Pesa zakončila obří kontrakt v Německu. Pro DB Regio dodala 72 Linků

Pesa Link pro DB Regio. Foto: PesaPesa Link pro DB Regio. Foto: Pesa

Kontrakt v Německu přivedl Pesu do existenčních potíží, firma chce využít zkušenosti pro expanzi na další trhy.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří 3

Zajímalo by mne, jestli by se u nás uživili i 3 vozoví Žraloci, popřípadě kde?

Jerry

Frenštát – Ostrava.

Alibaba

Tam budou patráky s Brejlovcema.

xyz

Plus se tam předpokládá elektrizace.

Vrtak

Sp vlaky Brno – St.M/Uheske Hradiste

xyz

Tam se má zanedlouho elektrizovat.

Jiří 3

Ovšem jen po Veselí myslím. Leda, že by to chtěli dráty až do Starého Města.

Mirek111

Pardubice – Liberec – Ůstí nad Labem

UBolt958

R27

Guláš

Třeba na ryvhlicich do Liberce místo popelnic z říše

Marcel Štancl

ČD by potřebovalo Regio Shark schválený pro Čechy , Německo a Polsko. To by pak šlo jet Liberec – Dresden Regiosharkem nebo Liberec – Luban – Jelenia Góra. Prostě by ten kraj ožil.

Stráťa

Nebylo by jednodušší konečně dokopat železničáře k tomu aby fungovalo jednotné schvalování minimálně v rámci EU? Pak se ti stejní železničáři diví že všechno jezdí po silnici…

Od lesa

A nebo udělat dvě kategorie, tedy schvalovat evropsky, či lépe mezistátně, co jezdí přes čáru a zbytek, tedy většinu, která za čáru nikdy nepojede schválit za podstatně menší peníze pouze u nás?
Nevidím jediný důvod proč musí mít splněny podmínky kdejakého šaška z EÚ každé vozidlo i když nikdy nikam ven nepojede.

Graylag

Tak ono je to tak taky myšleno. Jsou interoperabiliní vozidla pro interoperabilní tratě a pak ty ostatní vozidla pro ostatní tratě. Že jsou v česku prakticky všechny tratě považovány za interoperabilní a tím pádem pořizovat neinteroperabilní vozidla je nesmysl je věc druhá. Ale to není problém předpisů ale úředníků.

Alibaba

Jak to tak vypadá, tak vám to budu Němci stejně bojkotovat. 🙁
Alles muss sein pünktlich! 🙂

Marcel Štancl

Narážím na to, že 844 nesmí Děčín – Sebnitz – Rumburg

Od lesa

Do Hirschbergu bývávala elektrifikovaná dvoukolejka, byť ne z Liberce. Soudruzi ji tam ale rozkradli, tak je z toho kozí dráha.

Gwann

Ona byla i trať do Jindrichovic propojena do Pruskeho Slezska. A z Friedlantu vedla do Zittau uzkokolejka.

Těch zrušených propojení je spousta…hlavně se směrem do dnesniho Polska…

Od lesa

Tam to není vyloženě zrušené, ale degradované. Zbytek vím, mám to skoro za barákem.

TomT

Nadto nové vozidlo něco stojí a pokud kraje a MD řeší cenu, pak na tohle budete koukat jen na obrázku. Takže je na každém, zdali preferovat kvalitu a za větší peníz nebo šroty v podobě 845. Bohužel tohle je realita. Zrovna na R by to byla celkem paráda a 843 můžou na Os.

jasmím

takže jsem u pudla věci: „Co je německé – i když šrot, je pro Čecha dobré a pěkné (845 + Desiro)“ a opačně co je polské je pro Němce „supr vlak“, ale pro pana Půtu v Liberci je to „polský šrot“ zcela nevyhovující moderní železniční dopravě – tak koupíme německé 845!!, to nejlepší co je v Evropě k máni i s tím nejlepším světovým dopravce ARRIVA!!! ?????? (u nás tyto Pesa jednotky asi 2-3 jezdí v trase LB-UL, tak je třeba je nahradit povozem 845 z německých šrotišť rozhodl Půta a Havlíček

xyz

„u nás tyto Pesa jednotky asi 2-3 jezdí v trase LB-UL, tak je třeba je nahradit povozem 845 z německých šrotišť rozhodl Půta a Havlíček“
Jezdí v trase Liberec – Děčín (a i tam mám zkušenosti s jejich „ledničkováním“, viz níže).

A to na Os vlacích, tzn. ministr (nota bene v době, kdy dopravu vůbec v gesci neměl) o tom nerozhodoval.

Od lesa

Na rychlících Pesar nejezdí.

xyz

„Zrovna na R by to byla celkem paráda a 843 můžou na Os.“
Právě na Os vlacích jsou vysokopodlažní vozidla o to více nežádoucí, protože:
– častá výměna cestujících v (o to vyšším počtu) žst./zast.

– lze namítnout, že o to více lidí s kočárky, s pohybovým omezením atd. jezdí právě v Os vlacích na kratší vzdálenosti (za různým vyřizováním, k lékařům atd.)

– plus svižná vozidla jsou o to více vhodná k nasazení na spojích, které se často rozjíždějí, tzn. často zastavujících Os vlacích.

xyz

** Vůbec je zvláštní, že argumentujete stylem „MD si nepřiplatilo, takže tyto vozy nedostane“(mimochodem proč zrovna tyto? je více možností – např. Alstom Lint je dosud také vyráběn a osobně s ním mám lepší zkušenosti coby cestující než s Pesami Link).

Pročpak ne „některé kraje si nepřiplatily, takže tyto vozy nedostanou“?
(A ono ani významná část krajů, ve kterých tyto vozy jezdí, si za ně taky moc nepřiplatila, protože jejich pořízení bylo financováno z ROPů.)

TomT

Vy máte mandarýny Arrivy – ojetiny od DB, to vám stačí.

Socha

my chcem taky třívozové

ABC

Nevyjedou! Do švestek!

Jiří 24

Mimochodem, s jakými sedadly se tam dodávaly převážně? S těmi co jsou na fotkách nebo s Borcad Genio co jsou ve videu?

No design

Tak Škodovko, vidíš že to jde, šup šup s NIMem.

Graylag

Když první Link vystavovali na InnoTransu, v Ostravě teprve začínali vařit první díly hrubé stavby. Takže podle téhle logiky má Škoda ještě alespoň dva roky k dobru 🙂

Od lesa

Zapomeň, NIM bude s jinou mašinou jezdit někde u Ostravy. Polákům většinu jednotek odřekli, protože už měly být dávno v provozu, stejné je to s NIM.

Graylag

Pravda, protože Ostrava je premiantem v počtu kilometrů tratí vybavených PZB a LZB 😀

Ne, na NIMu není konstrukčně nic špatného. Ergonomicky má své mouchy, vývoj byl těžkopádný, ale technicky to je solidní vozidlo. Němci sami by byli proti sobě kdyby ho nechtěli. Spíš jde o to jak moc budou Škodovku mačkat a kolik z těch vlaků jim pak dá Škoda zadarmo.

Luboš Beneš

Němci nebudou platit navíc jako ČD? Echt bordel!

Jerry

První zkušenosti s pesou link ve valmezu …stalo se to a stalo se to .místo toho sem jezdil s reginama. Postupně se to vychytalo ,teď je to zpolehlivy a stále moderní stroj , ČD by jich mohli nakoupit a poslat regionky do šrotu.vsichni mají že schvalováním v raichu problém ,čím to asi bude.

Jerry

Umíte číst

Martin 11

Celkem hlučný ale když stojí u perónu ve valmezu a taky ta močovina kterou se to zbrojní nebo co to je.no nevím.nevim

Michal

ČD by už mohlo vyhlásit vítěze soutěže na motorové soupravy. 72 kusů by se nám v Česku takě líbilo.A jsou tu potřeba jako sůl.

Jerry

Myslíte 172 kusů by se nám hodilo

Michal

proč ne i 272 kousků

Jerry

To už je moc…chce to hlavně stroje pod dráty na dráty

Michal

ono by to ani nemusely být stroje na naftu. Baterie či vodík by tak byl prima.

stanik

Nu s vodíkem by jsem byl zatím opatrnější. Zatím se ukazuje, že není vše takové jak se předpokládá a vodíková baterie není nic laciného. Osobně by jsem byl spíše pro rozšíření v žd medium jako je CNG -LNG ! To je rozhodně ekonomicky levnější a rychleji realizovanější.

Kubrt

Je otázka, jestli dnes – při dnešních emisních limitech a poměrně malému významu nezávislé trakce v řadě zemí – ten už malý rozdíl v emisích mezi naftou a NG stojí za budování nové logistiky na CNG/LNG. Plus známé nešvary – CNG na vozidle potřebuje trojnásobný objem vůči naftě; LNG – celá logistika mezi Štětínem a výdejním stojanem v depu plus zařízení na vozidle, nafta je proti tomu strašně jednoduchá a tedy spolehlivá a levná.

Jiří 24

A co takhle 372 kousků 😂

ABC

A není to málo Antone Pavloviči?

Michal

Je fakt, že dosazené loutkové vedení ČD nic nevyhlásí, co Babiš neschválí.Pak se divme , že nám svět nejen v oblasti dopravy ujíždí 🙁

pozorovatel

A kde by podle vás mělo tolik těch polských naftožroutů jezdit?
Na mnoha našich tratích je i ten regiokřáp kapacitně předimenzovaný, a kupovat chtít drahá rychlá vozidla na lokálky s NTR = 60 km/h docela luxus, když SŽ(DC) ta nízká NTR naopak velice vyhovuje, protože nevyžaduje příliš velkou údržbu. Takže něco okolo stovky by jich u nás zjevně bohatě stačilo – spíše by bylo třeba nahradit něčím adekvátním „orchestriony“, a to minimálně v počtu „100+“. tam naopak možná spíše 200 či ještě víc (a v případě potřeby je i spojovat).

Od lesa

Třeba můžou koupi těch zbývajících 348, co Němci odřekli. Akorát nevím, zda by to byla výhra v loterii. Jel jsem s tím pouze jednou asi 2 hodiny, takže nemůžu hodnotit, ale dojem nic moc. Po půl hodině ve dvojce mě bolelo kde co, naštěstí se uvolnil flek v jedničce, tak jsem se přesunul. Bylo to lepší, ale ne o moc. Jinak celkový dojem něco celkem dobré, jiné dost nic moc. I mnohem starší Desiro, udělalo větší dojem a dalo se v něm přežít lépe ty 2 hodiny. Tohle je takovej divnej ingot. Ale jasně, že lepší než co na většině… Číst vice »

Od lesa

Je třeba ale dodat, že oproti těm našim tyhle vypadají uvnitř lépe.

Michal

Tak že by ČD převzalo část souprav vysoutežených DB. U Railjetů se to povedlo. Třeba by to vyšlo i tady. Za jakou cenu to vysoutěžili? Ví někdo?

Od lesa

U railjetů se to povedlo jen z části, zbytek odpískali, ač nemuseli.

xyz

Přinejmenším u ČD mají tyto jednotky jeden nešvar – mnohdy v létě jde o pojízdné ledničky. U žádné jiné jednotky/vozu jsem se nesetkal s tím, že by klimatizace byla jednak natolik studená a jednak natolik „fufrující“. Dle průvodčích (ke kterým jsem namítal, že je ve voze velmi chladno, a to nejen mně) není možné intenzitu ovládat ručně; „vše řídí počítač“ s tím, že ručně lze nastavit jen „zapnuto x vypnuto“. Když jsem tím jel v létě 2016 (krátce po – v článku zmíněném – schválení) v Německu severně od Berlína, tak i přes relativně teplé počasí tento problém nebyl –… Číst vice »

Jerry

Panáčkovi není nic vhod …já sem spokojená teplotou uvnitř a nepřipadá mi že je tam zima

Iva D.

Když se žralok zblázní, tak je tam kosa a o angínu. Za dvě hodiny jízdy se stihntete 3x zpotit a 4x zmrazit.

Jiří 24

K čemu se dá ta teplota připodobnit? Podobné jako třeba v RegioPanterech, nebo snad ještě větší zima? 😁

stanik

A nebude to Čína jako v případě Leo expresu. Nemám nic proti, ale jak se ukazuje tak i v Evropě se najdou schopní výrobci.

JiP

Me by zajimolo, nakolik jsou nemecke regulace tak striktni a co je proste jenom sikana a ochrana vlastniho zeleznicniho trhu pred konkurenci. Napr. 380 dlouho neprochazela v Nemecku na vrtive pohyby a pritom vectron mel obdobny problem, ale pro nej byla prakticke hned odklepnuta vyjimka.

Mýval

Jo mě taky. Bohužel detaily jsou neveřejné…
Ale bezpečně se dá říct, že je to do určité míry kombinace obojího.

Jerry

Všude byla 380 schválena jen v raichu furt nějaký problém…

Mýval

i v raichu to má myslím už povolení na 200.
Trvalo to, ale dlouho…

Vladimir

Takze jednotky push-pull pro Bavorsko we nakonec dodaji? Vi nekdo jak to dopadlo?

Jirka

Blbě, podobně jako PESA, tam můžeš jenom změnit názvy a výrobce, viděl si snad na ŠT někde velkou referenci od DB Regio ?

Vladimir

Ale PESA nakonec dodala, sice cca 25%, ale ty ze Skodovky zustanou tedy kde? Nekde na v garazi a za par let budou na ceskem trhu? Pry jsou ro uplne jine lokomitivy nez ty co ma CD, pokud tomu tak je, tak proc ne.

Graylag

České lokomotivy by si s nimi poradily bez problémů, stačila by menší úprava (tedy některé české lokomotivy). Jenže ty vlaky jsou stavěné speciálně na VRT a provozovat je na čemkoliv jiném by bylo asi jako nasadit Pendolina na posázavský pacifik. Takže nevěřím, že by skončily v Česku. To je spíš dodají DB regio s 50% slevou.

Jirka

Správně, ale nesmí jezdit Praha-Berlín, proč asi, že prý to buřtům rozvibruje mosty

Zrzek

Hele v zemi kde podklady k pokutě za telefon vypisuje policajt 20min. a to má tiskopis, který a jen výplní a ještě se ti omlouvá za německou úřední nemoc. A když se k tomu ještě přidá ochraňování domácího výrobce. Čemu se divíte.
Tohle má být vyplněno takhle a touto barvičkou a ne černě. Razítko tady, ne takovéhle, ale v jiném tvaru a v téhle barvě. Podpis tady a k tomu ověření podpisu a ještě ověření, že podepsána osoba má opravdu takovéto pravomoce.

Jiří Kocurek

To je jenom dobře. Aspoň tu pokutu nebude vypisovat každému, kdo zastavil v křižovatce na červenou a přečetl si esemesku.
A podle počtu mínusů se pozná, kolik lidí by takovouhle šikanu chtělo.

Zrzek

Za čtení SMS na semaforech pokutu nedávají, ale už jsem zažil, že při vážně nehodě na dálnici v jednom směru natáčeli pomocí 3 kamer směr druhý. Normálně policajti u středových svodidel a po vyhodnocení záznamu posílají podle RZ pozdravy s účtem. Nejde ani tak o telefonování, ale o držení telefonu. Plno lidí si tu nehodu točilo a fotilo a směr bez nehody díky čumilům stál taky.

Kubrt

Což je dobře, protože čumilování je nebezpečné a zdržuje. Osobně asi žiju v 19. století, ale netuším, k čemu by mi bylo dobré mít natočenou nehodu, kolem níž jedu.

Zrzek

Spousta lidí si pořizuje fotky událostí, u kterých byli. Čím jednodušší a levnější je jejich pořizování, tím víc lidí toho využívá. Já taky za posledních 20 let pořídil asi 100 fotek a 2 minuty videa a asi na 20 fotkách jsem vyfocený ačkoliv jsem vetsinou nechtěl, ale jsou jen kromě asi 6 čistě jen v privatu a 3 z nich čistě vzpomínkové.

BND 30

Třeba takové video od porodu…na to se člověk s přáteli rád opakovaně koukne… pamatuješ Maruš, jak se mi vybila baterie a museli strkat tu hlavičku zpátky a …

Lemmy

Když zemřel manžel mojí matky, tak si jeho děti (Němci, dokonce západní) na JIPce vyfotily monitor s rovnou EKG křivkou. Jestli to potřebovaly dát na facebook, netuším.

Pezos

Nejde ani tak o zdržování. Spíš o to, že čumilující blb nesleduje silnici a nehoda je tu eins-zwei.

Obecně jsou Němci v tomto občas hodně drsní: https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/nemecti-policiste-vyskolili-ceskeho-ridice/r~eb139bb67c7411e9ad610cc47ab5f122/

Graylag

Do jaké míry je to o naschválech a ochraně vlastního trhu nevím, některé indície na to napovídají, ale nechci nikoho z ničeho podezírat. Ale docela dlouho jsem se o jednu část schvalování NIMu staral a můžu říct, že němečtí úředníci byli sice velmi vstřícní, ale taky velmi pedantičtí. Pokud jste jim neodevzdali dokumenty v přesně té podobě jak je chtěli, prostě je bezeslova odmítli. A sice vám ochotně poradili co máte udělat jinak, jenže to jste nejdříve museli vědět na co se přesně ptát. V kombinaci s jazykovou bariérou (protože s angličtinou nepochodíte) to byl neuvěřitelně útrpný mix. No a… Číst vice »

Jenki

Jo, můžu jen potvrdit, byť jsem se účastnil schvalování něčeho mnohem jednoduššího: – vše musí být písemně na hlavičkovém papíře – lze v předstihu poslat naskenované v PDF, ale musí to být podepsané modrou propiskou rukou. Obzvláště výživné v případě, kdy opravujete / vylepšujete dokument po někom, kdo už pracuje jinde, nebo (nedej Bože) už není na tomto světě a nemá opravenou verzi jak podepsat. – anglicky nemluví nikdo (takoví lidé pracují za násobně vyšší plat v korporátu, nesedí na úřadech). – dokument bez čísla, jen s názvem, nemůže existovat. – dokument s jinou hlavičkou nebo jinak formátovaným záhlavím /… Číst vice »

Jirka

No a o to právě jde, je to ochrana domácího trhu, dělali jsme právě na schválení 380 dle DB řady 102, to co předváděla EBA bylo už naprosto komické a oni se úplně zacyklili, protože část komponent pochází z D nebo CH a tak podobně, takže nakonec schválili, ale dělali se telekonference atd, nakonec povolili…..Ale oni stejně něco vymyslí, třeba že jim to rozvibruje mosty nebo něco podobného. Němci leda zadarmo nebo nepředstavitelné problémy. Jediné řešení ještě před branou je otočit a poslat pryč, rakušáci nämlich to samé

Petr

Tady jste narazil na zásadní věc – nechut německých firem si pustit cizí firmy – potažmo z VÝCHODU k sobě !!
Jak se píše – dlouhé schvalování (po našemu „německá buzerace“) dovedlo PESU do existenčních problémů a musel zasáhnout stát. Čili zjevná strategie – buzerovat a buzerovat až firma zkrachuje nebo to vzdá. A ještě třeba zaplatí likvidační smluvní pokutu za pozdní dodání..