České dráhy řeší problém se zápachem po naftě v nových polských jednotkách
Zahájení provozu jednotek 847 pro provoz v Plzeňském kraji. Foto: České dráhy

Výrobce přišel s novým řešením, které se ukázalo jako nedostatečné.
Ješeto, ty to nevedeš moc dobře. To i tomu Krausovi v dílnách to jde lépe.
Zlatej žaluda a Blažek.
Tady si někdo koleduje o požár.
V automobilu mi stříkala nafta přímo na motor z prasklé přívodní trubky a…. nic, nafta se jen odpařovala a smrděla…
Zlaté bateriové vlaky.
a nevyřešil by to voňavej stromeček?
Je cítit naftu a slyšet hluk? Vítejte v M 131. Tam v běžném provozu jako bonus občas z výparů z motoru i oči slzely. 🙂 To zde snad ne.
Silně nasálně podmanivé bylo topení v přípojných vozech k 810.
I v těch 810. Kolikrát je vlak zahalený bílým čmoudem. Ale od vozidla pro jedenadvacáté století bych čekal, že takové požitky už poskytovat nebude.
Na druhou stranu vzpomínám s nostalgií na přetopené 810 a jejich kontrast proti překlimatizovaným elefantům.
Reklamace se stávají, ale vážně je ČD první zákazník a u prototypu si toho nikdo nevšiml?
A to ne 15 let starý koncept elt
Tak Pesa s motorem Rolls Royce to je první. Předchozí generace měly motory MTU nebo MAN.
MTU dnes = Rolls-Royce
Vždyt to se už ví dávno,že se má zbrojit podle Kromy a jakmile se rozsvítí červená ledka tak přestat zbrojit,jinak to smrdí v oddíle,kdo to plní až po okraj tak se pak nemá divit.
A neplní to po kraj, aby to sjelo plán? Ono to má celkem bídný dojezd. Mělo to mít 1000, ale na začátku to mělo sotva 700, teď už to snad dá i 850. Pokrok dobrý, ale tak na vesnické oběhy. V PID mají Hydry stále denní proběhy v některých turnusech k 1000 km/den.
Taky jsou na to přizpůsobeny oběhy,aby 847 mohly zbrojit častěji,tady se jedná o to,že někteří fírové to zbrojí dokud neteče nafta hrdlem ven a pak nafta smrdí v oddíle a o tom to je ….. 🙂
To se zase nakoupil bazmek..
Ono moc na výběr stejně nebylo, tak se to hold bude muset doladit. Pořád je lepší klimatizovaná nízkopodlažní jednotka, co má mouchy, co se napraví, než třeba rakev
To je tak, když hlavním kritériem výběrového řízení je nízká cena. CAF byl tehdy vyřazen pro nesplnění podmínek a ve výběru zbyli akorát low cost výrobci Pesa a Newag.
Takže se dle Vás má nakoupit výrobek, který neodpovídá podmínkám zákazníka jen proto že to je CAF? To je jak když si potřebujete koupit dodávku ale automobilka Audi Vám nabídne sporťák tak si ho koupíte protože to je Audi?
Ne, kritéria hodnocení nabídek by měla být nastavená tak, aby motivovala k podání nabídek i další výrobce. Takový Stadler dobře ví, že ve VŘ striktně orientovaném na cenu nemá šanci vyhrát, a tak ani neplýtval energii na podání nabídky.
On je nějaký problém? Zprávy z vedeno ČD je ze žádný problém není. Vše šlape podle harmonogramu a takto to podávají dal na kraje. To že vozidlo stoji zbytečně dva měsíce a čeká na převoz přes republiky rychlosti 10 km/h když Zvedáky mají v místě odstavení. Po dvouch měsících odstavení pouzity Zvedáky místní a za dva dny opraveno. Tak takto to funguje na vedení ČD
V Plzni byl problém se smradem z nafty ze začátku provozu taky. Ale od podzimu jsem se s tím nesetkal. Hluk se taky zlepšil. Uvidíme, jak v létě. Nicméně spolehlivost asi nijak zázračná nebude na lince směr Žihle je těch regionov hodně…
Jezdím do plas z Plzně a smrdí dal
Jel jsem teď 2x z Berouna na Rudnou a nafta tam cítit je….
No koukám je těch dětských nemoci hodně 👍co týká nafty, tak pokud smrdí, tak musí někde téct nebo sáknout. Jinak to nemůže nikde smrdet
Nemusí. Stačí když bude blbě odvětrání nádrže.
Pokud se nedodržuje a nehlídá zbrojení, bude bohužel smrdět vždy
810 nové generace jsou navonané ale o ty zájem není.
To mi připomíná nákup společnosti PESA Link v Německu. Tam nic nefungovalo. První vozidla měla problémy s elektronikou a motorem. Uvnitř to dunělo a rachotilo. Místní obyvatelé si stěžovali na hlasité zvuky motoru a vrzání kolejnic. Pak nefungovala klimatizace. Když fungovala, kondenzát kapal na cestující. Vozidla jsou naprostou katastrofou a od té doby si PESA v Německu žádná další neobjednala. Takže se nedivím, že jsou s novými vozidly opět problémy.
a nějaké důkazy? Nebo klasické JPP?
Copak copak, úprava softwaru zase nezabrala?
A kolik tabulek v Excelu vzniklo, kolik mailů odešlo, kolik kólů proběhlo…
Kdyby jen to. 😁 Od příchodu do KHK se řešila spousta věcí. Některé už fungují, jiné zase ne. Hluk: dost probírané téma, netřeba více vysvětlovat. Smrad od nafty: viz tento článek. Skluz: Při jízdě po stykové koleji si Fox myslí, že se dostává do skluzu a software sníží výkon (proto ty problémy například mezi L. Bělohradem a N. Pakou) – aktualizace softwaru stále neschválena. Teplota: Další software problém, často topení vypadává při spojování/rozpojování jednotek. Z kraje chodí kontroly a měří nám ve Foxech teplotu. – nevyřešeno. Spojování: Spřáhla víceméně neodpružená, při najíždění rychlostí vyšší než 1 km/h je to jak… Číst vice »
Tak jestli se také info přenáší po UIC, tak jak by bylo možné zobrazovat rozdílné cílové stanice? To nejde ani u regin
RS1 to umí
Ale u 814 to jde
Ale umí. Musí to být zavedené v jízdním řádu. Měli jsme ranní vlak s dvěma 814 a právě počítala s tím že jedna se trhne v Chrástu a druhá pokračuje do konečné do Radnic. Dokonce to i sympaticky sama zahlásila že zadní vůz jízdu končí a přední pokračuje.
844 (Shark) to umí (y)
Svezení jako v letadle, ale kousek od motoru.
Souhlas,nevím jaké jsou hlukové normy uvnitř ale stabilně 78dB po celé 40km trati bez rozdílu běhu motoru(rozjezd, volnoběh,brzda)
TSI vnitřní hluk v salonu cestujících neřeší, leda, že by něco požadoval zákazník.
Potěš koště, to se máme na V2 na co těšit:-)
To se doladí přece nechceme jezdit 50 let starými vozy
A to je 15 let starý Elf a přesto nemají vychytané mouchy. To samé u busů Soláris
Tak musím říci, že takhle je to shrnuto velmi pěkně. Co tak máme v Táboře tak, až na problémy týkající se spojování jednotek (diky bohu jsme se tomu vyhli) se děje vše jak bylo sepsáno. Plus naše milovaná 001 to je třešnička na dortu ta když si řekne tak, napíše všechny chyby co existují, SIL svítí div oči nevypali a motory se sami stopnou. Tak že řešit velkými baterkami a jede se (možná) dál. O čem sem nevěděl že se chystá nový SW aby styk≠skluz jednotky, ono stoupání z Milevska kde je traťová 65 a pesa „jede“ 30 to je… Číst vice »
Nový software už je, jen stále ještě neprošel schválením od drážního úřadu.
Jo, jak u nás. Již, v komentářové sekci, zmiňovaném „bělohraďáku“ se Foxy taky občas jen vlečou rychlostí o něco větší, než je běh. Přitom s Reginou, Rakví a tehdá i s Katrem se tam aspoň na nějakých 50-60 dalo vklidu vyšplhat, často i na traťovou 70.
Nezvažuje dopravce rozdávat každému cestujícímu alespoň špunty do uší zdarma?
Jak to vypadá s jednotkami na trase Pardubice – Havlíčkův Brod? Jak dlouho tam ještě budou jezdit regionovy?
Minimálně do konce stávající smlouvy, pak snad dokoupit nějaká záložní jednotky, dnes dělají zálohy regionovy a čistě statisticky skoro vzdy bude chybět alespoň jedna jednotka.
Podle JŘ by měli jezdit na všech spojích řada 847, popřípadě by je měli doplnit dvě jednotky řady 844. Kolik jich je pořád na tuhle trať pořád neprovozních? Už mě moc nebaví říkat průvodčímu o žádost, když si pravidelně kupuji doplatek do 1. třídy na této trase.
Pokud chce někdo doplatek tak si musí říci vždy. Pokud ho to nebaví může mlčet
Kupuji jízdenku přes aplikaci. Když od začátku října do dneška mi aspoň 20x přijela regionova místo řady 847, tak to pak otravuje, když si říká o žádanku a pak to posílá zpět kvůli vrácení doplatku do 1. třídy. Kdyby se to stalo výjmečně, tak budíš, ale když je to každou chvíli.
řešení kupovat jízdenku předem do 2.třídy a do 1. až jako doplatek na místě. Dokud budou 847 jezdit tak spolehlivě jako doteď lepší to nebude a ušetří se aspoň to otravování s návratkem
Neprovozní jsou myslím 2. 844 by to víceméně vykryla, psaný má pouze jeden oběh ráno z Brodu do Pardubic a zpět, druhá by byla volná vždy. Ale teď je poslali do Třebové kvůli chybějícím ETCS ve Spiderech.
Zprovoznění 847 a návrat 844 bude prosím kdy? Když si kupuji doplatek, tak je to vždy loterie, kdy co pojede.
Problém by vyřešilo kupovat si doplatek až u vlakové čety😀
To dělat nebudu. Když se rozbije vlak, stane se, jsou to jen stroje, ale aby se čekalo na opravu kolem 4 měsíců a ještě se čekat bude, než to opraví, to už je na zamyšlení
Dokud PESA nevyřeší veškeré problémy, které s jejich výrobky jsou. Žádné záložní 847 se tam kupovat nebudou.
Doufám, že to vyřeší brzy
Zkuste si někdy spřahování ve Starkoči. Spojování jednotek jsem zažil různě po celé Evropě, ale v Pese je to jako jít a narazit do zdi. Spřáhla se deformují jen minimálně.
Spojování jednotek jsem zažil v Jihlavě při spojování Sp 1930 a Sp 1902. Ta rána při spojení jednotek by probudila i mrtvého, nehledě o kodrcnutí první jednotky
njn když není vypružené spřáhlo tak to pak taky tak vypadá
To máte pravdu, dokud se spojovaly Stadlery tak jen lehké tuknuti, ale teď tyhle polsky stroje to je rána, že by člověk vypadl ze sedačky.A ten hluk při rozjezdu taky žádná sláva, to Stadler vyrazi potichu a jede, ale tohle řve a nejede.
S řadou 847 se hlavně setkávám na Vysočině a pár krát jsem jel i ve Středočeském kraji. Nepřipadá mi, že by byli hlučné. Aspoň je to můj pocit.
Záleží kde sedíte a možná i jak moc je horko. Hlučné jsou ventilátory a jsou slyšet jen v oddílech nad motory (tedy nad krajními podvozky). Ve zbytku vlaku ne.
Neříkejte. Nebude to tím že Stadler nemá automatické spřáhlo a najíždí se jen na nárazníky? 😀
To neni problem jen tehle jednotek, stejny problem ma Ariva a Regiojet u nekterych motoraku 845.
Řešením je, aby tam bylo cítit něco jiného. U 814 si lidi stěžovali na smrad také, jen to nafta nebyla. A takový bufík u Bixu, to se také nedá zapomenout.
Ja zazil u tech vlaku jak pach nafty, tak splodin…
Mj. z nich fest tece do kolejiste, staci se podivat v Hostivri na misto, kde zastavuji…
U 814 to bylo WC.
Vůně dieselu. To třeba přiléká nějaké motoristy do vlaků. 🙂
Přesně.
Kadlakadkalakadlakadla… 🙂
Tak jestli někdo foťák tak proč ne,ale osobně neznám nikoho komu by voněla nafta a to jsem ,pracoval ,Jaguaru,ve Skodovce, v Alfa Romeo atd
Prodeje dieselů jdou stále dolů na úkor všech ostatních pohonů osobních aut.
A je to venku! Ano, ve všech nových Pesách to smrdí jako sklep s bramborama (občas jsou tak cítit i zvenku), v těch motorových je navíc ještě dost cítit nafta.
A jsou tam brambory? Víte co dnes stojí kilo.
To by byl takový problém do Panterů vymyslet instalaci spalovacích motorů?
Když se najde misto na baterie, tak na motor by taky bylo.
Jako že by ten motor byly má třese jako ty baterky? To by byl určitě unikát 🙂
Ne nebyl. Hybridní jednotky Alstom Coradia Polyvalent mají diesel agregáty taky na střeše.
To je ale úplně jiný princip, tam ten diesel slouží jako generátor a pohyb zajišťují trakční elektromotory, u Foxů to dělá přímo ten diesel.
tak elektrický přenos výkonu už je nějakou dobu zmáknutý, proč by to nemohlo být u pantera?
Jádro problému bude v tom, že skříň Pantera není dimenzována na namáhání vibracemi od dieslovýho motoru.
ono těch problémů by tam bylo více, ale to byla narážka na to, že fakt není třeba dělat přenos výkonu od dieselu mechanicky na nápravy..skříň by se dala upravit, ono to klidně může i reálně vzniknout viz. soutěž na motorové rychlíky
Z pnteru by tam zůstalo tak čelo a podvozek s dveřma, úplně jinou skříň.
A zrovna ty dveře jsou díl, o který byste také moc nestál…
V KHK byly také připomínky na nedostatečné vytápění. Nicméně v přímém porovnání s řadou 845 bych to za problém nepovažovall.
V Ghaně si nestěžují 🙂
Nebyl to zas tak super kup.
Jsou to Polské krámy, oficiálně se nemají psát žádné závady ,hluk smrad,řešení stanoviště otřesné není vidět pořádně na trať HŘP na levé straně, spotřeba 100 až 150 na 100 km ,teď se odstavuji na poškození jízdních ploch /kastrůlková ocel /
HŘP na levé straně má i Vectron nebo Traxx a není to problém. A viditelnost ze stanoviště je daň za bezpečí.
Už jste viděl, jak dopadla 847 po srážce s autem?
TO že sedíš u pravé strany kde prakticky vůbec nevidíš přes pravý sloupek je daň za bezpečí?? ale to snad ne….
Ta sedačka je zhruba uprostřed, rozhodně není vpravo.
To má i 810 🙂
Oficiálně se nemají psát žádné závady ? Jako že si je mají mezi sebou šeptat fírové jen na cimře a případně doplnit kopem do skříňky na šatně ? Proč tady lžete o těch reklamacnich závadách ? Chcete být zajímavý ?
A s tou pákou už je to total úlet..
Nepisou se zavady, protoze jedinej clovek co je umi opravovat se na vsem domluvil s polakama a ma od nich i manualy, ktery nemaj cd a je v rakovniku v depu. Tam jsou pesy jediny co jezdi, zbytek pes jak on sam rek, prijedu do tabora a 100% vim, ze jim vsechny pesy zneschopnim provozu protoze najdu minimalne dve zavady znemoznujici provoz. Dyt lidi z dep ani nevi, ze to nema ukazatel na mnozstvi freezu v topeni a divi se, ze jim masina netopi, kdyz motor pise freezu dost. Ale pozitivni je, ze polaci si to vzali k srdci a… Číst vice »
To jste mě rozesmál, že v Rakovníku Pesy jezdí. V Rakovníku dělám. A vím, když si postaví hlavu tak nejezdí. Minulý týden jsem potřeboval v depu přejet se třemi Pesami. Bez pomocí Poláků jsme nehli ani s jednou. A to jedna byla chvíli odstavená.
Řešení stanoviště není problém pesy ale někoho od ČD kdo si neobjednal pult uprostřed… Resp. to nebylo specifikováno, takže to Pesa vyrobila tak jako to vyrábí pro Polský trh, jinak s 844 byly ze začátku provozu možná ještě větší problémy a dnes to jezdí v podstatě bez problému…
Naopak, každý strojvedoucí má vždy na jakémkoliv vozidle za povinnost zaevidovat veškeré závady a mimořádnosti, aby se o tom jeho nařízení dozvěděli a mohli je řešit nebo předat výše. To, že to někteří strojvedoucí nedělají a pak si jen stěžují na diskuzních fórech nebo u piva je jejich blbost.
A co když to strojvedoucí zapisuje, ale strojmistr to ze sapu vymaže? Co když něco vymaže i mistr na dílně? Navíc stejně na to nejsou v depech díly viz věčně praskající vlnovce. Věčně spadlé dveře na wc které nelze uzamknout. Vedoucí SS, kterému to je jedno a podněty vejš směrem ke správci řady popř GŘ nepředá. Vážené GŘ ČD, všichni strojvedoucí nejsou lemplové. Naopak lemplové jsou nahoře viz Herčík a spol. Mají tabulky co se odjezdí, ale realita je nezajímá. Na schůzi se pouze usmívají…..
Tak proto už zase jezdíme Regionovou. Ta kdyby měla svého výrobce se zárukou, taky bych věděl o pár námětech k reklamacím…
810 nové generace by také nebylo od věci
Dvojnápravové vozy sú zásadný omyl.
Z hlediska komfortu jizdy urcite, ale co si budeme povidat, pomer cena/vykon byl velmi zajimavy.
Samozrejme s dnesnimi predpisy a naroky na nizkopodlaznost uz je tahle kategorie asi passe, coz bude znamenat (bez politicke vule lit do toho dalsi penize) dalsi redukce provozu na lokalkach. 🙁
A proč se v roce 1958 rozhodlo, že se vozy M131 nahradí 4 nápravovými vozy? Po vyrobení 2+110 kusů se přišlo na to, že tudy cesta nevede a po roce 1970 se začaly vyrábět 2 nápravové vozy, které teprve řadu M131 nahradily. Tenkrát to bylo přímo zjevení, no dnes nepíšeme rok 1976. Vhodná konstrukce podvozku a vypružení a zlepšení stavu tratí by v budoucno mohlo umožnit používání 2 nápravových vozů na tratích, kde 4 nápravový vůz nemá smysl.
Pokud je někde kapacita stěží na dvounápravovej vůz, tak ideální typ je autobus.
Pokud tam ta trať z nějakého důvodu vede a používá se, tak proč by měl jezdit podle ní autobus. Navíc v horských oblastech v zimě je jednodušší udržovat sjízdnou trať. Do Velvar se taky těžko prosadí autobus, i když je rychlejší, nízkopodlažní a klimatizovaný. On by byl na kraji Kralup dřív, ale potom bude k nádraží popojíždět. Zatím tam jezdí 809.
Nějak se nemůžu dopočítat: jestliže v Plzni už jezdí čísla 75 a 76 (od 2024), tak by se tedy letos tedy měl přebírat jen jeden pro dosažení počtu 77, ale je jich dle textu na letošek (2025) naplánováno přes 30 …
To jaká čísla už jezdí s tím absolutně nesouvisí. Dodávky neprobíhají popořadě od jedničky do stošetky. V tuto chvíli vůbec není dodaná padesátková řada a plzeňské začínají od 67.
Číslováno je podle pořadí objednávek a vzhledem k tomu že KHK měl druhou objednávku a je roztrhaný do 3 let a naproti tomu Plzeň až třetí ale s dřívějším dodáním tak jsou tam vynechávky.
V článku je drobná nepřesnost. Ty dva opožděné motoráky pro Plzeňský kraj již dorazily začátkem roku 2025 a jsou v provozu. Tím byla dodávka motoráků v barvách tohoto kraje završena.
Jak vyřešili hluk?
snížili výkon motoru takže je stroj pomalý a do stoupání jede podstatně pomaleji.
výkon se stahoval i kvůli velké spotřebě
tak to se vyplatí si pořídit nové stroje a hned jim uměle snižovat výkon…že se to dělo na strojích z RVHP jsem tak nějak chápal..v roce 2024/25 na volném trhu to opravdu nechápu..
a skončí to tak, že někdo objeví, že nejméně žere motor, co se netočí 😁
Rolls-Royce
Luxusní auta možná umí, ale zbytek zjevně nějak pokulhává, mimochodem tohle je také zajímavé aneb když vás RR připraví o lukrativní kšeft…
https://www.aeroweb.cz/clanky/8466-emirates-nechce-objednavat-airbus-a350-1000-neveri-motorum-od-rolls-royce
Auta dělá samostatná firma R-R Motors. Ten druhý R-R dělá do letectví a taky zkouší modulární reaktory
On je to Rolls-Royce tepr asi od predlonska. Do te doby se Nemecka tovarna jmenovala MTU.
Kdezto Trutnov – Stara Paka – Ostromer je zazitek s Foxem jet, kopec z Belohradu do Paky jede krokem, v tunelu pred Pakou rev motoru a mohl bych pokracovat…
Zkratka pokrok nezastavis 😆😆
Jenže tam je problém, že si software mašinky myslí, že je ve skluzu => omezuje výkon a do stoupání to způsobuje to menší rychlost… tedy až se vyřeší software tak se zlepší i tato situace… Tak samo na Broumovsku – kde je styková kolejnice
Stroj dělaný na polské rovinky.
Jak má odpověď na hluk souvisí se zbrojením nafty ?
Jak hospoda na mytince…