Pět lokomotiv, pět osobností na skříni. ČD Cargo připomíná na Vectronech českou železniční historii
Lokomotivy Siemens Vectron s polepy osobností české železniční historie. Foto: ČD Cargo
Jde o první lokomotivy Vectron se schválením pro provoz v Belgii pro českého zákazníka.
Jenom nevím jestli obraz železnice zlepšuje ta neustálá nostalgie po 19. století? Opravdu nešlo najít osobnosti napříč celou historií železnice od počátku po současnost? Jak se pak má železnice zbavit pověsti něčeho historického co už bylo nahrazeno modernější alternativou?
Náhodou je to moc pěkný!!!
… Tyhle odborníci udělali pro vznik železnice mnoho a mužem na ně být pravém hrdi!!!
Nevím co máte, prvních 5 osobností je z prvního století, no. Kromě toho, pak to bude těžší, protože individuální motiv v železnici spíš klesá.
Koneckonců, jestli se u nás najde výrazná osobnost, které se pak bude připisovat protlačení sítě VRT v dobách dobrých i zlých (ať už se jí to bude připisovat právem nebo ne 😀 ), tak bude další ksicht. Mimochodem, o Jančurovi si můžeme myslet co chceme, ale jako první soukromník se stále rostoucím podílem trhu si to asi také vysloužil – potomci posoudí.
Pořád asi 1000x lepší než iniciály a nečitelné podpisy „legend FCB“ na ostravských push-pullech
Když jsem se v UNL při instalaci ptal, zda mají připravený polep s motivem Járy Cimrmana, odpověděli: „Teď tu byl“, a začali přehrabovat role fólií :o)
Suprová reakce 😀
No škoda že to není na českých lokomotivách, pěkně si tu Evropu rozdělili Símens a Bombardier.
Rozdělili si ji ti, jejichž lokomotivy jsou konkurenceschopné.
A nebudem také zapomínat na to, že na rozdíl od Škodovky taková CZ Loko do zahraničí lokomotivy prodává.
Nicméně neprodává páteřní koridorové lokomotivy…
Naštěstí…
No a? Jsou to lokomotivy a potřebné, jen ne ty vlajkové lodi, no.
Blbost. Siemens v současnosti nemá konkurenci. Kusová výroba v Kasselu pod taktovkou Alstomu konkurencí není. Pevně doufám, že se konkurencí stane Stadler a jeho nový elektrický multisystém objednaný do Švajcu.
Jestli ten nebo onen bude nebo nebude výraznou konkurencí, to posoudí zákazníci teprve v nadcházejících letech.
Proč tady neustále někdo brečí stylem, jako kdyby škodovce někdo zakázal lokomotivy vrábět nebo ji koupil a výrobu loko zrušil? Ne, škodovka měla šanci se v loko realizovat, nevyužila ji, ba ji přímo pros**a. Tečka, konec příběhu.
Stejně tak nikdo nebrání dopravcům si objednat loko třeba u Newagu nebo Softronicu, ale čísla prodaných kusů u Siemensu a Bombardieru hovoří sama za sebe.
Jeník Perner, mlynářský synek z Bratčic u Čáslavi. Třicet let života na této planetě a takové dílo. Příklad pro dnešní stavitele, radní, politiky, mladou generaci.
On byl stavitel a ne politik. Ostatně o pár let po Pernerovi náš císař pravil „Mým hlavním úkolem je chránit mé národy před jejich politiky.“
V téhle republice se úspěch neodpouští. Se podívejte, co se strhlo v diskuzi o Tesle. Desítky raketových expertů tady máme.
Experti jsou všude. To není žádná „výsada“ Česka.
Pernerovi jsou mlynáři dodnes a značka Pernerka je hodně kvalitní (aspoň to tvrdí má lepší polovička). Jen se vyrábí nikoli v Bratčicích, ale v dalším Pernerovic mlýně ve Svijanech.
Nápad dobrý, provedení zoufalé. Proč to proboha nenechali udělat Najbrty (nebo kdo teď pro ně dělá)?
Hlavně co tam dělá ten lev, proboha…
Označuje původ dopravce, co jiného byste po něm chtěl? Jistě si nemyslíte, že Ibalginy vypěstovali vinaři, že?
To jako vážně tady v diskuzi někomu vadí odkaz na Křižíka nebo Pernera? Hoši, vy jste fakt hovada… Na to není co říct
Mě nevadí odkaz na Křižíka, já ho jen pro ne česky hovořící publikum považuju za naprosto nečitelný.
Tak možná budou mít ti zvídavější důvod si o těchto osobnostech něco zjistit? Telefon má v ruce každý, internet taky. Naopak toto je skvělá „reklama“ na naše předky.
Co vy vám udělalo radost? Krteček?
Mě by udělalo radost, kdyby pro ty lokomotivy měl majitel dost práce a aby mu vydělávaly.
Tak o to se nebojím.
Mně by se Krteček líbil, je to můj oblíbený hrdina.
Mně by udělal radost Cimrman. Kdyby byla na lokomotivě jediná Mistrova dochovaná busta, jejíž rysy jsou ovšem všechny strhané… 😀
Už jsou schválené nebo ještě furt ne? Já se v provozu zatím s novým SW nesetkal.
Nie, očakáva sa v listopadu.
Schvalování pro provoz v každé zemí EU zvlášť. Už aby všude bylo aspoň to ETCS. A aby to s ním nedopadlo jako v tomhle komixu https://xkcd.com/927/
Nepřijde mi, že by na to něco doopravdy ukazovalo. Bohužel také i díky tomu, že země mají své varianty. Česká varianta má třeba extrémně krátký timeout, takže se často rozpadá spojení.
A teď si vezměte, koho tam dá generace budoucí z té dnešní. 😁
Zatím tam není nikdo z let 1945-1990 a na Josefa Sousedíka nedošlo.
Přitom jména jsou:
Prof. Ing. Dr. František Jansa
Otakar Diblík
Ing. Oldřich Poupě
Ing. Ivo Myslivec 🙂
Jasně, v edici s Kolářem a Chrdlem:-)
A do třetice všeho dobrého Tonda B.
Ještě Sosna tam chybí. 🤣
😀
Prd o tom víte.
Ing. Jindřich Hála
Sousedík byl statečný člověk a šikovný bastlíř. Srovnávat ho s Křižíkem je trochu nemístné.
Nemístné mi to ani nepřijde, a jeho M 290.0 na Slovenské strele překonalo co do jízdních dob až Pendolino. Vím že to mělo své důvody, ale z historie to nikdo nevymaže.
M 290.0 by klidně překonala i ES 499.0 v letech po výrobě s GHW, kdyby na to byla infrastruktura.
Kdyby byly ryby, dějiny jsou dějiny. Když už něco připomenout co do rychlosti, tak reálně úspěšnou ČS200, co ale jezdila jinde.
A co takový Josef Wohanka.
No, Sosna to nebude. 😀
Možná bychom k jízdním řádům mohli začít vydávat kartičky. jako s hokejisty:)))
To by musela být hra. A soubojová, aby to táhlo, Křižík by v ní musel mít elektrický úder jako Pikaču 😀
Navrhuji vykládací karty. 😀
Kdyby byly věštecké/tarotové, Svoboda by mohl mít hodně vysoké číslo. Copak by asi bylo na kartě „vidim velký špatný“? 😀
Logo.
Fialu,Pavla,Černochovou, Bartoše…
Jako kdyby ty jména někomu dnes něco říkala. PR efekt nula, provozně mínus, ekonomicky mínus, ale co státní podnik to nezajímá a ministerstvo taky ne. Dividenda se upraví dolů a šoto zatleská. Klidně si mínusujte, nic to nemění na faktu, že ČD Cargo má vydělávat peníze a ne mrhat penězmi na prezentaci zapomenutých osob.
Provozně mínus, proč?
Asi to tím obličejem brzdí o vzduch nebo co. 😀
Příspěvek minus
Sorry ale až dokážete to co alespoň jeden z nich …
Kdyby jich nebylo, dost možná by tady nebylo ani žádné Cargo. Proč se vy tady prezentujete příjmením, předpokládám po rodičích? Co to dnes komu řekne?
Zjevně tzv. společenská odpovědnost firem Vám naprosto nic neříká, tak jako, že logicky větší by ji měly mít firmy tzv, veřejné . vlastnění státy či jejich samosprávnými celky (v ČR kraji a obcemi/městy). Jinak co je na tom ekonomicky mínus – jakou vlastně minimální až zcela zanedbatelnou částku stojí takový polep cca polovin dvou bočnic, které navíc stejně nějaké barevné řešení musí mít, vůči pořízení celé takové lokomotivy cca za 100milinů Kč? Proti 90. letům minulého století se dnes – resp. poměrně dlouho tzv. CVR (celovozová reklama) dělá tiskem na samolepící fólii, jejíž aplikace zabere jen pár hodin čisté práce,… Číst vice »
Ještě sto dalších a budu si připadat jak v roce 2024 👍🏻
Tak to musíte k Matce.
František Křižík? Příští generace tématických polepů bude vyvedena v hlaholici? Ta bude pro evropské publikum stejně čitelná, jako ten Křižík. Chápu, důležitější je, aby ty lokomotivy jezdily a vydělávaly, nebo že vůbec Cargo ty lokomotivy má, to je jistě skvělé.
Ano, Křižík, Perner a další. V Rakousku třeba rytíř von Ghega a v Maďarsku Kálmán Kandó. Bez nich byste to dnes vozil na oslu nebo na hřbetě, což u vás zrovna vyjde nastejno.
Všechny vyspělé národy jsou hrdé na svoje předky – no a u nás se jen hlaholí.
Tak Ghega by zasloužil portrétní mašinu i u nás.
O zpochybňování významu nebo zásluh výše uvedených osobností můj příspěvek vůbec nebyl.
https://www.norwegian.com/en/about/our-story/tail-fin-heroes/
schválně, kolik jich tam znáte.
Já tři, UNICEF nepočítám.
Kolumbus a Unicef to jistí. 😀
4+Unicef, ale všechny je přečtu. Ovšem obávám se, že Křižíka žádný Skandinávec nepřečte.
Skandinávec to přečte úplně v pohodě, jen vynechá tu „zbytečnou“ diakritiku, jako vy vynecháte ty jejich škrtance, neškrtance a kolečka.
Já jen tu krasobruskařku.
Křižík – co on začal, v tom se pokročilo zatím jen na 34 %. Za mě docela aktuální. Koneckonců je to známá osobnost, i v jistém ikonickém filmu se mu dostalo hlášky „Křižíku, ty spadneš!“
V článku to není výslovně uvedené, ale pokud hledám správně, jde o čtyřsystémové lokomotivy: AC 15 kV 16,7 Hz, AC 25 kV 50 Hz, DC 3 kV (potud nic překvapivého) a ještě DC 1.5 kV (právě v tom Nizozemsku).
Je to tak – sběrače by pak tedy měly být:
Pozice A,D – čistý uhlík, dvojližina, š.1950 mm (U=25 kV/f=50 Hz)
Pozice C – sycený uhlík, čtyřližina, š.1950 mm (U=1,5 kV a 3 kV, ss) – Nizozemsko + CZ/SK
Pozice B – sycený uhlík, dvojližina, š.1950 mm (U=3 kV) – Belgie, Polsko
A který se používá v Německu?
A proč má pro střídavinu jiný než stejnosměr. Vždyť esa a gorily jezdily pod obojím na stejný smeták?
V Německu? Určitě ten stejnosměrný.
Chybička se vloudila: Na U=15 kV, f=16,7 Hz platí opět pozice A,D stejně jako pro U=25 kV/f=50 Hz. Vždyť esa a gorily jezdily pod obojím na stejný smeták? Ano, ale esa i gorily používají i na střídavině sycený uhlík, což lze pokud a) to není IM zakázáno, nebo b) u ližiny je použit uhlík sycený kovem (= musí se jednat pouze o měď nebo slitiny mědi) a obsah nesmí přesáhnout 35 % hmotnostního podílu. Obsah sycení může být i vyšší – max. 40 % – ale takový sběrač pak nelze použít na střídavé soustavě, pouze na stejnosměrné. A v Rakousku a… Číst vice »
Řekl bych, že zde nejde primárně o materiál ližiny, ale o zapojení silových obvodů.
Ono to nemá střídavou dvouližinu 1450 mm pro Belgii 25kV? Belgii může jen s 1950 mm 3kV?
Belgie přechází u AC na 1600 mm.
Všechny stejně široké, nuda. 😀
Jenže Belgie bude brzo potřebovat ještě AC 1600 mm a ti bude teprve sranda.
A pak se divíme že všechno jezdí po silnici.
Váš příspěvek a reakce na něj když si přečte „kamioňák“ tak se bude smát po cestu z finska do portugalska kterou pojede celou na stejné palivo, doklady atd.
Krasný stroje 😻