lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Pesa získala v Polsku další kontrakt na jednotky Elf2, dopravce je koupí s evropskou dotací

Nové jednotky Pesa Elf2 pro Koleje Dolnośląskie. Foto: KD
Nové jednotky Pesa Elf2 pro Koleje Dolnośląskie. Foto: KD
Nové jednotky nasadí polský dopravce pro provoz v okolí hlavního města Dolnoslezského vojvodství.

Polský výrobce vozidel Pesa Bydhošť získal na svém hlavním trhu další zakázku na dodávku nových elektrických jednotek Elf2. Pět nových pětidílných jednotek kupuje dopravce Koleje Dolnośląskie pro tratě v okolí Vratislavi.

Hodnota zakázky je 145 milionů polských zlotých (867 milionů korun). Dopravce vlastněný Dolnoslezským vojvodstvím je pořídí částečně z investiční půjčky, část nákladů pokryje evropská dotace v rámci projektu „Dolnoslezská aglomerační železnice“.

Dolnoslezské vojvodství tím chce dál zlepšit kvalitu cestování veřejnou dopravou. „Důrazně se zaměřujeme na železnici, protože jde o rychlou, bezpečnou a ekologickou dopravu. Nákup nových vlaků je důležitým prvkem y naší strategie rozvoje osobní železniční dopravy,“ řekl Cezary Przybylski, maršálek Dolnoslezského vojvodství .

Nové vlaky se objeví na dolnoslezských tratích za 22 měsíců. Jezdit budou na tratích Oleśnica – Vratislav – Jelcz-Laskowice a Vratislav – Jelcz-Laskowice.

Pětidílné jednotky budou mít 8 dveří na každé straně, provozní rychlost bude až 160 km/h. Jednotky budou klimatizované, budou mít prostor pro vozíčkáře a jízdní kola. Pesa uvádí, že velkou pozornost věnovala designu interiéru: velká část prvků je vyrobena z eloxovaného hliníku. Vozidla budou také vybavena defibrilátory AED.

Prakticky shodné jednotky má u Pesy objednán také RegioJet pro provoz v Ústeckém kraji. Rozdíl bude jen v tom, že půjde o vícesystémová vozidla.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bpee

Polsko jede a Dolní Slezsko obzvlášť. 🙂 Vojvodství s nejvíce rozvíjející se příměstskou železniční dopravou.

Ludwig

Já tomuto systému nerozumím. Poskytnu dotaci na koupi vlaku, který bude jezdit na trati, která bude bezpochyby opět dotovaná. Přijde mi to, jako křivení trhu na druhou.

Můj názor je, že by dopravci neměli dostávat dotace na koupi svého vybavení – tím by se transparentně ukázaly jejich provozní náklady. Stát/kraj/obec by potom následně soutěžil danou linku, která by sice byla dražší, nicméně z eráru by zase mohla být vyšší dotace, neboť tato nebyla poskynuta dopravci.

Když usoudím, kolik z celé dotace sežere pouze administrace těch peněz, tak mě to prostě nikdy nepřestane překvapovat… Holt jsem naivní…

Miloš

Přesně tak, dotace jspu přežitek socialismu, kdy se navíc dotovaly pouze věci nezbytné pro život občanů.

nedulezite

Nikoliv, socialismus byl přiznané centrální financování všeho. V rámci EU se dotačním financováním postupně vracíme k témuž.

Roman Svačina

Dopravce je v rukou kraje ( vojvodství). Jezdí v závazku za krajské peníze, dotované krajem, dopravce vlastněný krajem, jednotky vlastněný krajem …

Marcel Stancl

V tom Ústí by to chtělo u Regiojetu i 15 kV.

Mirek111

…..a 25 KV ne?

Peeetr

Při současném nastavení daní v podstatě celé Evropě, je pro drtivou většinu států extrémně nevýhodné, když jeho občané dojíždí denně pracovat do zahraničí.

Leden

Důležité je, že to je výhodné pro ty občany. Stát jim peníze akorát bere.

Jiří Kocurek

Přesně tak. Je zajímavé, jak málo stačí k tomu, aby levičák bojoval za nižší mzdy pro pracující.

Jiří Kocurek

Oplotit! Nad hraniční přechod dát nápis „Prací ke svobodě“ A z venku totéž, německy. To by se mnohým libilo, že? Mě teda ne.

Kubrt

RJ nemá smlouvu na provoz v D, takže nákup vlaků provozuschopnych v D by pro něj znamenal jen náklady navic a rizika (komplikovanější a tedy dražší vlak, potenciálně problematické schvalování u EBA) a žádné přínosy.