Pěst do tváře Václaváku? Nové stožáry aktivizovaly odpůrce tramvají, schválil je však architekt
Tramvajová trať na Václavském náměstí po rekonstrukci. Foto: PID
Architekti už pracují na přesunu sloupu blíž ke straně náměstí, ujistil náměstek Hřib.
Oceňuju alespoň tu decentní barvu. Tento týden jsem byl v jednom městě na jihu Moravy, kde troleje MHD nejsou, zato sloupy lamp jsou červené. Takže vlastně buďme rádi, že tyhle někdo nenavrhl v barvách PIDu.
Se blbě zeptám… Vylepšit tedy ukotvení těch lamp, aby ty troleje udržely, to možné není?
Navrhuji místo tramvají Škoda Transportation nakoupit tramvaje Bombardier nebo Stadler. Oba výrobci mají řešení na baterie, které by dovolilo projet Václavák bez drátů.
Tak tramvaje od Škody s trakční baterií existují, jezdí tuším v Turecku. Důvod je stejný.
Já to myslím trochu zlomyslně, protože se domnívám, že za všemi těmi tramvajemi odnikud nikam nebo paralelně s metrem stojí nějaký vlivný obchodník s tramvajemi Škoda 🙂
Ty sloupy a dráty kritizuji od samého začátku představení rekonstrukce ve všech diskuzích a většinou jsem byl za to kritizován, s tím, že dříve tam tramvaje už jezdily. Tak navrhuji na Karlův most vrátit tramvaje, také už tam jezdily.
A tušíte vůbec, proč po něm nejezdí?
Hřib z Moravy se hezky mstí Pražákům. :/
Takový národní letitý sport v téhle zemi.
Hřib může za to, že chce napravit chyby z minulosti? Může za to, že trolejové vedení nelze jinak uchytit? Jediné, co bych mu vyčítal je to, že nemá pravdu v tom, že tam v předchozím návrhu ten stožár nebyl.
Dočasně? Tedy jeden furt, nebo „jen“ 23 let?
Dočasně? Však víme, že jednotkou dočasnosti je „jeden furt“, od dob dočasného pobytu sovětských vojsk na našem území.
A opět Cigler architekti…
Hřib kecá. Ten stožár tam byl už od začátku, protože to jinak ani nešlo. Ty oblouky z Jindřišské na Václavské náměstí ani jinak vyvěsit nejde. Jedině že by majitelé přilehlých nemovitostí dovolili na fasády navrtat závěsy, na které se lana uchytí. Bylo by to vysoko a daleko. Ale jako někdo, kdo trolejové vedení projektuje, říkám, že jinou možnost než stožár nebo fasádu nevidím.
A je možné kombinovat trolejové vedení s tramvajemi bez trolejí nebo na to neexistují hybridní tramvaje?
Nakoupit tak 50 až 60 nových vozidel. Tak 3 miliardy.
Já bych využil koňský pohon, ať to nenaruší tradiční histerický ráz.
Hybridní tramvaje existují a dokonce se vyrábějí v Plzni.
Možné to samozřejmě je. Je to ovšem taky otázka ceny.
Původně předpoklídám bylo trolejové vedení uchycené na domy?
Původně tam byla koňka. A potom tohle vedení: https://starapraha.cz/vaclavak/463.jpg
Stačí se podívat na panorama na mapách, sloupy na okraji náměstí plus uchycení na domy ze tří stran.
Proč by to nešlo s použitím nových sloupů, které kombinují lampy a trolejový závěs, a existujících závěsů na domech? Právě že před letní rekonstrukcí se používaly ty vysoké úzké sloupy na krajích náměstí plus závěsy na domu a to jak u zastávky Václavské náměstí, tak dál v Jidřišské. ANo, směrem k poště pak už jsou samostatné sloupy, ale ty jsou mimo plochu náměstí, tak tolik nebijou do očí jako ten nový převěs u knihkupectví. Ale budiž, ten bych ještě bral. Proč není možné přidávat další sloupy po okrajích náměstí a je potřeba tam vrazit x dalších po pár metrech zvlášť… Číst vice »
Na Václaváku by hlavně neměla jezdit auta po celém náměstí.
Jó, nevšimli si sloupků v dokumentaci a teď se diví. Vono je to těžký, podívat se na projekt, který prosazuju, že? Tady už se sluší jen dodat, že by bylo dobré repozicovat hlavu z rekta.
To je zajímavé, sloupy vadí, jeden pás dálnice pod muzeem nevadí… 🙂
Tam žádná dálnice není. 😉
Ty sloupy se tam dělaly letos, vaše „dálnice“ je tam už asi 40 let.
Ovšem vadí tam podstatně víc a byla příčinou zrušení tramvaje…
Kupodivu nezavazí ve výhledu na budovu Muzea. Aniž by výhedu zavazel chodník a kanalizační poklopy.
Václavák by měl být pěší zonou bez dopravy. Tohle je naprostá hloupost.
Hloupost to samozřejmě není, už se to tady probíralo několikrát. Ale bez IAD by být mělo.
Hloupost to je!!!! Tak také vraťme tramvaje na Karlův most. Co Vy na to?
Popravdě MHD na pěší zóně v klidu být může…
Tak hlavne ze se na Vodickovu musely dat kocici hlavy z 19. stoleti, protoze moderni dlazebni kostky udajne dle pamatkaru narusiji krajinny raz ci co.
S tímhle přístupem asi ta Praha skutečně zůstane skanzen.
Trochu off-topic, ale možná by o něco větší část veřejnosti byla nakloněna bourání Železničního mostu, kdyby SŽ nekašlala na údržbu *jiných* tratí (třeba Kozí dráha).
Velmi pochybuju o tom, že 99% z těch, co v Praze bojují za zachování železničního mostu vůbec tuší, že existuje nějaká Kozí dráha.
Muzejní dráhy si udržujte za svoje.
Jak píše Helord a jen dodám, že nejspíš ani netuší o právě probíhajících modernizacích mnohem blíž Praze, než je Kozina.
to není jen Vodičkova, to je i památkářské prokletí Jindřišské , na druhou stranu máme kliku, že památkáři nebyli v 19 století tak akční, to by tam dodnes byla valounkový posyp z říčních oblázků a sem tam opuka , navíc by to byla směska s pískem a bahnem …
Památkáři nebyli v 19. století vůbec akční a právě proto jsme nenávratně přišli o unikátní památky. Ale o tom holt vy nic nevíte.
Ale vim, třeba židovské město, jenže dnešní památkáři baziruji na věcech které město nechrání ( vytonsky most, neschůdná dlazba) . Tuhle jsem četl jak majitel nemovitosti na Malé straně marně žádal o obnovení střešních arkýřů a památkáři mu mlátili o hlavu stav z roku 1960, kdy OBPH arkýře zrušilo protože to vyšlo levněji než je opravit. Ani předložení fotografií z dob kolem roku 1900 jim kruhy nenarušilo…
Je to hnusné ,Hřib potřeboval jen penezovod a Praha utrácí za nesmysly místo za byty pro mladé
Nikdo nechce byty pro mladé – nastěhujou se tam cizí lidi a zaberou starousedlíkům parkovací místa. A zhoršej dopravní situaci….
Přesně tak. A děcka dělají jenom nepořádek.
Bez ohledu na ty stožáry a jejich schválení, můžete své podezření „Hřib potřeboval jen penězovod“ nějak rozvést?
On Hřib jede v nějaké korupci? Odkud a kam ten penězovod vedl či vede?
Hřibova manželka má fabriku na sloupy? Povídej, přeháněj!
Na vršek sloupů se přidělají klobouky a budou z toho Hřiby 🤣🤣🤣🤣
Vzhledem k jejich výšce spíše Bedly 😀
není to pěkné ani jako dočasné , ale ve srovnání s tím , že nejenom historické centrum města Prahy je doslova zavaleno lesem, většinou několikapatrových, dopravních a informačních značek, mi to přijde jako malá kapka v moři hrůz které jsme z českých měst , díky dopravnímu značení udělali…
Co dopravni znacky. Vsak je centrum Prahy v podstate parkoviste… Najednou bude vadit par docasnejch sloupu na parkovisti.
Reklamní bannery visící na barákách… reklamní poutače nalepené na omítkách.. ale nejvíc vadí sloup…
Nevadí sloup, vadí sloup pro MHD (která vyšoupává IAD).
Ono jenom když vezmu co pamatuju z dětství (osmdesátá/devadesátá léta) versus nedávná a versus dnešní realita. Václavák se prostě mění. Z celkem normálního místa s normálními obchody (dům potravin, automat koruna, pasáž diamant…) na jakýsi exhibiční plac pro turisty plný rádoby luxusních obchodů. A ktomu spousta reklamního smogu, kýčovitých suvenýrů a supervýhodných směnáren (kde vám dají za euro třeba i 18 korun; no ale když si to někdo nechá líbit, jeho blbost). Mě nejvíc překvapila nedávná demolice čtk. Teď na Václavák tak často nechodim, tak když tam občas přijdu, nestačim se divit. A nejen na povrchu, dost se taky mění… Číst vice »
Demolice ČTK? Palác ČTK je v Opletalově ulici a stále stojí. A i obchody jsou na Václaváku celkem normální – knihy, drogerie, oblečení, boty…
Asi tam někdy zajděte…
Na starých obrázcích jsou subtilní litinové sloupky v okrasném provedení. Dnes technologie pokročily. Bác tam hutní polotovar…
To mě také zaráží.
Při rekonstrukci v centru Olomouce to samé. Prý se nic jiného nevyrábí.
Bác a v historickém centru Vídně jsou historizující sloupy se značkou Slévárna Blansko.
Možná, že kdyby ty sloupy nebyly vyvedeny v pražské mobiliářové černi, ale v nějakém tónu světlejší šedivé, nerušily by tak pohled na Museum tak znatelně.
Nicméně, pokud má Praha ve svém Design-manuálu pro mobiliář stanovenou „důstojnou hřbitovní černou“, měly by se ty stožáry uhnout do strany.
Pokud je ovšem pravda to, co napsal pan M_D_M_A, o základech stožárů založených ve stropní desce podchodu, tak opozice pana dopravního náměstka bezplatně dostala další téma k veřejnému propírání před volbami do Magistrátu v roce 2026.
Mě fascinuje jak někomu můžou vadit dočasné sloupy ale že pár set metrů vedle máme na fasádě máje dva motylokýče je fuk
O té dočasnosti jsou právě pochyby – každá strana tvrdí něco trochu jiného. Pokud nebude alternativa k zavěšení trolejí do navazujících oblouků… Nynější přímá trať je přece dosud nepotřebovala. Tak snad to bude dořešeno uspokojivě.
Nazvat sterilní stěnu bývalého obchodního domu Máj, stěnu připomínající továrnu či garážový dům vhodný někde na předměstí u konečné metra , fasádou je skutečně odvážný počin . Zejména ta stěna do Spálené byla jen strašlivě nudná ale místu dominující plocha.
Přesně tak, tyto stěny Máje jsou jedny z mála, kde by mi nevadila obří LED plocha jako je někde v Čengdu. Pořád lepší než ten kus betonu. Motýle jsou dobrý kompromis, především pokud jsou opravdu dočasné a na těch stěnách se budou střídat podobná umělecká díla.
zrovna nedávno, při výpadku metra B , jsem tam stál na zastávce a viděl celý cyklus “ motýl – spitfire“. Jako letecký fanda oceňuji, že je někde „letadlo“ v pozici, která přesně vystihuje to, v jakých manévrech létali nejenom českoslovenští stíhací piloti. Ostatně i ta křídla motýla jsou dobrým odkazem na tvar původních křídel spitfiru.
Ale to neměly být dočasné sloupy! Teď jsou „dočasné“ jen proto, že Hřib, který teď pokrytecky kváká, že to je něco co tam nebylo, přitom bylo a zřejmě jen neumí číst dokumentaci a čumí tak maximálně na líbivé (a bohužel nepřesné) vizualizace, teď rozhodl že je přemístí.
Hřib snad osobně schvaluje projektovou dokumentaci?
Já se tak vysoko nedívám, ještě jsem je ani nezaznamenal.
Buďte rád, aspoň nehodíte tyč.
Kdyby nějaký architekt udělal vizualizaci vč. všech budoucích technologií (zde sloupy, jinde VZT jednotky nebo chladicí stroje na střechách), žádnou ARCH soutěž by nevyhrál
Podle mě jednoznačně narušují krajinný ráz!
Dneska už existují bateriové tramvaje. Kdyby pražský DP nějaké měl, nemusely tam ty sloupy být.
A kdyby nebyly komíny, tak nebudou ani kominíci.
Docela by mě zajímalo, proč tolik mínusů. O kolik by byly bateriové tramvaje dražší?
Protože je to nesmysl.
No vzhledem k tomu, že by to vyžadovalo okamžitou obměnu velké části vozového parku, bavíme se o miliardách
O hodně. Kolik linek Václavským náměstím projíždí? Jak ty linky jsou dlouhé a kolik na nich jezdí dohromady vozidel? Násobit snad umíte. K tomu si připočtěte ještě nějakou provozní zálohu.
Momentálně nula, pokud počítáme novou trať. Ze stávající se tam natáhne 1 (a 1 v noci…) a naindukují se tam dvě další.
Jasně, kvůli 60 metrům musíme nasadit bateriové vozy. Hlavně ty sloupy tam nebyly před opravou tratě, takže potřeba opravdu nejsou.
A proč je nenasadit plošně, všude v centru?
Protože přes centrum jezdí většina tramvajových linek a potřeboval byste tedy obměnit většinu vozového parku.
Jako.. může to být program na 10+ let, ale bude to drahé a musíte to dělat systematicky..
Nemuselo by to být kvůli 60 metrům, ale po celé praze by mohly být úseky bez trolejí, například přes mosty, kde to vadí prý ptákům.
Přesně tak parciální tramvaje. 😀 😀
Jsem velmi pro tramvaj po CELÉ délce Václaváku. Ale ty sloupy jsou fakt hrozné. Václavák je prostě turistická atrakce a turisti přinášejí Praze prachy. Tak proč to takhle zbytečně zprasit?
Turisté tam svoje peníze nechají bez ohledu na polohu stožárů.
Václavák není Staromák nebo Karlův most…
Mně se ty stožáry líbí
Místo na reklamu je to výborné.
Ty sloupy jsou fakt hnusné, ale zase se mi nelíbí ten pohled na turistiku jen pres prachy. Mně je stokrát sympatičtější slušný turista, který tu neutratí skoro nic, ale třeba ho zajímá historie nebo architektura a má k čr náklonnost, nez ten, co v bordelu na Václaváku nechá 30 tisíc, dalších 10 prochlastá na Staromáku, koupí si tričko Prague drinking team a ještě se nechá okrást taxikářem.
Zrovna v centru Prahy by bylo lepší ty turisty spíš omezit.
Jak těžké je držet se vizualizace, kde ty sloupy jsou mezi stromy?
Pokud to znamená, že díky tomu může být stromu víc, to by se dalo tolerovat…
Nebude lepší se držet projektu?
Nebylo by lepší, kdyby vizualizace nebyly fantaskní omalovánky, ale odpovídaly projektu?
Já se totiž obávám, že lidé, kteří ty investiční záměry schvalují, ne vždy umějí číst výkresy od projektantů, a právě podle vizualizace si tvoří představu o tom, jak to ve finále bude vypadat.
Co když to projektanti dělají schválně, aby prodali svoji hezkou, ale nereálnou studii?
A nešlo by na ten sloup přidělat svítícího koně nebo jiný umění, aby to vypadalo zajímavě? Bude to vypadat lehce bizarně, lidem se to bude líbit.
Já bych nad ten výložník pro trolej dal ještě jedno ráhno a z něj zavěsil nějakou veselou plastiku od D. Černého (něco na způsob toho chcíplého koně vzhůru nohama z Lucerny).
Ujištění o dočasnosti umístění sloupů tak někoho uklidní, když všichni vědí, že jednotkou dočasnosti je jeden furt.
Nebojte, odstraní je již brzy.
Přijde mi směšný, jak tihle lidé řeší sloupy kvůli estetice. Buď jsou slepí, nebo jim nejde o estetiku, protože (zdaleka nejen) Václavák má úplně jiný estetický problémy, než nějaký sloupy.
Až u nás budou ulice čistý bez vizuálního smogu a udržovaný jak v Nizozemsku nebo Dánsku, bude mi připadat diskuze o poškozování estetiky sloupy vedení na místě.
Přesně! Pokud toto je největší rána do tváře Václaváku, pak netuším, co jsou všechny ty děsné turistické zahrádky, reklamní nosiče, příšerné koše a rozpadlý mobiliář.
Já to trochu chápu, protože tohle už má prezentovat novou část náměstí po rekonstrukci a lidi očekávájí změnu od toho neutěšeného současného stavu, mě se to taky nelíbí. Toto řešení chápu jako nejlevnější dočasnou variantu, kdy se tam prostě plácly tuctové sloupy, které jsou k dispozici a nikdo moc neřeší, že to tam bude trčet celé tři roky a mohlo to být decentnější. Z dřívějších prezentací a diskuzí s architekty z toho mám pocit, že Jakub Cigler Architekti tramvaje rádi nemají, nejradši by je na náměstí neprojektovali vůbec a dělají to jen se zaťatými zuby, takže podle toho to taky… Číst vice »
Takže budeme zbytečně vytvářet problémy nové, jen proto, že existují problémy větší? Pokud se s tím má něco dělat, tak kromě nešvarů které jste správně jmenoval (a já bych ještě dodal ty různé drogové dealery, feťáky, nahaněče do bordelů, apod.), tak je potřeba také tam přestat vytvářet problémy nové. Jedna z kvalit náměstí je ten průhled skrz náměstí, který i podle vizualizací tramvajové tratě měl zůstat zachován.
To nikdo neříká.
Jde mi čistě o tu hysterickou reakci, jako kdyby teď najednou Václavák pozbyl veškerých svých kvalit.
Chytají se toho hlavně odpůrci tramvají čili ortodoxní autíčkáři, ti s tou tratí mají obrovský problém kvůli úbytku pruhů, parkovacích míst a kvůli křižování magistrály. Cítí se zrazeně a zničeně, protože to je přece zrada, demagogie a boj proti autíčkům. A těmto lidem je úplně ukradená kvalita veřejného prostoru, byli by radši kdyby to zůstalo postaru a teď ze sebe dělají odborníky na estetiku a vlastně ani neví o čem mluví, jen když můžou kritizovat tramvaje a Hřiba 🙂
Jsou tři druhy lidí: jedni schválí tramvaj za každou cenu, další budou hledat všechny důvody, proč to shodit, a pak je tu velká část lidí, kteří se rozhodují podle líbí/nelíbí. Na kterou skupinu se asi mají zaměřit?
O čem to mluvíte?
Že věčným odpůrcům se nezalíbíte nikdy, dialog musíte vést hlavně s těmi, co se rozhodují za sebe.
Ono jako vždy ten „lidový odpor“ někdo přifukuje, protože je to příležitost se zviditelnit a dělat lacině chytrého.
Sloupy vadí. Že lidem spíš nevadí že půlka náměstí slouží jako parkoviště.
Carbrain syndrom. Když jsou všude kolem autem kam se podíváte, přestanete je vnímat a splynou vám s okolím.
Totéž ovšem může platit i o sloupech. 🙂 Přesto bych byl za sebe rád, kdyby i jejich množství v ulicích bylo pokud možno minimalizováno (alespoň sdružováním funkcí, jako dosud).
Revoluční myšlenka! Proč nepoužívat dvousystémové tramvaje , např. 28T2? Tím pádem žádné dráty přes náměstí a těch pár set metrů na baterie ujedou v pohodě.
Tak to nebude dost dobrá objízdná trasa…
A proč je nepořídit i na objízdné trasy? Je ještě jiný důvod než cena a o kolik je to vlastně dražší?
No hlavně je nemáme, musel by se komplet vyměnit vozový park
Tady jde o necelých 60 metrů, ani ne pár set. A hlavně to se dá překlenout sloupy na okrajích, jak už to bylo před létem, na to není potřeba miliardové investice do nějakých dvousystémových tramvají.
Jéje, to je povyku kvůli náměstí. Sakra, je to přece náměstí a ne nedotknutelný háj posvátných model (v čele s Václavem na koni), klid, tak tam budou dva sloupy.
Buď Hřib lže, nebo to bude stát dost peněz… (nebo oboje) tyhle sloupy nemaj úplně běžný základy, stojí totiž na stropní desce podchodu.
Podle mě ten důvod nahusto nasázených sloupů je právě mělký základ a tedy menší nosnost. Ale stejně mi nesedí, že jsou nasázené z obou stran, protože minulé upevnění trolejí na západní (dolní) částí náměstí bylo s použitím už nových sloupů po okraji náměstí a nebylo potřeba to podpírat ještě dalšíma několika sloupama mezi tím.
Přesně tak. Jak jsem uvedl výše, muselo by se lano chytit jinam. Stožáry by byly vyšší, nebo by se uchytilo na fasády okolních domů, pokud by to jejich majitelé povolili.
Obecne je verejny prostor nasich mest zavalen balastnim materialem. Velmi casto napr. cenna pamatka a primo pred ni stoji treba vysoka poulicni lampa, dopravni znacka ci cokoliv jineho. Mestsky mobiliar je velmi casto resen doslova humpolackym pristupem.
A taky spoustu balastu ve formě aut v památkové zóně
Problém je často právě s dopravními značkami… Někdy vem stožáry veřejného osvětlení cert, když máš pak i zvláště značku za značkou dokonce na své vlastní nosné konstrukci… Nechápu. Vůbec.
Jsou v této zemi městské ulice, osázené dokonce příhradovými sloupy VVN. Taky skvělé panorama. Možná to rovněž někoho aktivovalo, ale nic se nestalo. Nesmíte být v té Praze cimprlich, tyhle sloupy jsou ještě pěkné.
Oproti masivním „šibenicím“ dálničního typu s orientačními tabulemi pro automobilisty, jaké jsou třeba okolo Špejcharu nebo Anděla, mě tohle v zásadě neuráží.
Takové sloupy se právě nestavějí ani v širším centru města, to je srovnání mimo.
Které se nestavějí?
Mě by zajímalo, proč jsou ty stožáry tak vysoké, když ukotvení pro trolej je zhruba někde ve třetině?
Možná kvůli osvětlení, kdo ví.
Ví každý, kdo se podívá na fotky nebo vizualizace. Na vrcholcích stožárů jsou vidět lampy.
To sice ano, ale je nutné mít lampu uprostřed náměstí ? Narážím na to, že tam mohli aspoň dát nízké stožáry
„Ví každý“ – no zrovna na těch vizualizacích je většina sloupů potlačena, ale předpokládal jsem to. Otázkou je, zda budou na všech v této zhuštěné skupince, když by stačily na těch krajních. Sice se zrovna tady více světla vzhledem ke křížení tras hodí, ale… 🙂
Aktivovat odpůrce to může, ale naštěstí stavba už běží a zastavit ji už nejde.
Přesně tak, spícímu primátorovi nebo rozkradači městského majetku navzdory. Naštěstí to už tyhle automobilové fosilie nezastaví.
Já bych na ně pustil vodníka z Tetčic.
Takové vodníky jsme tu už právě měli v minulé dekádě, kdy se návrat tramvají blokoval, zejména ze strany Prahy 1 a starosty Lomeckého.