Pětkrát větší než současné. Dubaj ukázala podobu největšího letiště budoucnosti

Budoucí podoba Mezinárodního letiště Ál Maktúma. Zdroj: Government of Dubai Media OfficeBudoucí podoba Mezinárodního letiště Ál Maktúma. Zdroj: Government of Dubai Media Office

Přestavba letiště Ál Maktúma vyjde na více jak 800 miliard korun. Po dokončení odbaví až 260 milionů cestujících ročně.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Zajímalo by mě, kolik bude mít nové letiště VPD. Současné dubajské letiště má jen dvě, na rozdíl od PRG jsou však souběžné. A cvrkot tam je pořádný! Měl jsem to „štěstí“ cestovat před lety přes Dubaj v době, kdy se jedna dráha opravovala, takže byla v provozu jen jedna, a mazec to byl neskutečný. Před přistáním jsme přes tři čtvrtě hodiny kroužili nad pouští a Perským i Ománským zálivem, dělali osmičky a další obrazce, které kdyby se natáhly, dosáhly by snad do Karáčí. A na odletu bylo naše letadlo na pojížděčce ve frontě asi čtyřicáté..Věřím, že nové dubajské letiště toto… Číst vice »

Traman

Fuj Dubaj, jen poust a ropa.

Zdeněk

Nesmysl!

Pepa

Připomíná mi to letiště v Budějovicích

Tim

Docela by mě zajímalo co se potom stane se současným Dubajským hlavním letištěm, když teda píšou že se má přesunout veškerý provoz. Srovnají ho se zemí a místo bude sloužit pro výstavbu a rozvoj města, nebo bude sloužit například pro low cost dopravce?

DavidS

Tipl bych, že to první. Přeci jen je to místo v podstatě uprostřed zástavby a s potenciálem nějakého developmentu.

Kzl

Proč tam mají ty jezírka? Bude tam i terminál pro hydroplány? 🙂

Tim

To budou asi záchytné nádrže na dešťovou vodu. Už se asi poučily po záplavách 😂

Apex

Jsem dost zvědav, zda se jim tentokrát ty plány podaří uskutečnit… Ta idea je už 20 let stará, když se uvažovalo o letišti se 6 dráhami a kapacitou do 150 miliónů cestujících, zahrnující i kolejové propojení s Dubají. V roce 2010, resp. 2012 se plánovalo, že letiště bude k dispozici pro Expo a bude plně dobudované v roce 2027. Po otevření v roce v roce 2010 (pro cargo), resp. 2013 (pro cestující) byl přesně před deseti lety oznámen plán na dobudování již fungujícího DWC na kapacitu nejprve 160 (v roce 2030), následně až 200 milionů cestujících… Dokonce si vybavuji, že… Číst vice »

VíKo

Podle mě teď budou makat aby se to fakt stihlo. Konkurovat jim (ve srovnatelné dobe) budou v Indii, dal Saudove s jejich projektem. Doha staví, zvětšuje a nakupuje taky. Pokud to Dubaj chce ustát, musí nutně začít plnit harmonogram. Pak totiž přijde ještě valka o cestující. Dálkový lety budou asi levnější a budou létat i tam, kam by nás to dnes nenapadlo. Tam, kde se budou zdvojovat (Bangkok třeba) tam budou ceny fakt zajímavý. No. Je mi 45 a ještě bych to chtěl zažít. Já mám Dubaj jakože fakt rád. 😁

Kebab

Jo jo. A my máme emisní povolenky a ještě se u toho plácáme po zádech, jak zachraňujeme svět.

jva

Přesně. My tady blbneme s koncem fosilních paliv a Arabové evidentně počítající s neutuchající těžbou. Takže Evropa bude utrácet za (v globále) neznatelný pokles emisí a vše „špinavé“ dovážet (přičemž i vývoj tak bude zaostávat).

Martin

Ekonomika SAE není dávno postavená jen na fosilních palivech, nejsou hloupí.

Jan T.

Ano, jestli se někdo plácá po zádech tak je to východní Evropa při utěšování, že fosilní paliva není třeba nahrazovat a ti diktátoři, kteří nám je dodávají (nově Azerbajdžán) s námi budou chtít spolupracovat za všech okolností.

Saudové ví, že ropa není navždy a investují do obnovitelných zdrojů ve velkém, stejně jako Čína. Akorát u nás panuje zvrácená představa, že je lepší mít aktuálně levné, ale špinavé zdroje energie než si připlatit za bezemisní výrobu, kterou bychom měli zcela ve svých rukou. https://www.nesfircroft.com/resources/blog/top-5-renewable-energy-projects-in-saudi-arabia/

Marek

Kdyby věděli že fosilní paliva nejsou na vždy (resp. tím „vždy“ myslím následující desítky let) tak by se do takového projektu vůbec nepouštěli, protože v současnosti neexistuje technické řešení provozování letadel bez spalování ropy… určitě ne v takovém rozsahu

Gomon

Megalomanský projekt, jenž nedojde svého naplnění. Air India, IndiGo a Vistara nakoupily stovky letadel, neb až se v příštích letech tzv. rozlétají i Indové, aby paběrkovaly a přenechaly ty desítky miliónů cestujících Emirates potažmo Dubaji.

Jano

Panečku to je teda odborný názor. Prečo sa vyslovujete k veciam ,ktorým naprosto nerozumiete.

Lubox

Preco neodpovite argumentem, názorem, úvahou, že tomu tak není?

Liquid

Upřímně by mě zajímalo, jak budou všechny tyto megalomanské projekty jednou vypadat, až nebude ropa sypat tak, jak sype dnes.

liborvavrik82

Saudové doufají, že týdny nové megaprojekty přinesou nové zisky ale nahradí tak část příjmů z ropy. Zda je to reálné nevím.

Apex

No, zrovna Saudům tohle nějak moc zatím nevychází… naposledy před pár týdny jsem zaznamenal, že ukončili projekt Lineárního města v rámci projektu NEOM. A treba na veletrhu cestovního ruchu byla letošní Saúdská prezentace projektů v rámci Vize 2030 mnohem chudší než ještě v loňském roce.

Kolemjdoucí

To lineární město taky byla naprostá pitomost. To je tak, když urbanismus diktuje – pardon – diktátor.

Jan T.

Spíš místní stavbaři se snaží zalíbit jedinečným megaprojektem, který ve světě nemá obdoby, aby trošku podojily bohatého sultána. Samozřejmě z praktického hlediska to je blbost, ale kupodivu The line stavět začali, zemní práce byly masivní. Teď čtu že dostaví jen kousek, tak uvidíme. Určitě se zas najde nějaký projekt, který apeluje na ego diktátora, aby za sebou zanechal pomník.

Bohužel on nechápe, že zanechat opravdu funkční město založené na klasických, tisíc let ověřených principech je dlouhodobější pomník než extravagance s nějvětší délkou nebo výškou, která může za krátkou dobu začít chátrat, když se to někomu přestane vyplácet provozovat.

Martin

SAE dávno nejede ekonomiku jen na fosilních palivech.

jkjk

Stačí, když si dokáže vydělat na provozní náklady, z něčeho pak už možný zbydou jen ruiny v poušti, viz třeba Letiště Jásira Arafata v Gaze.

Otakar Fink

Všichni Rusáci budou cestovat do Al Maktúm.

jkjk

Už cestují, půlka aerolinek, co tam lítá, jsou ty ruské. Jsou tam tedy i destinace jako Machačkala, Surgut nebo Ťumeň.

Miniberger Tomas

Tak doufám, ze spolu s rozvojem DWC se konečně pustí do rychlovlaku spojující ostatní emiráty

Padre

To v Dubaji jenom okopírovali autobusové nádraží v Hradci Králové.Ale nikde na obrázcích nevidím dispečerskou budku.Asi došly peníze.

Oproti nám frajeři

Takhle se staví skutečně pro budoucnost. U nás se jen bojuje s ekoterorizmem a rozkrádají peníze za to peníze 🙁 D9ry v zákonech stále nejsou vyřešeny a kdo chce způsobuje bilionové škody

KrizeVychodniSpolecnosti

Po nedávných událostech na letišti v Dubaji si nemyslím, že vše dělají tak perfektně…

Jiří Kocurek

Nedávné… no jak dlouho tam to letiště je a kolikrát se jim to tam už stalo? Ono je potřeba se dívat na dlouhodobou statistiku. I na Ruzyni může příjít sněhová kalamita, na jakou připraveni nejsou.

Např. na Floridě nikdo nekupuje zimní pneu, jelikož tam průměrná lednová teplota bývá mezi +6 až +18 ˚C a nasněží tam 5x za století. A spousta lidí z toho má Vánoce, že jsou blbci, přece nejsou jižněji než Španělsko, aby tam nesněžilo.

KrizeVychodniSpolecnosti

Proč do toho cpete Ruzyni a Floridu? Já o tom něco snad psal? Já jen psal, že Dubaj rozhodně není perfektní. Letěl jsem přes Dubaj už nespočetněkrát, takže bych vám tady mohl vypsat, co všechno se mi už tam přihodilo, ale nehodlám na někoho takového, jako vy plýtvat slovy. Vzpamatujte se už konečně a začněte psát komentáře dávající smysl…

Tenda

Protože pan Kocurek ma komentàře kde k čemu, bohužel větßinou bez pointy a smyslu.
Jako ve Vašem případé.
Přeji hezkÿ večer

Tenda

V podstatě jste mu napsal přesně co si myslím i já.
Zřejmě to bude hlavní podstata skutečnosti, že na jeho komentáře skoro nikdo neodpovídá.
Chytrolín a všudybýlek, Všechno zná, všude byl.
Jednoho se stejným jménem jsem znal z lokomotivního depa.A byl úplně stejný.Tak kdo ví, jestli to není on.

mlokXCM

To je pravda, v Dubaji jim je nějaká ekologie ukradená. Důležitější je být nejlepší na světě.

Caracas

Řekněte nám jeden jediný příklad, kdy někdo způsobil biliónovou škodu.

Juraj

Tak jasně, Dubaj… město vybudované skoro z ničeho v poušti, a přesto totální urbanistický fail.
Mají sice nejvyšší mrakodrap světa, ale nemají kanalizaci, takže fekálie vozí každý den stovky náklaďáků.
Mají sice poušť plnou písku, ale ten není vhodný pro stavby, a tak raději vybagrují korálový útes, aby vytěžili písek z moře.
Mají sice umělé ostrovy, ale ve skutečnosti je to jen mizerné satelitní město, kde se nedaří prodat ani všechny parcely.

A kromě „ekoterorismu“ je netíží ani věci typu zákoník práce nebo základní lidské svobody, ale jo, „budoucnost“, jasně…

Apex

S mnohým se dá souhlasit a po pravdě, pokud cestuji do té oblasti, tak se snažím z Dubaje vypadnout co nejdříve. Na druhou stranu, jak to tam mají zařízené stran zákoníku práce nebo lidských práv je jejich věc a pokud to lidem, kteří tam chtějí žít a pracovat, takto vyhovuje, tak tam žijí, ale nikdo je tam nedrží. Je to vlastně absolutistická monarchie a jejich pravidla, která je potřeba respektovat a nemá smysl to nahlížet z našich pozic, oni nám do toho, jak to tu máme, taky nekecají.

Kolemjdoucí

Nejsem si úplně jistý, jak moc je pravda, že tam ty zástupy gastarbeiterů “nikdo nedrží”.

Juraj

No, „nikdo nedrží“… lidé jdou za vidinou lepšího a často úplně nemají možnost vyhodnotit, že jim pak někdo vezme pas a budou bydlet v brutálních králikárnách, aniž by vydělali dost na letenku zpět.
To jen ať máme trochu kontext, co za tím pozlátkem skutečně je.