Piloti v Nice si spletli dráhu. Předběžná zpráva potvrdila, že k tragédii chyběly tři metry

Airbus A320 společnosti Nouvelair. Foto: Milad A380 / Wikimedia CommonsAirbus A320 společnosti Nouvelair. Foto: Milad A380 / Wikimedia Commons

Data z výškoměru ukazují, že letadlo těsně přelétlo nad strojem, který se chystal na prahu ranveje ke startu.

Odebírat
Upozornit na
guest
29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vladki

No některé národy mají problém rozlišit/vyslovit správně L a R. Nevím jak Tunisané ale Číňani ten problém mají. Pokud se nehlásí L jako Lima, R jako Romeo, tak je na průser zaděláno

Matt

V případě dráhy se v komunikaci používají slova „left“ a „right“, což je těžké zaměnit.

Plakat

No jo. Kdyby papalasum a oligarchum nevadilo ze jim letaji letadla nad bazenem tak by se tam lital ILS Ale prioritu ma spokojenej zbohatlik nad bezpecnosti.

jirka

Mohl by mi prosim někdo znalý vysvětlit, proč ILS v Nice vyžaduje let přes Antibes? Proc nejde letět tak, jak letěli a přitom pouzit ILS?

Pav

Důvod je jednoduchý – ILS neumí vysílat do zatáčky.

Hasler

Nicméně frekvenci nastavit mohou a chvíli kdy dotočí na dráhu, tak se jim diamant ILS srovná, jako kdyby celou dobu klesali dle sestupové osy. V tom bych úplně problém neviděl.

V podstatě stejný postup se dělá při klasickém přiblížení akorát jen dál od RWY.

Pav

Pak ale nepůjde o ILS přiblížení, ale stale o vizuální přiblížení.

ILS priblížení, a je to jedním z rady požadavků, začíná na FAFu. neni možné si přiletět někde v půlce vzdálenosti mezi FAFem, podletět GP a “napojit” se.

jirka

To je zabezpečení skoro jak na železnici z Prahy Radotína do Berouna.

Apex

Více méně tato zpráva potvrzuje, co se očekávalo, ale o to důležitější bude závěrečná zpráva, protože předpokládám, že se bude detailně zaobírat i faktory, které k celému incidentu přispěly, a to zejména procedurám, které jsou v Nice používány – minimalizace využití ILS, aby nedocházelo k přeletům přes Antibes, tlak na vizuální přiblížení téměř za všech povětrnostních podmínek, stav světelného zabezpečovacího zařízení, kde chybí naváděcí světelná řada na obě dráhy, aby nepřekážely v plavbě jachet do blízkého přístavu.

Webster

Oni nepřistávali přes ILS? Nebo nastavili špatnou dráhu na autopilotovi? Mám za to, že každé ILS má svoji frekvenci a podle té autopilot vede letadlo při přiblížení. Takže při nastavení správné dráhy by se tohle nikdy nemělo stát, nebo?

libcha

Minule se v diskuzi tuším něo psalo o tom, že v Nice by ILS šlo u určitého směru přiblížení, ale létá se jiné kvůli hluku někde, tudíž na vizuál. Je škoda že o tom článek nic nepíše, protože pak o tom můžu psát nesmysly já tady.

Pav

Nespojujte ILS a autopilota – to jsou dvě různé věci. ILS je „jen“ navigační pomůcka, díky které přijmač v letadle umí pilotovi vizualizovat to, zda-li je pod/nad sestupovou rovinou a zdali je v ose dráhy, či příliš vlevo, či v pravo. a autopilot umí tuto informaci použít k vedení letadla po ose/rovině. Nicméně ILS přiblížení automaticky neznamená, že je na autopilota. To, která dráha se použije, je dáno frekvencí ILS, která se zadává do systému (dle typu letadla různými cestami – buď ručně, nebo třeba zadáním dráhy v navigačním počítače, ze kterého si radionavigační vybavení pak následně přečte frekvenci), a… Číst vice »

Webster

OK, jasně, ale přece drtivou většinu přiblížení pomocí ILS v dopravním letectví provádí autopilot.. Šlo mi o to, jestli přistávali pomocí ILS a jestli je možné při použití ILS přistát na špatnou dráhu. Takže nejspíš ILS v tomto případě použito nebylo a kdyby bylo, nestalo by se to.

Jezo

Cisto laicky – dispeceri nevideli, ze pristavaju na zlu drahu? Ci pri tom rozostupe drah sa to neda urcit ci triafaju L alebo R?

Pav

V téhle fázi přiblížení je již letadlo ve spojení “s věží” (k předáni z přibližovacího pracoviště dochází typicky po dotočení poslední zatáčky) a to není radarové pracoviště.

V Nice jsou dráhy velmi blízko sebe a opticky to nerozeznáte.

Jeffer

Napriek tomu napríklad pražská veža výstupy z prehľadových systémov používa. Mimo iné napríklad na automatické varovanie riadiaceho pred možným konfliktom na dráhe.

Apex

V Nice je rozestup středu drah 4R a 4L jen 305 m, takže mezi okraji drah je cca 240 m, navíc to bylo po setmění, takže rozlišit, na kterou dráhu let směřoval, se nedá.

Bohouš

Pomohlo by kdyby letectví nebylo tak extrémně konzervativní. Třeba by se pomocí ILS (samozřejmě s tím, že na vybavených letištích by byl výhradní provoz ILS tak, jako je na dráze výhradní provoz ETCS, a eo budoucna by všechna letiště musela být vybavena povinně) měla přenášet informace o tom, že dráha je otevřená a let č. XYZ má povolení na dráze přistát. Aby v roce 2025 celé letectví stálo na krátkovlné vysílačce je fakt mimózní.

Punkz

Jenže ILS nic nepřenáší. ILS je technologie někdy z 50., jsou to jen dvě směrové antény. Nic nepřenáší, nic nemodulují, jen tam „jsou“ a konstantně vysílají signál o známé frekvenci.

N.N.

A kdyby se data přenášela apmlitudovou modulací, tak to znamená změnu síly signálu a navedení letadla tam-onam-jinam a pořád dokola. ILS by se tím stal nepoužitelným.

Pepa

Povolení k přistání je jen jedním z řady dalších povolení, která piloti během letu obdrží. V tomto případě navíc povolení měli – „pouze“ přistávali o kousek vedle. Co se týče ETCS a mimózní vysílačky: na rozdíl od vlaků letadla nemají koleje, ve vzduchu nejsou semafory a není možné provést nouzové zastavení.

MajsterN

S tim ILS je na tom Evropě ještě dobře, v takovém USA to střílí od oka.

Pepa

Jak se střílí od oka přistání v mlze?

Pav

Blbě. Nicméně pravda je, že v USA jsou „Vizuální přiblížení“ velmi oblíbená i v dopravním letectví.

Nicméně souvislost s tématem je malinko zahalena v mlze.

Jeffer

Hlavné výhody vizuálu sú, že umožní pilotom skrátiť trať (menej spáleného paliva) a riadiacemu naskladať viac lietadiel do rovnakého priestoru (väčšia kapacita).

Pav

Ono díky te konzervativnosti je letectví extremne bezpečné.

Stráťa

Právě naopak. Letectví je bezpečné protože se kdysi dávno nebálo zavádět nové technologie které tu bezpečnost umožnily. Naopak poslední desítky let to vypadá že trochu spí na vavřínech.

Apex

ILS je sice relativně starý systém, ale naprosto funkční. Žádné informace přenášet nemusí, protože pro každou dráhu je určena jiná frekvence, takže při jeho použití je jasné, kam letadlo směřuje. Problém je, že v Nice, ač dráhy jsou vybavené ILS, se tento způsob přiblížení využívá minimálně, aby přelétávající letadla nerušila obyvatelé Antibes.

Leinad

A co by se mělo dít, kdyby pilot chtěl přistát bez povolení? Nejde zastavit jako vlak.
Ale souhlasím s tím že by mohla být signalizace. Řídící by to naklikal a letadlo by mohlo na pilota řvát „Vole tady nepristávrj, není povolení“