Pětině nových řidičů je jen 17 let. Jezdí bezpečně, body téměř nedostávají

Řidičský průkaz. Foto: Ministerstvo dopravyŘidičský průkaz. Foto: Ministerstvo dopravy

Z hlediska závažných dopravních nehod jsou řidiči do 24 let nejrizikovější.

Sedmnáctiletí řidiči, kteří jezdí v doprovodu mentora, se dopouštějí výrazně méně přestupků než osmnáctiletí držitelé řidičského oprávnění. Ukazují to data ministerstva dopravy.

Letošní novinku zvanou L-17 využívá 20 % řidičů, kteří se letos stali držiteli řidičského oprávnění. To je skoro stejný podíl, jako osmnáctiletých, kteří získali průkaz „klasicky“.

Od počátku roku bylo zaregistrováno také 38 551 mentorů, se kterými neplnoletí musejí jezdit. Na jednoho řidiče L-17 připadá průměrně 1,68 registrovaného mentora. Největší podíl mentorů je ve věkové skupině 41-50 let, a to 11 916 mentorů (58,3 %). „Potvrzuje to, že mentorem, který sedmnáctileté řidiče v provozu doprovází, je většinou jeden z jejich rodičů,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Statistika rovněž ukazuje, že podíl mužů a žen mezi zapsanými mentory je přibližně vyrovnaný. Podíl mužů je 51,6 %, žen je 48,4 %.

E-koloběžky až od 16 let a s omezením rychlosti na 20 km/h. Evropská rada určí nová pravidla

Cílem L-17 je umožnit rodičům, aby provedli své děti prvními měsíci za volantem a pomohli jim stát se lepšími řidiči. Podobný systém funguje například v Německu, Rakousku či na Slovensku.

Ukazuje se, že to v praxi má očekávaný efekt a sedmnáctiletí řidiči se svými mentory jezdí opravdu bezpečně. Dopustili se od začátku roku pouze 50 bodovaných přestupků. Řidiči starší 18 let, kteří letos získali řidičské oprávnění skupiny B, přitom od ledna zaznamenali takových přestupků už 565,“ dodal Kupka.

Věk je riziko

Z hlediska závažných dopravních nehod jsou řidiči do 24 let nejrizikovější a také nejohroženější skupinou. Z celkového počtu dopravních nehod v ČR 11 % zaviní řidiči s praxí do dvou let. Z celkového počtu řidičů však tato skupina začínajících řidičů tvoří pouhá 3 %.

Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu uvádí, že zatímco během uplynulé dekády přišlo v rámci Evropské unie o život při nehodách v průměru 49 lidí na jeden milion obyvatel, u mladých ve věku 15–30 let činí tento podíl 67 osob. V Česku se pak jedná o 54 a 80 osob. Ze statistik dále vyplývá, že výrazně rizikovější jsou mladí muži.

Na základě analýzy L-17 v zemích, kde funguje dlouhodobě, víme, že řidiči, kteří začnou se svým rodičem, mají následně i při samostatné řidičské praxi méně nehod a méně přestupků než ti, kteří L-17 nevyužijí. Důležité ovšem je, aby se mentoři na svou roli připravili, byli aktivní a dávali mladým řidičům potřebné rady,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Pravidla L-17

Režim L-17 platí od 1. ledna. Uchazeči o řidičák se tak nově mohou přihlásit do autoškoly ještě před dovršením 17 let, nejdříve však ve věku 15,5 roku. Po absolvování plnohodnotné řidičské průpravy a dovršení 17 let mohou složit závěrečnou zkoušku, zažádat o řidičské oprávnění a pod dohledem mentora začít řídit. Mentoři musejí mít řidičské oprávnění nejméně deset let a nesmějí mít žádný trestný bod.

„Ročně si v Česku dělá řidičák na skupinu B zhruba sto tisíc lidí. V zemích, kde mají s takzvaným systémem L17 delší zkušenost, jako v Německu a Rakousku, ho využívá zhruba třetina populace. Byli bychom rádi, kdybychom do konce roku dosáhli počtu 20 až 30 tisíc mladých řidičů,“ říká předseda Asociace autoškol Aleš Horčička.

Tagy autoškoly L-17 Martin Kupka Ministerstvo dopravy řidičský průkaz
11 komentářů