Dopravci Infrastruktura Železnice

Pět měsíců bez vlaků. V Jaroměři začíná velká výluka, autobusy vyjdou až na 108 milionů

Modernizace železniční stanice Jaroměř, stav v červenci 2019. Foto: Jan Sůra
Modernizace železniční stanice Jaroměř, stav v červenci 2019. Foto: Jan Sůra

Velké komplikace čekají od středy 24. července cestující v Královéhradeckém kraji. Kvůli rozsáhlé modernizaci železničního uzlu Jaroměř dojde k úplnému zastavení provozu vlaků až do 14. prosince. Do té doby je nahradí autobusy.

Kvůli výluce bude v provozu několik různých linek náhradních autobusů, České dráhy proto doporučují cestujícím při plánování cest přes Jaroměř zvýšenou pozornost. Souhrnný výlukový jízdní řád je na stránkách Českých drah.

Náhradní autobusová doprava vyjde České dráhy až na 108 milionů korun, jak ukazuje výsledek veřejné soutěže.  Rámcovou smlouvu uzavřely ČD s ČSAD Ústí nad Orlicí ze skupiny Icom, na zakázce se budou podílet i Arriva, CDS Náchod a Northbus patřící pod Busline.

Modernizace stanice měla proběhnout už loni, když SŽDC vysoutěžila celou zakázku. Stavba ale nabrala zpoždění kvůli archeologickému průzkumu. Zakázku na modernizaci získalo sdružení JARO vedené stavební společností Subterra patřící do skupiny Metrostav. Druhou firmou ve sdružení je slovenská společnost Eltra.

Z odhadované ceny 804,5 milionu Kč bez DPH klesla v soutěži cena na 511,6 milionu korun. Do soutěže se přihlásilo celkem jedenáct firem či sdružení, nejdražší z nich nabídlo 583 milionů korun. Vysoutěžená cena je oproti odhadované o 36,5 % nižší.

Stanice Jaroměř prochází kompletní přestavbou, která má zvýšit rychlost průjezdu vlaků, komfort cestujících i bezpečnost. Dojde k instalaci nového zabezpečovacího zařízení, které v budoucnosti umožní dálkové ovládání technologických zařízení železniční dopravní cesty. „V rámci stavby se počítá s rekonstrukcí železničního spodku a svršku včetně odvodnění. Vybudují se nová ostrovní nástupiště s mimoúrovňovým přístupem podchodem od výpravní budovy. Bezbariérový přístup pro cestující z výpravní budovy na nástupiště bude zajištěn výtahy,“ vypočítává změny mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Dojde současně kvůli nové konfiguraci kolejiště k rekonstrukci železničního propustku, trakčního vedení a sdělovacího zařízení. Vybuduje se nová trafostanice a rozvody silnoproudu. Instalovat se bude nové osvětlení stanice i v prostoru nástupišť.

Částečnou úpravou projde i výpravní budova a přístřešek směrem ke kolejišti. V prostoru vedle výpravní budovy se postaví nový objekt trafostanice a zbourají stavědla č. 1 a č. 2.

Organizace vlaků během nepřetržité výluky v Jaroměři

Změny v dálkové dopravě
Rychlíky Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř – Liberec budou od 24. července až do 14. prosince nahrazené autobusy v úseku Hradec Králové hl. n. – Jaroměř – Dvůr Králové n. L. – Stará Paka. K dispozici budou tři linky náhradní autobusové dopravy:
Linka P – autobusy pojedou v úseku Hradec Králové hl.n. – Stará Paka a opačně, zastaví pouze v Nové Pace, aut. nádr. Půjde o přímý spoj pro cestující z Hradce Králové do Staré Paky a naopak se zajištěnou návazností na vlaky.
Linka D – autobusy pojedou v úseku Hradec Králové hl.n. – Jaroměř – Dvůr Králové nad Labem a opačně.
Linka J – autobusy pojedou v úseku Jaroměř – Dvůr Králové nad Labem – Stará Paka a opačně, ve Staré Pace se zajištěnou návazností na vlaky.

Rychlíky a také spěšné vlaky na rameni Hradec Králové – Jaroměř – Česká Skalice – Trutnov / Náchod budou od 24. července do 21. října nahrazené autobusovou linkou R, která pojede v úseku Hradec Králové hl.n. – Jaroměř – Česká Skalice – Náchod a zpět. V úseku Česká Skalice – Trutnov hl.n. a opačně pojedou rychlíky z důvodu zajištění návaznosti na náhradní autobusy v upravených časech.

Od 22. října ČD předpokládají, že náhradní autobusová doprava bude zajištěna v kratším úseku Jaroměř – Česká Skalice – Náchod.

Změny v regionální dopravě
Osobní vlaky na trati 030 Jaroměř – Stará Paka budou během dlouhodobé výluky nahrazené autobusy linky Z, které obslouží všechny nácestné stanice mezi Jaroměří a Dvorem Králové n. L. V období od 16. do 29. srpna bude náhradní autobusová doprava místo osobních vlaků zajištěna v úseku z Jaroměře až do Staré Paky a zpět.

Osobní vlaky na trati 032 Jaroměř – Trutnov budou nahrazeny autobusovou linkou Z, která pojede v úseku Jaroměř – Česká Skalice – Náchod a zpět. Spěšné vlaky Hradec Králové – Jaroměř – Trutnov budou nahrazené autobusy linky „R“ v úseku Hradec Králové – Česká Skalice – Náchod. V úseku Česká Skalice – Trutnov hl.n. a opačně pojedou spěšné vlaky z důvodu zajištění návaznosti na náhradní autobusovou dopravu v upravených časech.

Osobní a spěšné vlaky pravidelně zastavující ve stanici Smiřice na trati 031 Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř budou od 24. července do 21. října nahrazené autobusy v úseku Smiřice – Jaroměř a zpět. Ve dnech 31. července a 1. srpna pojedou náhradní autobusy za některé spoje i v úseku mezi Hradcem Králové a Smiřicemi.

Od 22. října ČD předpokládají, že bude možné vjíždět do stanice Jaroměř od Hradce Králové a náhradní autobusová doprava bude zajištěna jen v úsecích z Jaroměře do Dvora Králové nad Labem a z Jaroměře do České Skalice a Náchoda.

V souvislosti s výlukovými jízdními řády na tratích 030, 031 a 032 dochází k drobným časovým posunům vlaků Českých drah i na tratích 047 Trutnov – Teplice n. Metují (v úseku Trutnov hl. n. – Trutnov střed) a na trati 045 Trutnov hl.n. – Svoboda nad Úpou.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
LWQ
Host
LWQ

Bohuzel nedojde ani k zdvojkolejneni useku HK-JAR a ani k elektrifikaci do Ceske Skalice (kdy by davalo smysl oto provest az do Starkoce jako prepripravu na Vysokovskou spojku s tunelem), ac by delka vyluky tomu „skoro“ odpovidala. Pritom jde o rovinate, neprilis zastavene useky, kde ani 160km/h neni nesmysl, absenci nutnosti prestavby oblouku atp. Pokud kecam, tak se za laicky pohled omlouvam, ale nemam cas na zjistovani podrobnych dat, kdy navic vysledek bude stejne „platny“ :-/ Bohuzel je „SZDC „dobra sprava“ … po jejich, po cesku … 🙁

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tu vyšší NTR by ovšem stejně zhatila povinnost použít ECTS …

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pardon: samozřejmě ETCS …

LWQ
Host
LWQ

Tak minimalne by to dilo mohlo byt pripraveno pro uziti ETCS, jak z pohledu kabelaze staticke casti, tak prostoru. Bez nutnosti investice do ETCS „ihned“. Pokud se nepletu, tak neni ETCS k pouziti pouze na koridorech, nebo se pletu?

-TR-
Host
-TR-

K hypotetickým odklonům rychlíků přes Ostroměř, které zde byly zmíněny: podobné řešení aktuálně zkouší dopravce GWTR v okolí Mostu. Z důvodu neprůjezdné trati po vykolejení vlaku v úseku Chomutov – Žatec jezdí rychlíky Most – Plzeň odklonem přes Postoloprty. Autobusem jsou přepravováni pouze cestující do Chomutova a Jirkova.

Uvidíme, jak se to osvědčí.

Miloň
Host
Miloň

Bylo by to dobré, ale moc šance tomu nedávám, v případě výluk mezi Prahou a Boleslaví se turisticky atraktivní spoje běžně odkláněly přes Kralupy nebo Nymburk, ale v posledních letech už se od tohoto bohužel čím dál více upouští a vše (a nejen zde) je snaha vozit sockou :-/

Gogo
Host
Gogo

U těch odklonu

Gogo
Host
Gogo

U těch odklonů přes nymburk šlo o to že byla snížená kapacita trojkolejky přes Úvaly, vždyť i hradecké rychlíky jezdili odklonem přes Lysou.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Teoreticky by asi neměl být problém ani pověsit motorovou soupravu (v obráceném řazení) v Praze na konec „hradečáku“ a v Nymburku ji odvěsit – se spojováním v opačném směru už by to ale bylo komplikovanější …

Gogo
Host
Gogo

Po tratích přes Ostroměř by odklony stejně nedovolila hodinová taktová doprava.

-TR-
Host
-TR-

Je to bohužel tak, množství výhyben se v minulých letech zlikvidovalo. Kvůli tomu i cesta z Jičína do Hradce Králové trvá extrémně dlouho (1,5 hodiny), protože spěšný vlak se tam nevejde.

Strojvůdce Příhoda
Host
Strojvůdce Příhoda

Opravdu? Že o žádné likvidaci výhybny mezi Hradcem Králové a Ostroměří nikdo neví… Tak jak je to tedy? Spíš je to tak, že zde nedošlo ani k redukci a bohužel ani k modernizaci.

Gogo
Host
Gogo

Dříve nejezdilo tolik osobních zastávkových vlaků, tak se ty spěšné vešly, ale i tenkrát lidi držkovali že to nestaví na zastávkách. Jinak SP jezdil Hradec – Jičín za hodinu se zastavením jen Hořicích a Ostroměři.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Liberecký kraj a KORID LK odmítl úvahy o možném vedení pardubických rychlíků přes Jičín, a tak nic netlačí SŽDC k tomu, aby trať přes Jičín zrychlila a zvýšila její kapacitu, takže rychlíky budou po zbytečně delší trase přes kopce a pro estující za dražší jízdné asi jezdit na věky věků …

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Strojvůdce Příhoda: Že něconevíte vy (jakožti pan „nikdo“), ještě vůbec neznamená, že taková situace nenastala – když v tomto případě pominu Sadovou, která byla „tak nějak“ nahrazena novou výhybnou v Hněvčevsi, pak tam v minulosti jako stanice ještě fungovala teď už dávno jen zastávka Třebovětice …

-TR-
Host
-TR-

Ano, právě třeba Třebovětice jsem měl na mysli.

jan
Host
jan

Takže před tím dělali 1/3 na 120. Výluka. Teď samostatně stanici. Pak budou dělat po jednom přejezdy. Pak ty zbývající 2/3 nejlépe po třetinách.
Takže tak 6 výluk na jedné trati? Já nevím, jestli se někomu vyplatí dělat modernizace salámovou metodou. Nehledě k tomu, že ty modernizace samostatných přejezdů jsou pak zbytečně drahé.

Skeptik
Host
Skeptik

To hlava nebere, že? Nejlepší by bylo, když by se toho vysvětlování chopili přímo odpovědné osoby a můžou tak činit v autobusech náhradní dopravy, až budou popojíždět v kolonách na silnici I/33. Rekonstruovat najednou 17 km jednokolejky se dvěma mezistanicemi je zřejmě luxus, který si zde v kraji nemůžeme dovolit. Jeden by doufal, že v tom čase alespoň jako „bonus“ k té Jaroměři vymění koleje až do Smiřic. Oh, wait for it!

fensterglaser
Host
fensterglaser

Zbytečně prpmarněný rok kvůli archeologické pakáži.

fensterglaser
Host
fensterglaser

Zbytečně promarněný rok kvůli archeologické pakáži.

Martin V.
Host
Martin V.

A to nemohli stanici rekonstruovat po půlkách podobně jako ve většině případů? Jedno ostrovní nástupiště se na titulní fotce už rýsuje. Ještě koleje a mohli přenést provoz provizorně tam. Nebo by to působilo nějaké neřešitelné komplikace?

MRC
Host
MRC

Tam bych řekl, že vzhledem k tomu že to jednokolejka, že to lépe asi nepůjde…

Martin V.
Host
Martin V.

Jednokolejku chápu, tam bych se přiiklonil k tomu, co tvrdí výše Jan se Skeptikem (tedy co nejvíc toho stihnout najednou, když už výluka bez provozu). Ale v tak široké stanici jako je Jaroměř mě udivuje, že kromě krajních výhybek nemůžou většinu stanice (tedy nástupiště, podchody, staniční koleje, „vnitřní“ výhybky) dělat za omezeného provozu. Tam se rozdíl mezi jedno- a dvoukolejkou stírá.

j.k.l.
Host
j.k.l.

Připravená, nikoli hotová, pouze sudá skupina kolejí. Výlukou skončil provizorní provoz v liché skupině. Musí se zrekonstruovat obě zhlaví, záhlaví i „velmi oblíbené“ přejezdy. A to vše po arch. průzkumu a na smiřickém zhlaví odstranění ekologické zátěže po bývalém skladu Benziny.

Miloň
Host
Miloň

To by se nedali alespoň vybrané rychlíky odklonit přes Ostroměř a Starou Paku aby bylo zachováno spojení pro turisty v letní sezóně případně páteční a nedělní spojení mimo prázdniny? Sice by to znamenalo zvýšení jízdní doby asi o 20-25 minut, ale to by nehrálo roli při zachování komfortu přímého spojení.

babilon
Host
babilon

Myslíte na Ostroměř z Chlumce? Takže zrušit přímé spojení Prahy a Hradce? To si teda nejsem jist, jestli je to lepší řešení.

Miloň
Host
Miloň

Ne, myslím R Hradubice-Liberec. Spojení Praha-Trutnov alternativně docela dobře řeší přestup v Chlumci.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Opět jako v minulosti při podobných výlukách v této oblasti úžasně promyšlená a velkorysá náhradní autobusová doprava (např. namísto nutných pár kilometrů z Hradce Králové až do Staré Paky), skoro by člověk uvažoval, jestli zrovna v této oblasti nebydlí nějaká významná a rozhodující osobnost (něco jsem zaslechl o Dvoře Králové). Ale trochu se divím, že dálková doprava není raději odkloněna přes Ostroměř a Týniště … může jít o to, jestli alternativní trati nejsou příliš „zoptimalizovány“, jestli by se tam ještě vlaky byly schopny vykřižovat, a pak samozřejmě a hlavně asi o to, že když jsou nějak smluveny nějaké linky a… Číst vice »

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Trošku mě mate to Týniště. Co jste měl na mysli, prosím?

MartinS.
Host
MartinS.

Že by Hradečany v trase HK – Týniště – Václavice – Starkoč – Trutnov? Problémem asi bude, že by byly minimálně o 30 minut pomalejší než přes Jaroměř a navíc by se na tu trať asi nevešly.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Jestli se má protáhnout náhradním autobusem, nebo odklonem, to na čas může být různé, podle toho,jak to přesně vyjde … , ale co se týká určitého komfortu a spolehlivosti, zvláště třeba s bicykly, invalidními vozíky, kočárky, větším množstvím dětí a zavazadel, tak odklon vítězí

Martin2
Host
Martin2

HK – Náchod se muze altenativne misto pres Jaromer jet pres Tyniste. Je to pomalejsi, zato drazsi. Ale pri vyluce v Jaromeri by to davalo smysl.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Aha. Už chápu.

Kinov
Host
Kinov

Všechny rychlíky v Jaroměři zastavují, takže „zvyšení rychlosti průjezdu vlaků“ se na době jízdy projeví v řádu sekund. „Komfort cestujících i bezpečnost“ – konkrétně v čem? Že k příchodu k vlaku bude třeba sestoupit do podchodu a poté zas vyjít na nástupiště?
Proti tomu, jak se postoupilo s Vysokovskou spojkou pro přímé spojení z Hradce do Náchoda, bez potřeby dvojí úvratě? Jak se postoupilo s elektrifikací, aby došlo k reálnému zvýšení rychlosti a zejména nebyl třeba čtvrthodinový prostoj v Hradci kvůli vyměně lokomotivy?

Mirek
Host
Mirek

Všechny rychlíky sice zastavují, ale při jízdě vedlejším směrem nebo od Dvora Králové a České Skalice musí snížit rychlost na 40km/h, což tato stavba z velké části odstraní.
Komfort? Tak třeba pomocí bezstykové koleje, plynulejší jízda přes výhybky…
Bezpečnost? Tak ta zvýší díky lepšímu zabezpečovacímu zařízení, které výrazně eliminuje chyby člověka…
A ano, přístup na nástupiště podchodem je bezpečnější než procházení přes kolejiště.

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

V budoucnosti tady mohou projíždět expresy, které tady stát nebudou ???? Bude to složit nějakých padesát let.

nádražák
Host
nádražák

Bezpečnost? Tak ta zvýší díky lepšímu zabezpečovacímu zařízení, které výrazně eliminuje chyby člověka…

Tohle bych o tom ksindlu a parodii na zab.zař. od AŽD netvrdil… Pořád se se*e a práci víc komplikuje než usnadňuje. A spojení s naprosto pitomou GTN je na tom „radost“ sloužit…

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Ona potřebná koordinace příjezdů vlaků na nádražích s bezbariérovým přístupem (bez podchodů a velmi zvýšených ostrovních nástupišť), aby si vlaky navzájem nepřejížděly vystupující a nastupující cestující, je přeci jen trochu obtížná … uvidíme, jestli to udělají tak, aby klady převýšily zápory …

Lektor
Host
Lektor

Momentálně se zpracovává studie proveditelnosti HK – Trutnov/Náchod- Broumov

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Troufám si tvrdit se znalostmi, které mám, že a) bude zázrak, pokud to celé ekonomicky vyjde a za b) bude ještě větší zázrak, pokud se podaří zafinancovat následnou stavbu.

Znalý
Host
Znalý

za c)
než se podaří vyřešit všechny spory s majiteli pozemků a občanskými sdruženími, než se schválí a vyprojektují přechody a podchody pro ještěrky a žáby, tak se tam svezou možná děti dnes školou povinné… :).

LWQ
Host
LWQ

Spise bych rekl, ze v te dobe se to uz nebude resit, nebot i do Nachoda a Broumovska -> PL bude trat hyperloopu 😀

Partneři



CSCARGO
RSD