Pět měsíců bez vlaků. V Jaroměři začíná velká výluka, autobusy vyjdou až na 108 milionů
Modernizace železniční stanice Jaroměř, stav v červenci 2019. Foto: Jan Sůra
Velké komplikace čekají od středy 24. července cestující v Královéhradeckém kraji. Kvůli rozsáhlé modernizaci železničního uzlu Jaroměř dojde k úplnému
Bohuzel nedojde ani k zdvojkolejneni useku HK-JAR a ani k elektrifikaci do Ceske Skalice (kdy by davalo smysl oto provest az do Starkoce jako prepripravu na Vysokovskou spojku s tunelem), ac by delka vyluky tomu „skoro“ odpovidala. Pritom jde o rovinate, neprilis zastavene useky, kde ani 160km/h neni nesmysl, absenci nutnosti prestavby oblouku atp. Pokud kecam, tak se za laicky pohled omlouvam, ale nemam cas na zjistovani podrobnych dat, kdy navic vysledek bude stejne „platny“ :-/ Bohuzel je „SZDC „dobra sprava“ … po jejich, po cesku … 🙁
Tu vyšší NTR by ovšem stejně zhatila povinnost použít ECTS …
Pardon: samozřejmě ETCS …
Tak minimalne by to dilo mohlo byt pripraveno pro uziti ETCS, jak z pohledu kabelaze staticke casti, tak prostoru. Bez nutnosti investice do ETCS „ihned“. Pokud se nepletu, tak neni ETCS k pouziti pouze na koridorech, nebo se pletu?
K hypotetickým odklonům rychlíků přes Ostroměř, které zde byly zmíněny: podobné řešení aktuálně zkouší dopravce GWTR v okolí Mostu. Z důvodu neprůjezdné trati po vykolejení vlaku v úseku Chomutov – Žatec jezdí rychlíky Most – Plzeň odklonem přes Postoloprty. Autobusem jsou přepravováni pouze cestující do Chomutova a Jirkova.
Uvidíme, jak se to osvědčí.
Bylo by to dobré, ale moc šance tomu nedávám, v případě výluk mezi Prahou a Boleslaví se turisticky atraktivní spoje běžně odkláněly přes Kralupy nebo Nymburk, ale v posledních letech už se od tohoto bohužel čím dál více upouští a vše (a nejen zde) je snaha vozit sockou :-/
U těch odklonu
U těch odklonů přes nymburk šlo o to že byla snížená kapacita trojkolejky přes Úvaly, vždyť i hradecké rychlíky jezdili odklonem přes Lysou.
Teoreticky by asi neměl být problém ani pověsit motorovou soupravu (v obráceném řazení) v Praze na konec „hradečáku“ a v Nymburku ji odvěsit – se spojováním v opačném směru už by to ale bylo komplikovanější …
Po tratích přes Ostroměř by odklony stejně nedovolila hodinová taktová doprava.
Je to bohužel tak, množství výhyben se v minulých letech zlikvidovalo. Kvůli tomu i cesta z Jičína do Hradce Králové trvá extrémně dlouho (1,5 hodiny), protože spěšný vlak se tam nevejde.
Opravdu? Že o žádné likvidaci výhybny mezi Hradcem Králové a Ostroměří nikdo neví… Tak jak je to tedy? Spíš je to tak, že zde nedošlo ani k redukci a bohužel ani k modernizaci.
Dříve nejezdilo tolik osobních zastávkových vlaků, tak se ty spěšné vešly, ale i tenkrát lidi držkovali že to nestaví na zastávkách. Jinak SP jezdil Hradec – Jičín za hodinu se zastavením jen Hořicích a Ostroměři.
Liberecký kraj a KORID LK odmítl úvahy o možném vedení pardubických rychlíků přes Jičín, a tak nic netlačí SŽDC k tomu, aby trať přes Jičín zrychlila a zvýšila její kapacitu, takže rychlíky budou po zbytečně delší trase přes kopce a pro estující za dražší jízdné asi jezdit na věky věků …
Strojvůdce Příhoda: Že něconevíte vy (jakožti pan „nikdo“), ještě vůbec neznamená, že taková situace nenastala – když v tomto případě pominu Sadovou, která byla „tak nějak“ nahrazena novou výhybnou v Hněvčevsi, pak tam v minulosti jako stanice ještě fungovala teď už dávno jen zastávka Třebovětice …
Ano, právě třeba Třebovětice jsem měl na mysli.
Takže před tím dělali 1/3 na 120. Výluka. Teď samostatně stanici. Pak budou dělat po jednom přejezdy. Pak ty zbývající 2/3 nejlépe po třetinách.
Takže tak 6 výluk na jedné trati? Já nevím, jestli se někomu vyplatí dělat modernizace salámovou metodou. Nehledě k tomu, že ty modernizace samostatných přejezdů jsou pak zbytečně drahé.
To hlava nebere, že? Nejlepší by bylo, když by se toho vysvětlování chopili přímo odpovědné osoby a můžou tak činit v autobusech náhradní dopravy, až budou popojíždět v kolonách na silnici I/33. Rekonstruovat najednou 17 km jednokolejky se dvěma mezistanicemi je zřejmě luxus, který si zde v kraji nemůžeme dovolit. Jeden by doufal, že v tom čase alespoň jako „bonus“ k té Jaroměři vymění koleje až do Smiřic. Oh, wait for it!
Zbytečně prpmarněný rok kvůli archeologické pakáži.
Zbytečně promarněný rok kvůli archeologické pakáži.
A to nemohli stanici rekonstruovat po půlkách podobně jako ve většině případů? Jedno ostrovní nástupiště se na titulní fotce už rýsuje. Ještě koleje a mohli přenést provoz provizorně tam. Nebo by to působilo nějaké neřešitelné komplikace?
Tam bych řekl, že vzhledem k tomu že to jednokolejka, že to lépe asi nepůjde…
Jednokolejku chápu, tam bych se přiiklonil k tomu, co tvrdí výše Jan se Skeptikem (tedy co nejvíc toho stihnout najednou, když už výluka bez provozu). Ale v tak široké stanici jako je Jaroměř mě udivuje, že kromě krajních výhybek nemůžou většinu stanice (tedy nástupiště, podchody, staniční koleje, „vnitřní“ výhybky) dělat za omezeného provozu. Tam se rozdíl mezi jedno- a dvoukolejkou stírá.
Připravená, nikoli hotová, pouze sudá skupina kolejí. Výlukou skončil provizorní provoz v liché skupině. Musí se zrekonstruovat obě zhlaví, záhlaví i „velmi oblíbené“ přejezdy. A to vše po arch. průzkumu a na smiřickém zhlaví odstranění ekologické zátěže po bývalém skladu Benziny.
To by se nedali alespoň vybrané rychlíky odklonit přes Ostroměř a Starou Paku aby bylo zachováno spojení pro turisty v letní sezóně případně páteční a nedělní spojení mimo prázdniny? Sice by to znamenalo zvýšení jízdní doby asi o 20-25 minut, ale to by nehrálo roli při zachování komfortu přímého spojení.
Myslíte na Ostroměř z Chlumce? Takže zrušit přímé spojení Prahy a Hradce? To si teda nejsem jist, jestli je to lepší řešení.
Ne, myslím R Hradubice-Liberec. Spojení Praha-Trutnov alternativně docela dobře řeší přestup v Chlumci.
Opět jako v minulosti při podobných výlukách v této oblasti úžasně promyšlená a velkorysá náhradní autobusová doprava (např. namísto nutných pár kilometrů z Hradce Králové až do Staré Paky), skoro by člověk uvažoval, jestli zrovna v této oblasti nebydlí nějaká významná a rozhodující osobnost (něco jsem zaslechl o Dvoře Králové). Ale trochu se divím, že dálková doprava není raději odkloněna přes Ostroměř a Týniště … může jít o to, jestli alternativní trati nejsou příliš „zoptimalizovány“, jestli by se tam ještě vlaky byly schopny vykřižovat, a pak samozřejmě a hlavně asi o to, že když jsou nějak smluveny nějaké linky a… Číst vice »
Trošku mě mate to Týniště. Co jste měl na mysli, prosím?
Že by Hradečany v trase HK – Týniště – Václavice – Starkoč – Trutnov? Problémem asi bude, že by byly minimálně o 30 minut pomalejší než přes Jaroměř a navíc by se na tu trať asi nevešly.
Jestli se má protáhnout náhradním autobusem, nebo odklonem, to na čas může být různé, podle toho,jak to přesně vyjde … , ale co se týká určitého komfortu a spolehlivosti, zvláště třeba s bicykly, invalidními vozíky, kočárky, větším množstvím dětí a zavazadel, tak odklon vítězí
HK – Náchod se muze altenativne misto pres Jaromer jet pres Tyniste. Je to pomalejsi, zato drazsi. Ale pri vyluce v Jaromeri by to davalo smysl.
Aha. Už chápu.
Všechny rychlíky v Jaroměři zastavují, takže „zvyšení rychlosti průjezdu vlaků“ se na době jízdy projeví v řádu sekund. „Komfort cestujících i bezpečnost“ – konkrétně v čem? Že k příchodu k vlaku bude třeba sestoupit do podchodu a poté zas vyjít na nástupiště?
Proti tomu, jak se postoupilo s Vysokovskou spojkou pro přímé spojení z Hradce do Náchoda, bez potřeby dvojí úvratě? Jak se postoupilo s elektrifikací, aby došlo k reálnému zvýšení rychlosti a zejména nebyl třeba čtvrthodinový prostoj v Hradci kvůli vyměně lokomotivy?
Všechny rychlíky sice zastavují, ale při jízdě vedlejším směrem nebo od Dvora Králové a České Skalice musí snížit rychlost na 40km/h, což tato stavba z velké části odstraní.
Komfort? Tak třeba pomocí bezstykové koleje, plynulejší jízda přes výhybky…
Bezpečnost? Tak ta zvýší díky lepšímu zabezpečovacímu zařízení, které výrazně eliminuje chyby člověka…
A ano, přístup na nástupiště podchodem je bezpečnější než procházení přes kolejiště.
V budoucnosti tady mohou projíždět expresy, které tady stát nebudou ???? Bude to složit nějakých padesát let.
Bezpečnost? Tak ta zvýší díky lepšímu zabezpečovacímu zařízení, které výrazně eliminuje chyby člověka…
Tohle bych o tom ksindlu a parodii na zab.zař. od AŽD netvrdil… Pořád se se*e a práci víc komplikuje než usnadňuje. A spojení s naprosto pitomou GTN je na tom „radost“ sloužit…
Ona potřebná koordinace příjezdů vlaků na nádražích s bezbariérovým přístupem (bez podchodů a velmi zvýšených ostrovních nástupišť), aby si vlaky navzájem nepřejížděly vystupující a nastupující cestující, je přeci jen trochu obtížná … uvidíme, jestli to udělají tak, aby klady převýšily zápory …
Momentálně se zpracovává studie proveditelnosti HK – Trutnov/Náchod- Broumov
Troufám si tvrdit se znalostmi, které mám, že a) bude zázrak, pokud to celé ekonomicky vyjde a za b) bude ještě větší zázrak, pokud se podaří zafinancovat následnou stavbu.
za c)
než se podaří vyřešit všechny spory s majiteli pozemků a občanskými sdruženími, než se schválí a vyprojektují přechody a podchody pro ještěrky a žáby, tak se tam svezou možná děti dnes školou povinné… :).
Spise bych rekl, ze v te dobe se to uz nebude resit, nebot i do Nachoda a Broumovska -> PL bude trat hyperloopu 😀