Plán na železniční muzeum z bývalé výtopny v Chocni stagnuje, řeší se památková ochrana
Klub přátel kolejových vozidel Brno, který chce z výtopny v Chocni vytvořit železniční muzeum, se svým plánem za rok příliš
Klub přátel kolejových vozidel Brno, který chce z výtopny v Chocni vytvořit železniční muzeum, se svým plánem za rok příliš nepokročil. Historický objekt zatím nebude muset ustoupit výstavbě nadjezdu nad tratí na Týniště nad Orlicí. Záměru však brání složité vlastnické vztahy, řekl ČTK zástupce klubu Jiří Kotas. Kvůli záchraně výtopny byl podán podnět k zápisu na listinu technických kulturních památek.
„Správa železniční dopravní cesty se odvolala proti návrhu na prohlášení za památku. Začínám být skeptický, nějaké muzeum asi nikoho nezajímá,“ říká zklamaně Kotas.
Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše organizace kvůli možné památkové ochraně přehodnotila svůj původní záměr na modernizaci traťového úseku Týniště nad Orlicí – Choceň a zpracovala i variantu, která se výtopny nedotkne. Přesto má k návrhu na zařazení budovy mezi památkově chráněné objekty připomínky. „Součástí návrhu na prohlášení výtopny depa Choceň za kulturní památku jsou také související pozemky, některé z nich není možné prohlásit za kulturní památku, protože jsou dotčené stavbou modernizace,“ uvedl Illiaš. SŽDC předpokládá, že o dalším postupu se rozhodne až po vydání pravomocného rozhodnutí ministerstva kultury o prohlášení či neprohlášení výtopny za kulturní památku.
Majitelem budov a okolních pozemků jsou České dráhy, pozemky pod budovami jsou SŽDC. Kotas namítá, že si nedokáže představit investiční záměr na plochách pouze pod budovami.
Výtopna má historickou i technickou hodnotu, byla vybudována v roce 1875. Kruhová budova ve stylu typových projektů rakouskouherských státních drah StEG z roku 1875 je podle Národního památkového ústavu jedinečně dochovaným zástupcem svého druhu. Stavba zahrnuje správní část a deset stání pro lokomotivy přístupných přes střední točnu.
ČTK