady to je koukám samej inženýr. Čtu zde jak se v železničním tělese vsakuje voda. OMYL… dělá se vše pro to aby voda odtékala , vyspádovaná stabilka, silná geotextilile, odvodnění.
Už bylo dokonce založeno i jakési sdružení Vrtáci 🙂 https://www.vrtaci.cz/ Webovku má registrovaná kyperská firma.
Tedy zemědělci mají strach, že nebudou moci pěstovat na „úrodných“ polích přes Vysočinu řepku!!! A zejména ten nesmyslný výpočet: 3300 hektarů – 1 ha je 100×100 m /jak jsme se učili na základce/ to je 10 000 m2 /metrů čtverečních/. Průměrná šíře záboru je 20 m a to si myslím, že je i troch nadsazené. Tedy 3300 ha x 10000 je 33.000.000 m2 a to dělíme 20 m a dojdeme ke vzdálenosti 1.650.000 m – to je 1.650 km!!!! To je vzdálenost z Prahy do půlky Ukrajiny!!! Tedy aby jsme zničili 3300 ha orné půdy výstavbou VRT, musíme ji postavit… Číst vice »
Zajímavé, že když se má zadržet voda prostřednictvím obnovení remízů, navzdory všem porevolučním proklamacím se tak nějak zvlášť neděje, socialistické celiny jim umožňují snadné přesuny techniky…
Do těch 40 metrů je započtená šíře vrchního tělesa, ale také průměrná šířka celé stavby, tj. včetně šíře náspů a zářezů. Pak je to možné. Otázkou je, zda průměr zohledňuje fakt, že se na VR tratích náspy nahrazují estakádami.
Opravdu mi rve žíly, že podnikatelé v oblasti průmyslového zemědělství nebudou kde mít pěstovat řepku…
Když ti samí majitelé orné půdy prodají stovky hektarů na výstavbu hangárů, to jim líto není? Překladiště by skutečně mohly být na brownfieldech a ne na ornici.
a co takhle zoptimalizovat Brno-Havlíčkův Brod a ze Žďáru na Jihlavu udělat něco jako plánované Praha-Kladno, kolik krajských měst není přímo na koridoru a nikdo nekňourá, za mě demokracie, Nová trať by mohla být pouze z Benešova do Havlíčkova Brodu
No střed se bude muset asi modernizovat, nicméně o tom to ani tak není. (mimochodem odbočka na Jihlavu je v Brodě) Tady jde o něco jiného. Ta skupina co se tu ohání velice ochranou ŽP patří k jeho největším ničitelům. Zároveň pro benefit malinkaté skupiny a nicotného oboru ekonomiky chce působit poměrně značné škody ostatním. Jak na časových ztrátách, tak na finančních, tak dalších na ŽP protože ani reko na vysočině nepřidá dostatek chybějící kapacity. Navíc k tomu používá celkem vylhaný argument záboru, který až 3x nadstřelili. Není důvod jim ustupovat a jejich zájmy postavit nad zájmy ostatních. To už… Číst vice »
Hlavně díky zemědělcům a jejich hnojení je třetina podzemní vody v Česku nepitná kvůli vysokému obsahu dusičnanů.
„Nicotný obor ekonomiky“ – pozoruhodné. Vy se živíte vesmírnou energií?
Hlavně že ajznbon je klíčový obor ekonomiky, který se nejen sám uživí, ale ještě generuje stamiliardy zisku. Jste srandista.
v článku je šířka trati 40 metrů,to má být spíše 5 metrů
5 m těžko ale více než 20 m to nebude (včetně trakčního vedení a okolních prvků), spíše mírně méně si myslím.
Taky počítám s 20 metry. Pak 1 km trati sežere 2 ha.
A 3300 km tedy odpovídá asi 1600 km tratě.
Že nám ta republika ale utěšeně narostla! 🙂
Týjo, rovnou šestikolejná i s oblužnou silnicí.
Zas nesmíte zapomínat, že když bude trať na náspu, tak ještě šířku toho náspu.
Co se týče vsakování, to u liniových staveb prakticky není omezeno. Co se nevsákne ne trati, vsákne se ne svahu náspu či zářezu.
a pošlu jim fakturu za ppslapane ozimy.
Klasická prasárna, poslat geodety na cizí pozemky bez vyrozumění a souhlasu vlastníků a pachtyřů. Být to na mém pozemku, tak si s jejich kolikama zatopim a a poslu
A pak vás seberou policajti, protože geodeti mají právo vstupovat na cizí pozemek. Jen ho nesmí poškodit.
Musí uvědomit vlastníka předem, musí dokázat že ho nemohli uvědomit předem a taky by policajti museli dokázat, kdo jim ty kolíky vytrhal.
Geodet nemusí uvědomovat vlastníka předem !!!
a zatápět kolíkama geodetů, typický přístup omezence
Když jsem kupoval auto (byt, dům), tak jsem nejprve hledal vyhovující a teprve potom jsem začal jednat s jeho momentálním majitelem (zástupce značky, autoservis, developer, majitel apod.) o podmínkách koupě. Občas jsme se nedohodli. Proč? To je asi každému jasné. Proč by tedy stát při vyměřování variant liniových staveb, měl nejprve komunikovat s vlastníky, zemědělci, potravináři, vodohospodáři, ekology apod. ve všech aktuálně předpokládaných i aktuálně netušených možnostech trasování? Z Prahy do Brna by se tak muselo mluvit s tisíci a možná miliony subjektů, přičemž velká část těchto debat by se nakonec ukázala jako zbytečná, protože jiná trasa je prostě lepší.… Číst vice »
Uvedená argumentace kulaků je naprosto účelová a nesmyslná. Těm čtyřiceti metrům jsem se rovněž zasmál, to by bylo širší, než těleso dálnice.
Vám někdy stát vyvlasnil pozemky? Mluvíte stejně jako komunisti, kulak používali komunisté zejména v 50.letech.
To je srovnání trochu za hranou. Tuhle PR zprávu a všechny v ní uvedené polopravdy čtěte jako nataženou pracku.
To zřejmě reakce na fakt, že se zemědělci ohánějí rozlohou zemědělské půdy v 50. letech. K tomu je třeba poznamenat, že se například výnosnost pšenice od té doby zvýšila na trojnásobek, takže půdy je třeba méně. Jinak přijdou zemědělci zase s požadavkem na dotace za to, že nebudou sít, budou chtít kvóty na dovoz a podobně.
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119017001/Sch%C3%A9ma+protihlukov%C3%BDch+opat%C5%99en%C3%AD/f0a3a12b-582d-4c44-8893-1999c2e5d88d?t=1617279432225
To je 30m se vsim vsudy, jenze agrarnici pisi o 40m bez protihlukovych sten a sloupu… take pisi neco o vsakovani vody, coz je uplna turovina… Na druhou stranu, francouzsky zpusob a jeste s ceskymi pridavky je v krajine docela radikalni, zvlaste protihlukovky vysoke jako vlak, jinde ve svete se daleji nizke a blizko vlaku, tak aby zakryly podvozky a to i obcas mezi obema kolejemi… Zajimave take je, ze japonci stavi temer vyhradne nad zemi na viaduktech, stanice mivaji casto cele zakryte… Osobne zas nechapu, ze zacnou protestovat az v dobe, kdy se vymeruje (coz je zrejme Polabi) a… Číst vice »
Zemědělci by si měli sami zamést před vlastním prahem, zatím si nedokáží udělat pořádek ani mezi sebou. Kolem sebe sleduji, jak jsou schopni chemií vyhubit plevel na poli i s trávou na sousední obecní cestě, půdu, kterou tak opěvují ani neořou, ale jen stěží podmítnou. Snaha, aby se zřídily na těch velkých lánech nějaké větrolamy a remízky je nulová a raději nechají suché pole-tu vzácnou ornou půdu, rozprášit větrem, který pozemky navíc vytrvale vysušuje a omezuje tak úrodu. Zábor tratí je vedle toho nic. Jen by bylo fajn, kdyby konečně stát už konečně také organizoval i nějaké místní „přerozdělení“, aby… Číst vice »
To je sice pravda, ale kolik orné půdy zabraly haly které ničí naší krajinu více kolik milionů metrů čtverečních zabraly dálnice atd.
Takže budeme vesele pokračovat a pak žrát koleje a beton – lajkanec!
A co pak ty hektary solárních elektráren, které tolik „zdobí“ naši krajinu… To je teprve prasárna.
to je méně organizované,takže nikdo pořádně neví,kolik tady těch panelů je,o ekologie těchto elektráren si můžeme taky nechat jenom zdát:nejdou v noci a nejdou ekologicky zlikvidovat a při požáru nejdou hasit
A půdu pro haly prodali zemědělci zcela dobrovolně, stát je nenutil ani jim je nevyvlastnil.
Milion metrů čvterečních? Při šířce 40 metrů to máme 50.000 km dálnic. Ale proč používat hlavu a učivo základní školy. Když se řeže pes, tak je jedno, že ten klavír nezapálil.
Zapomněl jste na Einsteina? Při rychlosti VRT blížící se rychlosti světla se mění jak čas tak i délkové rozměry. Moudří a vzdělání zemědělci to berou do úvahy.
Chyba ve výpočtu – o 3 řády.
myslím že rychlost 200 km za hod na klasických koridorech je pro naši pidizemičku akorát
Jízda vlaků má být taková, aby mohli motýli volně prolétávat z vlaku a do něj ! ( Volný citát z filmu : U mě dobrý)
myslím, že pro naší pidizemičku stačí hustá železniční síť
A myslíte si, že úprava tratí na tuto rychlost + přidání potřebných kolejí kvůli kapacitě by žádné pozemky nezabrala?
Když stát opouštěl jižní variantu VRT Praha – Brno, protože se podle tehdejšího ministra Ťoka nemohli dohodnout s ochranáři, předpokládal jsem, že severní a podle mě horší variantu mají předjednanou. Ukazuje se, že to zřejmě bylo rozhodnutí několika málo lidí z vedení ministerstvem dopravy a životního prostředí bez porovnání dalších aspektů výstavby a dopadu na území. Kromě zákona na ochranu přírody existuje i zákon na ochranu zemědělského půdního fondu.
Souhlas, zda se ze vladni klika kolem p.Kolovratnika, ktery je z vychodu Cech, prosadila severni variantu, ktera nebyla dostatecne projednana a ktera byla puvodne nahradni variantou. Zejmena kvuli jizni variante se zacala delat 4 kolejka smer Hostivar.Uvidime jak to dopadne po volbach.
Ty 4 (správně 6, protože je tam ještě rezerva na 2 koleje) se využijí v této variantě.
Přičemž zákon o ZPF také spadá do gesce MŽP.
Nikomu nevadilo, že ornou půdu u měst převedli na stavební pozemky a byl BYZNYS a chechtáky. ANO hospodáři na těch pozemních přijdou o dotace ! ALE snad byla trasa VRT zanesena v územním plánu. PROČ neřvali tenkrát ? STÁT NEMÁ POŘÁDNOU VÝSTAVBU INFRASTRUKTURY ! Má jen chybující úřady a potom drahou výstavbu ! Ty pozemky už mohly být vykoupeny za lacinější peníz ! To zas budou posudky a někdo se napakuje.
Dokud se ta stavba v terénu nezaměří, nemůžou se vykupovat pozemky, protože se neví jaké… těžko bude někdo vykupovat pozemky náhodně.
To ale nebrani protestum, protoze koridor je zaneseny v sirce i 600m, az pozdeji se upravuje trasovani konkretne… takze protestovat mohli mnohem drive…
Ale ono to je jako se vsim, vsichni se probudi az kdyz se neco viditelne deje…
Mala odbocka, kdyz se rozhodovalo o zakazu nebo stanoveni miry rumove tresti, tak se politici probudili az po 8 letech co se latky zkoumali a celou dobu byly ticho a zvedali ruce…
U Bohumína je naplánovaných 5 různých tras VTR. „A není to málo Antone Pavloviči?“ 🙂 stavět se bude samozřejmě jenom 1 varianta.
No zde byla jen jedna varianta a zanesena v planu (bohuzel uz je cca 30 let stara), od te doby je VRT zase nekde jinde… 🙂
Jooo, kdyby nevydělávali, tak to vadit nebude.
Vy jste stroj…s přezdívkou ušatá. Přeji hezký den. 😉
A co u dálnic, obchvatů, parkovišť. Tam se to toleruje? Proč?
Tam si totiz JeZeDak muze zaparkovat se svou Fabii pohanenou repkou.
Nyni preferovana severni varianta ukazuje sve slabiny. Vede sice rovinatejsim terenem, ktery ale vetsinou znamena zabor kvatnejsi pudy a take pruchod lidnatejsi oblasti. Jako dalsi negativum je degradace Kolina jako uzlu, ktery je dulezity pro cestujici z Moravy, nejake Nehvizdy v polich ho nenahradi.
Uzel Kolín se v budoucnu v reakci na nové směry bude muset přeskupit a na významu nabere více Nymburk
Jako cestujici z Moravy do Prahy vam muzu rict jedine. Kdyby misto Kolina byla sira trat, byl bych akorat radsi.
Stejně tak, jako cestující z Moravy jsem Kolín využil jen jednou, protože mne tam čekal taxík, který men vezl do jedné z obcí „nedaleko“, a to jsem do Kolína musel s přestupem v Pardubicích…..
Ty prestupy od Olomouce se ale budou muset realizovat misto Kolina nekde jinde, tzn.bud uz Pardubicich pro smer Usti, CL, KH nebo v Nehvizdech?
On prujezd Kolinem je obtizny.. to by musela trat jit podzemi tunelem pod Kolinem, ostatne byl by to tunel o delce cca 2.5-3km s podzemnim nastupistem…
Nicmene VRT na Hradec odvede dalkove vlaky, takze takova stavba je zbytecna… VRT na Hradec bude mit pripojnou trat od Pardubic…
Proč podzemím? Pro tranzit by stačil jižní objezd města s napojením někde před Starým Kolínem na 010 a u Hlízova na 230. Ostatně tu 3. kolej plánovanou v 50. letech až právě do Kolína si nedokážu mezi zastávkou a hlavním vůbec představit, to by museli udělat ve svahu galerii, nebo spíš po socialisticku – zrušit kus náměstí.
Při výstavbě rakouské nové Westbahn je takový (taky jižní) průjezd okolo St. Pölten.
Nevede lidnatejsi oblasti, prave naopak, mezi Poricany a Jihlavou je akorat Svetla n/S., prip. HB…
Podivejte na hustotu zalidneni od Benesovska na Prahu a na IV. koridor, kteremu by pomohla priblizit Taborsko…
Neco jineho je Polabi, ktere bylo i soucasti hradecke VRT na Polsko… s tou se brnenska jen veze (vyuziva spolecneho trasovani)…
No hlavně jak to bude jednou vypadat, když vlak ze směru Linz „pofrčí“ možná i těch 200, aby se z něj od Benešova do Prahy ploužil krokem…Nebo se chystá v tomto úseku nějaká náhrada za původní VRT?
Ano, uvazuje se o nove trati ve stope uzemni rezervy pro VRT, ale priorita je jaksi nekde jinde,… zajimave je, ze pri odklonu VRT severni stopou kvuli nakladum tak tuto trat do nakladu nezapocitali,… pak vydali jen prohlaseni, ze vyjde levneji i s touto trati…
No pofrci, od Linze nevim zda je vubec nejake zrychleni v planu (preci jen je porad planovani podle socialistickych modelu a to je zapad), tech 200 bude par useku pro klopidla mezi CB a Prahou, klasika tech 200 asi na trati vetsinou neda, mozna 180…
Dobrý den, podle mého názoru ta trať tady měla stát už před 40ti lety jako v Japonsku.
Vlastním pozemky, přes které povede. Nemám problém s prodejem, naše republika potřebuje tuto infrastrukturu.
Na Ukrajině mají čtyři metry do hloubky velmi úrodné ornice a bohužel je to k ničemu.
Martin Globalista
V okrese Karviná má jít o 29 % plochy. No zrovna v tomhle okrese stačí zabrat jednu zahrádku aby jsme se dostali na takové číslo.
P.S. nemyšleno vůči okresu Karviná špatně bo sem karviňok 😉
Rozloha okresu Karviná: 356,24 km²
Takže ta trať zabere 50 km délky a bude 2 km široká… A ještě tu o ženách, které potratí a krávách, co přestanou dojit.
Pracuji pro železnici, mám rád železnici a velice mě vadí postrádání selského rozumu ze strany šotoušstva a části zdegradované veřejnosti. Všechny stačí opít rohlíkem a už zobají. Postavíme VRT , sice se nikdy nezaplatí, protože zde není potřeba takové mobility a půlka Brna do polí u Prahy stejně každý den dojíždět nebude (bo v té Praze už bohužel je). Trasou se vyhneme městům, kde se opravdu vlakem jezdí. A na staré trati bude prý hodně místa pro náklady. Ale ještě pro jistotu zrušíme manipulační koleje na tratích (pardon OPTIMALIZUJEME) ,aby náhodou ty náklady nebylo kde nakládat. Mě by opravdu nevadilo,… Číst vice »
Jasně, VRT se nikdy nezaplatí, ale komplet přestavba koridoru v nové stopě (jinak to na 200 km/h bez propadu nepůjde), která bude stát skoro stejně, ne-li víc, se zaplatí. Mluvíte o opíjení rohlíkem a nejste schopen si ani přečíst, že v plánu jsou i VRT spoje do centra Brna (minimálně natolik do centra, nakolik v něm bude aktuální Hlavní nádraží). Jo, být mezi Prahou a Brnem rovina, kde by se dala přímá trať na 200 km/h relativně levně postavit, stálo by za úvahu, jestli by to nestačilo. Je fakt, že oproti dnešku by to byl výraznej pokrok. Vzhledem k terénu,… Číst vice »
Pokud by mezi Prahou a Brnem byla rovina, přímá trať by tu byla už nejspíš 100 let (spíš ale tak někdy od 1850).
ja hlavne vubec nechapu, co maji vsichni proti te 300km/h rychlosti oproti pomale 200km/h, jako kbyby mezi Prahou a Brnem byla fakt rovina, tak se stejne postavi na 300, pac proc zbytecne prodluzovat cas jizdy…
Vám vůbec nedochází, že udělat konvenční trať z Brna do Prahy na 200 km/h bude ještě snad dražší, než novostavba, že i při takové rychlosti dálkové dopravy se opravdu osobáky a náklady budou moct jít vycpat na dobro, že nákladní vlaky jsou hlavně o velkých nákladech a velkých nových překladištích. Ale vy budete po pomalejší trati někde rychleji, než ty co pojedou rychleji, ti zdegenerovaní. 😀
Zrovna směr Brno zvýšení rychlosti na stávající stopě moc nejde. Směr Žďár je poměrně moderní trať a zvýšit rychlost na třeba jen na160 by znamenalo důkladnou přestavbu včetně ražby nových tunelů. Už slyším ten řev ochránců. A přes Blansko je to ještě horší – v údolí Svitavy prostě místo není, pokud by jste nechtěl razit tak 27 km dlouhý tunel z Maloměřic do Rájce. Okolo Blanska není ani místo na ražení nových tunelů, aby se ty stávající převedly na jednokolejný provoz a trať se narovnala. Převedení na koridor bylo jen oprášení stavu a teď se to dohání. Zázraky ale nečekejme.
Ohledně mimoúrovňového křížení se silnicemi je tato už těsně před Protektorátem započatá trať snad až na jeden přejezd (Tišnov?) „nejmodernější“.
Josefe Nový, přesně tak, místo aby dálnice sloužily k rychlému přesunu osobních aut, autobusů a dodávek s kusovkami, jsou plné „vlaků“ z kamionů od hranic k hranicícm. Jsou plné aut se sypkým substrátem, s nebezpečnými kapalinami, dřevem a šrotem. Železnice byla „optimalizací“ naprosto paralyzována jako prostředek pro levnou přepravu nákladů a zboží. Zničená rozvětvení kolejišť, zrušené vlečky, promyšlený systém ničení manipulačních kolejí. Všimněme si, že je to trend na železnicích v celé bývalé východní Evropě. Maďarsko, Polsko, Slovensko – v každé stanici, kde by byla potenciální možnost naložit vagón má dopravně vyloučené (pokud ještě nejsou vytrhané) manipulační koleje. Výsledek je… Číst vice »
To není nic zvláštního, v Německu a celé západní Evropě se přesouvalo na silnici postupně, u nás v Ostbloku skokem, přičemž z jedný vody načisto, důkladně.
Pokud pracujete pro železnici, tak prosím pro začátek se pokuste navrhnout trať na 200 km/h skrz Kolín a Českou Třebovou. A Pak můžete pokračovat ostatnímu městy na trase, klidně i na trase přes HB (tady by to mohlo být jednodušší). A když vyřešíte města, tak pak mezistaniční úseky.
Prominte, ale to co jste napsal, vubec nedava smysl, chapete, ze proste oblouky na stare trati nejsou na takovou rychlost stavene, musely by se naprimit (narovnat trat) na 200km/h, aby to bylo bez propadu, vetsinu trati byste stavel uplne znovu a za stejne penize… A nevim co myslite o hodne drive, jestlize delka trati by byla jen o neco malo kratsi, naprimo to je nejakych 190km, takze byste tam byl za stejny cas jako po te VRT… Mmch. dopravni stavby dnes nezaplatite ani nahodou nikde, ani dalnici, obchvat mesta, nic, ty naklady jsou na kazdou stavbu takove, ze byste si… Číst vice »
selský rozum, to tady dlouho nebylo…ukazuje se krásně už při výpočtu cestovní rychlosti do Brna 🙂
Musel jsem se asi třikrát štípnout, praštit se kladivem po palci, běhal jsem po ulici a ptal se jestli je na trůně Ferdinand zvaný Dobrotivý, dívali se na mne jak na blázna. Prosím, to je opravdu rok 2021, nebo 1821? Jako bych četl Honse. Kdokoliv kdo v posledních letech jel Moravou, jsem si jistý že je situace shodná v Čechách a ve Slezsku, tak si mohl na polích všimnout světle hnědých mrtvých skvrn, to jsou místa kde došlo k velké degradaci půdy, místa kde došlo ke zničení ornice o kterou teď, když po ní má vést železnice, mají péči. Pokud… Číst vice »
Chcete jíst kvalitní a přirozené potraviny s potřebným obsahem všech látek, které by v ní měly být nebo chcete nekvalitní, „umělé“ potraviny bez hodnoty a s devastačním účinkem na lidský organismus? Tady vám žádné technologie nepomohou. prostě více citu k přírodě i lidskému životu.
Prezentujete falešné dilema. Problém s potravinami je v momentě kdy je sklízíte nezralé a pak je taháte světa kraj. V momentě kdy je šlechtíte na krásu a ne na jídlo atd.
Jsou si zemědělci jistí, že bude na jejich pronajatých a zdevastovaných polích voda lépe zasakovat, než na železnici?
Nektera pole jsou opravdu jak beton, pri silnem lijaku po nich voda jen steka a malo se vsakuje, zivot minimalni, i zizaly by potrebovali zbijecky a dulni zarizeni…
V Polabi je ale opravdu velmi kvalitni puda, bohuzel casto zastavena hangary, nedavno se rozsirovali D10 a D11… osobne mi vadil terminal u Nehvizd, ktery na muj vkus zabira az moc mista, byt je osazen stromy…
Proč neremcají zemědělci když na úrodné půdě se staví solární elektrárny. Co to je zabrané půdy.Přitom na velikých městských sídlištích, myslím tím na těch rovných střechách panelových domů mohly ty solárka být vybudované.
Podle návrhu má vést hodně po povrchu a kopírovat terén. Možná by stálo za to některé hlubší zářezy zakrýt, aspoň by to netvořilo tak výraznou bariéru a bylo to lépe přijato.
To se dá, dá se udělat i to že se trať pod přesmykem povede tunelem v umělém kopci, dá se toho hodně, ale to myslím není primární důvod proč se ozvali.
to ale vetsinou neni pak urceno pro zemedelske ucely, lepe by spise vychazelo po viaduktu… nebo trat nechranit valy, ale nizkymi PHS… ev. upravit i normu a misto ochraneho 3m prostoru oploceni od trati snizit jen na 1m nebo primo k naspu.. ze 30m je naraz pak 26m…
Žrát nemusíme když budeme cestovat, že? Ta likvidace zemědělské půdy se nám vymstí. Vlastně nám budou stačit řasy a červi. Dobrou chuť!
A vy cestovat nemusíte když se nažerete? Společnost funguje jako celkem, nemůžete si vyzobat co se hodí zrovna vám.
Prosimvás, v ČR je situace taková že zemědělství se nerentuje, nerentuje se ani mnohde jinde, víte proč? Protože nadprodukce.
P.S. Asi bych raději riskl párek z žížal a cvrčků než kostelecké šmakulády. Mimochodem cvrčky doporučuji, chutnají dobře (měl jsem), stejně jako mouční červi.
Jezte si co chcete, ale nenuťte to druhým, stále ještě normálním lidem. nejsme stroje ani roboti.
Bohužel naši zemědělci příliš netouží po produkci potravin, natož kvalitních potravin. Pokud to nevidíte venbku na vlastní oči, koukněte na data Statistického úřadu. Využívaná osevní plocha se neustále zmenšuje a na té využívané ustupuje téměř vše řepce. Zemědělci nadměrně používají chemické prostředky, o nějakém zůrodňování orné půdy nemají zájem. Stručný sumář: „Co se týče vývoje osevních ploch v čase (od roku 1989 — pozn. red.), nárůst proběhl u pšenice o 1,2 % a řepky olejky o 283,9 %. Na druhé straně došlo k recesi osevních ploch u žita o 84,4 %, ječmene o 41,1 %, ovsa o 57,4 %, luskovin… Číst vice »
Ono predevsim je hodne pudy dnes znicene, at uz pesticidy nebo udusane na beton,.. bohuzel JZD nebyly dobri hospodari, vetsina pudy je vice ohrozena vetrnou a vodni erozi… velka cas obrich lanu je spise skodliva, bude v budoucnu treba omezit vysusovani pudy (meliorace) a obnova remizku a cest, aby se vetrne erozi zamezilo… V nekterych miste by bylo dokonce vhodne i obnovit rybniky, jezirka a ricni meandry, mokrady… Takze casti zemedelske pudy se opet zmensi, ale k dobremu, kvalitni pudy je v CR nedostatek, ale zemedelske celkove nadbytek… Vzhledem k suchu a povodnim bude nutne take se zamerit na pestovani… Číst vice »
Tak zkuste sehnat někoho ochotného pracovat v zemědělství – a pak to za těch podmínek a s nedostatkem lidí zvládat…
Celých 300.000 ha zabírají biopaliva. Pro ty, co neznají plošné jednotky: To je 3.000.000.000 metrů čteverčních. Nebo taky 3 km šířky a 1000 km délky. Nebo taky dálnice Praha – Brno, ale 15 km široká.
Zemědělci zapomněli zmínit, že valná většina polí není jejich, ale mají ji pronajatou. Dále se zapomněli pochlubit, že oni jsou těmi největšími škůdci naší krajiny. Jsem si jistý, že železnice zasákne víc vody, než zdevastované, chemií stříkané pole zaseté kukuřicí, které již deset let nevidělo hnůj (jediný prostředek zušlechťující ornici), který končí v bioplynkách.
S dráhou bude záležet jestli nebude pod ložem asfaltová vrstva. Turci ji tam prý na VRTkách mají, Francouzi nevím.
Rakušáci taky. Viděl jsem i přestavbu nádraží v Linci a i tak mají pod celým kolejištěm asfalt.
Asfaltová vrstva se dělá zpravidla na skalním podloží, kdy potřebujete zabránit vtoku vody do podloží + vyrovnání povrchu. Dá se dělat i pod PJD dá se i pod štěrk, ale pokud to bude novostavby, tak by se běžně asfalt neměl dělat, většinou se s ním dohání nějaké nedostatky stávajících spodků.
Zemědělci ji mají propachtovanou od soukromých vlastníků a mělo by být jen na uvážení vlastníků, zda ji propachtuji zemedelci nebo prodají ajznbonu.
Doufám, že ti remcalové nepoužívají dálnice, ty mají obdobný zábor půdy.
Dálnice jsou horší, ale potřeba jsou taky.
Myslíte pro IZS?
Jenom klíííd děcka. Prezidentovo milované dítě je průplav Odra Labe Dunaj. Sotva to kdy vznikne. Ještě tak Odra – Dunaj ale i tam by to nadělalo opravdovou paseku se spodní vodou v Moravské bráně a vlastně v jednom z nejúrodnějších pásů republiky (Moravská brána – Haná – Slovácko – Podluží). A to nemluvím o překládkách dopravní infrastruktury a proč? Pro nic – co tam chce vozit? Lodí? pomaloučku a bez sposty práce na překladištích neé. A ještě k tomu, Labsképřipojení s potřebou spousty zdymadel a nepoužitelné bez velkých energetických nákladů, to je extra malér, sci – fi. Navíc nepotřebné i… Číst vice »
Podluží to jenom lízne, jestli vůbec, to by se musela udělat Břeclavská varianta, která by byla asi výhodnější (Rakousko by mohl být spolehlivější partner, rozhodně by mu ten kanál dal více než Slovensku co se hospodaření s vodou týče – více možností ji akumulovat, více zemědělské půdy) Navíc by mohl využít k akumulaci pro spodní část VDNM a přístup k dráze by byl také snadnější.
Problémy s infra budou do doby dokud se bude točit (před)minulá generace, ta tak velmi zdeformovaná normalizací.
Úkol pro žáka 3-tí třídy: O kolik tun nákladu přepraví nákladbí vlak více než jeden kamion?
Doufám, že zemědělci budou reptat a protestovat při výstavbě megalomanských logistických center. Nebo aspoň Lidlu a přilehlých parkovišť… A vzpomenu-li na solární bum a zábor orné půdy…
Zřejmě jiný výkupní prachy…
Tam to nevadilo, zájmy menších skupin a hlavně za pěkný prachy z podpor.
Oni přestanou reptat, až se jen v Ruzyni najde 10 km2 orné půdy…
Dohromady bude, v celé ČR, v zemědělskou půdu přetvořeno přes 900 km2…
Máte na mysli Lidice a Ležáky, jen se všemi městy a obcemi v ČR?
Inu, ekofanatici.
Ehh…těch 10km2 v Ruzyni je rozoráním letiště, těch 900 km2 rozorání všech těch skladů, montoven, super- i hypermarketů…
FVE jsou povětšinou na hliníkových konstrukcích a v zemi je tak maximálně zemní vrut a trocha písku kolem chrániček.Další sezonu po demontáži můžete pomalu sít.
Podle příspěvků je tato debata o ničem!
Konečně se má postavit něco smysluplného a média začínají dávat prostor zejména těm, co jsou proti a straší ekologickými katastrofami, smutné. Ten negativismus je jako mor.
Tak už i zemědělci… Už se psalo o spolcích občanů dotčených obcí, přes jejichž katastry má trasa vést, jejichž jediným cílem je zamezit zahrnutí trasy trati do územního plánu. A to ještě nebyla řeč o ekoteroristech, kteří se do toho vloží později. V tom mnašem Kocourkově nic takového vzniknout nemůže, zapomeňte…
Až investor (stát) stavbu VRT dostatečně obhájí, možná se situace změní. Tak se ovšem nestalo, protože celý projekt a jeho ekonomika stojí na „odhadech“ a „mohlo by“.
Ne, až obhájí ti, kteří jsou proti, že to potřeba není.
Jo to se v Bruseli nasmějou, až budou schvalovat dotace.
No to je u každé infrastruktury , jak jinak to chcete dělat? Zasmluvnit budoucí přepravy na 50 let dopředu?
Jediná ekonomika, která ty co VRT schvalují opravdu zajímá, je jejich rodiná. A tam to prej vychází celkem pozitivně. Jak říká Faltýnek – nejsme aristokrati, 10% stačí.
Zatímco běžný občan to již odborně posoudil a má jasno, že to nemá smysl. A důležitější je, aby do Mochova jezdil motorák.
Už se budoucí konfliky začínají rysovat.
Pardon konflikty.
A haly a fabriky vidlákům nevadí? Asi ne, tam makaji jejich familie…
Zapomněl jste na protesty, když se vybíral pozemek pro Hyundai? A to se jednalo s výrobní firmu s prokazatelným ekonomickým přínosem pro celou českou ekonomiku.
Smím poprosit o důvody popírající ekonomický přínos VRT Praha-Brno?
Časově omezená existence některých institucí 😀
Důvodem je pak potřeba rychlejšího spojení…
Ano, je zajímavé, že soukromý nadnárodní investor si vždycky cestu najde a haly rostou na těch nejúrodnějších pozemcích jako houby po dešti. A zisky mizí za našimi hranicemi. A u veřejně prospěšné stavby budou všichni bojovat proti do posledního dechu…
A co Vám brání založit fabriku na neúrodné púdě a zisky rozdat zaměstnancúm?
Soukromý investor za pozemky platí, nekrade je za odhadní cenu.
Aneb raději ať jsou lidi bez práce, než aby zisk utelk levičákům, kteří na něm nemají nejmenší podíl.
Kdyby jste pozorně četl článek tak to zemědělcům vadí i zastavovani jinýmy objekty vyplývající z územních plánu.
Alespoň nějak se začnou obnovovat rozorané meze v 50. letech a členění nekonečných lánů řepky a obilnin na menší výměry 😀
A je to tu. První linie – zemědělci, druhá – spekulanti a v týlu osvědčené Děti země, v záloze Voda z Tetčic a spol.
No ale je to důkaz že se opravdu začalo, to je zase dobře.
Nechci Vás zklamat, ale nehledal bych za tím nic jiného než tunel na rúzné studie.
Mají moji podporu, toto jim musí být náležitě kompenzováno, nelze upřednostnit zájmy městě nad zájmy venkova. Raději VRT o 10 let později, ale spravedlivou a nebo vůbec, než prasarnu.
Za 10 let tam ta půda nebude?
No bude. Ale ten projekt VRT nebude…
Kompenzace za zabranou půdu jednoznačně jo, taky s nimi měla Spržel dávno jednat a vysvětlovat, kde, co a kolik.
Na druhou stranu zbytek té argumentace jsou skutečně naprosté nesmysly – nemožnosti vsakování vody, po ztrátu ornice, která se u takové stavby musí strhnout, odvézt a využít jinde. Nemluvě o tom, jak ornici brutálně huntuje právě moderní zemědělství.
Jde především o ztrátu zemědělských pozemků. Kam se ornice „strhne a odveze“?
Třeba na pole, která jsou totálně zhuntovaná a vyčerpaná kukuřicí. Její pěstování ve velkém na kopcovité Vysočině je z hlediska eroze a kvality půdy zločin.
Jo, ztráta zemědělských pozemků tam samozřejmě bude. Což je škoda, ale jinak to nejde a přínos té trati bude o dost větší, než když stejná plocha padne pod dálnici nebo rodinné domky.
I na to je pamatováno obvyklým způsobem… 😀 😀 😀
Lidé z venkova občas nejedou někam dál vlakem? Tak to zkusím pár takovým říct, že nemají co nikam jezdit. 🙂
Domníváte se, že dotčení z Kutnohorska pojedou nejprve do Prahy, by se mohli svézt po VRT do Brna?!
Tak daleko ne. Možnost nastoupit na zastávkový rychlovlak bude určitě blíže.
To si nejsem tak jistý, bohužel podle plánů, které prezentují, tam možná žádná zastávka ani nebude. A ono se to pak vymstí v tom, že o to víc lidí, kterým by ta trať měla vést za domem, do toho bude házet vidle. Pokud by po trase pár zastávek na vhodných místech naplánovali, byla by větší šance na souhlas místních, a tedy že se i něco postaví.
Kutnohorští nejsou Němci…
Prostě sednou na rychlík…
No ještě, že v Kutné Hoře musí stavět, kvůli přepínání ze stenosměrného napětí na střídavé!
Nebude to spíš pro navazující trať?
Ale ty vlaky v budoucnu nebudou jezdit jen z Prahy do Brna, budou mít mezinárodní přesah a na krátké a střední vzdálenosti nahradí leteckou dopravu.
To ne, ale třeba pojedou do Prahy, aby se mohli svézt po VRT do Berlína.
A teď si vemte, že RaiJet nezastavuje v Zámrsku.
Ano, protože jiné stavby, ať už liniové nebo jiné, žádnou půdu nezabírají a vznášejí se nad povrchem… Ach jo 🙁
To je argumentace jak dětí ve školce.
To je v pořádku.
Někteří naši také-spoluobčané mají mentální úroveň dětí ve školce…
Líbí se mi formulace „podle odhadů“ by VRT „mohlo v budoucnu“ využívat přes 130.000 cestujících:)
A jak si to jinak představujete?
Na jakoukoliv infrastrukturu se dělají prognózy do budoucna.
No, na závazné objednávání jízdenek je ještě brzy ….
Za celou dobu existence nebo za rok? 😀 😀
Záleží jestli jste optimista nebo realista.
Realista v tom vidí 3 vlaky denně á 120 lidí a do roka je splněno. Čili pro roční počet cestujících je to hodně podstřelené. Brno – Ostava jezdí 10x víc lidí po jednokolejce.
Petr
Je podivné,že si zemědělci nestěžují a nestěžovali,když se na zemědělské půdě stavěli a stavějí obrovské sklady,sluneční kolektory a vesnické baroko!!!!
přesně, najednou jim to vadí.
Protože ti, co tam měli pozemky, se na tom pěkně napakovali…
Bohužel, obohatí se většinou vlastníci půdy, nikoliv zemědělci. Drtivá většina zemědělců hospodaří na cizím. Vlastníky půdy jsou fondy a obchodníci s půdou, kteří nakupují od fyzických osob, které k vlastnictví půdy mají díky době minulé nulový vztah. Ti znalí velice dobře ví, o čem je zákon 416/2009 Sb., počkají si a rádi za osminásobky odhadních cen pozemky zemědělcům pod rukama prodají. Těm zbydou pouze zvýšené náklady na naftu, on ty nadjezdy po kilometru nebudou že, aby přejeli na druhou stranu pole. No a taky jim bude chybět ta půda, do které by se něco dalo zasít. Ale souhlasím, že je… Číst vice »
A to jim ty domy chcete zlikvidovat? Jen ze závisti?
Ondřej, těší mě.
pudorys trati nebude mit sterkove loze, ze nebude vsakovat srazkovou vodu ?
Pokud to bude VRT, tak bych tipoval pevnou jízdní dráhu, což je kolej na betonové desce.
Skripta Železniční stavby: „Těleso železničního spodku musí být dokonale odvodněno odvodňovacím zařízením. Odvodňovací zařízení, zachycující a odvádějící povrchové a podzemní vody nebo snižující hladinu podzemní vody, musí zajistit její rychlý odtok mimo těleso železničního spodku. Vody prosakující kolejovým ložem a konstrukčními vrstvami tělesa železničního spodku se odvedou do příkopů nebo podélných trativodů a svodných potrubí.“
JJ, neboli lidsky řečeno se to staví tak, aby tím voda co nejrychleji protekla a ideálně se kousek vedle vsákla. Neboli k žádnému významnému snížení vsakovací kapacity při rozumném návrhu dojít nemusí.
Zamyslel bych se nad slovem trativod.
Ona ta voda stejně musí odtéct primárně do příkopů. A taky může být místami i pevná jízdní dráha (PJD), což je primárně betonová deska různých provedeních.
Pýchu píchá pýcha?
Zemědělci jsou pevně napojeni na auto-lobby. Z jejich plodin se dělá palivo, svoje výrobky vozí po silnici, jejich zaměstnance z Vysočiny může VRT nalákat do Prahy a zvednout tak cenu práce v regionu. VRT je pro ně jasný nepřítel.
Zemědělci pěstují nejen řepku, ale taky brambory, obilí, produkují krmivo pro čuníky, kravičky atd.
Bude VRT, ale nebude co jíst – pravda, do se to dovést za zahraničí ….
Obávám se, že takových je u nás spíše méně než více.
Zemědělec produkující papání nemá potřebu bojovat proti VRT.
Zemědělci z 60% ke krajině vztah nemají. Dělají to jen pro vysoké dotace. Jsou to podnikatele jako každí jiní, když se jim v tomto oboru dařit nebude, přeorientují se na jiný byznys. Kdyby ke krajině měli vztah tak se snaží napravit to co JZD a státní statky vydrancovaly. Namísto toho máme pořád nekonečné lány a hony, chraň bůh vysadit jednu novou alej.
Tak to budou mít za 20 let rozporuplné živobytí…
Zákaz řepky i kukuřice, ale zároveň záruka neexistence VRT…
Já
Co ty hektary půdy za překladiště…Hlavně se o tu svoji půdu starejte.
40 metrů do šířky? To tak bude 10 kolejí?
Také musí být ochranné pásmo dráhy!
Jo tak, ale je psáno bez stěn, takže stěny nebudou u kolejnic , ale pár metrů od nich?
V ochranném pásu dráhy bude jen beton/štěrk (dosaďte cokoliv mimo keře, zeleň)?
Ale to si pletete s administrativou, ne z konstrukcí. A ochranné pásmo VRT je 100 m od osy krajní koleje.
120, ne?
Ochranné pásmo dráhy
§ 8
(1) Ochranné pásmo dráhy tvoří prostor po obou stranách dráhy, jehož hranice jsou vymezeny svislou plochou vedenou
a) u dráhy celostátní a u dráhy regionální 60 m od osy krajní koleje, nejméně však ve vzdálenosti 30 m od hranic obvodu dráhy,
b) u dráhy celostátní, vybudované pro rychlost větší než 160 km/h, a u dráhy zkušební 100 m od osy krajní koleje, nejméně však 30 m od hranic obvodu dráhy,
Zemědělci můžou být naprosto bez obav, tahle trať nezabere ani hektar, protože než se začne stavět, bude tu dávno nukleární poušť…
Jenže zemědělec si myslí, že se ta VRT opravdu bude stavět 😉 Pokud by znali realitu, byl by klid.
…trať je důležitá…ale vůbec nebyly důležité ty postavené „hangáry“, co zabraly tolik krásné půdy kolem Prahy!!
Navrhuji zůstat u výstavby dálnic. Proti těm zemědělci neprotestují, zřejmě půdu nezabírají a beton určitě lépe zasakuje vodu.
Jenže po dálnici jezdí i zemědělci, zatímco po VRT vědí, že jezdit nebudou, protože na to nebudou mít. Navíc dálnice má sjezd každou chvíli, zatímco VRT bude zastavovat jen v Jihlavě. Prostě jim je VRT k ničemu a tak proti ní protestují. To, že je to zemi jako takové k něčemu, je jim jedno.
VRT je k ničemu pro každého normálního občana. Jsem pro rekonstrukci stávajících tratí…
Proč by zemědělec nemohl jezdit po VRT jako cestující? Pojede-li dál, tak právě třeba ve stanici VRT Praha-východ (Nehvizdy) si bude moci nastoupit (a taky i na jiných místech). Na dálnici taky nenajedete všude, i když samozřejmě nájezdy jsou častěji.
Jestli tomu rozumím, jedná se o převzatou zprávu z ČTK, což je veřejnoprávní instituce, jako ČT nebo ČRo. Je to napováženou, protože se jedná o hoax. Vzhledem k tomu, že koleje VRT budou na štěrkovém loži, voda se může normálně vsakovat do podloží. Dokonce ještě lépe, než když je na povrchu ornice ztužená umělým hnojivy a pojížděním těžkou technikou (a bez orby). V tomto by si měla Agrární komora zamést před vlastním prahem. Ornice samozřejmě bude, v souladu se zákonem o ochraně ZPF, sejmuta a použita ke zlepšení stavu zemědělských pozemků. Zábor VRT rozhodně nebude 40 m, a to ani… Číst vice »
Přesně tak; nota bene je bizarní, že hlavně zemědělci-velkostatkáři, kteří moří půdu desítkami tun hnojiv a často nevyhodnými postupy vyvolávají erozi, si otevírají ústa ohledně tvorby ornice. Přitom sami často nevhodnými způsoby přispívají k tomu, že se ta samá ornice splachuje pryč. Není důvod si idealizovat způsob, jakým SŽ zapojuje subjekty do podobných záměrů, ale právě nám tu zakejhala potrefená husa.
O stavbách VRT víte „velké NIC“. Co víte o pevné jízdní dráze – kolejnice upevněné na monolitní betonové desce … První (x-tý)koridor a VTR jsou dvě rozdílné dráhy, asi tak jako dálnice a okresní silnice …
A u té pevné jízdní dráhy se s vodou děje co – nejde ji odvést kus vedle a nechat vsáknout? Dneska se tohle už dělá i u dálnic nebo parkovišť (po odfiltrování znečištění, z ploch pojížděných auty to nemůže být přímo, jak je to u železnice nevím).
https://www.youtube.com/watch?v=74ZeAxEleAQ
A z té pevné jízdní dráhy ta voda zmizí?
Uff, viděl jste to slavné video, jak TGV udělalo rychlostní rekord? Tak si ho zopakujte:
https://www.youtube.com/watch?v=sE4A0nPjyqQ
Pražce ve štěrku jsou doufám dostatečně viditelné.
Dovolím si rozporovat jen to vsakování. Do náspu by se nemělo nic vsakovat. Voda by měla protéci na pláň železničního spodku a odtud do odvodňovacích příkopů a pak pryč. přičemž železnice zatím nemá problém tyhle příkopy (na rozdíl od dálnic) svést rovnou do vodotečí. Výjimka svedení do nějaké záchytné nádrže se může očekávat právě v povodí Vrchlice. I když třeba nevím, jaké jsou opatření v údolí Svitavy u Březové, kde jsou jímací studny pro brněnský vodovod. Z vlaku od tratě nic vidět není, maximálně je Svitava v betonovém korytě. Se záborem jak ho počítáte souhlasím, Jen by se ve VRT… Číst vice »
No ty kecy ohledně záboru zemědělské půdy jsou trochu mimo, ale faktem je, že by mi taky vadilo kdyby se mi po pozemku bez předchozí konzultace začali prohánět geodeti. To jim aspoň mohli poslat dopis nebo tak.
To by se z toho… vemte si jen zaměření jediné obce pro obecní kanalizaci. Už to by byla tisícovka dopisů, protože se zaměřuje uliční fronta.
A když se na zemědělské půdě staví obří montážní a skladovací haly, to nikomu nevadí?
Které myslíte, Škodovku v Plzni? NHKG?
Třeba sklady Kauflandu za Olomoucí?
Bude míň půdy na řepku, nebo na kukuřici do bioplynek? O kolik méně pesticidů skončí v půdě?
Nevadí doveme dovezeme víc pelet z Ruska a Kanady. Your Green deal.
Zvláštní, že když se stavěly ty sklady kolem Jiren, tak bylo ticho.
Domníváte se, že tam vznikly bez konzultace s vlastníky?
To třeba né, ale nebylo okolo toho takové haló, že se zabírá zemědělská půda.
40 metrů? Co to je za blbost? Ta trať bude mít šířku 20-25 metrů maximálně se vším všudy.
Náspy, zářezy, odvodnění, vedení kabeláže, sloupy TV, výstroj svršku…
Jirka asi myslí pro 2 koleje, tam se to do 25 m vejde bohatě.
Běchovice – Poříčany 4 koleje. Holt jako kdybychom stavěli 4 + 4 dálnici.
Výstroj svršku zabírá nějakou šířku navíc oproti kolejím?
Kdoví jestli se opět nemíchají pojmy jako trvalý a dočasný zábor, příp. ochranné pásmo dráhy. Ještě není ani EIA, ale zemědělci už natahují ruku. Zírá očekávám článek pana Patrika, že kvůli VRT padnou 3 lesy velikosti Středočeského kraje.
Co takhle rákoska?…
Pokud jste opomněl, tak se zakoupilo „něco, co by se dalo nazvat technologickou licencí“ od Francie, který byla evropským „průkopníkem“ (může to znít v tuzemsku ideologicky blbě) ve stavbě VRT – úvahy v roce 1960, první trať 1976, první sériová souprava TGV 003 v roce 1981 …
Francouzi – nepochybně jste se po nějaké tamní VRT, jako odborník, projel, nebo alespoň jako „šotouš“ viděl jak ta trať vypadá. Tratě VRT jsou oploceny, tzv., že do zabrané plochy musíte připočítat i odstup kolejí od plotu.
Tedy se neustále šíří propaganda, že VRT jsou něco ekologického, protože když nebudou VRT, tak železniční síť bude přetížená „pomalou“ osobní dopravou a silnice budou nadále přeplněné kamiony. Ve skutečnosti lze silnicím mnohem efektivněji ulehčit omezením dovozu zemědělských produktů ze Španělska, Holandska apod. (které jsou díky dotacím za dumpingové ceny – a týká se to nejen dovozu do ČR, ale i tranzitu dále na východ a jihovýchod), a železnicím (především pražskému uzlu a následně i velké části koridorů) zase modernizací tratí v tangenciálních směrech. Jestli může mít nějaká VRT přes české území aspoň malou šanci na ekonomickou životaschopnost, tak snad… Číst vice »
Pán je inženýr na dopravu… a mandarinky chutnaly?
Dopravu nemůžete vytrhávat z kontextu ekonomické ani ekologické reality. Ano, z hlediska samotné dopravy je samozřejmě každá VRT dobrá. Nicméně se musí také vyřešit otázka, jak to zaplatit. Při současném tempu zadlužování nejen ČR, ale i na všech stranách, odkud příznivci VRT doufají ve spolufinancování a dotace, otázka dost důležitá. A pokud jde o ekologické záležitosti, tak dosud se naprosto jednostranně akcentují emise, zejména CO2, které jsou však problémem spíše okrajovým (nicméně finanční zvýhodnění VRT oproti letecké dopravě je na ideologii „uhlíkové neutrality“ – což je mimochodem nereálný cíl – z velké části založeno). Naopak skutečné problémy, jako zábor půdy… Číst vice »
Za 1. Zábory půdy jsou minimálně (menší jak u dálnic) samotný pas koleji má mít max 40 m, dopravny mají samozřejmě více, avšak rozhodne méně jak dálniční MÚK, navíc nechápu důvod zmiňovat leteckou dopravu, ano bude to zvýhodňovat vrt před leteckou, ale tou VNITRO STÁTNÍ, na delší trasy dojde k přesedlání do letadel… základním principem je přesáhnout lidi z individuální automobilové dopravy do vlaků, což má kupodivu snížení uhlíkové stopy, když 555 lidi přesedne z auta na vlak. Jinak síť vrt by měla vyjít na 500 miliard Kč, celá síť, která bude hotova někdy kolem roku 2040, náklady na ní… Číst vice »
Přečtěte si studie o VRT, ty říkají že VRT dává největší smysl na vzdálenost 400-800km, takže ano máte pravdu, z Francie do Ruska opravdu VRT lidé využívat nebudou. Dále ty studie říkají, cesta VRT nesmí být delší než 3-6h (záleží na vzdálenosti), jinak pasažér volí letadlo….takže argument, že rychlostí se vlak nemá snažit konkurovat je mimo.
+ ten argument o dotacích? Všichni v EU mají stejné podmínky, jelikož je jednotný trh…státy si jen tak nemohou dotovat různá odvětví jak chtějí a pak prodávat levněji 😉
No vidíte, právě VRT by měly význam v Rusku. Tam, kde se jede dnes z Moskvy do Vladivostoku 166 hodin (9288 km, průměrná rychlost 63 km/h).
Pokud byste se dostal díky VRT na průměr 120 km/h, tak to máte na nějakých 77 hodin …
Oni ti Rusové docela dost lítají letadly, hlavně v Asijské části země. Letenky tam moc nestojí díky dotacím. Ale určitě je potěší, když tyto dotace stát přesměruje do VRT a pak budou moci jet dražším vlakem delší dobu.
A kdo by jel 3 dny vlakem, když letadlem je to půl dne a vyjde to i levněji, jelikož se nemusí pro každého pasažéra vozit postel.
Není zrovna i doprava z toho čistého trhování vyňata??
U zemědělství to neplatí. Staré členské státy mají až 4x větší dotace do zemědělství než my.
„Všichni v EU mají stejné podmínky…“ Vtip roku!
400-800km, by sme asi měli znovu anektovat Slovensko a pro jistotu i podkarpatskou rus aby nám to tu nějak smysluplně vyšlo.
Tak VRT dává smysl především na trasách, kde se dá předpokládat, že budete mít dostatek cestujících. A tady bude hrát největší roli vnitrostátní doprava, ideálně doplněná i tou mezinárodní. To u nás mohou splnit asi jedině trasy Ústí nad Labem – Praha – Brno – Ostrava a Plzeň – Praha – Hradec Králové / Pardubice. Pokud se vyplatí stavět nové tratě přes hranice, pak obvykle jen v kombinaci s nákladní dopravou a tedy i na nižší rychlost.
A teď o kolik více lidí by to bylo, když by VRT vedla přes Benešov a přilehlá městě po trase…
A přilehlých tratí.
Ono by to chtělo zamyslet se zda je potřeba pořád bezcílně přejíždět zleva a zase zpátky.
Tak můžeme zrušit dálnice a uvidíme.
To bude ušetřené půdy!
Ale i peněz, papírování, emisí…
Většina lidí nejezdí bezcílně, nemůžete to soudit podle sebe.
Například dojíždění za prací. Žejo. Nebo do škol, lektore.
Zábor půdy bude zase nějaká záminka…
Hlavně že kolem Prahy vyrostly hnusné DHL a podobné sklady, všude samý asfalt…. dálnice sežere půdy ještě víc než železnice, ale na rozdíl od kamení (štěrkový násep) se půda zaplácne asfaltem…
Hmm, jsem zvědavý, jestli ty sklady a montovny budou tak dobrý kšeft i při zavedení dovozního cla 100%…
A to je zajímavé, že tady o agrární komoře není moc slyšet, když se staví dálnice, nebo nedejbože obchoďáky, logistický haly a satelity na krajích měst, které svojí neskutečnou neefektivní rozlohou zabírají mnohem více místa. Ale VRT, ta jim vadí, ta je hrozně krajinoničící, tu oni tu nechtějí. Čichá čichám pokrytectví.
tak tak… sklady, montovny a podobné v přírodě vyskytující se zvěrstva nevadí?
A taky se někdo asi probral ze zimního spánku, že… 🙂
Ale to že SŽ a MD vystupuje zdatně arogantně to tu víme také asi všichni…
… Ti úředníci tam na tom baráku u Vltavy na to snad studují nějakou speciálku, na to jak být zatvrzelým nepřístupným úředníkem a prosazovat jenom své nápady… Že pane Svoboda a Nemoc z 200 km/h…
Tou montovnou se mylsí Škodovka v Plzni? Taky tam kdysi bylo pole. Alejo, klidně ať je 30% nezaměstanost, hlavně když si nevydělají…
Ale to oni uvádí dlouhodobě jako problém, jenže media a veřejnost to moc nezajímá. Já pochopil, že jim hlavně vadí nekomunikace – kdyby se mi po zahradě procházel geodet bez ohlášení taky bych se divil. Hlavní problém je samozřejmě zločinný rozprodej státních pozemků v devadesátkách za směšné ceny. Dnes stát nemá co by těm zemědělcům vyměnil, ne každý chce měnit půdu za inflační papírky.
Jenže na procházení po zahradě bez ohlášení má geodet právo. Samozřejmě pokud půjde k vám na zahradu tak zazvoní a prokáže se, ale pokud se mu nikdo neozve, tak to není překážka tam nevstoupit.
No a na polích tam už vůbec. Taky se těch geodetů vyrojilo mnoho, takže jsou vidět.
Já furt říkám, že lepší je ten HYPERLOOP – je to na pilířích a i krapet rychlejší než obyčejná pozemská VRT-ka..až V = 1 200 km/h:-))))
To VRT byva take, treba v Japonsku je hodne casto na pilirich, netvori tak barieru, akorat do stanice musite do patra…
Humbuk…určitě tam mají eskalátory nebo výtah…
Nemáte někdo data, jak široký pás půdy zábere dálnice?(taková klasická dvouproudá) Nejsem v tomto oboru vzdělaný, ale mám pocit že to bude větší šířka. Celkově mi to připadá že si zemědělci chtějí jen vybrečet peníze navíc. Je zajímavé že si tady stěžují kolik zabere jedna VRT, ale o tom že půdu budou zabírat dálnice nově za Hradcem na Polsko, Budějovicema, Karlovými Vary, Přerovem a někdy i D35 a další nějak zapomněli upozornit. Tak by snad taky měli napsat, že by jako řešení měla být modernizace stávajících silnic, ale to by je lidi poslali do háje. O stavbách skladů a továren… Číst vice »
4. proudá dálnice necelých 28m (samotný asfalt), dvouproudá až 12m. Podívejte se na kategorie silnic a dálnic.
Na Vysočině půda kvalitní není.
ale v polabi ano, … jinak ty argumenty AK jsou nejak svihle…
Chjo. Pokud tomu někdo rozumí asi jako já zemědělství, tak ať do toho moudře nekecá. Výrok od „hlavního zemědělce“ o tom, že by bylo lepší rekonstruovat současné trati fakt stojí za to…
„zničí až 15 milionů tun ornice a Česko přijde o možnost, aby kolem tří milionů metrů krychlových vody bylo ročně vsakováno a zadržováno v přírodě. “
– zničí zemedělci ročně pěstování řepky babišky za účelem čerpání dotací 🙂
„Proti roku 1950 tak v ČR zmizela třetina orné půdy.“
– Sudetoněmecký Lansmanschaft by se měl zeptat: Wo ist mein Heimat?? 🙂
Němci jsou na jednu stranu chytří a pracovití lidé, i tak jsem rád, že jsem se narodil na cigošské ubytovně ve špinavých devadesátkách a česku, než tam…
Dovolím si poznamenat, že stavby neničí ornici a zemědělci to moc dobře vědí. Je povinností investora ornici sejmout a odděleně použít na odpovídající účel, třeba rekultivaci lomů, skládek, ozelenění zářezů a náspů atd. Tedy akumulační schopnost ornice zůstane, jen se uplatní na jiném místě.
Mám i výhrady k titulku, ke slovesu „zničí“. Není moc vhodné pro odborný web. Vhodnější by bylo třeba „zabere“. To, že uvnitř článku autor cituje nějakého radikála, to už je něco jiného.
Má pravdu ten chlapec. Opravdu to zabere půdu.
A kdyby se s ohledem na zemědělství ta VRTka nakonec nepostavila, kolikpak asi bude opportunity cost? Z ekonomického hlediska to odhaduji na řádově větší průšvih než ztrátu patnácti milionů tun ornice.
snad byste nechtěl vše přepočítávat na peníze, že 🙂
Jako že kolik by nás stálo nepostavit prodělečnou VRT?
A co s tím chtějí zemědělci udělat? Zablokovat stavbu, protože zabírá ornou půdu? Nebo chtějí tunel nebo vedení trati po mostech? Nebo je to jen upozornění na problematiku záboru orné půdy?
Nevím, na tohle nejsem odborník, ale já bych tedy viděl mnohem horší zábory orné půdy, např. haly či satelitní města, než VRT u které si myslím že její význam převáží ztrátu orné půdy.
Nemusí dělat nic po volbách a po zhlédnutí státní kasy to půjde zase k ledu.
Nebo lesy. Přece nepotřebujeme ani jedno z toho, k čemu nějaké domy nebo infrastruktura.
Zemedelci by spis meli lepe vyuzivat co maji a pouzivat modernejsi a setrnejsi metody, prirode by to pomohlo vice.
Treba i vyuzivanim agroponie ve mestech … takovy supermarket, s vlastni produkci casti zeleniny a ryb, bude to setrit naklady na dopravu, vodu, energii i zabor mista.
Myslíte hydroponii? Ale jako jo, když vypěstují 0,1 % pšenice potřebné pro prodaný chleba, tak to bude obrovský technologi… bude to k ničemu.
Dost naivní otázka, chcou peníze.
Nikde jsem nezachytil protesty zemědělců, když se např. v Lovosicích stavěla hala velká jdko pole lán. Nebo mezi Olomoucí a Grygovem. Nebo v Brně ve Slatině… atd. atd. Ztráta zemědělské půdy sice problém je, ale VRT je, narozdíl od mnoha těch hangárů co zabírají pole, potřebná stavba
Nebo zábor půdy před velkoměsty (Praha, Ostrava, Brno, Plzeň, ……) na úkor skladišť a „logistických center“, když brounfieldy ve městech nabízely stovky hektarů…… to Agrární komoře taky nevadilo. Zajímavé…
To je sice pravda, že braunfýldy ve městech byly a stále jsou, ale kamiony tam nikdo potkávat nechce.
Stejně jako je cena za pozemek uprostřed města uplně jinde než kus pole panenko skákavá.
Panenko skákavá, tak vidíte, nakonec to vyřeší ekonomika. Stát to vykoupí a je to, ne? Jistě se v ceně promítne vzácnost orné půdy, stejně jako se promítla při stavbách hangárů kolem měst. A vysvětlujte v Ostravě v Agroleraci Vítkovice novému developerovi, že kamiony v centru nikdo nechce….. ha ha
Do brownfieldů obvykle vedla vlečka…
A co teprve TPCA…
To bylo v tom atd. atd.
Skvělé, hlavně že můžeme všechno zrelativizovat. Naivní představa, že investor, který si koupil od politiků a úřadů vše potřebné, včetně event. změny územního plánu, by si neporadil s nějakým zemědělcem, co by mu nechtěl prodat pole…
A že do těch nepotřebných hangárů vozíš kontejnery….
„Jinak do budoucna nebudou moci zemědělci vyprodukovat dostatek potravin, uzavřel Pýcha.“
A co kdyby radši na polích pěstovali místo žlutého svinstva opravdu užitečné plodiny pro lidi, aby bylo dostatek kvalitních potravin?
Zemědělští oligarchové tu předsi nejsou proto, aby produkovali potraviny, ale aby sklízely dotace. Proto vyvážíme zemědělské suroviny a polotovary a zpět dovážíme hotové potraviny.
Vítejte v EU :-(.
+ samozřejmě v budoucnu bude stále menší a menší potřeba půdy pro vypěstování stejného množství potravin….to by ovšem musely zemědělské dotace proudit i do modernizace.
Zemědělci produkují kvalitní suroviny, to co kupujete je na zpracovateli a Vás.
No že půdní erozi tu páchají prvně zemědělci, že od 50. zničili asi 4 miliardy kubíků kapacita… ponechme stranou.
Více později…
Je zajímavé, že se ti samí sedláci „neštítí“ prodat své pole pro výstavbu skladů/překladišť. Např. okolo Prahy, kde bude bonita půdy hodně vysoká, je takových staveb fůra…
„Mikulka dodal, že státní orgány hovoří o tom, že plánovaný zábor půdy by měl činit zhruba 40 metrů na šířku. Ve skutečnosti se podle něj tento údaj týká pouze samotné trati, nezapočítává protihlukové stěny, dopravní stožáry a další.“
To si máme představit jak? Toto přece není „více než 40 metrů“ mezi sloupy trakčního vedení. https://cs.wikipedia.org/wiki/Vysokorychlostn%C3%AD_tra%C5%A5#/media/Soubor:Steigung_NIM.jpg
Praha-Klánovice. 3 koleje, protihlukové stěny, nástupiště na obou stranách. Celková šířka? 27 metrů.
No on pise samotna trat, to me nejak uplne nebere hlava, i kdyby to byla 4 kolejna trat, tak me tech 40m nejak nesedi, leda ze by meli na mysli Nehvizdy…
Tak zrovna VRT Polabí má mít 4 koleje. Budeme-li počítat jeden pár kolejí VRT 3 m od kraje do osy, + osovka 5 m + 3 m to celé krát 2, + 1 m navíc mezi páry VRT (odhaduji), tak to vychází dohromady 11 + 11 + 1 = 23 m , s tím, že ty osovky nejsou podle norem minimální. Myslím, že by se do toho mohly schovat i sloupy TV (pokud ne, tak by 1 m navíc měl na TV stačit). A k tomu se teprve bude přidávat odvodnění a protihlukovky (valy a zdi). Shrnuto, těch 40 m… Číst vice »
Další lobbistická skupina se hlásí o peníze. Pokud říká pan Pýcha, že v „Česku mizí sedm hektarů zemědělské půdy každý den“ tak to mám za rok 2,5 tisíce hektarů. To byl doposud zticha. Teď ale vidí, že by se mohl přisát ke státnímu penězovodu. Mimochodem, část zem. půdy se mění v lesy a pastviny.
Ale je dobré si položit otázku, kam s tou odtěženou černozemí. Zrovna v té zmiňované Karviné by se asi našla mnohá plocha, která by se zpět mohla vrátit k zemědělským účelům.
Kde pak tam?
to je nereálně. Zajeďte se do karviné podívat jak to vypadá.
Tento problém se týká zejména VRT Polabí, která ale má vést v souběhu s D11, takže tam bych to neviděl tak tragicky.Za Golčovým Žankovem už bonita půdy klesá, kolem Německého Brodu se pěstujó akorát krumple.Podstatně horší je výstavba skadů a logistických center v nejúrodnějších oblastech, ale to by mělo ošetřt rozumné územní plánování. Kolem cajzlohradu už takto bylo nenávratně zabráno hafo hektarů.
Byl byste takové laskavé a osvětlil nám, kam se svým argotem řadíte?
Nekóříte mapu?
žankov = jeníkov (protože v Brně se neříkalo Janek jak třeba na Valachách ale Žanek)
Německý Brod – nyní Havlíčkův (a to není žádý argot)
krumple = brambory
cajzlohrad = Praha
ale nepochybně jste rozumněl a jeno děláte ze sebe chudáčka
Německý brod byl původně Svinský brod 🙂 .
Svinibrod se říkalo Nymburku
Bať.👍
Zábor zemědělské půdy pro dálnice nevadí? To je podle zemědělského svazu v pořádku? U dálnic se nelikviduje úrodná půda? třeba obchvat Přerova a tok Bečvy?
Nojo, když stát rozhodne, že je něco ekologický, tak se to realizuje, i kdyby se kvůli tomu všechna příroda zničila.
A až se zjistí, že tolik emisí, co ušetří VRT proti letadlu, ušetří i konvenční vlak proti VRT, to bude ještě sranda.
Tak si do toho vzorečku ještě dejte ty lidi, kteří by konvenčním vlakem nejeli a použili by D1. A nebo také zvýšenou kapacitu konvenčních tratí pro nákladní vlaky, které můžou stáhnout nějaký ten kamion z dálnice.
Na D1 bude pamatováno jiným, pro nepoučitelné velmi finančně náročným způsobem… 😀 😀 😀
Když si do toho vzorečku dám všechny externality, tak je to letadlo ekologičtější než VRT. Ale to většina lidí nikdy nepochopí. A to se ani nebavím o letadlu na vodík.
Tak to fakt neni…
resp. mozna, kdyz letite pres pulku zemekoule, tak asi ano…
A dálnice jim nevadí?
Zemědělci můžou být vklidu-tahle stavba stejně nebude. Nebudou na to peníze.
Zrovna u VRT Polabí, kde bude zábor kvalitní půdy, bych realizace v budoucnosti i obával, dokonce SŽDC tam má i letopočty na začátek a konec realizace.
Sledoval jste poslední dobou rozpořet ČR? Po volbách bude muset škrtat i levice, která je nejspíš vyhraje. Pokud je byhraje pravice, tak VRT bude to poslední co bude železnici trápit.
A takový kanál toho zničí ještě více…Jinak s tou zemědělskou produkcí, řekl bych, že efektivnější je akvaponie, která je na prostor i vodu méně náročná. Tudíž by se to dalo optimalizovat, že by se nepěstovalo na tak velké ploše, megalány by byly doplněny cestami pro zvěř a lidi, čímž by se zlepšila situace v pohodě.
Nejefektivnější by byly geneticky modifikované plodiny. To se zase z nějakého důvodu nelíbí zeleným…
Zeleným se to asi nelíbí pro obavy, že je do toho zužitkují…
Akvaponie – tedy pěstovat rýži? Nepřeceňujte to „globální oteplování“…
Efektivní to sice je, ale ten výsledek má s normálně vypěstovanou plodinou společný pouze název.
No, nemyslím si, že by železniční spodek odváděl dešťovou vodu rovnou do moře. Ornice se naloží a odveze tam, kde se uplatní – zemědělci už budou vědět 🙂
V každém případě je z tratě (natož VRT se spoustou betonu všude kolem) mnohem rychlejší odtok vody než z okolí.
… tedy větší odtok než z jakékoliv porostu, třeba i pole. Tomu převezení ornice nijak nezabrání.
Ať jdou do pr….. Sedláci nikoho nezajímaj. Hold musí ustoupit pokroku. Stejně to je jen výkřik, aby to od nich stát vykoupil za šílenej balík….
že jo, jídlo se přece vyrábí v supermarketu.
Ve své podstatě ano. Vzhledem k tomu, že většinu zemědělských plodin dovážíme.
holT
Pardon, moje chyba
Nic se neděje, jenom mne to prohazování t a d ve dvou konkrétních slovech tahá oči.
hmm , tady se občas najdou zajímavé diagnózy
Mafie z Agrární komory patří do vězení:
Zločinné spolčení
§ 163a
Účast na zločinném spolčení
(1) Kdo založí zločinné spolčení, nebo kdo se činnosti takového spolčení účastní, anebo kdo zločinné spolčení podporuje, bude potrestán odnětím svobody na dvě léta až deset let nebo propadnutím majetku.
Mno, naopak tady by asi autora té žaloby hnali za komunistické manýry.
Zkuste to zabalit jinak…