Petice brání barokní mostek před demolicí. Silničáři mají povolení, do hry vstupují památkáři

Kamenný mostek v Květnici u Prahy má před demolici zachránit prohlášení památkou. Foto: Květnický mlýnKamenný mostek v Květnici u Prahy má před demolici zachránit prohlášení památkou. Foto: Květnický mlýn

Výstava upozorňuje na bourané kamenné mosty, které v posledních letech nahrazují "betonová monstra".

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dusmor

Měl jsem za to, že tohle je odborný web. Takže by si obrázky 4 až 6 zasloužily v popisku uvést základní hodnoty (průjezdná šířka, rozpětí, únosnost) pro starý a nový most.

Elvis

Je to otázka jaký je na té okrsce provoz. Ta silnice před a za mostem není taky nějak široká. Ta klenba se dá sanovat, přesto se dá udělat případně roznášecí deska. Nevidím důvod, proč to neopravit. Ano asi to ve výsledku bude dražší, ale nemyslím si, že by nový most byl výrazně širší. Ta silnice mezi baráky se moc rozšířit nedá. Teoreticky se dá zrušit chodník a vedle udělat lávka pro pěší. Obdobně se nyní opravuje barokní most Rajhrad/Rajhradice. Z Šířky vozovky 4,4m na 5,5m vykonzolováním roznášecí desky + zrušení chodníku a nová lávka pro pěší. Navrhuji mosty a myslím… Číst vice »

Joker

Má. Na památkáře smíšený názor od té doby, co ten týpek vyčistil posprejovaný Karlův most za zlomek ceny než by to udělali oni. Tady si, ale říkám, jestli nemají náhodou pravdu.

Honza

Chtějí památku, mají jí mít. Z technických důvodu omezit na 2t, šířku na 2m a nechat chátrat. Po 10letech zavřít v havarijním stavu. Pokud si místní chtějí nechat památku, tak ať se údržba památky hradí z komunálního rozpočtu. Hold nebudu mít chodníky a kanalizaci, ale budou se moci chodit koukat na kamennou klenbu do místního skanzenu.

Petr David

Proč hradit opravy z komunálního rozpočtu, když zachování památky je zájmem společnosti?

Honza

Protože si to místní spolek peticí vybrečel. Chtějí skanzen, tak ať si nesou náklady.
Zájmem společnosti je totiž prosperita a růst, nikoli stagnace a skanzenizace.
Kdyby ten most byl něčím významně jedinečný, tak to pochopím, ale je to jen starý most bez výrazného významu. Takže je na něm minimální historický význam pro společnost, stejně jako má minimální význam pro společnost nákup licence jedné řady StarDance za zhruba $2.000.000 z peněz daňových poplatníků (rozhlasový a televizní poplatek je prostě daň).

Petr David

„Zájmem společnosti je totiž prosperita a růst, nikoli stagnace a skanzenizace.“
A co to je ta prosperita? Vyhazování potravin a šunty na jedno použití?
To, jestli má most cenu, jestli se má zachránit to bych nechal na odbornících.

Dejf

Já jako chápu že žijeme v banánové republice, kde je všechno problém, ale to opravdu nemáme databázi mostů, kde je ke každému třeba zapsán aspoň zhruba rok stavby a když se do něj má sáhnout, tak při povolovacím procesu někdo neřekne: hej kámo, je nutný ten mostek zbourat, když je z roku 16xx, nestačilo by ho jenom trošku oprášit? Jinak pokud se tady nějaký památkář vyskytuje a potřebuje se ukojit při konání památkové péče, tak tady mu ze zhruba 300 let starého mostu rostou vzrostlé stromy…

Kamenný most na staré císařské cestě
Nespeky, Česko
https://mapy.cz/s/lomelofeve

Jaaa

Ne, nemáme. 🙂

Petr

To je pořád pškné, ale například Příbram ani nevěděla, ře má nějaké lávky přes potok udržovat, když je postavila. Až dnes se nahrazují, protože byly na spadnutí.

Alibaba

Železnice má, ale v podstatě se tam nevyskytují mosty před rokem 1839, takže není co chránit :-).

M19

Protože to co bylo postaveno až po roce 1839 nemá žádnou hodnotu? No, alespoň víme, že podle vás, není třeba brát na hodnotu železnice žádný zřetel. 😉

Alibaba

Nic takového netvrdím.
A železnice má hodnotu jako liniový systém s danými technickými parametry, které musí všechny prvky splňovat, jinak se jede podle nejslabšího článku.

Jinak třeba proti památkové ochraně u Negrelliho viaduktu třeba nic nemá, protože ten po opravě nemá problém ty nejzákladnější parametry (únosnost, spolehlivost, životnost) splnit. Taky to bude tím, že je z kamene (viz i Karlův most), a železniční kamenné mosty jsou bytelnější než mosty silniční.

A je tam smajlík na konci. 🙂

M19

A? Jo, kdyby tam byl mrkací smajlík, tak snad.. Ale úsměv lze interpretovat mnoha způsoby. 😉 A spíše se z toho teď jen vykecáváte. 😉

ŠMa

Pokud někdo uspěje a jakýkoliv most bude prohlášen za kulturní památku, měl by dotyčný převzít most do své správy, s čímž je spojena údržba, investice atd. Pak s tím nemám problém. Rozhodně by neměl být běžný princip, že památkáři si rozhodnou o „historické hodnotě památky“, což v důsledku prodlouží přípravu, stíží a prodraží realizaci stavby a na souvisejících vícepracech se památkáři či žadatelé ze svého nijak nepodílejí. Vynechme daně. Mosty jsou často ve stavu, kdy jejich oprava je nákladnější než kompletní demolice a realizace nového řešení. Dokud historici nezváží rozpočty, nedostanou lopaty a neseznámí se se směrnicemi veřejného sektoru, kdy… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Zbourání mostu přes Výmolu je čiré barbarství. to vůbec nedovedu pochopit. Památkáři by zato měli nést zodpovědnost.

Jaaa

Památkáři nemůžou být všude, zvlášť když je jejich činnost násilně omezována a počty redukovány, s poukazem na jejich “společenskou škodlivost”, jak tu opakovaně činíte i vy.

Petr

Tak to jste docela netrefil. Oni právě mají chránit hlavně takovéto mosty, jako jsou v článku. Ne rezatou hrůzu na Výtoni

Jaaa

O tom, co mají chránit, budou rozhodovat laici. Tak jo. 🙂

218

Jestli se most má zachovat nebo zboura,nehodnotil,ale argument,že to je památka,protože podle nás je to památka,je zajímavý..

Honza V.

Spíš je absurdní, že by se za památku mělo prohlašovat něco, co památkou předtím nebylo. Úředním úkonem se památka ani její památková hodnota nevytváří – vytváří se jenom nějaký ochranný status.

Kubrt

A co je na tom absurdního? Na počátku institucializované památkové péče existovaly „památky – předměty/stavby památkové hodnoty“, ale žádné památky se zapsaným statusem. Absurdní by naopak bylo, kdyby se řeklo, že udělování památkové ochrany končí rokem X a nové už se nikdy nezapíšou.
Čímž neříkám, že se má chránit cokoliv co koho napadne.

asdf

„ale argument,že to je památka,protože podle nás je to památka,je zajímavý..“

Argument je, že pokud je to z barokní doby a je ta konstrukce více méně originál a zachovalá, pak to za památku z věcného hlediska musí být považováno, bez ohledu na to, zda-li to nějakej ouřada jako památku někde zapsal či nikoliv…

Jmeno

Ten kamenny most ve Výmolu fakt zbourali? Vypadá po opravě a proti té betonové hrůze je moc pěkný

Vlastimil Kocurek

Most pře Výmolu byl prostě úžasný, je nepochopitelné, že ho zbourali.

Petr

V Dobříši se už nemá co opravovat. Jdou na to od lesa. Půlka se zbourala, že druhá půlka se opraví, jenže ta byla v tak špatném stavu, že se musela zbourat. Památka tedy bude vypadat tak, že se postaví nový most na který se nalepí zbytek kamenů z mostu. https://www.facebook.com/share/p/H2w8oHmB8Dg1eFKp/

Alibaba

Tak pokud je oblouk v pořádku, tak proč ho chtějí snášet?
Je potřeba ještě další rozšíření silnice? Tak ať postaví další oblouk vedle, klidně z betonu.

Jinak po prohlášení za památku bych chtěl po památkářích minimálně zaplatit předchozí přípravu (jako škodu), ne-li i přípravu budoucí změněnou-novou.

Bez přezdívky

Tyhle zvěrstva se bohužel dějí co možná nejvíc potichu. Přitom tyhle mostky by mohly sloužit klidně několik dalších set let.
Na dráze se děje to samé, původní 150 let staré propustky, kterým by stačila oprava, se ve velkém nahrazují betonovými hrůzami co zdaleka tolik nevydrží a vypadají děsně.

Alibaba

Původním 150 let starým propustkům, které jsou umístěny velmi blízko pod niveletou koleje, hodně často nevychází zatížitelnost pro D4. I viděl jsem pár propustků tvořených kamenným překladem zlomených.

Po železnici prostě jezdí těžší vlaky, ale i po silnicích automobily taky ztěžkly.

Bez přezdívky

Zlomený oblouk klenby? Odkdy? To jsem tedy u propustku ještě neviděl. Propustky s dlouhými kamennými překlady budiž, likvidují se ale i velké klenuté propustky.
Po železnicích rozhodně nejezdí težší vlaky, aspoň rozhodně ne po lokálkách. Ty klenuté kamenné mostky se likvidovaly a likvidují na lokálkách kde jezdí jenom lehké motoráky, zatímco dříve se tam tahaly těžké náklady s párami. Takže argument se zatížením je taktéž ve většině případů úplně mimo.
Já vidím jediný důvod – stavba nového je pro spřátelené firmy parazitující na stáních penězích lepší kšeftík než oprava stávajících kamenných…

Alibaba

Píšu o kamenném překladu, o oblouku nee. 20 t/nápravu (a to je jen C2 , C3 a C4) je běžných i na lokálkách, takové zatížení v začátcích nebylo. A dneska by se na to mělo běžně nakládat, pokud má být železnice konkurenceschopná. U propustku vyloženě nezáleží na celkové hmotnosti vozidla, ale na nápravovém tlaku, takže parní lokomotivy měli hmotnost rozloženu do více náprav. A pak taky záleží na hloubce pod niveletou koleje. Jinak se občas propustky předělávají i z hydrologického hlediska – zvětšení odtokové kapacity, a další důvod je, že takto malá propustek se docela blbě opravuje, například je komplikované… Číst vice »

Jiří Kocurek

V začátcích bylo nějakých 5 a později 12 tun na nápravu. To byl zhruba rok 1850-1870. Předělávali toho hodně, aby těch 18 tun na nápravu bylo.

Alibaba

A teď si vemte, že v současnosti jsou nápady na 25 t/náprava (někde ve světě normální).

Jiří Kocurek

Zlomený oblouk klenby?

Psal kamený překlad. Tedy kvádr naplocho.

Bez přezdívky

To ale není případ většiny propustků, většina původních co se ve velkém likvidují a nahrazují betonovými hnusy jsou klenuté.

Sova

Je na místě položit si otázku, jestli chceme spíš kvalitní infrastrukturu a nebo muzeum. Obávám se, že na obojí zároveň nejsou veřejné finance v dostatečně dobrém stavu a signatáři petice vzniklé vícenáklady samozřejmě neuhradí :-/

Tady by se mnohem víc než u veřejné dopravy hodil Boreckého striktní přístup, že kraj zaplatí nejlevnější variantu a pokud chce někdo něco navíc, může si za to připlatit.

M19

Je na místě si položit otázku, zda takové rádoby dilemata, nejsou spíše jen ukázkou demagogie. Ano, jsou. 😉

Theodorus

Vaše starost o stav veřejných financí je tak dojemná, že jsem si musel vzít kapesník.

Petr David

A kdo si má připlatit, když kulturní dědictví je všech?

Franta Pepa Jednička

No památkáři.
Já to navrhoval už i u jiných věcí, prostě vlastník by platil základní klasickou údržbu, opravu, a veškeré vícenáklady by šli za NPÚ, případně za jednotlivci či spolky, které ochranu účelově navrhli a protlačili.

Petr David

Památkáři zastupují stát, ne banku.

Franta Pepa Jednička

Aspoň si dobře rozmyslí, než se budou snažit označit něco za památku. Ono se jim to dobře diktuje, když to platí jiní.

M19

Nechci vás zklamat, ale Rusko, je víc na východ. 😉

Jaaa

Tady je někdo totální kulturní barbar. Peníze na to NPÚ nedáte, povinnosti státu v ochraně památkové péče ignorujete, prostě aby státní památky opravovali soukromníci, ne? A na co podle vás platím daně?

Navrhuji následující: Odteď se budou všechny silnice stavět jenom jako uválená hlína bez pangejtů, mostů a zpevněného povrchu, a kdo chce jezdit líp, ať si to zaplatí sám, ne? Se můžete sdružovat ve spolky automobilistů.

Asi takovou hovadinu totiž navrhujete.

Jiří Kocurek

hele, egoisto vedle posíláš železnici k … šípku, aby se zachoval dožilý most, který už vlaky neunese.

Jaaa

Ne, posílám k šípku vás, lidi co nevidí nic jiného než svůj momentální koníček.

Franta Pepa Jednička

Pozor já vůbec nejsem řidič, jen mě štve arogance památkářů, protože jejich výmysli prodražují opravy, ale přitom na to nepřispějí, nebo minimálně. Příklad dům potřebuje opravu známý zedník, by to udělal kvalitně za třetinovou cenu, ale nemá správné razítko, takže se shání firma se správným razítkem a oprava je hnedka 3x dražší. A budu možná za kulturního barbara, ale památka by vždy měla být až druhořadá, protože bez nějaké památky se obejdeme (nebo k tomu máme skanzeny), ale funkční infrastrukturu potřebujeme. V první řadě tedy tedy vždy funkčnost, bezpečnost, kapacita, a až pak nějaká památková ochrana. Takto nám ale tvoří… Číst vice »

M19

.Jistě, historická paměť je nepotřebná, masa se s ní hůře ovládá… 😉 Ten váš známý asi ani nemá živnostňák co? Jo, tak to jste si neměl pořizovat památkově chráněný objekt. Všichni tvrdí, jak to dělají kvalitně a skutek utek. Zkuste se dovzdělat, nebudete se muset zbláznit. 😉

Franta Pepa Jednička

Má, ale je to jen obyčejný zedník, ne firma s těmi správnými razítky. A co situace, kdy objekt památkově chráněný není, ale různí aktivisté ho, navrzdory majiteli, nechají za památku prohlásit? Všechno není jen o koupi už chráněného. Ne všichni jsou šejdíři, co to jen tvrdí. Jistě, ono totiž je důležité udržovat si skanzen v běžném životě a platit, čím dál tím dražší údržbu, než mít dobře fungující infrastrukturu, dobré bydlení, atd… Jistě můžeme stavět nové a nové domy, nové a nové silnice, abychom zachovali kde kterou barabiznu, kde který mostek. Žádný autor jistě nepočítá, že tu jeho dílo bude… Číst vice »

M19

A zrovna ten váš známý, že… no. Já taky nikde nepsal, že všichni… Ale ti co nejsou, nemají problém s památkovou ochranou a do oprav svépomocí se nepouští, protože chápou, že existují i jiné hodnoty než plné břicho a dobré bydlo,. Pokud kupujete něco a nepoznáte, že to může mít historickou hodnotu, neporadíte se s nikým, protože vás nic jiného než vaše osobní zájmy nezajímají, tak si za to můžete sám. Nikdo vám nebrání, ten dům prodat a koupit si něco jiného,. Jestli nedokážete ocenit historický a kulturní význam, je to jen zpráva o vás osobně., Nic víc, žádný společenský… Číst vice »

Kubrt

Můžete třeba na nějakém srovnatelném příkladu dokumentovat, že výstava nového mostu je levnější, než oprava starého? Nebo je to jen dojem?

Bez přezdívky

Vsadil bych se že ani náhodou, a už vůbec ne s ohledem na životnost. Ty železobetonové co se teď ve velkém staví budou do 50 let v havarijním stavu, zatímco opravená kamenná klenba by byla po 50 letech potřebovala maximálně drobnou opravu a vyspárování.

Jiří Kocurek

Dnešní mosty se pomocí kamenné klenby postavit nedají. Dolní Loučky (195x) nevyjímaje.

Nose Peak

Kvalitní infrastruktura není náhrada stovky let starýho mostku něčím, co udrží tahač s tankem. Kvalitní infrastruktura je cesta přeložená za dědinu….

Sova

To se klidně může stát, že tam po vyhlášení památky kraj místo rekonstrukce osadí značky a bude se jezdit jinudy. Ale to zase místní budou hudrat a sepisovat petice…

Jiří Kocurek

Kupodivu to budou místní, komu bude vadit, že jim zakázali jezdit a později chodit přes most, aby zatížením nespadl.

Jiří Kocurek

Tahač s tankem je nějakých 70 tun. Místním by stačilo, aby projel autobus vážící 5x méně a nespadlo to pod (vůči tanku) 3x lehčí hašičskou Tatrou. Lehké, koňmi tažené a ručně pumpované stříkačky z nějakého důvodu…

Jaaa

Takovejhle barokní mostek ještě nemá při projektu počítanou statiku, ergo bude slušně předimenzovanej.