Pět lokomotiv, pět osobností na skříni. ČD Cargo připomíná na Vectronech českou železniční historii

Lokomotivy Siemens Vectron s polepy osobností české železniční historie. Foto: ČD CargoLokomotivy Siemens Vectron s polepy osobností české železniční historie. Foto: ČD Cargo

Jde o první lokomotivy Vectron se schválením pro provoz v Belgii pro českého zákazníka.

Odebírat
Upozornit na
guest
90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Stráťa

Jenom nevím jestli obraz železnice zlepšuje ta neustálá nostalgie po 19. století? Opravdu nešlo najít osobnosti napříč celou historií železnice od počátku po současnost? Jak se pak má železnice zbavit pověsti něčeho historického co už bylo nahrazeno modernější alternativou?

Petr

Náhodou je to moc pěkný!!!

Petr

… Tyhle odborníci udělali pro vznik železnice mnoho a mužem na ně být pravém hrdi!!!

tarten

Nevím co máte, prvních 5 osobností je z prvního století, no. Kromě toho, pak to bude těžší, protože individuální motiv v železnici spíš klesá.

tarten

Koneckonců, jestli se u nás najde výrazná osobnost, které se pak bude připisovat protlačení sítě VRT v dobách dobrých i zlých (ať už se jí to bude připisovat právem nebo ne 😀 ), tak bude další ksicht. Mimochodem, o Jančurovi si můžeme myslet co chceme, ale jako první soukromník se stále rostoucím podílem trhu si to asi také vysloužil – potomci posoudí.

Mirda

Pořád asi 1000x lepší než iniciály a nečitelné podpisy „legend FCB“ na ostravských push-pullech

Dave

Když jsem se v UNL při instalaci ptal, zda mají připravený polep s motivem Járy Cimrmana, odpověděli: „Teď tu byl“, a začali přehrabovat role fólií :o)

tarten

Suprová reakce 😀

Petr

No škoda že to není na českých lokomotivách, pěkně si tu Evropu rozdělili Símens a Bombardier.

tarten

Rozdělili si ji ti, jejichž lokomotivy jsou konkurenceschopné.

tarten

A nebudem také zapomínat na to, že na rozdíl od Škodovky taková CZ Loko do zahraničí lokomotivy prodává.

Petr Šimral

Nicméně neprodává páteřní koridorové lokomotivy…

B.W.B.

Naštěstí…

tarten

No a? Jsou to lokomotivy a potřebné, jen ne ty vlajkové lodi, no.

Josef Pešek

Blbost. Siemens v současnosti nemá konkurenci. Kusová výroba v Kasselu pod taktovkou Alstomu konkurencí není. Pevně doufám, že se konkurencí stane Stadler a jeho nový elektrický multisystém objednaný do Švajcu.

tarten

Jestli ten nebo onen bude nebo nebude výraznou konkurencí, to posoudí zákazníci teprve v nadcházejících letech.

Joe

Proč tady neustále někdo brečí stylem, jako kdyby škodovce někdo zakázal lokomotivy vrábět nebo ji koupil a výrobu loko zrušil? Ne, škodovka měla šanci se v loko realizovat, nevyužila ji, ba ji přímo pros**a. Tečka, konec příběhu.
Stejně tak nikdo nebrání dopravcům si objednat loko třeba u Newagu nebo Softronicu, ale čísla prodaných kusů u Siemensu a Bombardieru hovoří sama za sebe.

David Peca

Jeník Perner, mlynářský synek z Bratčic u Čáslavi. Třicet let života na této planetě a takové dílo. Příklad pro dnešní stavitele, radní, politiky, mladou generaci.

Petr

On byl stavitel a ne politik. Ostatně o pár let po Pernerovi náš císař pravil „Mým hlavním úkolem je chránit mé národy před jejich politiky.“

Jiří Kocurek

V téhle republice se úspěch neodpouští. Se podívejte, co se strhlo v diskuzi o Tesle. Desítky raketových expertů tady máme.

mlokXCM

Experti jsou všude. To není žádná „výsada“ Česka.

Šejdr

Pernerovi jsou mlynáři dodnes a značka Pernerka je hodně kvalitní (aspoň to tvrdí má lepší polovička). Jen se vyrábí nikoli v Bratčicích, ale v dalším Pernerovic mlýně ve Svijanech.

avas

Nápad dobrý, provedení zoufalé. Proč to proboha nenechali udělat Najbrty (nebo kdo teď pro ně dělá)?

Michal M

Hlavně co tam dělá ten lev, proboha…

tarten

Označuje původ dopravce, co jiného byste po něm chtěl? Jistě si nemyslíte, že Ibalginy vypěstovali vinaři, že?

MP22

To jako vážně tady v diskuzi někomu vadí odkaz na Křižíka nebo Pernera? Hoši, vy jste fakt hovada… Na to není co říct

Kubrt

Mě nevadí odkaz na Křižíka, já ho jen pro ne česky hovořící publikum považuju za naprosto nečitelný.

MP22

Tak možná budou mít ti zvídavější důvod si o těchto osobnostech něco zjistit? Telefon má v ruce každý, internet taky. Naopak toto je skvělá „reklama“ na naše předky.

Co vy vám udělalo radost? Krteček?

Kubrt

Mě by udělalo radost, kdyby pro ty lokomotivy měl majitel dost práce a aby mu vydělávaly.

tarten

Tak o to se nebojím.

Chleba Nakup

Mně by se Krteček líbil, je to můj oblíbený hrdina.

Šejdr

Mně by udělal radost Cimrman. Kdyby byla na lokomotivě jediná Mistrova dochovaná busta, jejíž rysy jsou ovšem všechny strhané… 😀

Josef Pešek

Už jsou schválené nebo ještě furt ne? Já se v provozu zatím s novým SW nesetkal.

Mates

Nie, očakáva sa v listopadu.

vladki

Schvalování pro provoz v každé zemí EU zvlášť. Už aby všude bylo aspoň to ETCS. A aby to s ním nedopadlo jako v tomhle komixu https://xkcd.com/927/

tarten

Nepřijde mi, že by na to něco doopravdy ukazovalo. Bohužel také i díky tomu, že země mají své varianty. Česká varianta má třeba extrémně krátký timeout, takže se často rozpadá spojení.

Osoba odborně nezpůsobilá

A teď si vezměte, koho tam dá generace budoucí z té dnešní. 😁

Jiří Kocurek

Zatím tam není nikdo z let 1945-1990 a na Josefa Sousedíka nedošlo.

Petr

Přitom jména jsou:
Prof. Ing. Dr. František Jansa
Otakar Diblík
Ing. Oldřich Poupě

Zlámalík

Ing. Ivo Myslivec 🙂

Osoba odborně nezpůsobilá

A do třetice všeho dobrého Tonda B.

X 1

Ještě Sosna tam chybí. 🤣

Mates

😀

A. Mikulka

Prd o tom víte.

Al de Baran

Ing. Jindřich Hála

Michal M

Sousedík byl statečný člověk a šikovný bastlíř. Srovnávat ho s Křižíkem je trochu nemístné.

tarten

Nemístné mi to ani nepřijde, a jeho M 290.0 na Slovenské strele překonalo co do jízdních dob až Pendolino. Vím že to mělo své důvody, ale z historie to nikdo nevymaže.

Josef Pešek

M 290.0 by klidně překonala i ES 499.0 v letech po výrobě s GHW, kdyby na to byla infrastruktura.

tarten

Kdyby byly ryby, dějiny jsou dějiny. Když už něco připomenout co do rychlosti, tak reálně úspěšnou ČS200, co ale jezdila jinde.

Petr

A co takový Josef Wohanka.

tarten

No, Sosna to nebude. 😀

tarten

To by musela být hra. A soubojová, aby to táhlo, Křižík by v ní musel mít elektrický úder jako Pikaču 😀

Petr

Navrhuji vykládací karty. 😀

tarten

Kdyby byly věštecké/tarotové, Svoboda by mohl mít hodně vysoké číslo. Copak by asi bylo na kartě „vidim velký špatný“? 😀

Petr

Logo.

Vokurka

Fialu,Pavla,Černochovou, Bartoše…

Petr Stück

Jako kdyby ty jména někomu dnes něco říkala. PR efekt nula, provozně mínus, ekonomicky mínus, ale co státní podnik to nezajímá a ministerstvo taky ne. Dividenda se upraví dolů a šoto zatleská. Klidně si mínusujte, nic to nemění na faktu, že ČD Cargo má vydělávat peníze a ne mrhat penězmi na prezentaci zapomenutých osob.

Honza

Provozně mínus, proč?

tarten

Asi to tím obličejem brzdí o vzduch nebo co. 😀

Kokrhel

Příspěvek minus

Kačák

Sorry ale až dokážete to co alespoň jeden z nich …

Zlámalík

Kdyby jich nebylo, dost možná by tady nebylo ani žádné Cargo. Proč se vy tady prezentujete příjmením, předpokládám po rodičích? Co to dnes komu řekne?

Milan

Zjevně tzv. společenská odpovědnost firem Vám naprosto nic neříká, tak jako, že logicky větší by ji měly mít firmy tzv, veřejné . vlastnění státy či jejich samosprávnými celky (v ČR kraji a obcemi/městy). Jinak co je na tom ekonomicky mínus – jakou vlastně minimální až zcela zanedbatelnou částku stojí takový polep cca polovin dvou bočnic, které navíc stejně nějaké barevné řešení musí mít, vůči pořízení celé takové lokomotivy cca za 100milinů Kč? Proti 90. letům minulého století se dnes – resp. poměrně dlouho tzv. CVR (celovozová reklama) dělá tiskem na samolepící fólii, jejíž aplikace zabere jen pár hodin čisté práce,… Číst vice »

Vendelín

Ještě sto dalších a budu si připadat jak v roce 2024 👍🏻

Josef Pešek

Tak to musíte k Matce.

Kubrt

František Křižík? Příští generace tématických polepů bude vyvedena v hlaholici? Ta bude pro evropské publikum stejně čitelná, jako ten Křižík. Chápu, důležitější je, aby ty lokomotivy jezdily a vydělávaly, nebo že vůbec Cargo ty lokomotivy má, to je jistě skvělé.

Zlámalík

Ano, Křižík, Perner a další. V Rakousku třeba rytíř von Ghega a v Maďarsku Kálmán Kandó. Bez nich byste to dnes vozil na oslu nebo na hřbetě, což u vás zrovna vyjde nastejno.
Všechny vyspělé národy jsou hrdé na svoje předky – no a u nás se jen hlaholí.

rogo01

Tak Ghega by zasloužil portrétní mašinu i u nás.

Kubrt

O zpochybňování významu nebo zásluh výše uvedených osobností můj příspěvek vůbec nebyl.

Zalesak

Já tři, UNICEF nepočítám.

Michal M

Kolumbus a Unicef to jistí. 😀

Kubrt

4+Unicef, ale všechny je přečtu. Ovšem obávám se, že Křižíka žádný Skandinávec nepřečte.

tarten

Skandinávec to přečte úplně v pohodě, jen vynechá tu „zbytečnou“ diakritiku, jako vy vynecháte ty jejich škrtance, neškrtance a kolečka.

David Peca

Já jen tu krasobruskařku.

tarten

Křižík – co on začal, v tom se pokročilo zatím jen na 34 %. Za mě docela aktuální. Koneckonců je to známá osobnost, i v jistém ikonickém filmu se mu dostalo hlášky „Křižíku, ty spadneš!“

Adam Tywoniak

V článku to není výslovně uvedené, ale pokud hledám správně, jde o čtyřsystémové lokomotivy: AC 15 kV 16,7 Hz, AC 25 kV 50 Hz, DC 3 kV (potud nic překvapivého) a ještě DC 1.5 kV (právě v tom Nizozemsku).

Dušan

Je to tak – sběrače by pak tedy měly být:
Pozice A,D – čistý uhlík, dvojližina, š.1950 mm (U=25 kV/f=50 Hz)
Pozice C – sycený uhlík, čtyřližina, š.1950 mm (U=1,5 kV a 3 kV, ss) – Nizozemsko + CZ/SK
Pozice B – sycený uhlík, dvojližina, š.1950 mm (U=3 kV) – Belgie, Polsko

vladki

A který se používá v Německu?
A proč má pro střídavinu jiný než stejnosměr. Vždyť esa a gorily jezdily pod obojím na stejný smeták?

Péťa

V Německu? Určitě ten stejnosměrný.

Dušan

Chybička se vloudila: Na U=15 kV, f=16,7 Hz platí opět pozice A,D stejně jako pro U=25 kV/f=50 Hz. Vždyť esa a gorily jezdily pod obojím na stejný smeták? Ano, ale esa i gorily používají i na střídavině sycený uhlík, což lze pokud a) to není IM zakázáno, nebo b) u ližiny je použit uhlík sycený kovem (= musí se jednat pouze o měď nebo slitiny mědi) a obsah nesmí přesáhnout 35 % hmotnostního podílu. Obsah sycení může být i vyšší – max. 40 % – ale takový sběrač pak nelze použít na střídavé soustavě, pouze na stejnosměrné. A v Rakousku a… Číst vice »

Dave

Řekl bych, že zde nejde primárně o materiál ližiny, ale o zapojení silových obvodů.

Josef Pešek

Ono to nemá střídavou dvouližinu 1450 mm pro Belgii 25kV? Belgii může jen s 1950 mm 3kV?

A. Mikulka

Belgie přechází u AC na 1600 mm.

tarten

Všechny stejně široké, nuda. 😀

A. Mikulka

Jenže Belgie bude brzo potřebovat ještě AC 1600 mm a ti bude teprve sranda.

Stráťa

A pak se divíme že všechno jezdí po silnici.

Váš příspěvek a reakce na něj když si přečte „kamioňák“ tak se bude smát po cestu z finska do portugalska kterou pojede celou na stejné palivo, doklady atd.

Leech

Krasný stroje 😻