Petr Pěnička: Bývali jsme na okraji zájmů. Proto tu zůstala i mechanická návěstidla
Petr Pěnička na kunčickém zhlaví ve stanici Martinice v Krkonoších. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Spolek chce pomoci při záchraně budov na trati z Martinic do Rokytnice nad Jizerou.
Zeptám se znovu. Jaký význam má otázka na spolkaře, jestli strojvedoucí umí jezdit podle mechanických návěstidel?
Jaký význam má dotaz zoufalého zaměstnance SŽ v této diskuzi?
Nedal by se ten chráněný reliéf stanice obejít tím, že by se tam zřídily dřevěné „provizorní“ vysoké perony?
„je potřeba je rozvéZt po celém regionu“ – rozvádět ty lidi snad nikdo nechce 😀
V současné podobě jeden výpravčí a dva signalisté ve směně V případě dákového ovládání ( DOZ ), kdy jeden výpravčí ovládá třeba až 5 stanic ( možné je i více ) je to velká úspora. Počítejte jen mzdové náklady. Vychází to v častkách desítek milionů Kč, Kdo bude platit udržbu budov a jjejich provoz ?
Nechci prorokovat. Ale aby to s Martinicema nedopadlo jako s Ústím nad Orlicí. Tam také mohutné mediální tlaky ( i s pomocí mediálně známých osobností ) na záchrahu staniční budovy a její prohlášení za památku a teď od toho všichni aktivisté dávají ruce pryč a ještě chtějí, aby tu budovu Správa železnic odkoupila zpět a to dokonce za větší cenu, než jim to prodala.
Martinice jsou na koridorové významné trati?
A jak to s tím souvisí, jestli je to na koridoru, nebo lokálce. V Ústí bylo plno plánů, jak bude budova využitá a skutek utek. Dneska už cestujíc na nádražích nečeká a nechodí do restaurací na pivo nebo oběd. Tam, kde ještě jsou, často převládají místní opilci ,
V Martinicích od roku 2019 funguje železniční muzeum, které po rekonstrukci staniční budovy plánuje spolek rozšířit. Okolo stanice provádí návštěvníky naučná stezka. Spolek si pronajal vodárnu a chce v ní udělat expozici železničního vodárenství. V rozpadlé vechtrovně expozici života strážce trati. Vidíte v tom někde dávání rukou pryč??? Památka funguje již šestý rok a navštěvuje ji každý rok více a více návštěvníků. Místním slouží jako místo odpočinku a kulturního zážitku. Opravdu žádnou spojitost s Ústím nevidím…je mi líto.
Bože proč???? Proč nemůžeme mít moderní železnici s moderním zab-zař.??? Kvůli takovejmhle xxxxxx si tu budujeme skanzen Proč proboha!!! Proč si nemůžu v Praze na Hlaváku sednout do vlaku a jet si zalyžovat do Krkonoš vlakem, vystoupit na norovanym nástupišti 550 mm nad temenem kolejnice, chytit se modrýho zábradlí aby se mi to nesmeklo a jít se ohřát a dát si horkou čokoládu – třeba i z automatu – do opravené čekárny v opravené nádržní budově.. Proč nemůže před nádražní budovou bejt zastávka autobusu , kterej by mě přiblížil na nejbližší sjezdovku… ALE ON ŘEKL NE – JÁ CHCI SKANZEN… Číst vice »
Rychlejší spojení Praha – Liberec nikdo neblokuje a také jsme se ho nedočkali. Jestli se domníváte, že trať Chlumec – Trutnov je větší dopravní priorita než spojení Prahy s pátým největším městem v zemi, doporučuji se rovnou přihlásit k Ing. Sosnovi do odboru udržování nekonkurenceschopné železnice MDČR.
To se nedomnívám, nemusíte se hned čertit – jasně že by mělo být přímé dvoukolejné spojení Prahy s Libercem i Prahy s Karlovými Vary (Přes Kladno) i Prahy s Chomutovem, i Prahy s Hradcem a narovnání opravení nádraží i budov mnoha jiných regionálních tratí.. Buhužel je to o změně myšlení z toho co bylo – na to co tu bude, co tu chceme vybudovat.. To bychom ale nesměly vyhazovat peníze za právě budované drahé dálniční stavby na jihovýchodě země (D55), kde svojí kapacitou NEJSOU a ještě dlouho NEBUDOU potřeba, kde na 10 km potkáte před 14h v průměru 0-2 auta… Číst vice »
Fajn, takže Martinice jsou v pořadí priorit a objemu peněz k realizaci tak v roce 2345. Ale budete nadávat těm, kterým není lhostejná historie.
SŽ chtěla opravit – no tenhle to toho bodnul vidle… Víc k tomu není nic potřeba dodat… Já osobně jsem třeba moc rád, že se konečně u Vás na Liberecku začne opravovat i trať kolem Chrastavy přes Hrádek nad Nisou až na hranici – jak ve videu prezentuje senátor a starosta Chrastavy v jedné osobě. (ten kabát mu vážně nesedí a vypadá v něm strašně – ale jemu nesedí prakticky uplně všechno co má na těch videích na sobě – ALE pro Chrastavu toho udělal opravdu hodně!
Ano, jedna z těch zbytečnejších investic.
Mám jiný názor – osobně jsem přesvědčený, že daná investice je velmi důležitá pro okolí Liberce a Libereckého kraje jako takového – daná trasa propojuje spádovost Liberce a Žitavy – velmi důležitá pro Chrastavsko a Bílokostelecko. To byste, Sůro, měl jako Libereckej patriot velmi oceňovat…
Trasa Hrádek – Liberec prošla modernizaci a rekonstrukcí cca před 11 lety, už dnes je velmi konkurenceschopná vůči IAD. Tohle je pouze budování modrých zábradlí a dalších ptákovin. V oblasti železnice je pro Liberec klíčové spojení do Prahy, s tím SŽ nedělá nic (x studií na téma proč to nejde a podbití trati do Turnova nepočítám).
Nový podchod, nový mnohem širší podjezd do průmyslovky, nová normová nástupiště, celková oprava nádražních budov, zvýšení rychlosti… Celkově za 1,2 miliardy korun Vám, občane, přijde jako prkotina???
Ano. Znovu říkám, je to o prioritách. Zvýšení rychlosti není skoro žádné, porovnejte si návrhové jízdní doby se současnými. Za tu 1,2 miliardy se mohl postavit už kus nové trati do Prahy. Tohle je investice, která se co nejvíce nafukuje, aby mohla SŽ říct, kolik investovala v Libereckém kraji.
a to se ti líbí? průmyslové zóny, vše unifikovane….. chjo
link na video starosty Chrastavy
https://www.youtube.com/watch?v=ki3gxSUHZSA
Každý kdo lyžuje se jistě dá považovat za sportovce. Ten kdo nemá problém s lyžováním, tomu jistě nemůže dělat problém nastupování do vyššího vlaku. Podívejte se, dříve ženy nosily sukně, boty na podpatku, v ruce paraple a nastupování jim problém nečinilo. Ale jistě, muži byli tehdy ještě galantní a dámě pomohli. Dnes žijeme v naprosto odlišné době, kdy je pro mnohé námaha nadlidský výkon. Ten kdo vyrostl v Praze ví, jaké to bylo cestovat MHD s kočárkem a nebo s tím samým kočárkem chtít jet něčím jiným než byl Žabotlam. A šlo to? Šlo. Muselo.
Petra znám, srdcař, který nemyslí na sebe, ale chce tu krásu nechat i příštím generacím. Zkuste se tam Jardo2 zajet podívat. Upřímně mu závidím, že tu možnost má. My na Praha Kladno už máme prd… Petře 👍
Víte, pane Jardo 2, ON neřekl NE. ON dal návrh a potvrdili ho ONI. Proces prohlášení stanice kulturní památkou trval pár let a posuzoval se velice zevrubně na různých institucích, tedy nejen na Ministerstvu kultury, ale třeba také na ČVUT, fakultě dopravní. A Váš stesk, že Vám Martinice působí zásadní překážku v cestování vlakem z Prahy do Krkonoš? Kdybychom tenkrát nezačali s úvahami stanici zachránit, tak byste možná dnes vystoupil na normovém nástupišti, ale smekl byste se stejně, protože by ho neměl kdo vyházet (veškerý personál by byl odsunut). Neměl byste se možná ani kde ohřát, protože by tam staniční… Číst vice »
Nebyl tento článek připraven na 1. dubna ? Né, že bych panu Pěničkovi splnění jeho vizí nepřál; obnovení provozu z Harrachova do Polska jsem až do zprovoznění nikdy nevěřil, zázraky se dějí jen občas a v této oblasti je patrně na hodně dlouho vyčerpáno. Tak ať se z toho povede alespoň desetina.
Už jsem tu několikrát vyjádřil svůj názor na památkáře, a nebudu to opakovat. 🙂
Takže pokud jsou kostky vrženy, jsem zvědavej na „rovnák na ohejbák“, jak se tady historie bude účastnit na pravidelným provozu. Dovedu si představit, že se mechaniky vůbec nebudou podílet na pravidelném provozu (kde by se jezdilo na ETCS) a budou se obsluhovat jen při nějakých šotoakcích. Další řešení tu naznačily i jiní, v jiném mém příspěvku jsem zmínil i řešení tuto stanici z pravidelného provozu vynechat (triangl a přestupovat jinde) pro absolutní nepraktičnost nízkých nástupišť.
Tož děj se vůle černokněžníka Zababy. 🙂
Dodatek: S plány na úpravu na trati do Rokytnice souhlasím a to včetně možného prodloužení do Harrachova ( – Rýžoviště), myslím si, že by propojení přineslo možnost smysluplného cestování.
Tak trať 040, resp. úsek Stará Paka-Trutnov, není až zas tolik vytížený, tedy o nákladní dopravě zde nemám přehled. Otázkou i je, kolik v Martinicích mají na zabezpečovacím zařízení poruch, možná tu někdo zasvěcený ví 🙂
https://brclip.com/video/csC-khzNFa0/n%C3%A1kladn%C3%AD-vlaky-v-podkrkono%C5%A1%C3%AD.html
To mi vysvětlete, jaký má tento váš šotoodpad vztah k místní diskuzi?
Nákladní vlaky mj. na trati o které se zmiňoval příspěvek, na který ten můj reakcí. Nic víc, nic méně.
Nákladní doprava je v Martinicích mimo pár ad hoc vlaků za rok a odklonů jednou do roka mrtvá. (Teoreticky jezdí 2x týdně Mn na jilemnickou).
Jezdily z Vrchlabí hodně auta, ale mám pocit, že teď už nee. Vozí se dříví, papírny v Hostinném taky už nic moc. Jak je na tom vápenka v Kunčicích taky už nevím.
Díky za odpověď.
Ve Vrchlabí se -pokud vím- nyní vyrábí pouze převodovky, auta už ne.
Vždyť to v tom článku je že ty mechaniky by v budoucnu měly zůstat jen pro šotoakce a pro běžný provoz má být instalováno dálkové ovládání.
Tady je nářků různých chytrolínů Dominiků, ale dá se říci, že Martinice jsou bezvýznamná stanice na v podstatě již bezvýznamné bývalé hlavní trati s ještě bezvýznamnější odobočující lokálkou. Proč by tam nemohla mechanická návěstidla zůstat?!? Krom toho by se dala upravit tak, že by zase dostatala noční návěsti v podobě svítilen, přičemž tyto návěsti by se sjednotily s návěstmi světelných návěstidel. Stačilo by, aby vjezdové návěstidlo umělo jen noční návěst stůj a návěst výstraha. Přes stanici by byla rychlost jen 40 km/h daná rychlostníkem a odjezdová návěstidla by měla jen noční návěst volno. A tyto návěsti by platily i přes… Číst vice »
Hm, vidím, že jsem něco zapomněl napsat: Odjezdová návěstidla by měla samozřejmě i návěst stůj, to mi nějak vypadlo…
Nakonec to dpadne tak, že na celé trati bude ETCS a místo výpravčího bude návěstidla ovládat mincovní automat. Online platba nebude povolena, neb ta by urazila uctívače staré veteše.
Za mě někam před ty „odjezdové“ mechaniky dát světelné trpaslíky, holt Vmax 60 v okolí místa zastavení všech vlaků, a mechaniky nechat stát jako exponáty v kolejišti (samozřejmě upraveném pro 550 mm peróny, ideálně se šturcem uprostřed pro lokálku). Úlitbou pamatkářům by mohlo být, že se ty mechaniky nebudou zneplatňovat kříži nýbrž nějakým místním ustanovením.
Trpaslík je ideální do míst, kde může být i půl metru vysoká sněhová pokrývka. V Martinicích už delší dobu nejspíš nebyla, ale tady bych zrovna na počasí moc nespoléhal…
Dokud mohou existovat červené námezníky např. v Ostružné, tak je tohle marginalita. 🙂
Červených námezníků se dráha evidentně nechce zbavit. Přitom by to šlo vyřešit daleko lépe, kdyby se použilo neproměnné návěstidlo na sloupku s tabulkou s písmenem E (jako Ende, protože K už máme:-)), pod kterým by bylo napsáno číslo koleje. Ale nebylo by to tradiční, bylo by to naopak moc přehledné a ještě by se sem tahala němčina, či nedej bože angličtina a to k nám na dráhu nesmí!!! Takže ne, to opravdu nepůjde a červený námezník tu bude asi nejspíš navždy… Krám jeden zasranej, kterej pod sněhem samozřejmě není vidět.
Nebo neco na způsob sloupku, jako je třeba cervenobílý s návěstí pískejte. Zo by možná bylo praktičtější i přehlednější.
🚂Pěkný rozhovor a pán říká… „Když byly Sudety, byli jsme také na hranici – poslední výspa protektorátu.“ Sudety stále existují, ale postupně se tam doprava zlepšuje. Alespoň v některých částech.🚂
Tak konkrétně Liberecký kraj trpí zcela nezájmem Prahy investovat do infrastruktury.
Omyl. Potenciál železnice je tam tak malý, že návratnost investice nutné pro zrychlení úseku Turnov – Liberec je v řádu stovek let. Správa železnic do zde tedy do zrychlení bez jednoznačného politického zadání investovat nesmí.
Buď budeme chtít skanzen, nebo moderní a funkční železnici. Obojí současně možné není. Na základní železniční síti nemají skanzeny co dělat, tu je třeba mít možnost modernizovat, přizpůsobovat novým potřebám. A za její součást bych považoval i Martinice, i když trochu okrajovou. V současné době to tady asi až tak moc nevadí, protože skanzen připomínají i všechny okolní tratě a asi to tak ještě hodně dlouho zůstane, protože priority pro novou výstavbu jsou teď někde jinde. Ale časem mohou vzniknout plány třeba na novou rychlou trať do Vrchlabí (ideálně např. v trase Nymburk – Jičín – Bělá u St. Paky… Číst vice »
Souhlasím. Jen doufám, že ty všechny okolní tratě a zejména ta na Starou Paku skanzenem ještě dlouho zůstanou.
Mechanická návěstidla byla vloni téměř všechna vyměněna za zcela nová, nikoli repasovaná.. Zbytek to čeká v nejbližší době.
„Ve velmi žalostném stavu je například nádraží v Rokytnici, co by s ním mohlo být?
Starosta města má poměrně jasné představy ho využít například pro rekreaci. “
Moment, nemá s nádražím v Rokytnici „své“ plány spolek Krkonošské metro? Jsou to ty samé plány?
18:30 tohoto dokumentu:
https://www.youtube.com/watch?v=XTFOhVHKljA
Spolek Krkonošské metro je skupina duševně chorých jedinců, takže jejich plány je třeba brát s velkou rezervou.
Spolek Krkonošské metro se oficiálně nazývá Přítel Krkonošského metra (PříKrM), zapsaný spolek, kde generálním ředitelem tohoto spolku je Karel Jakubů. Spolek je úzce provázaný s projektem Krkonošské metro na Fakultě dopravní ČVUT (http://www.k620.fd.cvut.cz/vyuka/projekty/krkonosske-metro-fakultni-draha). Takže tvrdit, že Fakulta dopravní ČVUT spolupracuje (například mediálně aktivní profesor Moos) s duševně chorými jedinci je hodně odvážný. :-):-):-)
A že toho za ty léta dokázali.. Metro zrezlo v železárnách, T3 za chvíli shnijí taky. Spolek kterej nebyl schopnej udržet v provozu ani autobus..
Děkuji. Tady jsem našel definici jeho poslání:
Účel nadace:
– Ochrana technických památek Krkonoš s důrazem na památky spojené s veřejnou dopravou a propagace historie i budoucnosti veřejné dopravy v Krkonoších. Kromě schraňování a renovace historických exponátů z dějin veřejné dopravy se spolek zabývá i pomocí při výzkumu nových technologií pro veřejnou regionální dopravu s důrazem na dopravu drážní. V neposlední řadě je spolek pořadatelem multižánrových kulturních akcí, rozvíjejících kulturní a společenský život horalů a cestující veřejnosti.
MULTI. To je přesně to slovo. Už mi je jasný i výraz vlakontramvaj. Prostě ani jedno, ani druhé. Něco jako kočkopes nebo gramorádio.
Vlakotramvaje jsou běžně v provozu v Německu, ve Francii, v Maďarsku, nebo v Anglii. Chápal bych, že vám vadí PříKrm, ale pustit se do slova vlakotramvaj jen něco říká o vaší ingnoranci.
Nevadí mi ani PříKrm a ani vlakotramvaj. Vadí mi slovo multi. Samozřejmě o tomto systému vím, a nemyslí si, že bych řekl něco špatného. Prostě to není ani vlak a ni tramvaj. Je to kombinace obojího. Tak co je na tom špatně? Rekonstrukce historické budovy podle historických plánů na nádraží, kde bude jezdit vozidlo vyrobené v úplně odlišné době je taky kočkopes.
Multimetr?
Multivitamín
Milý pane, tápete ve výrazech a pak plácáte nesmysly. Co se vám nezdá na výrazu gramorádio? Co takhle zařízení jako rádiomagnetofon, autojeřáb nebo autobagr? Taky kočkopes?
Milý pane, autojeřáb je vozidlo, které slouží jako jeřáb a obvykle autobagr je to samé vozidlo jen vybavené bagrem. Ani jedno z těch vozidel nekombinuje funkce. To by pak musel být jeřábobagr a nebo bagrojeřáb :- ) .Naproti tomu gramorádio je zařízení multifunkční složené z gramofonu a rádia. I vámi zmíněný radiomagnetofon je zařízení na kterém je možné přijímat rádio a přehrávat buď magnetofonové kazety .
Žádné buď. Kotoučové magnetofony obvykle kombinované s rádiem nebyly, takže to „buď“ vypusťte. Děkuji.
To je ovšem 10 let starý vstup a nikdy/dosud z toho nic nevzešlo. Jen v Ostravě zrezly dva vozy metra a o hybridním pohonu v třetím voze zůstává asi pár souborů v počítači Karla Jakubů, který je velký fantasta, ale technice rozumí jako koza petrželi (což má dopad na jeho zjednodušené vidění komplexních cílů).
Měli zachovat raději mechaniky v Hrušovanech nad Jevišovkou (Grußbach). Kdysi nádherná křižovatka na StEG síti, dnes má ta stanice stále kouzlo, bohužel už se něco ubouralo co vím.
Dotyčný pán jistě jezdí koňským povozem a doma pere na valše, protože přeci historie. Pobavila mě ta odpověď, že se mechaniky nepřestanou učit, protože to je historie, košová návěstidla jsou taky kus historie, a přesto se o nich běžně neučí, protože to není potřeba. Ale ano, nepřestanou se učit, ale protože budou v pravidelném provozu, ne protože to je historie Navíc chránit i reliéf kolejiště, to nechápu už vůbec, kdyby nebyl chráněn i drátovod a výhybky, tak bych řekl, ať se udělají elektricky ovládané výhybky, odjezdová návěstidla se udělají skupiňáky, aby to co nejmíň tedy narušilo vzhled dopravny a na… Číst vice »
no a přesně kvůli podobným chytrakum jako Vy musí být chráněn i reliéfy kolejiště…
vaše výkřiky připomínají jednoho blbce, co na celém zámku místo starých dřevěných oken pořídil plastové…že prý chtěl pro zámek to nejlepší, kdyz dostal od památkářů po prstech.
Jistě, je nepřípustné, aby tam byl místo sypaného perónu, normální s výškou 550 mm nad temenem.
vždyť to říkám, plastová okna sluší i zámku….
když si představím klasický perón 550mm nad TK, tak to je vskutku jak ono plastové okno.
Jistě, dobrý nástup a výstup cestujících, a dostatek prostoru, jsou až druhořadé.
Tak snad se to více nerozšíří, aby tu brzy nebyly památkové chráněné vložáky na Smíchově, hradla v údolí Berounky, kdejaké návěstidlo, přejezd nebo staniční WC. Infrastruktura je u nás přetížená a sto let za opicema, VRT jen na papíře a hlavním bodem zájmu na železnici jsou mechaniky a lokálky…
To souvisí, podle mě, s nulovou koncepcí. VRT sice koncepci docela má, ale k dokonalosti to má daleko (třeba kapacita Prahy na jejíž uzel byla vypsána studie až loni a realizace by měla přijít na řadu až po dostavbě páteřní VRT sítě). U ostatních tratí, zejména lokálních, by si stát měl ujasnit, které tratě chce provozovat, stejně tak by mělo být jasno, co je památka a má se zachovat a kde má mít přednost historie. Jinak zrovna s mechanickými v Martinicich problém nemam. Ale na hlavních tazích se musí jít s dobou. Takže musíme se smířit s tím, že žabotlamy… Číst vice »
Horký kandidát jsou záchodky byla Česká Metuje. Tam naštěstí hrajou trochu férovější hru a co chtějí zachraňovat, si zároveň i odkoupá a jedou za svoje.
Proboha, co to píšete?? Ještě se toho někdo chytne.
A obnovit dvouhlavé kolejnice uchycené do litinových stoliček. Sice Vmax 40 km/h a nutnost každý týden kolej vyloučit a zatloukat klíny, ale …
jaka je souvislost chráněných hajzlíku na lokalce nebo mechanik v martinicich s pretizenym prvním koridorem nevím, ale zničit vše staré jistě pomůže tu kapacitu zvysit
Mechaniky ani další plánované aktivity mi nevadí, ale ten chráněný reliéf kolejiště docela ano. Za 3 roky chce KH kraj na hlavní trati nízkopodlažní motoráky a na lokálce je to snad taky otázka času, už teď je to poslední 810 co Liberecký kraj objednává. Není nic příjemnějšího než třeba s dětmi a lyžemi čekat na přestupu u budovy dokud vlak nezastaví a pak honem balancovat na úzkém „nenástupišti“, v půlce se střetnout s těmi co z vlaku vystoupili a pak šplhat na kótu 550 mm. S nějakou vhodnou dělenou hranou by se dal zajistit velmi rychlý, pohodlný a bezpečný přestup… Číst vice »
Obávám se, že tak vysoké nástupiště nebude v rámci historického nádraží zrovna pastvou pro oko. Řešením by byl přestup tam, kde by to nevadilo .Takže Stará paka, Kunčice (sice také moc hezké nádraží, ale už se světly), Jilemnice a spoje přes Martinice nechat projet přímo. Ale je to jen názor a varianta. Druhou variantou budiž vybudování nádraží nového (v současnosti velice oblíbeném minimalistickém stylu) třeba zde a nebo ještě kousek dále v lese. Když jsou Martinice podle některých lidí prdelákov, tak snad nebude vadit přestup kousek vedle :- )
https://mapy.cz/letecka?x=15.5506463&y=50.5795834&z=18
S prominutím vymýšlíte blbosti, jen aby byl zachován skanzen v pravidelném provozu.
V pohodě. Však stále platí, že kdo chce hledá způsoby a kdo ne tak hledá důvody.
Ten kdo by skutečně hledal způsoby, by si toto provozoval na své trati, a nedělal skanzen z pravidelného provozu. Vy si vymýšlíte rádoby způsoby, abyste obhájil neobhajitelné, protože přesouvat přestup jinám, je absolutní nesmysl, když nejvhodnější to je v Martinicích
A vybudováním nového nádraží, by současné začalo být pro cestující zbytečné, takže by se klidně mohlo začít projíždět, a obdivovat mechaniky byste mohl tak maximálně z okna vlaku.
No tak by si holt lidé museli vystoupit a kousek dojít. Pochybuji, že běžný cestují tam něco obdivuje (pokud na to má vůbec během přestupu čas).
však nové nástupiště je nejlepší způsob. Historie není pádný argument.
Výstavba nového nástupiště je způsob jak docílit toho, aby toto nádraží své unikátní postavení ztratilo a rovněž důvod, proč toto nádraží nemůže být zachováno v současné podobě. A ta největší hodnota spočívá v tom, že toto nádraží zůstalo až doposud ve stavu v jakém je a lze na něm doložit vývoj od roku 1871 až do současnosti. Pokud by bylo postaveno jak nádraží tak tato trať jen o pouhých 5 let dříve byla by jistě tato trať využita pruskou armádou a na nádraží by byli ubytování Pruští vojáci ku střežení dráhy během prusko-rakouské války po které by probíhal odsun raněných.… Číst vice »
Napadlo mě, jestli by se nedal udělat triangl Paka – Jilemnice, tam by byla úvrať a zároveň by se přesedalo. Pak by se dalo jezdit Martinicemi bez nutnosti přestupu, kdyby se udělalo nástupiště u přejezdu P4737, tak se nemusí ani pro cestující v Martinicích zastavovat.
Všechno jde, když se chce.
Zbytečně by se úvratí prudložovala jízdní doba.
A zase jsme u toho času, protože co? Protože čas jsou peníze? Pochybuji, že to prodloužení jízdní doby by bylo nějak výrazné. Stejně je nutné čekat na přípoj z daného směru. Jen by tím odpadla na daném úseku nutnost dvou vozidel a přestup mezi nimi.
A nejsou ? Čas je to nejdražší..
Ano, čas je to nejcennější co máme.
Navíc prodloužení JD, by mohlo způsobit odliv cestujících.
Odhadem 11 minut ( 6 minut JD do Jablonečku + dejme tomu 5 minut na změnu stanoviště, pokud po fírovi nechcete aby běhal jak čamrda), do toho nevím, jaká by byla JD doba do Roztok na nově vzniklé přeložce, a jak by vycházelo křižování s protijedoucím Sp (takže výsledný čas by mohl být delší). A přestup bude stejně nutný pro cestující do Jablonečku z Jilemnice.
Na druhou stranu by třeba osobáky do Rokytnice (Jablonného) mohly jezdit uř z Paky, spěšné vlaky by pak nemusely zastavovat od Bělé do Martinic včetně ( nebo Kunčic mimo)* a k tomu nějaká linka Trutnov – Jilemnice.
* Ostatně já bych si představil pro spěšňáky i triangl v Kunčicích pro zajíždění do Vrchlabí.
No mohl, ale potřebujete mít i zajištěn přestup na Trutnov od Jablonečku, což by zvýšilo počet potřebných vozidel, navíc pobyt v Martinicích je i kvůli křižování s proti Sp, protože to by do Kunčic už nevyšlo ( i když by ty 3 zastávky projel), takže by bylo potřeba některý z vlaků posunout, to by ale mohlo rozvázat přípoje jinde.
V Roškopově by to chtělo podjet tratí 040 tratě 030 a 046, aby tam to křížení netrvalo dlouho. Beztak tam v Pace spěšńáky stojí dlouho. A místo v Martinicích by se křižovalo třeba v Jilemnici.
Stačilo by zrušit nebo posunout jednu z kolejí a místo ní udělat ostrovní nástupiště s úrovňovým přístupem jako je např. v Chlumci n. C.
Žádná vysoká nástupiště potřeba nejsou, ale s kočárem se drát do vlaku z úzkého peronu plného vystupujících lidí není nic moc.
Ve směru na Kunčice jsou pro tento účel dvě koleje jak dělané ;- ). Tam by to ničemu nevadilo, vzdálenost by nebyla tak velká a i to parkoviště by tam bylo možné vybudovat. U Martinického nádraží to s parkováním valné není a v případě konání akce tam auta stojí podél příjezdové komunikace k nádraží až na křižovatku.
https://mapy.cz/letecka?x=15.5474834&y=50.5797116&z=19
Když už se má dělat nástupiště s úrovňovým přístupem, tak není důvod ho dělat nízké. To je jak by přede dveřmi výtahu někdo udělal 2 schody.
Moc hezký článek se skvělými informacemi. Jsem rád, že je zde zájem na zachování stavu a nebude to jako jinde, kde se nádražní budovy zbouraly a nahradily přístřešky. Pokud by zde měl být pravidelný sezónní parní provoz, tak to je asi ta nejlepší zpráva a příjemná vize do budoucna. A abych nezapomněl.. přeji všem z redakce a diskutujícím vše nejlepší do nového roku .
Dobrý den,
tady se jedná o jedinou ucelenou žst. s mechanickými návěstidly v ČR, která leží na vedlejší trati. Když se všechno zruší, tak tu nezůstane nic z historie pro další generace. Dle článku SŽ už má návrh řešení, které je použitelné. Přesunutí mechanických návěstidel z D1 do jiného předpisu je věcí diskuze.
Promiňte, ale toto patří do muzea, ať si šotouši odkoupí neprovozovanou trať, a tam si celý soubor nainstalují, a lidem ukazují, jak to fungovalo, tímto myšlením bychom se nikdy jinak nikam neposunuli, a ještě dnes bychom jezdili na košová návěstidla.
Ano, návrh existuje, ale jeho realizace nebude vůbec jednoduchá, a přinese provozní komplikace, s postupem času i náročnější a dražší údržbu vlivem ubývajících náhradních dílů.
Pan Pěnička postavil své podnikání asi takto. Tak nám to hoši pěkně zrenovujte, opravte, zrekonstrujte a hlavně udržujte. A my už budeme jen vydělávat. V Británii existuje přes 130 tratí, které jsou v soukromých rukou a tito soukromníci tam na těch historických tratích i se starou zabezpečovací technikou provozují provoz s parními lokomotivami. Přepraví miliony cestujících ročně a z výdělku vše financují. Jaký by byl problém koupit trať Jilemnice- Rokytnice, přesunout tam starou techniku z Martinic a provozovat si to pěkně po svém a za své.
Vy děláte u SŽDC…radši nedělat nic že
No problém by to nebyl, jen to na první pohled připomíná práci. 🙂
ne, spíš v podobném případě dojde k likvidaci památky. chráněné že zákona.
Máte pravdu. Ale jen v případě, že součástí odkupu bude i Martinické nádraží. Jedině tak by to dávalo smysl.
Jaké podnikání ..co to meleš? SŽDC má svěřeny majetek udržovat a opravovat.misto toho jen ničí a údržba je pro ně sprostě slovo.
protože stěhovat navestidla, kdyz jsou zachována a funkční ve stávající lokaci je prasarna. pod podobné sahlymi argumenty skončil most v tezni jámě velkolomu
To jsem nevěděl, že zachování jedné jediné stanice s mechanikami v železniční síti neblahým způsobem ovlivní modernizaci v rámci naší sítě včetně přípravy VRT. Hledáte problém tam, kde není.
„Když se všechno zruší, tak tu nezůstane nic z historie pro další generace.“ Tedy je třeba si položit otázku: Budou mít budoucí generace zájem o to vidět, jak historie vypadala? Já si myslím, že ano, ale v případě historie nedávné to budou až ty opravdu budoucí. Je nepsaným pravidlem, že obvykle lidé, kteří v daných dobách žili k věcem, které byly součástí jejich života obvykle vztah příliš nemají. Berou je jako všednost. To až generace následující se začnou ohlížet zpět po tom, co právě předchozí generace jako nepotřebné nechaly zaniknout. Lidé se začnou ohlížet až v průběhu života kdy bývá… Číst vice »
*objetím větví
Ano, ale k tomu slouží muzea a skanzeny, ne pravidelný běžný provoz.
Nejideálnější by bylo, aby si tedy spolek odkoupí neprovozovanou trať, nebo třeba vybuduje svou, na ní dotyčná zařízení nainstaloval, a může to sloužit jako skanzen, bude se tam provozovat pouze historické vlaky, Martinice ať si nafotí a natočí, ať klidně vytvoří jejich model, a lidem takto ukazují, jak to sloužilo v pravidelném provozu.
A nepřijde Vám, že je stále lepší historický celek tak jak byl provozován než přemístění na místo, kdy se toto nikdy nenacházelo? Jistě, takovou chlupu je možné rozebrat a odvézt do skanzenu. Ale není vhodnější, aby stála tam, kam patří? Jako přiklad mohu uvést příklad Větrného mlýna z Borovnice který po převozu do skanzenu v Kouřimi shnil a jeho replika nyní stojí na místě, kam patřil.
http://vetrny-mlyn-borovnice.cz/
A nepřijde Vám trochu rozdílné porovnávat jeden mlýn, který až tak moc ničemu nevadí, se stanicí v pravidelném provozu?
Historický celek mohu nechat tam, kde to nevadí, zde brání modernizaci a pokroku.
Čekal jsem tuto reakci. Zde historický celek také ničemu nebrání. Modernizace a pokrok možno budouvat kousek vedle. Asi tak: Proč by musel ten, kdo chce zachovat stav (který tím nezachová) něco někam přemisťovat? Proč není možné , aby se lidé přizpůsobili tomu, co zde bylo vybudováno dávno předtím, než oni se narodili? A proč by měl někdo stavět novou trať , která nebude mít historii, když je možné vybudovat třeba nové tratě a uzel udělat v Jilemnici? Jedna zatáčka ze směru Stará Paka na Jilemnici před Martinicemi + jedno propojení novou tratí úplně mimo Martinice. Ze směru od Kunčic z… Číst vice »
Vy máte ještě kocovinu, že? Takovou blbost vyplodit jinak nejde.
Kvůli radosti, a vlhkým snům pár šotoušů, budeme za státní peníze stavět přeložku, kterou nikdo nepotřebuje, bude dražší než rekonstrukce, a bude déle trvat její výstavba?
Historicky celek brání modernizaci stávající stanice.
Nemám. Možná Vás překvapím, ale k alkoholu jsem včera ani nečichl. Vlastně celé Vánoce nepočítám-li tři svařáky. A proč blbost? Vždyť jsem nic nového nevymyslel. Při důkladném pročtení článku je možné zjistit, že toto řešení napadlo někoho již dávno přede mnou. Mimo to rekonstrukce bývá častěji nákladnější než stavba nového.Pokud budete chtít rekonstruovat historickou budovu, budete muset jednat s památkáři. V tom případě bude rekonstrukce trvat déle, než stavba na zelené louce. „Historicky celek brání modernizaci stávající stanice.“ No jistě. Tak on je to unikát a my to budeme modernizovat, aby to již unikát nikdy být nemohl. Vy jste toho… Číst vice »
No něco málo jo, ale i přesto nevymýšlím blbosti. No ono to nikdy nemělo být ani památkově chráněný. Chtělo by to prosadit, že při rekonstrukci rozdíl v ceně (chráněno vs nechráněno) zaplatí NPÚ, nebo ten, kdo navrhnul památkovou ochranu, pak by si někteří rozmysleli takovéto truc akce. Bože, a on se svět zastaví, když to nebude unikát, že? No není, nevím o tom, že by se o přeložce uvažovalo z nějakého skutečného důvodu (zkrácení JD, zrychlení,…). Vlhký sen šotouše o mechanikách v pravidelném provozu, není relevantní důvod. Ono by se pak klidně mohlo ukázat, že železniční doprava tam není potřeba… Číst vice »
Nikdy nemělo být památkově chráněné. Je, a težko by bylo, kdyby nebyl důvod. Co se týče přeložky, tak v článku to máte napsané. O přeložce se uvažovalo, aby bylo možné toto nádraží objet. A ne zcela mě chápete. Historická hodnota kterou nám to dává (ne jedinci, ale celé společnosti) nemůže být nikdy vyjádřena penězi. To bychom mohli říci, že Pražský hrad je zbytečný, proč ho vytápět, když je tam spousta oken a zda by nebylo lepší ho zbourat a postavit tam moderní nízkoenergetickou stavbu. Zde máte názorný příklad historie využívané v „běžném provozu“. A až tady „historii“ mít nebudeme, filmaři… Číst vice »
Máte pravdu, k čemu unikát, že..a víte co? Pojďme zbourat hrady a zámky, k čemu nám dnes jsou že? Vystavme místo toho byty 😀
Klidně, bytů je dnes nedostatek, jen nevím, kdo se Vám bude škrábat do těch kopců, hrady nebývají zrovna na dostupných místech 😀
Ale teď vážně, porovnáváte zámek s mechanickými návěstidly? Návěstidla můžete přestěhovat do muzea, nebo nějakou muzejní dráhu bez pravidelného provozu, v obou případech můžete i dělat praktické ukázky, jak to fungovalo, zámek těžko přestěhujete. Navíc zámek neovlivňuje pravidelný provoz.
Jak jsem psal dříve, pokud by takových stanic u nás byly desítky, souhlasil bych s Vámi. Tady se jedná o jednu jedinou. Je to historický unikát, který sice nějakou tu korunu za provoz spolkne, ale v porovnání s celkovými ročními náklady na provoz celé sítě je to kapka v moři kterou nikdo nepozná .A propos: nám se tady pořád dává za vzor Německo, a víte kolik tam mají tratí s mechanickými návěstidly? 🙂
Já bych navrhnul nějaký železniční obchvat Lužné (Nové Strašecí – Rakovník – Svojetín – Deštnice) a na zbylé trati 120 (Strašcí mimo – Milostín + Lužná – Rakovník mimo + Krupá – Kolešovice) bych nechal muzejníky v klidu vyřádit.
Jenže Němci to mají elektricky ovládané, zde drátovod, který je taky chráněný, takže změna možná není. Mít to elektricky ovládané přes nějaké motorky, převodníky, atd.. Tak pak by to šlo teoreticky i ovládat dálkově, sice by mi stále trochu vadilo, že si zde udržujeme skanzen, což nám bude ve výsledku prodražovat údržbu, ale šlo by to přepojit na dálkovinu, teoreticky.
třeba do Žacléře. Tam byla nějaká trať na prodej… 🙂
Co třeba se podívat také na vrstevnice? To není jen nakreslit čáru na mapě, vlaky také potřebují, aby to nebylo příliš do kopce nebo z kopce, právě proto ta trať vede tou současnou trasou. Jistě, dají se tam postavit třeba tunely, ale pak je otázka, o kolik by to bylo dražší, jaké by to přineslo výhody a jestli by se taková investice vyplatila. Stavět novou trať jinou náročnější trasou jen proto, že z té současné trati chcete udělat skanzen, mi nepřijde jako dobrý nápad.
dědeček se narodil ještě v roubence. ta závazela novému domu. a tak šla…škoda roubenky
obdobné někomu vadí martinice. stejně tak spousta lidi by ráda zbourala staré stavby v centru prahy a vyšvihla nové, krásné…
prostě orgie barbarstvi..
v tomto postbolsevickem myšlenkovém skanzenu normal
Je velký rozdíl mezi statickým objektem v muzeu a funkčním objektem v provozu. Argument, že mechanická návěstidla patří do muzea, je zcela mimo, tím by ztratila svůj smysl. A nevidím žádný problém jednu takovou stanici s mechanikami zachovat.
Já taky ne, pokud to bude na turistické trati, kterou si budou provozovat šotouši, kraj, město, tak prosím, ale nepatří to do pravidelného provozu.
Tak si teď tak říkám, zda je problémem skutečně to, že by to mělo být součástí pravidelného provozu a je to takový nepřekonatelný problém a nebo to, že by to mělo být financováno z veřejných peněz.
Obojí.
Jak financování, tak to, že by to bylo v pravidelným provozu, je to pěkné, ale je to historie, to do běžného provozu nepatří.
Já vidím především největší problém v pravidelném provozu. Nízká nástupiště jsou ten problém.
K veřejným penězům nejsem zas tak striktní.
Myslím si, že panu Dominikovi a některým dalším je historie trnem v oku a kdyby se o Martinicích nepsalo, nejspíš by o jejich existenci ani nevěděli. Ono se to dobře píše z druhého konce republiky, pokud navíc nemá člověk k historii žádný vztah. Ostatně co se týká veřejných peněz asi mu ani nevadí, že stavba VRT půjde taky za veřejnými rozpočty a co se utratilo už za studie o studiích, za to bychom tu zaplatili provoz martinické stanice na desítky let dopředu. Úspěšnost takovychto křiklounů je však měřitelná. V roce 2022 nemáme v Česku ani metr VRT. Novostavba „VRT“ Brno… Číst vice »
A co takhle si ještě vymoci parní provoz a petrolejky? To je teprve skutečná úcta k minulosti.
Martinice jsou konec světa, jestli si pan starosta myslí, že tam na mechanické muzeum (provozované vynuceně za cizí peníze) někoho natáhne, tak je na omylu.
Pokud je chráněný kolejový reliéf, tak by mě zajímalo jak tam chce dosáhnout nástupiště 550 mm nad hranou kolejnice.
ze ty budes zeleznicar?
Právě, že spíš ne.
Ne, jsem cestující. A skanzenu v běžném provozu jsem si užil až až.
Krásně jste tímto příspěvkem podložil to, co jsem napsal v reakci na příspěvek od Nadšený železničář ..Ten, ke kterému jsem připojil báseň Hruška.
A ty nástupiště vyřešíte jak?
Martinice nejsou konec světa! Za Martinicemi jsou ještě Kunčice spolu s Vrchlabím, Jilemnice nebo Nová Paka. Z toho vyplývá, že se jedná o uzel. I pokud pojedete z kraje do Jilemnice po silnici s největší pravděpodobností přes ně pojedete. A jestli tam někdo někoho natáhne? Těch lidí bude určitě spousta. Stejně jako byla spousta lidí včera v okolí významnějších turistických cílů kde je velmi málo a nebo tam, kde skutečně není nic. A ta Vaše jistota na konci příspěvku… Asi jste nebyl (dnes již musím říct vloni) na oslavách 150 let trati Trutnov -Velký Osek s účastí 431 032 a… Číst vice »
Promiňte, ale historické jízdy táhnou všude, skoro vždy bude plné nádraží, když půjde o veřejnou akci, a je jedno zda to je v Martinicích, nebo na nějaké zmodernizované stanici.
Nemyslím si. Ve Staré pace těch lidí opravdu ani zdaleka tolik nebylo. Parní lokomotivy se prostě do tak „zmodernizované“ stanice jako je Stará paka příliš nehodí.
Ono taky záleží, co bylo hlavním dějištěm oné akce a jaký byl v Pace doprovodný program. Zaplať pánbůh, že takový aktivisté nežili dřív, to bychom tu měli i košová návěstidla. Musíte si nejprve určit k čemu ta dráha slouží především, a ať se Vám to líbí nebo ne, tak to je především VHD ke každodennímu životu, její prioritou není turistický ruch a historické vlaky. A tomu by mělo odpovídat i zabezpečení a provoz. Jestliže by to byla trať pro turistický ruch a nostalgické jízdy, tak je to něco jiného, ale takové ať si provozují spolky (případně třeba kraje, města, když… Číst vice »
Tak jistě. V Martinicích byl doprovodný program široký a ve Staré Pace žádný. Ale to také svědčí o tom, jak se k tomu kdo staví.
Určitě se shodneme na tom, že dráha především slouží, z hlediska osobní dopravy, k přemístění cestujícího z bodu A do bodu B. Myslíte, že zachováním jedné stanice s mechanikami snížíte kvalitu i rychlost cestování na trati? Troufnu si tvrdit, že nikoliv. Pokud by těchto stanic po republice byly desítky, souhlasil bych s Vámi, ale takto je to jen mlácení prázdné slámy a opravdu hledání problému tam, kde není.
Zkomplikujete tím provozování dráhy, protože stanici nepůjde provozovat bez lidské obsluhy – na dvě směny.
Cestujícím nikdy nedodáte normální nástupiště…
Fakt si ty skanzeny stavte někde bokem…
To, že stanice nepůjde provozovat bez lidské obsluhy je zákonitě špatně? Víte kolik je dnes stanic, které se obsluhují místně, a ještě nějakou dobu budou? Kompletní dálkové obsluhy celé naší sítě se možná ani nedožijeme. A pořád se bavíme jen o jedné stanici na jedné trati. Ale kdo chce železničářského psa být, ten si hůl vždycky najde 🙂
Je, jen dál to prohlubuje nákladový průser provozování železnice.
Nejvíc špatně jsou nízká nástupiště. Potřeba výpravčího by se dala vyřešit obsluhou dálkoviny přímo z Martinic. Měl by kromě klikání myší ve službě i posilovnu.
Ono těch mechanik na této trati bylo donedávna docela dost. Tuším v Pilníkově a v Nové Pace, jak je to teď nevím, pár let uz jsem tam nejel.
Ale je, bude to komplikovat řízení provozu, a s postupem času i prodražovat údržbu, bo náhradní díly.
Údržbu nechte stranou, bo si ta návěstidla na svojí údržbu vydělají.
Můžete mi prozradit, čím si na sebe vydělají? Poplatek za DC je stejný, nebo spolek bude platit za to, že tam ta návěstidla jsoz?
Tak předpokládám, že na akce tam konané bude spolek vybírat vstupné. Navíc pokud se plánuje pravidelný parní provoz a bude to tam jak v Harzu. Těžko bude jízdenka stát to samé co standartním vlakem. Peníze pak mohu být použity i na údržbu.
Jenže to vstupné (podíl) by pak muselo SŽ mít právo vyinkasovat za dopravní cestu, na což teď nemá páku. Tady se prostě budou muset teoreticky prohánět peníze od ministerstva kultury.
A nebo, že muzejníci budou provozovat dráhu (mechaniky) a budou normálně vybírat poplatek za dopravní cestu.
Nic Vám nebrání abyste založil iniciativu za zrušení památkové ochrany stanice. A jako správný aktivista se v Martinicích můžete protestně řetězem přivázat k nějaké té mechanice, a držet třeba hladovku. 1) budete slavný a 2) možná z zoho něco vytřískáte 😀
Ale to je naprosto blbý postup, pitomě okopírovaný od zelených magorů chránících stromy. Tohle naopak budete muset udělat vy, až tam jiný magor naběhne s autogenem a bude vám chtít návěstidla pokácet. 🙂
Já se jen pousmívám nad tím, jak tu některým leží v žaludku jedna stanička v celé republice, která kvůli zachování své originality způsobí kolaps osobní železniční dopravy a výrazně sníží kvalitu cestování v naší kotlině 🙂
To, co jste právě napsal, postrádá základní logiku. Asi u vás už nastupují emoce….
Před pár lety přivezla pára do Staré Paky hrabě Harracha, Anče, Kubu, hajného s Krakonošem a Trautenberkem a peróny byly plné.
Jenže ještě před pár lety bylo spousta věcí jinak. Martinice byly jako kulturní památka zapsány také jen před pár lety (2015).
Ano
To že je to z pohledu železnice „uzel“ opravdu nikoho netankuje. Na silnici máte uzly každých pár kilometrů.
A jestli je to turisticky zajímavé netuším, Krkonoše to ještě nejsou, je to vesnice jako stovky jiných.
Vesnice jako stovky jiných. Rozdíl je jen ten, že tato má unikát v rámci celé České republiky.
Bezva, daňoví poplatníci rádi zaplatí pět milionů ročně za něco, co ocení pár šotoušů…
A vy přesně víte, na co byly vámi zaplacené peníze na daních použity? Daně se prostě platí. Rozumím ovšem tomu, že každý člověk co platí daně chce za ně to nejlepší pro sebe. Já také mohu se spoustou projektů nesouhlasit, ale to je asi tak jediné co mohu. A očekávat, že pokud se ročně 5 milionů ušetří tak o to budou větší důchody a nebo vyšší platy zaměstnanců složek int.zách.systému je dle mého zbytečné. A nevím, co stále spousta lidí má s těmi šotouši. To je jako by neznali nic jiného. Už jsem zde jednou napsal, že se za něho… Číst vice »
Tankuje to všechny, kteří zde musejí přestupovat. Proto jsou uzly na železnici mnohem podstatnější než na silnici. A proto jsem také výše psal, že mi přijde nešťastné zrovna v přestupní stanici památkově chránit kolejiště bez rozumných nástupišť.
SŽ(DC) je pouze prázdná schránka …
Bylo by na místě jmenovat plným jménem osoby jednak zpracovatelů písemností „o zrušení“, jednak toho, kdo ten elaborát jménem SŽ(DC) podepsal …
nasledky silvestrovskeho veseli?
A co s tím budete dělat? Pocítí pěst lidu?
Smekám před urputným bojem se státním molochem
Takže se hlásíte, že do toho prdelákova budete chodit sloužit na elektromechaniku, jo?
Martinice sice nejsou velké, ale o to malebnější místo se jedná. Prdelákovem může být nazýváno místo, kde člověk nic nenajde. To Martinice rozhodně nejsou.
A proto se o Martinice můžou seprat. Na stavědlech jsou lépe placeni a vlak jede jednou za dvě hodiny, jinak je tam klid. První vlak ráno v 5h, poslední kolem 22h. Nejsou tam regulérní noční.
Takže 3 pracovní pozice na dvě směny, to máte kolik, 7 lidí, to je kolik – čtyři, pět milonů ročně?
Ono jako kdyby nestačilo, že trať vede z pohledu dnešních potřeb „odnikud donikam“…
Z pohledu dnešních potřeb je co? Čí potřeb? Jistě, že někomu kdo v dané lokalitě nežije se taková trať může zdát zbytečná.
Ne, bavme se z pohledu lidí, co tam žijí. Kam se tou drahou dostanete a jak dlouho to trvá?
Bez přestupu za 18 minut do Staré Paky, za 38 minut do Trutnova, za 81 minut do Chlumce nad Cidlinou. S jedním přestupem za 89 minut do Hradce, za 111 minut do Pardubic, za 138 minut do Liberce, za 172 minut do Prahy.
A někomu, kdo tam nebydlí zase přijde užitečné přikazovat místním, jak mají žít, aby tím vlakem museli.
Chodí do posilovny a ještě jim za to platí? 🙂
Když pan inženýr považuje za nutné aby všichni strojvůdci a zabezpečováci a další profese se dalších x let učili mechanická návěstidla a přejezdy tak určitě sám umí a běžně používá abakus a pro těžší výpočty logaritmické tabulky.
Mechaniky jsou krásné a je to historie,ale udržovat je v plném provozu není úplně snadné a levné a navíc plánované naroubování na moderní techniku je technicky možné ale přineseno to jen další náklady a zvýší pravděpodobnost poruchy.
Je strašně jednoduché druhým nařizovat aby žili historií.
A je tak strašně nutné, aby se to učili všichni? Těch fírů, kteří se reálně dostanou do Martinic, zas tolik nebude. Zrovna jako je předpise ozubnice, taky dost zbytečně.
Ne nemusí se to učit všichni,vydáme předpis pro každou trať zvlášť ať to máme jednoduché.
Nic nového pod sluncem.
Pro trať Plzeň – Cheb platil kdysi předpis D46 …. kdo tam měl „sloužit“, absolvoval školení a složil odbornou zkoušku …
Konec konců pro každou trať v režimu D3 platí „místní prováděcí předpis“ z něhož musí mít zaměstnanec zkoušku / přezkoušení znalosti.
Také každá stanice má svůj samostatný provozní předpis – staniční řád, výpravčí / signalista / výhybkář tam sloužící musí být seznámen z jeho obsahem a musel být ze znalosti přezkoušen …
Formálně by jej měli znát i strojvedoucí, zejména pokud ve stanici pravidelně posunují ….
Ano i pro trať Tanvald – Harrachov byl předpis. Je to super pro každý kousek tratě mít vlastní předpis, pro velký úspěch je třeba opakavat staré chyby. Ano D3 mají vlastní prováděcí nařízení a znají ho jen místně použitelní a když je víc nemocných tak se nejezdí ikdyž lidé jsou ale neznají místní prováděcí nařízení.
„univerzální strojvedoucí“ už stejně dávno není, minimálně vlivem konkurence. K čemu je třeba strojvedoucímu Metransu učit se zubačku, nebo v budoucnu Martinice?
Na každé trati není problém si vymyslet nějaký extra buřt. Mechaniky v Martinicích, vložená návěstidla na Smíchově, blikavou modrou v Plzni…. všude se něco najít co jinde není a všichni se to učí.
Protože na zubačce jezdí Metrans zvláštní vlaky.
K čemu je strojvedoucímu na el. loko znalost mechanik v Maritnicích? Aby ho nějaký zakomplexovaný školitel-vyhazovač nevykoupal u zkoušky a nevyrazil ho s urážkou od zkoušky.
Co víte, trať Paka – Trutnov se nebude nikdy elektrizovat?
V Německu existují (existovala) dálkově ovládaná mechanická návěstidla na širé trati …
Těžko si lze představit, že by u nás existovala dálkově ovládaná mechanická návěstidla hradel / odboček ….
Existují dodnes ve spoustě stanic, zabezpečených i systémy PZB a LZB. Mechanická návěstidla s elektromotorickým pohonem. Na YouTube je spousta Cabview videí z německých tratí dokonce od českých strojvedoucích do Německa jezdících kdy vjíždějí do nákladních nádraží osázenými doslova hejny mechanických návěstidel.
Nebo třeba Hanau Hbf s ICE projíždějícími kolem mechanik.
Jenže tohle nebyla mechanika poháněná drátovodem, to je dost jinej příběh. A na tohle Martinice nepřestavíte, protože je to technická památka i s drátovodama.
Koukám nostalgických šotoušů je opravdu hodně. Nejvyšší čas vrátit na křižovatky četníky aby je řídili a zrušit semafory, v autech zrušit startér aby šli startovat pěkně klikou, do každého bytu kamna na uhlí…. když udržovat historii tak pořádně a všichni. Nebo jí má udržovat jen někdo aby se ostatní mohli jednou za rok pokochat někdo další vydělal a hlavně aby to celé platit a trápil se s tím někdo jiný?
tupá demagogie. jeden říká, zachováme staré, co už jinde u nás není. a vy na to…tak zrusme i semafory. fakt argumenty jak víno…aneb diskuze nemožná. mate jasno a ostatní třeba umlatit
Zavádíme ETCS a kvůli nostalgii jednoho šotouse nám v předpisech zůstane relikt z doby dinosaurů. Tak tady není za co děkovat.
ETCS a mechaniky se vzájemně nevylučují.
Jojo, po zavedení ETCS stačí několik bílých latí a je vyřešeno.
Taky kvůli někomu nám v předpisech zůstane „dočasně“ „blikající modrá“ asi v 5 stanicích.
Těch 5 návesti fakt nezvladnete?
Ono nejde jen o samotné návěsti, ale i o další přidružené věci, jako je chování ve stanici, když na vjezdu zastavím před stůj, a pak vjedu do stanice, a na odjezdu už bude na volno, tak zda musím zastavit, když jsem vlak projíždějící, atd…
Stanice s nezávislými návěstidly může být i se světelnými návěstidly, viz opodál Trutnov hl.n. nebo bez odjezdových – Vrchlabí nebo jedna strana Nového Bydžova.
A pokud se někdo v N,B nebo P stanicích neumí chovat, asi lepší ať nejezdí.
Já vím, ale je snaha takové stanice rušit, protože to technika umožňuje, takže těch stanic bude méně a méně (Pardubice- Rosice nad Labem byla taky P, a po reko by už měla být normálně s rychlostní soustavou), a z pohledu bezpečnosti provozu jen dobře.
Takže do budoucna, čím méně výjimek a atypů, tím lépe.
Já je zvládnu levou zadní. Ale tví noví kolegové na CDP mě každou chvíli přesvědčují, že současný předpis D1 je pro ně nezvladnutelny. Proto jsem za co jeho největší zjednodušení a vypuštění veškerého balastu.
To je 5 návěstí támhle, 5 výjimek onde, 3 výjimky z výjimky zase jinde a už se to nabaluje. Tohle, ukazuje sešitek, je předpis pro 90 % sítě. A tohle, vytáhne tlustou bichli, je předpis i pro těch zbylých 10 % sítě.
Kdo říká, že to v těch předpisech musí být. To je zase proslulý drážní §1. Může se vydat zvláštní předpis pouze pro tuto trať a kdo tam jezdit nebude, tak se je prostě učit nebude.
To je na palici, za chvíli budeme vydávat extra předpis pro každou trať zvlášť.
Měla by být snaha o sjednocení, cesta výjimek a extra předpisů, je cesta do pekla
… a ukazovat na silnici, že mají předpisy příliš jednoduché, že by se měly zaplevelit jako ty železniční.
To je šotoblbost.
Neberte to jako nezdvořilost, ale po letech ve drážním prostředí si dovolím tvrdit, že nic takového nenastane. I fantazie má u SŽ své hranice. Bohužel…
Když to přeženu, tak naopak ETCS by tomu hodně pomohlo. Jezdilo by se podle něj a mechaniky by byly v podstatě jen okrasnou bižuterií.