regio-vlak

Plán pro úzkokolejky: Třetinový provoz a převod na obce za 110 milionů

Příprava na obnovení provozu na úzkokolejkách (červen 2024). Pramen: JHMDPříprava na obnovení provozu na úzkokolejkách (červen 2024). Pramen: JHMD

Aktuálně vzniká plán nutných investic a následných prací na obou tratích.

Odebírat
Upozornit na
guest
64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Plán? Jak zadlužit obce. To ano. Snad nejsou starostové atd. mimo realitu a umí dobře počítat.

stan

Třeba jednou v budoucnosti přijdou i v Čechách lidé k rozumu a začnou znovu cestovat ekologickou a levnou veřejnou dopravou, jakou je železnice.

František

Jak moc ekologická je ta popelnice třeba proti autobusu s Euro6 a nebo dokonce EV autobusem… Který je navíc pořád levnější a jezdí tam kde lidi reálně bydlí/jezdí?

Clovek

Jak moc levnější a ekologičtější je jet vagónkem a mašinkou, kde jedou tři lidé (strojvedoucí, průvodčí a jeden cestující – to bylo na Kamenicce běžne)?

El Barto

Zdravím zase novou (další) osobnost Haly D.

marcel.stancl

Vztah máte, ale špatný.

Clovek

Obcim na Kamenicce by teleso trate dalo vetsi benefit zalite asfatem, s cyklisty na nem. Na jizni mozna taky, s nejakym malym kouskem pro parni vlacky.
Rikam realisticky jako clovek s koreny v Kamenici, ktery ma ke trati vztah.

František

Ano!

David

A přitom vede z Nové Včelnice do Horního Skrýchova krásná cyklostezka lesem „Kolmo kolem lokálky“.

Clovek

I z Kamenice do Cernovic vede pekna cyklostezka, ale ta rovna drazni telesa proste tahnou lidi mnohem vic nez kopcovite lesni cesty

standa

tato kuriozita je opravdu něco co má málo kdo a náš stát si toho neumí vážit to co dluží JMDZn jsou pouze drobné co se jinde promrhá na dotacích na nesmyslné projekty co rozkradou politici nebo co zmaří třeba digitalizaci něčeho atd .Až uzkokolejka nebude jako jiné pamětihodnosti tak poděkujem vládě kraje VYSOČINA a KRAJE JIHOČECHU že se nenašly drobné na provoz STANDA TELČ

noerf

Můžete do toho dát 110 milionů Kč na odkup, zrekonstruovat trať a provozovat vlaky.

Jan Tichavský

110 mega na provoz nejsou úplně drobné, zvlášť ne pro ty obce kolem. Chápu, že by bylo fajn radši dotovat úzkokolejky než třeba Babišův inovativní tousťák za 100 mega, ale to je úplně jiná oblast dotací. Pokud někdo chce získat peníze na provoz, tak by měl hledat vhodný dotační program nebo si přímo vyjednat podporu na úrovni EU.

platamond

Z těch 110 mil. není na provoz ni koruna. Provoz je schován ve všeobjímajícím – ono si to na sebe vydělá z jízdného a pronájmu budov. Myslím, že se ekonomice trochu pohybuji, z toho jízdného se zaplatí s bídou mzdy a drobná údržba, ale jakákoliv větší oprava nebo investice do budov fakt ne.

hroch.obojzivelny

Z řečeného plyne dojem, že více dotací mělo jít spíše do ZŠ v Telči.

Kanis

Přesně! Děkuji za Váš trefný příspěvek.

BOMAKO.387

Pan Kysela nám Čajánkovatí. Čajánek prošustroval, nepiká a zaplatit to mají obce, takže obyvatelé? Proč chce zase pan Kyseka kopat další tunel?

Karl vB.

Překvapuje mně, že Muzeum kuriozit v Pelhřimově zatím neprojevilo zájem o jeden kus neprovozní motorové obludy M27 do svých sbírek. Možnou příčinou asi bude nedostatečná plocha depozitáře.

Svojšín

Možná se pletu, ale nějak mi přijde poslední dobou, že Kysela ohýbá čísla opravdu silně.
Těch 240tisic na opravu by stačilo na co?

Martin

Na to, zjistit v jaké stavu dráha je.

noerf

Pokud se nepletu, tak jihočeský kraj platil JHMD za provoz ročně cca 26 milionů Kč a byl ochoten přispívat cca 5 milionů Kč na turistický provoz. A na zhruba půlce trati stále není schválena možnost provozu a příspěvek že strany SFDI je otázka, protože se nebude jednat o pravidelný provoz.

Sáček

Telenovela

Martin

Co dělají v Žitavě jinak ? Jsou na černé nule, vozidla, trať a budovy v perfektním stavu a ročně 250 000 cestujících. Vím, že Česká Kanada nedosahuje atraktivity Ojvínu, ale zase že by to bylo neatraktivní vůbec to ne. Škoda té dráhy.

jenki

Žitava obě větve 15km, JHr obě větve dohromady něco přes 80km (píšu z hlavy, prosím nekamenovat). Rozdíl mezi náklady na údržbu je jasný.

Žitava je ideální výletní atrakce pro rodiny s dětmi. 3/4h ve vlaku, pak rodinné foto, cukrárna, pamětihodnosti, a pak zase domů. To je přesně )akorát.

Na 2,5h kolébání se v Balm/ú, na jehož konci není skoro nic (Nová Bystřice) nebo vůbec nic (Obrataň) není nikdo zvědavý, kromě ortodoxních šotoušů.

To je realita.

Jan Tichavský

To je fakt a připomíná mi to návštěvu Čiernohronské železnice, kde podle wiki je zachován provoz na 13 kilometrech. Což je akorát na rodinné svezení a ještě se člověk může projít lesem zpátky pěšky přes tu jejich zemědělnou výstavu a další obchůdky nebo atrakce v okolí.

noerf

Kamenice nad Lipou je pěkná, nicméně autobusem jste z Jindřichova Hradce i Pelhřimova v Kamenici za 30 minut. Vlakem to trvalo výrazně déle. A úsek Kamenice nad Lipou – Obrataň měla málo cestujících.
Na trati Jindřich Hradec – Nová Bystřice byli objednávány tři páry spojů, aby JHMD měli nárok na peníze ze SFDI.

Vojtěch

Jenki, v Nové Bystřici je toho dost, muzeum dráhy, muzeum veteránů, minipivovar a v neposlední řadě také východisko turistických a cyklistických tras směrem k hranici CZ/A.

To jen na doplnění, protože jinak máš samozřejmě pravdu a 2,5 hodiny ve vlaku je pro normální lidi zoufalost.

Na druhou stranu na vláček vzpomíná manželka ráda, narozdíl od těch 40km v sedle 😁

Twix

K tomu co píší ostatní bych ještě dodal blízkost velkých měst na německé i české straně, takže je to atraktivní jak na jednodenní výlet z domova, tak pro lidi co v té celkem rozsáhlé turistické oblasti tráví dovolenou. Ale mimochodem tam také trochu omezovali provoz, někdy předloni – přestala jezdit ta třetí souprava o pátcích a víkendech v hlavní sezóně, která to zahušťovala na přibližně hodinový interval (bývala v motorové trakci).

Hans N.

Přesně tak. „Co budeme zítra dělat? Má být hezky. tak dáme Žitavu.“ V regionu běžné. Možnosti zábavy v zimě, v létě.
Zajímavé je, že souběžně s (turistickým) vlakem jezdí i linkové autobusy.

Odpůrce zdravého rozumu

To je pořád plánů… pak stačí letmo nahlédnout do insolvenčního rejstříku a zjistit, že JHMD dluží na odvodech ČSSZ od července do prosince 2024 bezmála 750 000,- Kč.
Oslňují tu stamiliony a nejsou s to unést základní povinnosti.

Vendelín

Good Thing, to je ten dopravce, co loni jezdil a nezaplatil co měl? Nebo to byl někdo jiný?

Libor

To byl good things s.r.o., jenom podoba názvů 😁😁

Petr

To musí bejt k zlosti. Kdyby tam žádná úzkokolejka nebyla, tak dopravní obslužnost prostě zajistí autobusy a nikdo nemá problém.

Guma

Roky tam žádná dopravní obslužnost uzkokolejka nezajistuje a byl tam jen turistický provoz a ten navíc má být v budoucnu ani ne poloviční.

M19

Úsek Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou roky ZDO zajišťoval.

Guma

Nezajistoval, maximálně sekundární, hlavni byl a je autobus .

Kanis

To nemáte pravdu.

Guma

Kraje je tam objednavaly turistický provoz. Nesmíte si plést ZDO a objednávku kraje, kraje běžně objednávají turistický provoz.

Karl vB.

To lze chápat, jako tehdejší úlitbu krajů kvůli dotacím z SFDI.
Pochybuju ovšem, že by kraje požadavek na „každodenní celoroční provoz několikrát denně“ ještě někdy zopakovaly, když teď už asi 2 roky funguje levnější, rychlejší a pohodlnější náhrada autobusy.
To by mohl napadnout třeba NKÚ.

Kanis

Byla tam normální dopravní obslužnost.

David

Asi tak, maji si z toho udelat nejaky muzeum/atrakci a ne to zkouset na verejnou dopravu. Pak jsou spaleny penize v nejaky historicky popelnici co jezdi nekde v polich jak noty na buben … misto autobusu co nesmrdi, maji klimatizaci, automaticky brzdeni a jedou prakticky od baraku tech lidi.

Scotty

Pokud je v těch obcích aspoň někdo při smyslech, tak na něco takového nemůže nikdy kývnout.

Karl vB.

Velikost obcí (s výjimkou JH), zastupitelům neumožňuje, že by se v případě následků špatného rozhodnutí mohli schovat v anonymním davu.
Bylo by zajímavé vědět, kdo dodá těch „startovních“ asi 100 mil. Kč, které jsou nutné k tomu, aby tam vůbec mohlo někdy něco začít jezdit.
Kyselovo Hausnumero 240 tis. Kč na údržbu trati trochu připomíná komedii Slunce, seno a vyjádření architekta, že za 15 tis. Kčs, původně určených na opravu mlýna, by si JZD Hoštice mohlo leda tak nechat od študáků namalovat kulisy.

Josef Pešek

Furt mě irituje představa, jak je Kysela přesvědčen o tom, že do toho obce půjdou. Spíš je potřeba počkat, co s tou mrtvolou svede Fikáček.

Jan Tichavský

Nevím jak to má spočítané, ale při menším rozsahu provozu budou větší část tvořit fixní náklady na údržbu tratě, vozidel, i zaměstnanci a z jízdenek se vybere míň peněz. Nebo to bude jezdit jen sezónně pro turisty a dopravní obslužnosti pro místní se vzdávají úplně?

Stráťa

Však je v textu v podstatě napsané jak to mají spočítané. Větu „Úzkokolejky přitom podle všech zúčastněných mohou fungovat jen ve veřejném vlastnictví.“ totiž lze zkrátit do tvaru „Nevychází to.“

Ondra K.

Přesně tak. Kdyby JHMD bylo ziskové, tak by Kysela kasíroval zisk sám a nesnažil by se dráhu vnutit obcím.

Kubrt

Podmínkou příspěvku SFDI na regionální dráhu mimo správu SŽ je, že „bude zajišťována dopravní obslužnost po celé délce regionální dráhy v rozsahu nejméně dvou párů vlaků denně, případně v odpovídajícím počtu vlaků za rok provozovaných v celé délce regionální dráhy.“
Plán páně Kysely s příspěvkem SFDI počítá, takže zjevně počítají se zajištěním tohoto minimálního provozu pomocí krajské objednávky.

Miroslav

Nemusí tomu nutně tak být. Například na sousední Waldviertelbahn počet cestujících po změně konceptu dopravy na jen ryze sezónní a turistický vzrostl.

Karl vB.

Pokud jsem si správně všiml, tak v reorganizačním plánu se se ZDO nepočítá. Tu kraje zajišťují levněji, rychleji a pohodlněji autobusy.
Kraje se vyjádřily v tom smyslu, že jsou ochotné si tam objednat turistický provoz.

Geralt

Stojí to za to? Tohle bude vždycky černá díra na peníze a společenský přínos je přinejmenším diskutabilní.

Mašinka

Takže konečně do pár let cyklostezka? Jako výraz úcty k industriílní historii a práci našich předků-dobrý. Ještě nějaké ty unikátní vagony na spálení v Nové Bystřici a autogenem rozřezat něco ze železa, když už nejsou Zepelinky v Brně. Nejste Vy „Reflektor mladých?“.

MOS

Hašišbedny prodat na aukru !

Jan Tichavský

Dnes se prodávají autobusy a snad i lokomotivy na bazoši.

hroch.obojzivelny

Na bazoši se prodává „konfekce“. Když je ale něco jedinečné, tak se to má dražit. A hašišbedny jedinečné jsou. Něco tak ošklivého jen tak nenajdete.

Cikcak

Pokud to někomu za to stojí, nechte ho žít. Je to technická památka a stojí za to ji zachránit, podobně jako jižněji Waldviertelbahn.

Josef Pešek

A dluhy zaplatí kdo? Svatý Petr nebo Anděl Páně?

rodilyslavkovak

dluhy už nezaplatí nikdo
ať už půjde o prodej nebo reorganizaci, zaplatí se jenom zlomek

Kubrt

Ovšem momentálně se zdá, že nikomu se do toho ty peníze dát nechce. A chtít to po obcích je nereálné až drzé – žádné soudné zastupitelstvo do toho nepůjde, jak dokládá i postoj starosty JH.

Karl vB.

Členské obce spolku „Úzkokolejka“ byly v dubnu 2024 dopisem hejtmana JČK Kuby a náměstka pro dopravu Kráka informovány o tom, že jim kraj nebude v případě problémů dělat „pojišťovnu“.
– JČ Kraj infrastrukturu odkupovat nebude.
– JČ Kraj finanční prostředky pro údržbu a opravy úzkokolejné dráhy poskytovat nebude.
Zastupitelé členských obcí spolku „Úzkokolejka“ tak za své rozhodnutí na mnoho let, ponesou 100% osobní odpovědnost.

Daniel Kropacek

Kuba obhajuje jen silnicni dopravu jako vetsina odesaku,ktery v tom maji vlastni zajmy a prachy.Silnicni lobbysti.

Ondra K.

Tímto způsobem se ale nevyřeší problém spočívající v tom, že jenom obnovení provozu si vyžádá několik desítek milionů na nutné opravy tratí, a další balík peněz na zprovoznění vozového parku.

Kubrt

Jaké tržby z dané infrastruktury můžou plynout, kromě poplatku z provozu vlaků? Ubytování v pár staveních těžko zvrátí celou dráhu do plusu. Jenki to výše shrnul naprosto výstižně, sorry.

Kanis

Všetko popíliť !