Letecké společnosti Letectví

Piloti „bojovali“ s ovládáním embraeru kvůli ošoupaným kabelům, výrobce hlásí zakázku na 20 letadel

Embraer E175 pro SkyWest v barvách American Eagle. Foto: American Airlines
Embraer E175 pro SkyWest v barvách American Eagle. Foto: American Airlines

Letecká společnost SkyWest, která provozuje regionální lety pro American Airlines, si objednala u brazilského výrobce Embraer dalších 20 letadel E175. Výrobce to oznámil v tiskové zprávě.

Kontrakt v hodnotě 972 milionů dolarů v ceníkových cenách oznámil Embraer v tiskové zprávě. Letadla začne dopravce přebírat v druhé polovině letošního roku.

Budou s nimi létat v konfiguraci pro 76 cestujících. SkyWest létá s embraery od roku 1986, kdy začal s turbovrtulovými stroji, od roku 2013 si společnost objednala už 180 těchto letadel.

Kontrakt na nová letadla přišel jen den poté, co americký národní úřad pro bezpečnost dopravy popsal detailněji mimořádnou událost z listopadu loňského roku. Piloti Embraeru E175 společnosti Republic Airways bojovali loni v listopadu krátce po startu z Atlanty s podobnými problémy jako jejich kolegové z tragických letů Ethiopian Airways a Lion Air s letadlem Boeing 737 MAX. Začali ztrácet kontrolu nad stabilizátorem letadla a museli se nouzově vrátit zpět do Atlanty.

Americký národní úřad pro bezpečnost dopravy popsal mimořádnou událost ve své zprávě, kde vydal Embraeru celkem deset bezpečnostních doporučení (National Transportation Safety Board ), na kterou upozornil server Aviation Herald.

Šlo o let z Atlanty na letiště La Guardia v New Yorku. Podle zprávy citované serverem Aviation Herald ve 14 tisících stopách zjistili, že stabilizátor se zadrhl. Podle zprávy kapitán záhy po startu zjistil, že letadlo stoupá podstatně rychleji a pod větším úhlem, než je únosné, a hrozilo takzvané přetažení. I když posádka postupovala podle pokynů pro nouzové situaci, nepodařilo se problém hned vyřešit. Aby se jim podařilo letadlo dostat do bezpečné polohy, museli podle výpovědi každý použít obě ruce. Podobně se s letadlem „přetahovali“ piloti u obou nehod 737 MAX. V případě embraeru nakonec úspěšně a po zhruba patnácti minutách letadlo bezpečně přistálo.

Podle vyšetřování za nehodou byly nejspíše problémy s kabeláží; ochrana kabelů byla opotřebená a ošoupaná, proto pravděpodobně došlo ke zkratu. NTSB proto doporučil brazilskému a americkému úřadu civilního letectví, aby nařídil provozovatelům kontrolu kabelů.

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

S Maxem to moc společného nemá (až na spojují faktor stabilizátor). Spíše se to podobá incidentům s chybně vyváženým letadlem, kdy už od vzletu je jasné, že je něco špatně. Zde tedy díky závadě ovládání stabilizátoru. Rozdíl je v tom, že už od začátku bylo jasné, že je něco špatně. Také stabilizátor také utíkal na opačnou stranu než dělá MCAS a to tlačil letoun do „těžké na ocas“, tedy nutil do přetažení a piloti to museli přetlačit výškovkou, ale to je taková loterie u závady kabeláže.

Příčinou závady bylo prodření izolace kabeláže o vyčnívající zajišťovací drátek nějakého šroubu.

Y.K.

Tedy abych byl dodatečně přesnější. I u Maxu bylo od začátku něco špatně, ale jinak. U Maxu rozházené přístroje, ale řízení OK, až po zavření klapek se začal vměšovat MCAS. U tohoto letu přístroje a indikace OK, ale letoun „out of trim“, chybně vyvážený.

Kamui

Není kabel jako kabel. Anglický „cable“ je česky lano, český kabel je „wire“.

Lukáš F.

To není úplně přesné, cable může být kabel i lano, wire je konkrétně drát.

Jiří Kocurek

Takže koaxiální kabel se anglicky řekne coaxial wire. Nikoliv coaxial cable, američtí výrobci to mají na webu špatně. Amazon taky.

Jiří Kocurek

Jinak je tady memotechnická pomůcka: Cable Guy je film o technikovi z kabelové televize.