Pět let tramvají Stadler v Ostravě. Najely už 10 milionů kilometrů
Zhruba 40 procent dílů je od českých firem.
Před pár dny uplynulo pět let od první zkušební jízdy tramvaje Stadler Tango NF2 v Ostravě. Za tu dobu se celkem 39 (původně 40) tramvají stalo jedním ze základů provozu MHD v celém městě. Nedávno pokořily hranici 10 milionů ujetých kilometrů.
Firma Stadler Rail je potěšena, že tramvaje vykazují vysokou provozní spolehlivost a staly se velkým přínosem pro rozvoj městské hromadné dopravy v Ostravě a jsou velmi oblíbené.
Pro Stadler Rail šlo tehdy o první zakázku v segmentu městských kolejových vozidel v Česku. I když tramvaj byla montována v Polsku, zhruba 40 procent dílů bylo od českých firem. Výrazná byla i stopa ve vývoji tramvaje. Hlavní vývoj konstrukce nové tramvaje probíhal v konstrukční kanceláři Stadler Praha.
Cesta k výrobě nových tramvají začala v roce 2016, kdy Stadler uspěl ve veřejné soutěži a získal zakázku na nová vozidla. Pro Ostravu šlo tehdy o průlomovou zakázku i z pohledu rychlosti: maximální byla stanovena poprvé na 80 km/h, na rozdíl od běžných 60 km/h.
Tramvaje se zatím v provozu vykazují vysokou spolehlivostí, počet závad je minimální. I díky tomu nemusí Dopravní podnik Ostrava (DPO) hledat náhradní vozidla. Jednu tramvaj musel DPO vyřadit po těžké dopravní nehodě.
Stadler Tango NF2 je moderní vozidlo, které nabízí vysoký komfort cestování a nízké provozní náklady. Tramvaj je plně nízkopodlažní, klimatizovaná s ergonomicky tvarovanou kabinou řidiče, která zajišťuje větší bezpečnost a zvyšuje ochranu chodců. Otočné podvozky s flexibilním rámem zajišťují nižší hlučnost vozidla při provozu, a to i při vyšších rychlostech.
Tramvaje Tango NF2 si v Ostravě odbyly i další premiéru. Po testovacím provozu se staly prvním typem, na kterém došlo také k instalaci antikolizního systému. Systém ochrany funguje ve třech krocích – nejdříve řidiče na potenciální překážku upozorní výstražná ikona na palubním počítači, pak i zvukový výstražný signál a nakonec, pokud řidič nereaguje, řídicí systém vozidla spustí samočinné brzdění tramvaje. Systém dokáže identifikovat překážku na přímé koleji až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom nejen pevné překážky, ale také ostatní vozidla a chodce.
Základní technické údaje
Délka 24 900 mm
Šířka 2 500 mm
Výška 3 600 mm
Počet míst k sezení/stání 61/127 (5 osob/m2)
Max. rychlost 80 km/h
Podíl nízké podlahy 100%