PESA žaluje České dráhy. Chce více peněz za RegioFoxy

Zahájení provozu jednotek 847 pro provoz v Plzeňském kraji. Foto: České dráhyZahájení provozu jednotek 847 pro provoz v Plzeňském kraji. Foto: České dráhy

Výrobce žalobu vysvětluje zvýšenými náklady. ČD uplatňují penále za zpoždění.

88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr S.

Dva vagónky…. chtělo by to taky něco doprostřed

joska

Neznám důvody proč ČD sjednává drážní jednotky z Polska, zda je to vysoutěženo ,podle „pravidel EU“, doby ,kdy naše vagonky vykrývaly síť ČD elektrickými i dieselelektrickými soupravami jsou pryč, díky korupci úředníků na ministerstvu dopravy a neochoty minulých vlád investovat do dopravy.

Michal M

Dieselelektrická souprava čs. výroby je prosím pěkně co?
V devadesátých letech vznikl ve 20 kusech dieselekektický sólo motorový vůz podle nápadu nějakých zastydlých troubů, co „inovovali“ 60 let starou koncepci velkého motoráku.
Jednotka to nebyla a byla to poměrně slepá větev.

Leinad

843 sice nebyla jednotka, ale po vynalezení taktu se dobře kamarádila s 943.
Idea před tím byla dělnici na 6, školáci na 8, manipulák z vlečky na korydor a zpátky (utáhlo to dva-tři vozy, bez zastavování i víc), odpoledne zase školáci, dělníci, flamendři.

vbb

Vozů 843 bylo vyrobeno 31, jen pro upřesnění.

vbb

> Neznám důvody proč ČD sjednává drážní jednotky z Polska
Protože PESA vyhrála veřejnou soutěž.

Důvody sice neznáte, ale zato máte jasno, že za tím je korupce.

Bjorn

PESA dodala pozdě, ČD chtějí peníze zpátky. Naproti tomu PESA tvrdí, že cena neodpovídá, chce naopak peníze doplatit. Něco mi říká, že se domluví tak, že ani jedna strana nebude platit nic navíc a zůstane to u ceny ve smlouvě.

Ivan_pha

Zakázka ČD PESU dost posílila, resp. kdoví, co by bez ni dělali. A ještě budou prudit? Je vidět, jak si váží zákazníka. Smlouvu podepsali, tak ať plní a výmluva na covid je fakt psměvnáí.

Ivan_pha

*úsměvná. Omlouvám se za překlep.

Aleš

Vymlouvat se po několika letech na covid a Ukrajinu je už docela zoufalé…

Juraj

Kontrakt je z roku 2021, ne?

Sniper

A co ?

Kolejový doktor

Jeden případ tady už byl. Kolik to bude teď?

Ferda Vomáčka

Předpokládám, že současné smlouvy už mají ČD patřičně ošetřené než v devadesátkách na produkt, který tomu bohužel odpovídal.

Zdendik

Asi narážíte na 380ky. Ale tam to bylo něco úplně jiného. 380 vznikala na požadavek drah, v průběhu projekce se podstatně změnily požadavky, Škodovka musela začít znovu a tím vzniklo zpoždění v dodávce. ČD šly do sporu i přes varování právníků a nabízenou dohodu od Škody; Škodovka u sporu prokázala, že zpoždění bylo zaviněno okolnostmi, které nemohla ovlivnit. U Pesy se mě to zdá jako drzost, jednak jsou na tomto webu docela zajímavé stížnosti na tyto jednotky /podle mne jim chybí preciznost v provedení a knowhow/ a potom, požadovat kompenzaci, protože vyrábím nekvalitně, draho a až v průběhy dodávky jsem… Číst vice »

Pražák

Máte samozřejmě pravdu, ale tahle legenda o tom jak zlá ŠT zneužíla hodné ČD už mezi modrým lidem žije vlastním životem a nikdy jim to už nikdo nevymluví.

Ferda Vomáčka

Takže chudinka je Škodovka, co nedovedla dodat 100% funkční produkt? Ani nám, ani Čobolům, ani Helmutům…

Pražák

Jenže o tom ta arbitráž nebyla. Stačí si jen zjistit fakta.

Leinad

Změnily se německé normy a lze vymýšlet konspirační teorie o lobingu Simense, ale ČD netrvaly na dodržení „nových“ norem, požadavek schválení v Německu se dal splnit i vyrobením a nečekáním až přechodné období skončí.
ČD zvoraly formalismus, měly zaplatit domluvenou cenu a pak chtít vrátit penále – ne nezaplatit a jít k rozhodci proti kterému není odvolání.

Sniper

S 380 to bylo jinak..a to ČD posraly. Celkově.. Mašín jest málo ..

Novotny32@email.cz

A má někdo od ČD zodpovědnost za tu miliardu?

Okoloidúci

Toto si mali poriešiť inflačnou doložkou alebo niečím podobným. Teraz nech neplačú.

A. O.

Jestli dostala PESA zaplaceno to, co zaplaceno dostat měla, tak být Dráhami, tak už u nich neobjednám jediný vlak…

Flek

Ono zase tolik na výběr mezi diesely není, navíc pokud už od nich mají kolem 80 vlaku..

MajsterN

Co zkusit něco nekonvenčního? V Japonsku DMU furt vyrábí.

JanM

Pravda. Stadler už DMU nevyrábí, Siemens Desiro se vyrábí už pouze elektrické. Ještě možná něco od Alstomu, nevím jestli ještě vyrábí diesely.

JanM

Tak Alstom už taky nic v dieselu nevyrábí, přešel na vodík a baterky

Berhof

Jenže když se jim do výběrka prakticky nikdo jiný nepřihlásí, tak co s tím? Slyšel jsem už před lety, že kdyby neměli ČD povinost vypisovat otevřené soutěže, tak se pese vyhnou obloukem…

V. K.

Kdyby ČD neměly povinnost vypisovat výběrka, tak se opravdu Pese vyhnou, protože by bylo předem domluveno, že za dvojnásobnou cenu něco spáchají v Plzni.

Flek

V Plzni nic diesooveho dělat nechtějí, jednak protože to v EU nemá budoucnost, jednak proto, že už sami mají zakázek nad hlavu v MHD.

Sniper

Jo ale pořád od nich musí brát náhradní díly

Krakonoš

Pozor. Za 90 Mega byly jen foxy z prvních dvou objednávek. Ty pro Plzeň už byly tuším za 115 Mega.

Os5600

Tyhle nekvalitní šmejdy by Pesa měla dávat zadarmo…

kámo

Pro neznalého.
Můžete upřesnit problémy těchto motoráků? Níže jsou uvedeny nějaké důvody, ale to jsou tak hrozné? Díky.

Lukáš F.

Řešil se např. zápach nafty v prostoru pro cestující nebo vysoká hlučnost, kvůli obojímu dělal výrobce nějaké úpravy.

Koro

To jsou tak zásadní věci?

Zdendik

Tu hlučnost výrobce řešil snížením výkonu motorů a to už je hodně silné kafe. Při spřahování jednotek cestující mají pocit „náraz do zdi“, ono to trochu připomíná auto 1000MB, říkalo se jim „tisíc malých bolestí“, nebo taky DoDo.

Gwann

Tak on smrad z nafty v oddilu pro cestujici ve fungl novem vlaku…neni neco co bych vubec ocekaval.

Michal M

Hlavně to přece není úplně první vlak, který vyrobili, ne? Vždyť je to evoluce předchozího modelu…

Ruzian1
kámo

Díky.

SYN

Hm, a nakonec zní závěr toho zápachu – chyba provozovatele že tanku v rozporu s návodem „po hrdlo“…

Lokfürer

To je jen větička pro novináře a veřejnost, od začátku zbrojím pesy ještě před poslední ledku (cca98%) a stejně smrdí a klidně možno plnit jen do poloviny a zase smrdí

Michal M

Než byl zprovozněn Schwarzenberský most, tak u nás jezdily ty jihočeské.
Nafta tam nesmrděla, jen šílený smrad z nových plastů tam byl…

SYN

Zhruba tak zadarmo jak byly 380…

Koro

Takhle si kazit pověst …

Sáček

Ukazuje to, jak moc RegioFoxy poškodily pověst PESY na mezinárodních trzích. Dosáhlo to určité míry, po které musí podnik začít svalovat vinu na jiné. A tu negativitu obrátit. Ve zkratce, vlak je propadák.

Ares

Doufám, že to byla na dlouhá léta poslední zakázka od tohoto výrobce v ČR.

factory

Jančura u nich má objednáno.

Twix

Poslední sotva, pozdější byla dodávka Elfů pro PID a dále běží výroba těch pro R9.

MstS

Občas jezdím elfy RegioJetu na pražské lince S49 s jsem s nimi spokojen.Na rozdíl od Pantera nekvílí elektrovýzbroj při rozjezdech a brzděni EDB,vlak je krásně tichý.Také jsem nezaznamenal rány od hlavního vypínače,které jsou v Panterech,při sezení ve zvýšené části pod sběračem při stahovsčkách oopravdu nepříjemné.Interiér,analogický Liškám,mi přijde propracovanější než ten od Škody.Takže za mě Pesa spíš spokojenost.

MaT

No jo, ale zrovna u Elfa asi nebude problém se zápachem nafty v prostoru pro cestující…

Ale zrovna na té lince z Klánovic jsem se tím také svezl a příjemné svezení, to zase ne že ne…

Bert

To zas teda já bych řekl, že jsou ty Elfy dost hlasité. Pantery jsou dost slyšet zvenku, ale Elfy jsou hlasité i vevnitř. S61 jezdím denně a jsem rád za sluchátka s ANC.
Uspořádání sedadel je rozhodně příjemnější než v Panterech, ale sedadla už tak pohodlná nejsou, zvlášť pro vyšší lidi.
Co se mi na tom ale fakt nelíbí je umístění krajích párů dveří. Podle mě by byly lepší spíš směrem doprostřed vlaku než na kraje.

Tomytom

Jestliže to jsou ty vlaky co jezdí Havlíčkův Brod Pardubice,tak ať si to Poláci vezmou zpátky a vrátí peníze. V zimě tomu vadí zima v teple hic. Věčně jsou spoje zpožděný nebo odřeknutý…

Jaroslav

Na to jsem zvědavý jak totok skončí

Jirka

Pesa stojí akorát za prd .V zimě to vůbec netopí ,smrdí v tom nafta,jsou to velice hlučné jednotky. Je to děs v tom jezdit.Neustále problémy ,místo toho jezdí Reginy nebo jiné vlaky .

2101

A který z těchto problémů 814 nikdy neměly? 😀

Sniper

814 je rekonstrukce spolehlivost ..mnohem větší než pesa

SYN

Po dvaceti+ letech od prvního kusu, že? Ihned po dodávce to bylo jinak…

Gwann

Smrad nafty si v regionove nevybavuju. Ale jinak je to silene kram

Dan 3

Doufám, že to nedopadne jako tehdy se Škodovkou. Skoro stejný příběh, akorát Škoda z ČD ty peníze nakonec vysoudila a to pořádnou částku, tady by to tak snad nemuselo skončit.

Michal M

Bylo to jinak – někdo ve vedení ČD se při uzavírání smlouvy vzdal práva na soud a podepsal arbitrážní doložku.
Jestli byl mentálně retardovaný nebo za to něco dostal, se bohužel nedozvíme.

Juraj

Arbitrážní doložky jsou v B2B docela standardní věc, protože ne vždy je zcela v zájmu smluvních stran se kvůli libovolné kravině zdlouhavě soudit. Toto nebyl zdaleka klíčový problém sporu mezi ČD a ŠT.

Arbitráže jsou problematické v B2C, kde je spotřebitel obvykle slabší stranou, a proto v Česku od roku 2016 platí právní úprava, která vylučuje rozhodčí doložky ve spotřebitelských smlouvách.

Michal M

Předpokládám, že dodávku 20 v době smlouvy neexistujících lokomotiv nepovažujete za „libovolnou kravinu“.

Klíčový problém to určitě není, ale vzdát se standardního řešení právního sporu a vystavit se jednoinstanční arbitráži je věc, jejiž motivy mi v tomto případě opravdu nejdou do hlavy.

A mimochodem, z mojí praxe v B2B mi právníci v návrzích smluv od dodavatelů jako první vyhazují jakékoliv zmínky o arbitráži. 🙂

SYN

A jste prodávající nebo kupující?

Michal M

Kupující, totéž jako ČD.

Jan

a nezačal ten někdo potom u Škody pracoval na vysokém postu,?

Juraj

Až na to, že to vůbec není skoro stejný příběh.

Ve sporu se Škodou se ČD rozhodly jednostranně neuhradit část smluvní ceny jako sankce za nesplnění smlouvy. Jenže to neobstálo v arbitráži, takže dráhy nakonec přeplatily.

Kamil Novotný

Tam kde se motá pan Kupec, zdá se to býti pro ČD velký problém.
Začalo to jeho působením na ONJ, pak reko s Tratecem, GŘ, teď Pesa 😡
Ale třeba vhodný kandidát pro Andreje na ministra jako pobočník Karla Havlíčka.

Pavel

„Mluvčí Českých drah Filip Medelský uvedl, že do médií nekomentují živé soudní spory“

Za to fňukání, svoji neschopnost (kterou vnímají jako schválnost druhých) a zabývání se cizími problémy, to komentují ČD hned.

Tohle samozřejmě ČD nepřeju. Ale aspoň jednou zažijou, jaké to je, když někdo nekomu hází klacky pod nohy, což se zdá být běžnou součástí jejich firemní strategie.

Zoffrey

Představte si takovou situaci – chcete si koupit nové auto, složité zálohu a těšíte se až si pro něj přijdete. Auto vám nepřijde, fabrika řekne že mají zpoždění při výrobě a ještě vás zažalují že ta cena za kterou jste ho koupili již není aktuální a chtějí po vás více peněz. Absurdní….

Michal M

No tak třeba dodavatelé ŘSD inflační kompenzaci dostali, covid byl a válka je. Ve veřejných výběrových řízeních je velmi silná asymetrie zadavatele, jako dodavatel nemáte šanci si tam prosadit inflační doložku, pokud ji zadavatel sám nedá do návrhu smlouvy.
No a to (mnohem jednodušší, vyráběné jako houska na krám) auto spoustě lidí v domluveném čase nepřijelo a jiná spousta lidí zjistila, jak jim během pár měsíců skokově zdražilo než na něj stihla našetřit…
Nechal bych to k posouzení soudu.

Juraj

No jenže i zadavatel musí vědět, že u smluv s delším plněním buďto dá inflační doložku, nebo dostane a priori nadstřelenou nabídku, protože dodavatel si do ceny musí zapracovat rezervu pro všechny případy.

Takže je obecně výhodnější mít ve smlouvě flexibilitu, než platit přemrštěnou cenu od prvního dne, ve které si dodavatel preventivně kryje rizika.

Juraj

No a teď si vy představte situaci, že jste ta fabrika a před lety si někdo objednal blíže neurčený počet těch aut s tím, že může doobjednávat dle libovůle podle stejné smlouvy. Jenže vaše náklady a dodavatelské řetězce v čase nejsou konstantní, a tak máte ve smlouvě dvě standardní věci: 1. Inflační doložku, která říká, že auto objednané za rok bude o nějaké procento dražší, než původní nabídka. 2. Doložku pokrývající zásahy vyšší moci, která umožňuje překročení ceny při existenci objektivních důvodů. A teď nehodnotím, zda je požadavek Pesy oprávněný nebo nikoliv, od toho jsou soudy, resp. rozhodčí orgány (podle… Číst vice »

SaulGoodman

Tak to ale není, tohle je rámcová dohoda, tj. ani jedna strana (přinejmenším z právního hlediska) nezná skutečný rozsah odebraného plnění a jeho časové rozložení. Tj. pokud by se měl dodavatel „pojistit“ proti všem myslitelným rizikům, tak by musel rovnou nacenění provést tak, aby to zohledňovalo tato rizika. Což by mnohdy znamenalo, že bude odběratel za zboží platit výrazně více, než by musel, i když se nic nezmění. Druhá variante je, že by prostě zboží nedodal a zaplatil nějakou sankci za porušení smlouvy, protože i to by bylo výhodnější než dodávat zboží pod cenou. Odběratel by ve výsledku ale nic… Číst vice »

Gajda

Absurdní, a co Škoda 109e?

Sáček

Kolik je tu polských profilů (to by bylo zajímavé zjistit)

Michal M

Bylo by spis zajimave zjistit tvoje IQ…

Ferda20

Kdyby místo žalob ty jednotky opravily, udělali by líp. Od poloviny října na trase Pardubice – Havl. Brod dvě lišky nepojízdný a jezdí tam tři regionovy.

mic

Hele, to už tady bylo … :o/

Tomáš

Další neseriózní dodavatel který by měl byt vyloučen z výběrových řízení a zarazen na blacklist stejně jako Škoda. Produkty nestojí za nic od obou firem

Juraj

To by to pak ale ČD mohly rovnou zabalit 🙂

Michal M

A dieselové nízkopodlažní jednotky tedy vyrábí ještě kdo? ŽOS Vrútky?

Twix

Nedělá ještě Alstom nějaké Linty a Stadler nějaké Flirty co dodal do Slovinska? Jinak ale nevím jestli budou nové motorové jednotky po dodání všech Foxů vůbec potřeba. Mohlo by se to pokrýt ojetinami a hlavně postupným přechodem na (B)EMU.

Mrc

Historie se opakuje? Dodám pozdě zmetka a ještě vysoudím peníze navíc?

noerf

Záleží jestli smlouva uplatňovala inflační doložku nebo tam byl dovětek, že v případě růstu mimořádného růstu nákladů (ocel, elektřina) může stoupnout konečná cena produktu.
Pokud toto ve smlouvě není, tak má výrobce smůlu.
Jiná věc je, že se před žalobou podává předžalobní výzva, takže ČD o této výzvě museli vědět. Každopádně bude dobré si počkat na výsledek sporu. Možná je to jen zastírací manévr Pesy, aby nemusela platit penále za pozdě dodané jednotky.

vlachjan

Také bych to vnímal spíš jako přípravu vyjednávací pozice pro spor o penále. Zda-li se naštvat obchodního partnera ukáže jako dobrá strategie se uvidí.

Michal M

Pozor, Škoda nic „nevysoudila“. Peníze ji přiklepl Rozhodčí soud při Hospodářské a agrární komoře.
Práva na soudní proces se tehdejší představenstvo Českých drah dobrovolně vzdalo podpisem rozhodčí doložky.