Pěst do tváře Václaváku? Nové stožáry aktivizovaly odpůrce tramvají, schválil je však architekt

Tramvajová trať na Václavském náměstí po rekonstrukci. Foto: PIDTramvajová trať na Václavském náměstí po rekonstrukci. Foto: PID

Architekti už pracují na přesunu sloupu blíž ke straně náměstí, ujistil náměstek Hřib.

Od konce září se obnovil provoz tramvají přes střední část Václavského náměstí. Spíše než kompletní rekonstrukce úseku a instalace nových výhybek věštících návrat tramvají do horní části náměstí zaujala některé Pražany jiná novinka.

V rámci rekonstrukce totiž na náměstí vyrostly nové vysoké stožáry pro uchycení trakčního vedení. Stávající sloupy veřejného osvětlení totiž nemají takové ukotvení, aby udržely konstantní tah váhy trolejového vedení a jeho napnutí.

Prosím vás, uklidněte lidi, že ty sloupy jsou jenom dočasné,“ objevilo se například pod fotografiemi z obnovení provozu na facebookových stránkách Pražské integrované dopravy. Tamní diskuzi téma stožárů zcela opanovalo.

Tramvajová trať na Václavském náměstí po rekonstrukci. Foto: PIDStožáry na Václavském náměstí po rekonstrukci. Foto: PIDNávrat tramvají na Václavské náměstí po rekonstrukci tratě. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýNávrat tramvají na Václavské náměstí po rekonstrukci tratě. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýNávrat tramvají na Václavské náměstí po rekonstrukci tratě. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýNávrat tramvají na Václavské náměstí po rekonstrukci tratě. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýNávrat tramvají na Václavské náměstí po rekonstrukci tratě. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýNávrat tramvají na Václavské náměstí po rekonstrukci tratě. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýMěřící vůz DPP na zrekonstruované trati přes Václavské náměstí. Foto: DPP Dominika Brabcová a Dan ŠabíkMěřící vůz DPP na zrekonstruované trati přes Václavské náměstí. Foto: DPP Dominika Brabcová a Dan ŠabíkNávrat tramvaji na Václavské náměstí. Zdroj vizualizace: IPR, Jakub Cigler ArchitektiNávrat tramvaji na Václavské náměstí. Zdroj vizualizace: IPR, Jakub Cigler ArchitektiNávrh podoby Václavského náměstí s tramvajemi. Pramen: IPRNávrh podoby Václavského náměstí s tramvajemi. Pramen: IPRNávrh podoby Václavského náměstí s tramvajemi. Pramen: IPR

Téma však aktivizovalo i odpůrce návratu tramvají na náměstí, kteří dlouhodobě bojují proti „zadrátování“ náměstí trolejemi. Svou skepsi třeba na slavnostním zahájení stavby neskrýval primátor Bohuslav Svoboda.

Se „zadrátováním“ se však projektanti vypořádali použitím výložníků, které vedou trolej pouze nad tratí ve skrytu alejí, takže k žádnému natahování drátů přes celou šířku náměstí nedojde.

Nejúčelnější řešení

Předseda Komise pro územní rozvoj a veřejný prostor Prahy 1 Filip Dvořák ovšem popsal vztyčení současných stožárů jako „šok“. „Sloupy v této poloze jsou pěstí do tváře Václavského náměstí. Nejméně všem, kteří jsou podepsáni pod výsledkem architektonické soutěže,“ uvedl Dvořák a rozhodl se zařadit stožáry na jednání své komise.

Stožáry označil za sice nejúčelnější, ale nejtupější řešení a za podfuk na architektonické studii.

To, že v návrhu sloupy nebyly, připustil i náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. „Ptáte se také, jestli se mi líbí umístění sloupu pro tramvajovou trať uprostřed náměstí. Nelíbí. Tohle řešení nebylo ani v původním návrhu a chceme ho napravit,“ uvedl Hřib.

Podle dopravního podniku (DPP) však umístění sloupů nebyla žádná „partyzánština“ zhotovitelů či projektantů, jelikož vše museli architekti schválit.

Umístění dvou stožárů ve středu náměstí bylo určeno studií společnosti Jakub Cigler Architekti (JCA), která byla usnesením Rady hl. m. Prahy uložena DPP jako závazný podklad pro projektování akce TT Václavské náměstí,“ uvedl pro Zdopravy.cz vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

Architektonický dohled autorů studie JCA podnik objednal i pro veškeré další projekční stupně i realizaci. „Stožáry byly v podobě, ve které je zhotovitel stavby na Václavském náměstí instaloval, schváleny ze strany JCA ve všech projekčních stupních, naposledy v realizační dokumentaci v červnu 2024,“ pokračuje Šabík.

V červnu tak byla podle něj určena i přesná podoba a výška dvojice stožárů ve středu náměstí.

Náměstek Zdeněk Hřib však ujistil, že poloha stožárů skutečně definitivní není. „Studio Jakub Cigler Architekti už pracuje na přesunu sloupu blíž ke straně náměstí,“ uzavřel Hřib.

Novostavba tramvajové trati v horní části Václavského náměstí začala letos v létě a potrvá do poloviny roku 2027. Současná trať mezi Jindřišskou a Vodičkovou ulicí se modernizovala od července do konce září.

Tagy dpp spojení Vinohradské a Václavského náměstí tramvaje na Václavské náměstí Václavské náměstí Zdeněk Hřib
102 komentářů