PID čeká expanze na jih Čech. Pod dotace míří tři linky na Šumavu
Autobusy Iveco Crossway LE 14,5m, linka 413 Litoměřice - Praha. Pramen: IDSK
Dopravcem u všech tří nových linek bude ZDAR, jedná se o zapojení komerčních linek.
PID by si měl nejdříve vyřešit ten bordel na lince 302 v podání trestně stíhaného Dzuriše. Tam jsou obrovské nedostatky. A pak bych řešil rozšíření.
Když jsme u toho rozšíření PID do Plzeňského kraje, tak by dávalo smysl spíš prvně integrovat oblast Zbiroha, Strašic a třeba i Rokycan.
Na tom odkazovaném rozhovoru s projektantem Sobotou mě nejvíc zaujala kapitola „Podněty směřujte na starosty a dopravce“. Že prý projektanti nemají čas věnovat se individuálním podnětům. Takové roztomilé přiznání toho, že ROPiD a IDSK své úkoly na mnoha frontách naprosto nezvládají. Ovšem starostové i dopravci mají dost své práce – nejsou tu od toho, aby kompenzovali neschopnost organizátorů.
Starostové jsou od toho, aby zastupovali zájmy obyvatel. Pokud jde o dopravní obslužnost, tak nevidím důvod, proč by obce neměly tyhle materiály dát dohromady a jen předat organizátorovi vyjádření za obec, která si to má projednat s obyvateli.
Když starostové svolají jednání, tak se stejně jen dozvědí, že to nejde.
Projektant nemá moc důvodů bavit se s někým jiným, než plátcem linky. (Což cestující je tak akorát u linky AE)
Jo jestli tam je „těsný ujíždění překlepem“ tak to by asi mohl opravit, ale většinou „těsná nenávaznost“ má důvody (jiné návaznosti obou linek, objednavatel nechal obětovat co mu přišlo neprioritní)
Oba kraje si na tuto svoji práci z našich peněz platí příspěvkové organizace a očekávají od nich, že budou fungovat. Nebo ne? Realizovatelnost a smysluplnost připomínek není až tak závislá na tom, jestli prošly přes nějakého starostu, jen se tou oklikou zpravidla zbytečně zdrží.
Problém je, že vyřešit nějaký individuální podnět týkající se časové polohy spojů, jejich četnosti, návaznosti atd. často může znamenat, že se cestování vylepší třeba jen tomu jednomu člověku, ale mnohem většímu počtu lidí se zhorší. Jindy může řešení vyžadovat zvýšené náklady, což znamená nutnost přispět z rozpočtu obce. Proto dává smysl, aby se podněty tohoto typu řešily přes obce.
Co s připomínkou, jejiž splnění by vyžadovalo náklady navíc?
a) chctít od obce víc peněz (ale nenechat si to schválit)
b) zrušit spoj který obec chce, převést peníze na spoj který chce nějaký připomínkující. Obec kilometry zaplatí stejně.
c) konzultovat s obcí.
Navíc starostové na venkově autobusem moc nejezdí (podobně jako skoro nikdo v produktivním věku). Konstrukční logiku by měl garantovat právě IDSK.
IDSK by samozřejmě měl starosty upozornit stylem „tahle objednávka nedává smysl, za stejné peníze můžete mít …“. Pokud to v nějakém případě neudělal, zaslouží nakopat.
Nicméně ve výsledku jsou to obecní peníze, obec rozhoduje.
V kontextu konce STTRANS celkem zajímavá informace.
https://strakonicky.denik.cz/zpravy_region/csad-ruseni-linky-praha-strakonice.html
Tak na te trase přibyla nová firma z Klatov. Takže zkratka konkurence je veliká a očividně někdo musí z “kola ven”. Přestože se trochu divím, jelikož alespoň o víkendech jsou busy narvané.
Není to nová firma. Je to jen Ptáček, který vystupuje pod novým obchodním názvem. Je to stále jedna a ta samá firma, která vede věčný konkurenční boj s VKJ.
Za mě to je fajn věc. Aspoň bude všem měřeno stejným metrem. Teoreticky by se zde tito dopravci mohli objevit na subdodávkách.
Nechápu, že ,když jedou Praha Písek Prachatice, tak mohlo být i nástupní místo na autobusovém nádraží…..to je to samé, že Regiojet na trase Příbram Písek ČB taky nezajíždí na autobusák do Příbrami. Nechce se mi kolikrát jezdit krkolomnou cestou Arrivou s ČD na tyto směry.
Komerční dopravci budou celí nadšení jezdit dálkové linky jako vymetáky, vyhodit dálkové busy a shánět regionální s menším prostorem na kufry, narvat je vybavením „pro MHD“ a pak jezdit za brutto ceny s tím, že ve smlouvě bambilion pokut za kde co. A navíc hezky bez místenek, což v dálkovce cestující jistě taky ocení. 🙂 Co by se mohlo pokazit…
Možná by se někdo mohl zamyslet, zda-li nemáme moc zbytečných úředníků, kteří si hledají práci.
Dopravci si mohou dál provozovat své komerční dálkové linky, které pojedou jen s málo zastávkami (a tedy mnohem rychleji), s pohodlnějšími dálkovými busy s prostorem pro kufry, s místenkami a bez hrozby pokut. Takhle to je například do Karlových Varů, kam už busy PID začaly jezdit. Cestující jezdící pravidelně mezi velkými městy tomu určitě dají přednost, než se tlouct přes vesnice v pomalých a nepohodlných busech.
Jen jestli dostanou licenci a ne podmínky (zákaz cestujících z-do,…)
V klidu, tohle dělají jen kraje, kde vládou imbecilove, jako napr Ústecký, viz kauza s Quick busem a podobně.
Tam v tom nebyl Ústecký, ale Liberecký kraj. Vysočina je podobný mordor.
On je někdo nuti? Nebo si prostě potřebujete plivnout?
Jen jestli dostanou licenci a ne podmínky (zákaz cestujících z-do,…)
Naopak dobry krok. Na dalkove dopravce devadesatkoveho strihu anebo metod (Selepa aka Keller, Hoffman, CEBUS, Cesky narodni express, Stahlich, CSAD Usti n. O., Kukla, Retrobus, Murdoch…) dnes uz nikdo moc neni zvedavy. Pro cilovou skupinu (lidi bez aut, dojizdka do prace, zaci a studenti) naprosto idealni. PID je naprosto spolehlivy,poloha busu se da sledovat, jizdni rady se nemeni ze dne na den, ridici se nenajimaji se ze dne na den -a maji slusne podminky, prachy nedostavaji na ruku, neporvou se na aut.st. kdo odveze vic lidi,zastavuje se na autobusovych nadrazich a ne na zastavkach „u aut.st.“, da se platit kartou,… Číst vice »
Ono tímto ještě někdo jezdí ? Já měl za to, že i do měst typu Sušice nebo Vimperk se běžně jezdí Regio nebo Flix busy, a že těmto strejcovskym dopravcum typu arogantní řidič v nátělníku, Cash only platby a zastávky vedle autobusaku už odzvonilo. Ono to furt funguje ? 😀
Když jsem jel naposledy nějakým takovým soukromníkem (snad Lukáš Cvejn?) tak cash only byla platba řidičovi ale šlo si koupit na idosu, řidič si ani neprohlížel displej (nenačwtl qr, prostě ukázal ať jdu).
A výhoda byla, že měl ofiko psanou Florenc, ale na prosbu mi zastavil na zelenym metru na Hradčanské. (Jenom neotevíral kuft, což nám s malejma báglama bylo jedno).
Pořád to z i jako slušný bizar. S dopravcem „Cash only“ bych v roce 2024!! nejel už z principu. A nakupovat jízdenky na idos je taky „slusny“, kdyzbsi dopravce ani není schopen zařídit vlastní rezervační systém. Zkrátka to ukazuje na forovost a obecnou nespolehlivé takového dopravce
Já bych se uklidnil. Udělat kartové platby do odbavováku a k tomu acquiring plateb není zas tak jednoduché.
Aha naposled jsem jel nějakým….. Před 15 lety že.
Jakože spoj který jede do Vimperka nebo Prachatic jednou za týden je ideální na denní dojíždění, pro studenty atd? :-), neříkejte :-).
Tak pro studenty určitě. Na víkend tím můžou jet v pátek domu a v neděli zpět do Prahy, pokud by to bylo takto nastavený. Pro denní asi těžko no, ale to snad z takové pr…(bez urazky) denně do Prahy snad nikdo nedojizdi ne? Ta vzdálenost na denní dojíždění fakt už nen.
Jasný, nic nerozvíjet, ještě by se mohlo přijít na to, že v tom směru (také) chybí železnice…
To je další problém, že dopravní úřady spí a komerčním dopravcům nedávají dost důsledně pokuty za neplnění zákonných povinností.
Jojo, tohle je přesně „vylepšení“ autobusů Praha-Jindřichův Hradec a Praha-Třeboň…
Komerční dopravci vámi zmiňované vozy mají. Jezdí s nimi například MHD v Klatovech nebo NAD pro ČD.
Pro mě je naprosto nesrozumitelný ceník z Prahy do zastávek mimo PID. Třeba Praha – Písek.
Kde vidíte ceník? A čím je nesrozumitelný? Lomené jízdné nepovažuji za zásadní problém. Pokud jak odbavovací zařízení u řidiče, tak aplikace pro cestující umožní koupit jízdenku jedním kliknutím najednou pro oba úseky, tak může být cestujícímu celkem jedno, z jakých složek se jízdné skládá. Ideálně pokud prodejní kanál automaticky nabídne tu nejvýhodnější kombinaci.
Pokud to „lomené jizdné“ nemá nějakou past typu nenavazování (při zpoždění).
PID dává jizdneky platné x minut od A:B. (Defaultně čas očekávaného odjezdu = čas pravidelného odjezdu + zpožděnív době nákupu). Jel jsem z Liberce do Prahy, řidič mě z busu zpožděného o dvě hodiny nevyhodil, přijel jsem na Čerňák. Platí mi vypršelá pidí jízdneka na metro?
Zrovna tohle nesouvisí s lomeným jízdným, ale s kvalitou tarifu PID.
A co přípoje S60 a S66?
Minimálně S60 to má ve stávající podobě v podstatě spočítané…
To je jasné. Bude končit v Březnici a když nebudou lišky, tak i ve Zdicích. Pohřbilo to přešlapování s elektrifikací.
No tak to mě zajímá ta linka Praha-Sušice, kde jezdí současné vedle sebe dva spoje od Klatovské a od VKJ…. Teď se k nim přidá Zdar 🤣. No jsem na to zvědav
ale nová linka bude přes Blatnou, což bude trošku jiné…
Blatná má směrem na Horažďovice a dál tristní spojení (ono tedy i na Prahu, pominu-li lokálku…), ale je otázka, jak rychle si na to místní zvyknou…
za mě v pohodě tato linka, hlavně o víkendu, kdy v těchto končinách (od Blatné na jihozápad) nic nejezdí , spíš jestli bude dost využívaná… ono ani BUSy přes Straky do Hora a Sušice nejsou narvané…
Ta linka už kdysi jezdila.
Je na čase rozpustit ROPID pro naprostou zbytečnost. Proč se rovnou neudělá celostátní systém? Stejně to tak jednou dopadne.
Bojuj bojuj
A zavede se naráz, udělá ho … spadne z nebe!
A dopravu jménem Prahy podle vás objednává a koordinuje kdo?
tak jestli rozpustit, tak JIKORD, IREDO, a to co existuje v KV kraji 😉
Tak dobře, ale než to dopadne, tak je dobré mít aspoň funkční integrovaný systém Středočeský kraj + Praha
Mně to není jasné tarifně. Znamená to, že vzniknou nějaká dvanáctá a třináctá pásma PID, sahající až do Prachatic, nebo že jen pojede přímý autobus, který bude v PID v části trasy a cestující si optimálně koupi dvě navazující jízdenky?
V návrhu JŘ sahají pásma PID do Čimelic a Horažďovic, takže pokud pojedete dál, dostanete dvě jízdenky, podobně jako je to např. u linky Praha-Varnsdorf.
PID je dokonalý IDS. Jen by to chtělo ještě autobusy PID Praha,Zličín> Plzeň PID autobus Letňany-Roudnice N.L.-Ústí nad Labem… I když jezdí ty vlaky tak to chce ty autobusy s krajskými městy také sladit. Dále podporuji trvá PID spoje PRAHA-Č.Buďejovice a třeba Praha, Roztyly > Jihlava(VDV) A NĚKTERÉ spoje Praha, Černý Most> Hradec Králové(-pár spojů Pardubice A.N.)…. SŽ a ministerstvo kazí hodně vlakovou dopravu. Je zapotřebí se přeorientovat na Autobusy a MHD. PID spolupracuje se sousedními IDS ale nespojuje to krajská města autobusy Praha,Letňany Ústí nad Labem rychlík a zastávkový Roudnice-Lovosice AN. dále do Ústí nad Labem-Děčína, další Praha, Letňany… Číst vice »
a třeba to půjde, že pojede na PID a pak z HORAžďovic na IDPK, možná bude i možnost třeba popojet na IDPK dál, koupit rovnou jízdenku třeba až Kašperských hor (nevím, jak to budou mít domluvené)
Tak IDPK musí jít koupit kamkoli. A i v aplikaci Virtuální karta a Můj vlak…
Lomené jízdné
A to se vyplatí?
myslím, že naprosto v pohodě, při cestě vlakem mezi PK a Stř.K (rresp. Praha) se vyplatí taky rozdělit na dvě jízdnky . Příklad: Ž.Ruda- Kařez (IDPK), Kařez – Praha (PID). ps. nejde to v Ex6
Oproti čemu?
Pak to ale není linka PID na Šumavu jak je chybně v nadpisu.
Pouze pokračovaní linky PID za komeční jízdné, či v budoucnu za krajské jízdné Jihočeského kraje.
Skutečná linka v tarifu PID, ale jezdí například do Karlových Varů, Litoměřic, či Manětína.
To je stejný nesmyl jako do nadpisu článku napsat že vlaky PID jezdí do Starého Města u Uherského Hradiště, protože do Přelouče na nich platí tarif PID….
Dvanácté pásmo je již v několika směrech, třinácté – Ke Karlovým Varům přibudou Horažďovice … byť samozřejmě pojem „pásmo“ pro tyto výstřelky tak úplně nesedí.
Tohle už funguje napr na lince do Písku. Jen osobně pořádně nechápu, jak, ale prostě řidič vám.proda lomenou jízdenku- jednu na konec pidu a druhou doncilove zastávky patrně dle tarifu jihočeského kraje, pokud teda už něco takového existuje.
…tohle je úchylárna .. co nás čeká – PID do celé ČR? , a pak PID koupí Arriva?
Dopravce kupuje IDS, jak?
Arriva od prosince přichází o část výkonů,viz např.Sedlčansko.
Tak Praha má kolem sebe obrovskou aglomeraci, která přesahuje tím pádem hranice i středočeského kraje, takže je logické že na ten Tábor muselo dojít
Ovšem pro dojíždění do Tábora jsou nejlepší expresy a do jejich integrace se nikdo nehrne…
Jsou kraje, kde dokázali zaintegrovat i Pendolino.
Když se chce, tak to jde.
Na mapě žádnou aglomeraci sahající až to Tábora nevidím. Tu má možná tak nějaký blázen v hlavě.
Vy obvykle posuzujete aglomerace podle mapy?
A co ty davy lidí, kteří denně dojíždějí z okolních krajů do Prahy?
Dojíždět se dá i z jedné aglomerace do druhé..aglomerace by měla být funkčně propojeny celek s nějakou společnou infrastrukturou, což platí tak cca po Benešov, ak následuje 30km pásmo vnitřní periferie – víceméně pustina s pidisídly – a pak je Tábor (což je vlastně miniaglomerace – Sezimovo Ústí, Planá..).
Pardubice, Hradec nebo Ústí taky samozřejmě nejsou součástí pražské aglomerace.
Aglomerace znamená souvisle zastavené území (intravilán) samostatných měst a obcí.
To mezi Prahou a Táborem není ani náhodou.
Přesně.
Co je v Praze tak výjimečného?
Praha?
Práce, kultura, zábava, obchody se zbožím které nenajdete v Kauflandu, školy, letiště,…
Tak na mapě ty vzdálenost kilometrické vyměňte za časové.
Zapojení ids tábor , kde se kuponx na mhd tabor uznavají i v rychlicich dává smysl . Stejně jako zapojit celé severní táborsko . Mladá vožice -pacov, smylovy hory – tábor … většina lidí jezdi diky nefunkčnimu propjení vhd jč a pid k vlaku autem nebo alespoň do mv k 401/459…
Smylovy hory, jo? 😀
Sice tam kdysi jezdila slavná linka JAS do Olbramovic, ale dneska tam moc lidí nebydlí.
Pro začátek by mohlo něco v taktu jezdit z Vožice do Tábora, to má jízdní řády jak noty na buben…
To je něco podobného,jako ten podnik s vyhlášenou hygienou (Kovozavody Se myly)
A až se PID začne šířit za Litomyšl a Pelhřimov, tak moravští nacionalisté vytáhnou cepy a půjdou do boje proti pražskému kolonialismu 😀
U Přibyslavi proběhne velká bitva mezi PIDem a IDSJMK o to,který systém pohltí celou republiku
JMK byl už zastaven u bitvy o Žďár, který mu neexistující VDV nenechalo 😂
PID do Pejru snad bude, ne?
PID do Pelhřimova po lince 406 přes Benešov – Vlašim už je nějakou dobu…
Systém PID se nám pěkně rozšiřuje, což je skvělé. Je to cesta, jak udělat veřejnou dopravu atraktivnější pro další (i nové) cestující. Jen tak dál.
Jen už z toho přestává být krajský systém, a současně je někdy dost zanedbávána kvalita spojení (spolehlivé přípoje, srozumitelný tarif), čímž naopak odrazuje možná i současné cestující. Takhle zase snad raději ne. Navíc pořád do značné míry trpí pragocentrismem.
Na jednu stranu je dobré, že se rozšiřuje, na druhou stranu je jeho kvalita a použitelnost i uvnitř Středočeského kraje velmi odlišná…
A z Plaňan vlakem do Prahy odpoledne jedině s půlhodinový pobytem mezi feťáky na pečeckém nádraží. Skvělé!
Možná by nebylo od věci vrátit do hry busy Kolín – Praha, které jezdily kdysi a u Plaňan stavěly (i když ne přímo v nich). Mohly by zajíždět jak do Plaňan, tak do Českého Brodu a Úval, kde by zatím končily (protože proboxovávat se ve špičce po silnici do Prahy je peklo) a po dokončení chystané radiály by mohly pokračovat až na Depo Hostivař. Kromě zmíněných měst by pak mohly zastavovat také na Zlatém slunci, rozcestí Kubšovka, v Přistoupimi, Nové Vsi II a Rostoklatech (většina zmíněných zastávek již z minulosti existuje, ale nejsou teď obsluhovány).
To asi moc reálné nebude, ale udělat slušné návaznosti v Pečkách by jistě šlo. Momentálně to vypadá tak, že se někdo snaží na každou cenu lidi z lokálky vyhnat.
Tak dlouho v jižních Čechách čekáme na vytvoření funkčního IDS, až se k nám mezitím rozšíří PID.
Ve východních Čechách jsme na tom stejně. Bohužel PID zatím končí už v Přelouči.
A co cestovat mezi Přeloučí a zbytkem KHK a PU kraje na jízdenku IREDO? No bohužel,neexistuje elektronická.
A co je ještě horší, do IREDO není integrovaná MHD většiny měst v regionu, včetně Hradce a Pardubic.
To je naprostý bizar… po tolika letech, co IREDO existuje…
To máte jak s divadlem: Můžete ho dělat dobře, španě a v Brně.
V případě IREDO je ale Brno nevinné.
Ano integrovaný „krajský“ tarif IREDO neplatí v „krajských“ městech.
To je jeden z největších dopravních bazarů v ČR.
A zodpovědní úředníci se jen desetiletí vymlouvají na to či ono.
Místo toho můžete použít VYDIS, který sice platí v krajských městech, ale to je tak všechno, nazývat relace zónami mi taky přijde jako zvláštní fetiš. Chtělo by to u Pardubic trochu rozhýbat ledy. Taky patří mezi 3 poslední kraje, kde regionální vlaky nejsou olinkované
Předpokládám to tak na stejně. Musí dojít k synchronizaci v rámci integrací, kdy Tábor bude v obou systémech. Comett už poptává komponenty http://www.comettplus.cz/cz/aktuality/55-projekt-telematika/
V Táboře už jsou odpovídající jízdenkové automaty, stačilo by upravit šíři jízdenek a vyměnit označovače+doplnit 2 na nádraží
PID je dále od Prahy zcela nefunkční systém. Uznávání (prodávání) jízdenek PID říkáte systém?!?
Jediná „komplikace“ je lomené jízdné, ale i to je technicky vyřešeno. Rozšířením systému o další pásma navíc toto odpadá.
Člověče, IDS není jen tarifní zapojení. Obnáší ta třeba koordinaci spojů, návaznosti apod. Například v Kolíně toto není ani náhodou. Proto je PID dále od Prahy systém jako takový NEFUNKČNÍ. Prostě to není žádný systém, jen jiný tarif.
Tarif a většinou i nějaký takt, plus spoje o víkendech.
Ale odkud kam to jezdí a na co to navazuje se moc neřeší…
Jak konkrétně nefunkční?
Systém je nejen v tarifu, ale i v koordinaci linek a spojů a v jednotných standardech.
PŘESNĚ !!!!!!!!!!!!!!! Kdo to nechápe, ať se přijede podívat do Kolína. Tam jsou řidiči PID často i líní obsluhovat zastávky.
Jenže ten systém právě umožňuje dopravce za toto postihovat. Každý bus je sledován GPS a lze zjistit, zda bus v zastávce zastavil nebo ne. Jo, s firmou Arriva autobusy (dříve Arriva Východní Čechy) mám své zkušenosti, zrovna v Kolíně jsem zažil projetí zastávek (nejen té, kde jsem chtěl vystoupit, ale i dalších) – což jsem nahlásil na IDSK a podnět byl vyřízen tak, že dopravce dostal pokutu.
A co cestující z toho, že dopravce zaplatí sankci? Ať dopravce proplácí taxiky.