PESA ukázala podobu nových vlaků pro rychlíky Praha – Brno. RegioJet s nimi má vyjet v roce 2026

Podoba nové jednotky PESA pro RegioJet na linku R9. Foto: PESAPodoba nové jednotky PESA pro RegioJet na linku R9. Foto: PESA

Jednotky budou ve dvou verzích podle kapacity.

271 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Traman

Parada, uz se tesim jak se nam zvedne uroven vozu na drahach. Jen by nam je mohli nasadit radeji na linku Brno-Ostrava.

Pavel

Ahojte lidi, jenom se chci zeptat mimo článku, jsem se Slovenska a nemám skušenost s regiojetem, čd ani s leoexpressem, skoumam už dlouho(asi 2 miesice) s kým je najlepší jet, čtu hodne že regiojet je super no zároveň nejde klimatizáce a maji strašný pordel, ruší vagóny, zas čd jsou občas nespolehlivý ale videl jsem že jsou hodne oblibeny u lidi, jen ted straceji vsude linky a čtu že jsou hodne i neefektívny (asi ale tahle informace nezmieni moji cestu) a leoexpress je dost drahej ale Když si objednáte o 2 tydni drive listen tak jsou dost lacný, no ne vsudy… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Nepíšeš odkud kam chceš jet, jaké jsou tvoje priority při cestování ani jaký na to máš rozpočet (popř. jakou slevu) takže tady není s čím poradit.

RedFox

Autem…

Bob

Kolik tam bude míst pro kola? Dnes tam ČD na ně mají celý půlvagón a v létě to bývá někdy plné.

ušatá

Vypadá to spíš jako příměstská jednotka pro osobní vlaky než rychlíková souprava. A jen 12% pro první třídu? Když dne s z Parhy bývá jednička plně obsazená při počti nejméně 54 míst?

liposh

To je zajímavý paradox, protože na odjezdu stejné linky z Brna je první třída úplně prázdná.

Laborec425

Protože lidi jedoucí z Prahy (z velkoměsta) jsou o dost bohatší než lidi jedoucí z Brna (z vesnice), takže si mohou dovolit připlatit si za první třídu.

Liposh

Rozhodně je to jeden z možných výkladů. Anebo jsou lidi jedoucí z Prahy rozmazlení a měkcí na druhou třídu. 😉

xyz

Ti lidé většinově jezdí těmi rychlíky z jiných měst do Prahy či do Brna.

M19

Ovšem již se do té Prahy nevrací, kdyhe obsazená jen cestou z ní… 😉

dujka.robert

Jasně, a hromadí se v Brně, protože nejedou zpět.

marek.bojanovsky

Bych si troufl hádat, že plná první třída je u těchto vlaků jen v případě, že je plný celý vlak.

RedFox

Jednička je plná nádražáků (to odpadne) a lidí, co si nemají v dobytčácích ČD kam sedmout, tak si raději připlatí…..

Martin

Nechci se moc ptat, ale je to regionalni linka, tedy i vozy jsou pro regionalni trate, obdobne je to jako Leo Express, provozovanych na dalkove useky. Ale vyuziti na VRT, predpokladam, ze bude na to vlak staveny, je to jina kategorie…

Tukan

Neoddělený nástupní prostor od prostoru pro cestující bude určitě fajn 👍👍
Radši bych jel tichým Bee238 od modrých.

***** Petr

Z Lužné do Rakovníka?

kix

vy už víte jak to bude odhlučněné? Tak se podělte i o další jízdní dojmy

Erik85

Nejde vůbec o hluk…

kix

narážel, že raději tichým Bee238, tak asi na hluk naráží

PvvS

Njn, tady se za jízdný bude muset platit..

Tukan

Jsem student, režijku nemám 🙂

Peter Sabol

Za tú nízkopodlažnosť súprav palec hore. Mohli by sa inšpirovať aj ostatní.

Erik85

To byla podmínka objednatele, ne dobrosrdečnost dopravce.

Dizgrafyq

Děkoval objednavateli za nízkopodlažnost. Neděkoval Jančurovi za dobrosrdečnost.

Filip

Jednotka od Pesy bude určitě lepší než nechutný InterPanter a jeho otresna první třída.

TPal.

Za to může objednavatel vlaků. Takže spíš bych to napsal jinak – RegioJet umí nakonfigurovat vlaky lépe než ČD 🙂

kix

za první třídu může dopravce, nikoliv výrobce, ale tohle by měla být trochu vyšší liga, než jen regionální vlak převlečený na dálkový v případě pantera, bohužel interpanter je něco jako 814 z 810..z h… bič neupleteš

Bob

Škoda umí vyrobit lepší vlaky než PESA, viz pobaltské státy nebo Německo. Jde jen o to, co si dopravce objedná.

TPal.

Jak to zatím vypadá s vagóny pro RegioJet do PESA? Už skoro 2 roky se píše o tom, že RegioJet objedná 300 vozů, ale dlouho je ticho po pěšině. Nějaký update?

Trainspotter drahotušský

Také by mě to zajímalo

Avlaky

tak stejně jako minule 2 roky se to přesouva na další rok

TPal.

Zajímalo by mě, co tam je za zádrhel. To už je docela dlouho. Je problém na straně RegioJetu? Nebo mazlí RegioJet interiér vozů a nemá ukončenou architektonickou soutěž?

Michal Drábek

Jednotky na rychlost 200 km/h by měly být při obnově vozového parku dálkových linek novým standardem. Což si málokdo uvědomuje. Jestliže v dohledné době se budou dvoustovkou prohánět expresní vlaky, kde je souprava s lokomotivou dostačující, za desítky let s rozvojem VRT spadnou téměř všechna dvoustovková vozidla do segmentu zastávkových rychlíků (které ale občas pojedou nonstop, třeba tunelem z Berouna do Prahy).

Ic540

Co je dohledná doba v ČR? Mám 53 let. Dožiji li se 75ti let svezu se? Jen dotaz. A předem díky. V Msk jsem na světlé zítřky čekal od revoluce cca 30 let. Přišly už? Jo máme nové vlaky od prosince ve větší míře. Flotilu ale pořád tvoří a ještě dlouho budou vlaky 811 a 814. Regionova je alespoň bezbariérová. Vysokých perónů na 550 přibylo zatím velmi málo. Nebýt koridoru 271/320 byla by to hotová bída… A můj tip alespoň pro Ms kraj do roku 2030 je. 200 se nesvezu/nesvezeme nikde… 323 opravena nebude natož 322… 321 se 10 let… Číst vice »

Jiří Kocurek

To ale není důvod připravu zastavit a dál už nic nedělat. I před 150 léty byl někdo, kdo se vlaku z Vídně do Prahy nedožil.

Daniel Jablonecký

Vážně? V roce 1873? A kdo to byl? To mu nikdo za těch 28 let neřekl, že ty vlaky už jezdí?

qěcy

Pravděpodobně po vás tu budou žít další generace.

Mirek

Z volebního letáku s. Jakuba Unucky (ODS) /krajské volby říjen 2016/: „Nová a rychlá tramvajová trať Karviná – Havířov – Ostrava !“ „Atraktivní veřejná doprava dostupná pro všechny. Jako ve Švýcarsku !“ „Moderní železnice. Do Bruntálu jako do Prahy ! Už žádné trmácení řvoucím motorákem“ „Žádné experimenty s dopravními terminály ! Jednoduchá doprava a navazující spoje.“ ….a pod heslem: Zjednodušíme život občanům kraje“: „Moderní, ekologické a bezpečné lanovky na vrcholy našeho kraje.“ Jako předvolební sliby na setkání s občany MSK docela dobré, člověk informovaný a problematiky znalý ovšem už tehdy nevěděl, jestli se má smát nebo plakat…. A s. Podstawka… Číst vice »

Mirek

Možná bych ho ještě někde našel…..(byly to předvolební noviny ODS MSK vč. kandidátní listiny – čtyřstránka A 3)

Bob

Jenže většinu v radě má ANO, včetně rezortu dopravy, a to to v letácích nemělo.

Bob

To, že v MSK jezdí nejhorší vlaky, je volbou kraje. V jiných krajích už jezdí převážně nové vlaky nebo minimálně Stadlery.

Skořápka 0.6

Podle vizualizace je jednotka dvou vozová. Nevím, kolik jezdí na lince R9 lidí, ale něco mi říká, že jednotka, která může mít kapacitu tak jednoho a půl vozu to asi nepobere :DD.

Apten

Čtěte článek,ne obrázky.Kapacita 200 A 300 lidí .

ušatá

Jenže dnes tam jezdí 5-7 vozů druhé třídy a jeden jedničkový a rozhodně to není neobsazené. Tj. min. kapacita kolem 500 osob a případně více.

Martin Dohnal

nikoliv, základní souprava má 3,5 vozů druhé třídy, posilové vlaky, když to jde dobře 6,5 vozů. Jestli je to dostačující, je věc jiná, zvláště u základní soupravy.

marek.bojanovsky

Jednak je pravda to co píše Martin Dohnal (zajímavý ten palec dolu u jeho příspěvku, pravda se zde asi nenosí) a za druhé mají nové jednotky (v úseku Praha – Havlíčkuv Brod) jezdit s dvojnásobnou frekvencí než nyní. Jestli to bude dostatečná kapacita si hádat netroufám, ale tohle jsou fakta.

Juraj

V článku se doslova píše: „PESA dodá RegioJetu celkem osmnáct jednotek, půjde o dva typy: pro 200 a 300 cestujících.“

Takže jsou dvě možnosti:
1. Buď je to vizualizace výrobce pro účely marketingu, která nemá za účel věrně reprezentovat skutečně dodávané vozidlo Regiojetu.
2. Nebo PESA vynalezla systém, jak udělat vlak uvnitř větší než venku, po vzoru Tardisu ze seriálu Dr. Who.

Co myslíte, že je pravděpodobnější?

Tukan

Vpohode, lidi jsou zvykli z R8

Pavel Q

Nebo jich budou kuplovst víc do souprav. Jako panteři na Svitavách.

krteček

A bude ta 1. třída normálně pohromadě nebo vysoce inteligentní průchoďák rozházenej po kouskách po soupravě jako v InterPanteru?

Filip

V tom InterPanteru je to fakt nechutné

Tomáš R.

„Jednička“ v InterPanteru myslím může kandidovat na titul „největší nesmysl na železnici v 21. století“.

OndraG

Budou ve vlaku uklízet vícekrát než jednou za rok? Bude fungovat topení a klimatizace?

Chronosphere

Ne/Ne/Ne

radek

Sice se to neukáže.. ale na R8 jezdily bečka v pátek a a neděli dokonce posilové ale to u RJ neznají

Dizgrafyq

Takže si oproti současným ČD cestující nijak nepolepší.

ušatá

Dá se říct, že vůbec ne.

Okoloiduci

Pozrite na R8 a potom sa opýtajte znova 😀

liposh

Nic nemůže být horší než Vysočina na R8…pardon, může. Ještě Rožmberk. To jsou linky o kterých např. pražáci jen slyšeli v hororových filmech . Takže my ve zbytku republiky se těšíme na doslova jakýkoliv posun kupředu.

Franta

Nesmyslně vysoký počet míst v první třídě. Jezdím tudy často a běžně jedou 2-3 cestující na vagón. Jinak je linka velmi solidně vytěžována již teď, paradoxně nejvíce o víkendu, kdy se běžně stojí.

Martin Grill

Jestli to nebude tím, že na těchto rychlících neodpovídá první třída vynaloženým prostředkům.

Indijanek

Osobně první třídu volím kvůli spolucestujcím než kvůli vozu

ušatá

Ono to neodpovídá skoro nikde. Problém je se soukromím, nefungují lampičky, aby se dalo při nich číst – pokud vůbec jsou a fungují, málo vysunovatelná sedadla, někde dokonce bez této možnosti, nevhodně situovaná sedadla, třeba to aitobusové řazení, málo prostoru, neoddělené prostory od chodbičky, nemožnost si u sedadla zavěsit oblečení atd. Pak klidně obnovit 50% navíc. ten dnešek je jen lepší dvojka. V tomto zlatá Aa – až opět na ty lampičky.

Stráťa

Mě jich naopak přijde docela málo. Ale ono bude záležet jak ty třídy budou vypadat. Pokud bude rozdíl v barvě potahu sedaček tak si připlatí málokdo, pokud bude první třída včetně servisu atd. tak ji využije podstatně víc lidí.

alepenflair

1. třídu si platím hlavně z důvodu, že mám větší šanci se vyhnout nepřizpůsobivým cestujícím (nehledejte v tom prosím rasismus)

broge

jestli to nebude tím, že druhá třída nabízí lepší vagony 🙂

Jičíňák

Doufám, že tam v jednom voze budou kupéčka, jestli to bude celé velkoprostorové tak to bude velká chyba…

Martin Grill

Nebude. Kupé ubírají kapacitu, prodražují interiér a údržbu.

ušatá

Pak ale také při té požadované kapacitě to není k cestování, takže lidi jezdí auty.

Bidlo

Lidi jezdí autem, protože vlak je drahý, ve dvou už auto vždy vyjde levněji, já třeba kupé nesnáším 🙂

ušatá

S tou cenou máte, bohužel, pravdu. Už je to neúnosné a až člověka napadne, zda to není úmysl, jak vyhnat lidi vlaků. Nakonec to tu je od 70. let a v 90. letech to bylo extrémně prosazované.

Vojta Svobodný

Bože, kupéčka patří do socialistických dob. Teď opravdu nikdo nestoji o to čumět na druhé přes 30cm uličku. Možná ve forme nějakých rodinných kupé-OK, ale opravdu ne ve velkým. Nejlepší jsou jednoznačně sedadla ve formátu letadel

libor

starého šotouše novým kouskům nenaučíš 😉

Joe

Jo a proto jsou ve velkoprostorech také čtyřky se stolečkem kde se sedí proti sobě. Netvrdím že má být celý vlak kupéčkový, ale pár bych ji tam být mělo, občas se to hodí.

Radim

Taky by se mi „pár“ kupéček líbilo, ale to tam pak holt nejde narvat tolik lidí…

MHD

Otázkou je, zda do vlaku rvát co nejvíc sedaček, když pak vzniknou extrémní místa k sezení, že nemají ani výhled z okna na dvousedačku, nebo jsou díky roztečím špatně dostupná. To kolikrát lidé raději stojí, nebo na nich končí zavazadla. A to není dobře.

qěcy

Docela dost lidí si myslí něco jiného. Ostatně oebb se u railjetu vrací k určitému podílu kupátek.

Alexandr

Německý rychlovlak ICE-1 má kupéčka a neřekl bych, že je to socialistický výrobek. Je dobře, že se dřív na náklady tolik nehledělo jako dnes a vyráběly se jak oddílové, tak velkoprostorové vozy. 👍🏻

Já osobně v plných vlacích preferuji velkoprostor (na R9 Bpee). Naopak pokud jedu v prázdném vlaku nebo se skupinou, tak je lepší si sednout do kupéčka (Bee238 na R9 jsou fajn).

ušatá

Navíc nějak nechápu, jak to někdo může ideologicky hodnotit – tedy jako soicialistické. Kupata tu byla vždy a v celém světě. Jen kvůli šetření a nepřizpůsobivým se to změnilo a prosazuje.

adamgolias

do socialistických dob? první kupe ktere jsem videl bylo ve vagonu z ck monarchie. proste franta pepa jednicka byl socan jako hrom

ušatá

Ani náhodou! Proč se mám mačkat ve stísněném prostoru s vedle sedícím a před sebou mít těch 30 cm od dalšího sedadla . Nepohodlné, nepříjemné, nemožné se přes toho vedlejšího někam dostat, zvlášť když má vytažený stoleček, nejsou nad sedadly věšáky apod.

ydš

No tak si rezervujte místenku do uličky, to snad není problém. Když víte, že budete během jízdy běhat. Já když si vybírám z nabídky sezení, tak radši velkoprostor. Ulička. Radši čumím do sedadla přede mnou, než na madam co hučí v kuse do mobilu.

ušatá

Když já chci být u okna a ne čumět do blba nebo do mobilu. To mě jaksi nebaví a to jen proto, že vůz je koncepčně špatně provedený. Nehkledě k tomu, že zas budu muset uvolňovat místo já a navíc u těch sedadel do uličky zase nejsou ty háčky na kabáty. Takže opravdu je to špatně.

Tomáš Marný

Velkoprostory u ČD jsou značně nepohodlné, možná tak pro někoho, kdo má více jak 185cm.

Tomáš Marný

Velkoprostory u ČD jsou značně nepohodlné, teda pokud nemáte více jak 185cm, pak možná ano. Když ne, tak má holt člověk jako já smůlu. V tomto je kupé lepší.

PvvS

Naštěstí nebudou.

ušatá

Přesně tak, minimálně v té jedničce nabo aspoň oddělení sedadla nějakou stěnou od chodbičky.

Martin Grill

Podle vizualizace to má stejná sedadla, jako mají nové ComforJety a InteJety ČD. Takže to nejpohodlnější, co aktuálně jezdí po českých kolejích. Rovněž chválím, že nezanevřeli na 1. třídu, ač je tedy její kapacita menší, než u současných souprav. Pohodlím to jistě bude o 40 let jinde.

Daniel Jablonecký

Nezanevřel zřejmě objednatel výkonů, ne dopravce. Ten jen plní zadání.

Anonym

Vždyť jsou tvrdá jak kámen…

Jiří Kocurek

… a ČD by jezdily 2x častěji!

Erik85

Jo, tady RJ do jedničky rve to, co ČD do dvojky. 🙂

rozpočet

Nejpohodlnější jsou sedačky v Bmz.

Richmond

nejpohodlnější?? jako vážne?? Zlatej BMZ

Neznámý.

Pí převzetí linky R8 dopravcem RegioJet se nabízí propojit ji obehove s linkou R8 Brno – Bohumín. V době, kdy obě linky provozoval národní dopravce, to tak fungovalo.

Miropiro

To asi ale nedovolí objednavatel.

Leinad

Co je tam za podmínky?
Předpokládám akorát přenos zpoždění = bezdůvodné zpoždění na odjezdu z Brna.

Erik85

Vozy pro R9 nesmí být provozovány na žádném jiném výkonu. Výjimkou je jen zkušební provoz za účelem schvalování.

Twix

A bylo to propojení užitečné i pro cestující, nebo to stejně v Brně dlouho stálo? Tehdy byly také oběhově propojeny dnešní linky R12 a R13 (Šumperk – Brno – Třebová – Praha) a tam se opravdu jelo hned skrz.

Jiří Kocurek

Sem tam někdo jel dál, ale drtivá většina lidí vystupovala na hlavním. Jestli ti déle sedící jeli jen do KrPole, nebo Kuřim, Tišnov… těžko hádat.

Jiří Kocurek

Ale taky to přestal dělat asi 3 roky před nástupem RJ. Přenášelo se zpoždění a na té jednokolejce to pak dělalo brajgl.

Granja

A kolik tam jede přímých cestujících mezi těmi větvemi (Boh.-Brno / Brno-HB-Praha), aby to odůvodnilo v Brně přenášení zpoždění z jednokolejky od Přerova?

Nokkonen

Je někde známa, alespoň orientační, cena za vlaky? Osobně mi přijde, že by se mohli přiblížit ceně, kterou RJ obdrží za 15 let provozu. Tedy stát nakoupí vlaky a RJ to bude provozovat „zdarma“. No, jsem zvědavej.

PvvS

A jakej by v tom byl rozdíl, kdyby to vyhrál někdo jinej ? A z té ceny neplatí jen vlaky, ale i personál, DC …. Rozhodně nebude mít vlaky zadarmo.

Nokkonen

Já to nezpochybňuju. Jen uvažuji nad tím, že ta vysoutěžená cena je opravdu nízká.

PvvS

A stejně ty jednotky předá dál, pokud nevyhraje návaznou smlouvu..

Jiří Kocurek

jenže PR oddělení ČD prohlásí, že raději v českém bautzenu, než cizáckým šrotem od Jančury

Granja

Skutečně vám toto takto natvrdo řekli?

Bidlo

Samozřejmě! Když Jančura nakupoval u OBB, byl to zahraniční šrot, když nakupoval „Národní dopravce“ totéž v podstatě, tak to byla strategická investice 🙂

Norbert

motorová , nebo elektrická trakce

libor

parní….

Ondra

No furt lepší než ruční… 🙂

Okoloiduci

Pohon na desaťkoruny z každého tvarohového dortíku

Traveller

Koukám, že z RegioFoxů sem Pesa přetáhla do návrhu i sedačky v 1. i 2. třídě. Ale pochybuji, že by RegioJet nabízel v rychlíku to, co ČD v motorácích. Věřím tomu, že ty sedačky budou jiné. Alespoň ty, co jsou tady v návrhu v 1. třídě, by mohly být ve 2. třídě, samozřejmě v provedení 2+2, a v 1. třídě 2+1 Borcad Comfort? A nebo do 1. třídy to, co má RJ v Relaxu, a do 2. třídy něco jinýho od stejnýho výrobce? A nebo něco vybere Pesa, jako v Elfech? Nevíte někdo, jaké jsou plány ohledně sedaček?

Radim

Něco mi říká, že sedačky ve dvojce budou všechno, jen ne pohodlné. Ale rád se nechám překvapit 🙂

Daniel Jablonecký

Tak tenhle vlak není primárně určený na spojení Prahy a Brna, ale především na obsluhu menších sídel na trase a na úsekovou frekvenci mezi nimi.

Tomáš Záruba

No i tak by se v tom mělo dát sedět 2 hodiny bez problémů…

Štefan

Sedačky nevypadají příliš pohodlně.

libor

tak je pravda na koženkové Bečko jen tak nic nemá… ale lidi si zvyknou… 😀

Jiří Kocurek

Ovšem být ty samé sedačky ve vlaku ČD …

Radim

Tak bychom nadávali taky…

MHD

Být ty sedačky v řadě 460, to bys jí měl najednou rád 🙂

Okoloiduci

ČD má niekde pohodlné sedačky okrem railjetu a rakúskych Bmz?

JiVe

Delfínek

Originální jméno

Krásně to vygenerovali v midjourney. 🙂

Miropiro

Nesmysl. Midjourney by nezvládlo konkrétní text.

Martin Hroch

Krásný komentář vygenerovaný v ChatGTP.

Staňa Míček

Těším se a rád se tím svezu. Snad se toho i dožiju. (Táhne mi na 40…)
Doufám, že to bude lepší, než co tam jezdí teď. I když RJ je známý tím, že NEúdržbou své vlaky degraduje.
Aby to nedopadlo tak, jako zatím (skoro) vždy: První rok juj a druhý rok fuj.

Vojta Svobodný

Kam jsme se to jako stát dostali, že nám tu budou jezdit pro českého dopravce vlaky z Polska. Dříve slavné české strojírenství je tu tam… a válcují nás i ještě nedávno zaostalé Polsko

xyz

Již zde jezdí nemálo Regiosharků (u ČD, a.s.), rovněž polské výroby.

Vojta Svobodný

Ano, to jsou motoráky. Ale je skutečně ubohé, že Česko musí dovážet svou techniku z “východu”. Zkratka nás ekonomicky predhani i dříve zaostalé země. Smutnější je, ze to tu rada lidi mínusuje-asi si to neuvědomují

Zlámalík

Já to mínusuju proto, že ve svém prvním příspěvku „kydáte hnůj“ na Poláky. Jsou mnohem operativnější a mají tah na branku. Slavné české nejen strojírenství je péčí nás všech v… tam… a ostatní země se mezitím vyšvihly. Ale když tady všem vyhovuje zaprděné teploučko a sociální jistoty, pak se nelze divit.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Sociální jistoty mají i v Rakousku, kde privatizace proběhla už v 80. letech. Jenže tam asi neproběhla tak, že se zhaslo a ve tmě si mohl kdokoliv nabagrovat, co chtěl, když to přeženu. Ne že by Rakousko bylo symbol dokonalosti, ale tak vzal jsem pro srovnání sousední stát.

ušatá

Příčiny jsou poněkud jiné. Hlavně vždy šlo o něčí kšefty a zájmy. Proto je to tam, kde to je.

ušatá

A to jsme byli ve strojírenství i v dopravní technice vždy na špici, a to už i za toho Rakousko – Uherska.

Grossák

Kam se jako stát dostalo Polsko, když jim v hlavním městě budou jezdit vlaky metra z Česka…

Vojta Svobodný

Tak ČR má extrémně dlouhou tradici průmyslu. V Polsku se akorát pěstovalo obilí. Teď už nás predhani i oni :/

Kicruj

v polsku se vyrábí vvlaky delší dobu než u nás. A navíc poslko má strojírenskou tradici, i když v torhcu jiných oborech než u nás. Např. ve stavbě lodí. Newag navíc funguje od 1876, takže i tu tradici výrobny kolejových vozidel mají dlouhou. A navíc škodovce se daří též, vyrábí toho taky hromadu, tak bych neřekl, že se polákům daří nutné lépe než českým podnikům. z česka to vypadá, kdoví jak to v Poslku nejede. Ale ono hodně záleží, kam se díváš. V polsku jsou zatím pořád ještě výrazné rozdíly mezi pár centry a venkovem. Poláci se zase dívají k… Číst vice »

MartinS.

Že to nemyslíte vážně? Víte, kde byla vyrobena valná část rychlíkových vozů Českých drah? Ty starší v Německé demokratické republice, ty mladší v Rakousku… dříve se v NDR kupovalo ve velkém… takže teď v Polsku, no a?

PeDazOl

To nebyl nákup ale socialistická dělba práce v rámci RVHP, oni vagóny mi pivovary, maďaři Ikarusy my ČS2-ČS200, my části jaderné technologie oni supertěžké vozy metra… 🙂

Vojta Svobodný

Ano, to, ze se sem dostávají stroje ze západu je úplně OK. Ale to, ze nám dodávají stroje ze země, kde se nedávno ještě pěstovalo akorát obilí se zelím je velmi znepokojivé pro naši ekonomiku a budoucnost.

libor

tak s tím soudruhu Svobodný něco udělejte!

ušatá

Proč to oslovení? Co tak fakta a znalosti?

Apollo 17

A víte, že i soupravy Stadler pro LEO vyráběli Poláci ? V Bratislavě se vyrábí auta Porsche,VW ?
A Česká Škodovka vyrábí el. jednotky pro Estonsko, Lotyšsko, Kazachstán, Slovensko a výrobní závody má plně vytížené ?

ydš

To jako zase toužíte po tom, aby se u nás dělalo vše? Aby jsme se hrdili v Československé televizi jak vše umíme od lízátka po mikroprocesor? A vše nakonec bylo kvalitou pod průměrem? Tahle nostalgie…

Jiří Kocurek

Z jakého západu? NDR byla ve východním bloku taky, budíček!

gwann

Zalozte lokomotivku a vagonku a porazte PESu.

ušatá

Až na to, že byste si měl zjistit, proč z NDR, a kdo je vymyslel. A třeba proč jsme museli výrobu předat do toho NDR.

PeDazOl

Soudruhu klidně můžeš zase začít vyrábět čmeláky ve velkém do Russka a prodávat je tam za převoditelný rubl. Máme kapitalismus a svobodu podnikání… .-)

Luboš Beneš

No prostě škoda mluvit…a to nejsou jenom vlaky.

Vojta Svobodný

Bohužel… a rada lidi si to vůbec neuvědomuje. Další na řadě bude Škodovka…
Ale tak co bychom chteli, když je zde lidem milejší nějaký aeroklub za Plzní, než budování bateriové výrobny celoevropského rázu(samozřejmě toho je mnohem víc-napr. Proč nikdo nedělá nic s tim Lithiem, když je po něm taková sháňka?)

ydš

Proč nikdo nic neudělá s Lidlem. To jsou hrozný ceny. Kdyby tak byla Jednota.

ušatá

Aspoň by zisk zůstal u nás! A my snad neumíme prodávat a mít obchody? No to jsme dopadli, že nám tu musí prodávat cizí společnosti. To už jsme tedy horší než rozvojové země!

ydš

A daně ze zisku jdou kam?

ušatá

Na to se zeptejte ekonomů, daňařů a politiků. U nás jich moc nezbývá. Takže opět, něco je špatně.

PvvS

Lithium ze země neuteče. Lepší je mít zásobu a časem ji prodávat ještě dráž. Pokud o ni časem zájem nebude, tak se aspoň nezničila krajina.

Jiří Kocurek

Přestaň žít v pohádce o zaostalém Polsku a vrať se nazem. A vytáhni si hlavu z krabice.

Okoloiduci

Tak sa poďme pozrieť…

Máme tu Pantery, ktoré vo svojej kategórií prevalcuje Siemens aj Alstom tak, že z neho neostane ani zberač.

Potom je tu nejaký dvojposchodový push-pull pokus, ktorý má až MSK a v slabšej chvíľke ich objednalo aj Nemecko.

No, a ako posledné máme najdrahšiu lokomotívu (pravdepodobne na celej planéte), ktorá má kopu problémov a ČD sa ich zbavujú ako len môžu.

Nie… skutočne nevidím dôvod, prečo by niekto chcel niečo iné ako Škodu. /sarkazmus

ušatá

Bohužel, smutná pravda. Čím se tak dnes asi chlubit?

Avlaky

To bude mít Jakoze EMU200 2 články jenom? Tak jak to je na vizualizací?

Ventura35

Jednotky budou tří a čtyřčlánkové.

Avlaky

tak ale vizualizace by mphla byt aspon trochu realna

Gajda

Strašně bude záležet co do toho dají za sedačky. To co je v Ústeckém kraji je snesitelný maximálně na obvyklou vzdálenost tam využívanou. Ale na R9 už by to byla tragedie.

Anonym

Tohle nemůžou stihnout schválit.

MHD

Žádný stres, to se jim odpustí.

noerf

Typové schválení mají. Takže budou schvalovat novou řadu, což trvá cca osm měsíců až rok. A do zahájení provozu vvprosinci 2026 jsou aktuálně tři roky.

Radim

A začali už aspoň s výrobou? 😀

Fandík

Za mě hodně povedený design. Poláci umí ☝️

Ketchup1970

Opravdu ? Design ?

JirkaM

Ne, design.

Vojta Svobodný

Souhlas. Zato Češi už toho moc neumí :///
Kdo by si za první republiky mohl myslet, ze tu budem jezdit polskými vlaky

PvvS

A nebyla tu za první republiky náhodou většina lokomotiv z Rakouska a podobně ?

ušatá

Ne!! A byli jsme špičkou v motorizaci a výrobě a vývoji motorových vozů, totéž u parních lokomotiv a obdobně v osobních vagonech atd.

ydš

Souhlas. Ani můj děda si nemyslel, že budu mít mobil z Koreje. Teda té jižnější.

Jiří Kocurek

… a co umíte vy? Kromě brečení…

Anonym ze severu

Zvenku pěkný, zevnitř hrůza (stejně jak v Elfovi).

Jiří

Rád bych oponoval. Mohl jsem si prohlédnout interiér Ústeckých Elfů letos v Ostravě. Ano, sice působí tak nějak stroze nemocničně (a to jsem si za poslední rok a půl mnoho užil na fakultce v Ostravě), ale musím uznat, že i tak působí prostorně. Sice nepatřím se svými 180 cm mezi nejvyšší, ale místa jsem měl dost. Je to takový lepší jedničkový Panter

Petr Vašek

A jel jste v tom nějakou delší trasu?

Stráťa

Vždyť to nejsou dálkové vlaky, s tím se delší cesty nejezdí.

Anonym

Co tu furt máte s hodinovým taktem na Brno přes HB… Tahle trasa je pomalejší, pro dálkové cestování se nehodí. I teď to jezdí poloprázdné, to co objednali je za mě úlet. Z HB do Jihlavy jezdí co hodinu bez zastávky dvě RS1 navázané na R9. Těch pár lidí by uvezl i jeden vůz.

xyz

Údajná nevhodnost pro dálkové cestování souvisí s údajnou nevhodností 1h taktu (který tam tak jako tak bude – mezi Prahou a H. Brodem) jak?

Poloprázdnost počítáte ve kterém úseku té linky? 🙂

Radim

Když jsem tam jel naposledy já, bylo to plné (narvané) z Prahy do Kutné Hory (ale to ještě Sp končily v Kolíně), pak ještě pár lidí vystoupilo v Čáslavi a pak byl v každém kupé jeden člověk až do Brna.

xyz

Tak to byl zřejmě spoj jedoucí v takové době, která je ve směru špičky z Prahy, zato proti směru špičky do Brna. Nicméně, popisujete stav s 2h taktem + nic moc soupravami + bez až 15min. zrychlení H. Brod – Brno. Jak už jsem zmínil níže, tak 1h takt + moderní soupravy + zkrácení cestovní doby H. Brod – Brno o 15 min. by měly přitáhnout více cestujících (kteří dosud jezdí autem). P. S. Za zcela ideální řešení (nad kterým MD snad ani neuvažovalo – ?) bych považoval 1h takt spojených jednotek Praha – H. Brod, tam rozpojení pro směr… Číst vice »

Granja

Ad. PS: To je sice krásné, ale § 1.

Dušan

Nebude tam celodenní 1h takt – minimálně do doby než ta R9-ka pojede aspoň částečně po VRT Světlá n/S – Praha kvůli výraznému zkrácení jízdní doby.
Ono je to sice super, že tam pojede moderní souprava, ale cestující do toho opravdu nenaskáčou automaticky za tu cestovní dobu, co to jezdí teď:-))

mgr.pavel

Málokdo pojede celou trasu či „jen“ Kolín-Brno. Ale na té trati je několik větších měst (H.Brod, Žďár, Tišnov(sko)) které tu poptávku z/do Brna/Prahy nagenerují.

Hodinový takt je na rychlíkové trati celkem standard. Nechtěl bych jako cestující se strefovat do dvouhodinových výstřelů „teď můžu jet a ne jindy“..

xyz

Navíc když jde o trať plně dvoukolejnou, tzn. zavedení 1h taktu tam není limitováno infastrukturou, plus když jde o trať tak jako tak postupně zrychlovanou.

(Resp. konstrukce GVD mezi H. Brodem a Brnem je ještě méně omezující než mezi H. Brodem a Prahou, kde je potřeba dbát na to, aby se vlaky vešly mezi fůru dalších vlaků mezi Prahou a Kolínem + aby nedocházelo k míjení R x Os v některé z neperonizovaných stanic na t-230 ve chvíli, kdy by R projížděl po koleji bližší od výpravní budovy než na jaké by stál Os.)

NightmareFreddy

Tak to zkuste R12. Skvělé cestování mezi největším a třetím největším městem na Moravě 🙂

mgr.pavel

Zkuste na rozpadající se jednokolejku narvat hodinový takt rychlíků.. /o\

Svobi

Takže protože z Prahy do Brna je to pomalejší cesta, tak se vykašleme na celý kraj Vysočina?
Oni by lidi z Brodu a Jihlavy a okolí celkem jezdili do Prahy a Brna vlakem, ale ne za stávajících podmínek. To si fakt radši dojdou na autobus, co je tam odveze každou hodinu přímo a ještě k tomu rychleji. A pak se můžete divit, že teď tolik lidí vlakem nejezdí. Mimochodem, ani teď ty vlaky prázdné nejezdí.

Twix

Koukám na ty busy co jedou do Brna každou hodinu přímo a rychleji. Z Havlbrodu absolutní nula. Z Jihlavy to jsou většinou busy co jedou 1h40 na Nemocnici Bohunice, takže ten Rožmberk je teoreticky přímější i rychlejší, ale je pravda že tato linka má problém v intervalu, komfortu i spolehlivosti. Pak tam jsou tedy nějaké Flixbusy a RJ co jedou z Jihlavy do Brna výrazně rychleji, ale to není úplně každou hodinu. Pravidelně cestovat bych nechtěl asi ničím z toho.

Jiří Kocurek

Vidíme to samé?

Celkový čas 1 hod 17 min, vzdálenost 84 km
Bus 761100 49
14:30 Jihlava,,aut.nádr. 15A
15:47 Brno,,Nemocnice Bohunice 1

Staňa Míček

Až se za 50 let budou tahat expresy Praha-Brno přes Vysočinu po VRT, tak teprv uvidíš!!! 😀

Luboš Beneš

Za 50 let tady budeme debatovat o 25 studii proveditelnosti VRT. A na to vsadím kalhoty.

Radim

😀

Staňa Míček

No šak jasné! Opět moje ironie nejspíš nebyla pochopena….

gwann

Sice se bezne z Caslavi ci Kutne Hory stoji ale tydyt v diskuzi ma jasno

Milan

Neví někdo důvody proč ČD linku R9 ve výběru prohrály?

Milan

Nebylo to i vozovým parkem brněnského depa?

Kubrt

Požadavek byl na nová vozidla, takže vozový park brněnského depa je irelevantní.

Staňa Míček

Dal jsem ti plus, bo nechápu proč máš tolik mínus za otázku….

MartinS.

Protože by si stačilo přečíst ten článek a nabízená cena obou dopravců je tam celkem zřetelně uvedena, vč. požadavku na nové vlaky…

Janjaj

miliarda

Anonym

Protože se s předraženými pantery nevešly do rozumné ceny a škodovka by jim nákup v Polsku nepovolila.

Milan

Neví někdo proč ČD tu soutěž prohráli?

Jestli to bylo kvůli zastaralému vozovému parku co tam na lince provozovali?

PeDazOl

O miliardu vyšší cena

Staňa Míček

Dal jsem ti plus, bo nechápu proč máš tolik mínus za otázku….

PeDazOl

Bo není schopný si to najít 🙂

SS - systemový specialista

První rok a půl se to uhraje na nějaké to zpoždění u dodavatele, další rok a půl to budou rozjíždět. Jen aby to neskončilo na úrovni dobytčáku z R8.

libor

pravda mohla to vyhrát národní společnost ČD S.P. a odjezdit s Regionovama, co?

Anonym ze severu

Furt lepší souprava z regionov než odreknutí vlaku (bez ohlášení toho cestujícím) nebo nahrazení EJ jediným autobusem.

Jiří Kocurek

Zatímco pro ČD by žádný výrobce spoždění neměl. A pokud ano, tak za to můžou … uprchlíci!

Erik85

Hmm, takže neoddělené nástupní prostory od míst pro cestující (nebylo to náhodou ale v zadání?), jen jedny jednokřídlé dveře na délku vozu (takže při plném vlaku bude u dveří vždy chumel cestujících). Ještě jsem zvědav, kolik zásob se vejde do toho bistra.

Luboš Beneš

Tak jeden tady píše, že tím nikdo nejezdí, takže chumel nebude. A proč u rychlíku, který staví co 30 minut oddělovat vstupní prostor? Protože §1?

PvvS

Takže jak Interpanter

broge

Snad bude mít i 2. třída stolečky…

ICE_Laco

Najprv som to prečítal ako sedačky….

No ale bolo by to zaujímavé cestovať z Prahy do Brna na stojáka. Viac ľudí, viac peňazí….

Stráťa

Nedávno tu bylo nastala panika když se DB rozhodli dočasně zatrhnout cestování na stojáka v mezinárodních expresech a najednou by byl problém jet na stojáka ten kousek z Prahy do Brna?

Nose Peak

Normálka. Sobotní Metropolitan narvanej už z Bratislavy a jedete na stojáka…

Petr Vašek

Chytřejší lidé si koupí třeba místenku.

Anonymní alkoholik

Což pořád nemění fakt, že na někoho ta jízda na stojáka tak jako tak vyjde, když je víc cestujících než sedaček😀

M474003

Co k tomu připojit 2 Honeckerovy pomsty?

Granja

§ 1.

Anonymní alkoholik

Taky řešení. Můžou ale vůbec na SK? 😀 Protože třeba na Ostravanech bývají na pozicích vozů, které končívají v Bohumíně. 🙂

xyz

Pokud někde je kapacita např. 500 sedadel a jede 700 lidí, tak z toho vždy vyjde (vašimi slovy) „200 nechytrých lidí“.

Budou jimi (vašimi slovy) i ti, kterým např. po cestě ujel předchozí přípoj.

ušatá

A odpovědní dopravci a státní úředníci a politici zajistí víc vozů, víc vlaků.

Ondros

Jasně, na design vlak nejezdí, ale nerozumím tomu, že třeba Škoda více neřeší vzhled Regio/Inter pantherů. První generace se od druhé liší vizuálně snad jen tvarem světel a design zůstal nezměněn již 15 let.

SaulGoodman

Díky bohu aspoň za ta světla, díky nim mají aspoň nějaký výraz, byť souhlas že žádný zázrak to není. Ale ten původní vzhled byl úplně smutný.

Jinak Škodovka taky umí docela hezky design, viz push pully. Ale holt vzhledem k probíhající panterizaci je asi jak pro výrobce, tak pro uživatele snazší držet co možná nejvíc prvků napříč verzema stejných.

Dusanh

Design push-pullů nedělala Škodovka.

Dusanh

To mínus je za informaci, že design čela push-pullů měla na starosti firma Aufeer Design Mladá Boleslav?

Véčko

To je pro vás šotouše noční můra, že?

PvvS

Když to kupují, proč se snažit ..

Radim

No a? Co na tom vzhledu chcete furt měnit?

noerf

V jakém stavu výroby jsou jednotky řady 655 pro Prahu?

Avlaky

Tipnul bych že se shánějí 628 😀

dobrý večer

Už to vidím, interiér věčeně umouněný, R9 bistro zavřené nebo prázdné, zpoždění 15-80 minut, v případě MÚ nezajištěná NAD ale jízda odklonem asi přes Blansko a nasazování klasických souprav (nebo 628) v případě poruchy. No a netvrďte, že tomu nebude jinak.

Nose Peak

Nevyjedou!

dizgrafy

Do švestek!

Fsp

Nad propastí!

Pohádkář

Už jsem myslel, že tu nebude žádnej brečící komentář 🤔. Utři si slzu do umaštěnýho trička ČD, podívej se na zarámovanej šukafon v Najbrtu co máš na nočním stolku a dobrou noc 😴🥱.

MHD

Zkus místo dehonestace psát k tématu.

Kubrt

Copak ta fabulace od „dobrý večer“ bylo něco jiného, než dehonestace?

mgr.pavel

To byla projekce kvality cestování založená na reálné praxi ze soudobých rychlíkových linek stejného dopravce.

Popsal současný stav cestování Regiojetem správně? Popsal.

Dá se očekávat nějaké zlepšení? Mno.. osobně to tedy nečekám..

Jiří Kocurek

Tak za odklon přes Blansko – no to by se přece ČD nestalo!!!

MHD

To byla extrapolovana zkušenost z dosavadní praxe, hádám.

xyz

Zrovna na R9 jsem letos byl zastižen vysokým zpožděním kvůli poruše lokomotivy (nerozjela s z Prahy hl. n.), dále sledováno vícero vyšších zpoždění už na odjezdu z výchozí stanice.

A to tam RJ ještě ani nejezdí. 🙂

xyz

… a nechápu tu zmínku o „odklonu přes Blansko“ – i když se na trase R9 něco stalo (např. letos 13. 5.), tak odklony téhle linky se nekonaly ani s ČD, a.s., – ostatně u takovéto obslužné linky to nedává smysl.

Pavel Vavříček

Beztak se minimálně jedna jednotka podívá i na R8 jako testování. Přece jenom sem tam dají na R8 i nějaký ten vůz z komerční linky

J.K

No navíc jestli se během platnosti smlouvy udělá VRT při Praze a Brnu, po které to kus pojede, a sníží se tak potřeba jednotek… A zároveň zkultivuje Brno – Přerov, tak by to nakonec mohlo být jedno rameno…

xyz

Ale VRT nevyřeší linku Praha – Kolín – Havlíčkův Brod.

Tzn. tato trasa (uvedená ve VRTkových předpokladech s prodloužením do Jihlavy) by buď byla pokryta těmi ušetřenými jednotkami, anebo by pro ni musely být pořízeny jednotky jiné.

Luboš Beneš

A proto stavíme VRT do Břeclavy místo do Kolína.

J.K.

No pomůže s Kolínem a úsekem u Brna, ne ? Jasně že jí nevyřeší celou.

ICE_Laco

Nezdá sa mi to pekné, vyzerá to tak priemerne, nezaujímavo, uvidíme aký bude finálny výsledok.

Průvodce původní Aleš

Jsou snad Panteři v tomto lepší? Jo, vlastně jsou. Jsou naše a používá je Národní dopravce…

xyz

Docela podobné tomu, co RJ ukazoval na vizualizacích už před cca 15 lety coby jednotku „Highjet“ pro relaci Praha – Ostrava (nakonec šel jinou, low-costovou cestou).

P. S. Mezi H. Brodem a Jihlavou bude takových jednotek (i s ohledem na nízké % využití) dost škoda (namísto celodenního 1h taktu z H. Brodu směr Brno, kde by IMHO udělaly o dost víc užitku). 🙁

Michal M

Tak asi idea je rozjezdit Jihlavu. Na Brno může kraj objednat do těch lochen spěšňák…

Granja

Už to dle starých JŘ zkoušeli prvním ranním spojem, kdy tam mělo být logicky nejvíc cestujících + spojem večerním. Byla to v reálu prakticky jen soupravová jízda mezi Brodem a Jihlavou a z tohoto důvodu to i zrušili. Nyní takto podobně využité vlaky pojedou v tom úseku co 2 hodiny. Zřejmě sázejí nově na to, že tam bude to kafe + něco k tomu. Jinak to trasování pozbývá logiku, protože to brouzdání ostrými oblouky až po „golčák“ určitě ve srovnání s D1 z Jihlavy konkurenceschopné nebude. A VRT bude do Světlé cca za 15 let kdy jim smlouva bude končit.… Číst vice »

Petr

Lol. VRT do Světlý za 15 let… A v Praze podzemním travelátorem na Masaryčku a tradá na letiště. Již brzy… Za 15 let se tak maximálně znovu zrekonstruujou žst Havlíčkův Brod a Poříčany.

xyz

Do Jihlavy už kraj k těm rychlíkům spěšňáky objednává.

Mezi H. Brodem a Brnem jsou dva kraje, tzn. jednotné číslo není na místě.

Na to „rozježdění Jihlavy“ jsem zvědav.

Dušan

Ale mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem má být takt 60/120 min. nebo ne ? V příloze č. 1 smlouvy jede ráno jeden vložák v pracovní dny a odpoledne taky a pak ještě jeden v neděli/svátky – viz níže:
https://ctrlv.cz/7OQD
https://ctrlv.cz/FPz0

xyz

Ano, „jen“ 60 – 120min.“, v případě špičkového 60min. pak s ostrým přestupem v H. Brodě (a 2h obratem soupravy).

Což je velký rozdíl oproti 1h taktu celodenně.

Dušan

Rozdíl to je, ale předpokládám tak nějak, že objednatel by si 1h takt celodenně objednal, ale jaksi tomu neodpovídá přepravní poptávka – minimálně ta stávající:-)¨
Koneckonců není to nic tajného – Výstupy z frekvenčních průzkumů cestujících ve vlacích linky R9 ve formátu XLS – lze stáhnout volně zde:
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0001400/zakazka/458374

xyz

Zato přepravní poptávka mezi H. Brodem a cca Čáslaví tomu odpovídá? 🙂

Vždyť tam je traťová rychlost ještě nižší.

A stávající přepravní poptávka je do značné míry irelevantní – však právě pro její vyšší vytěžení (z aut, kterými lidé o to víc jezdí ze Ždárska, příp. i Brodska, směr Brno) pro přetažení z aut do vlaků mají sloužit moderní soupravy, celodenní 1h takt a tolik protlačované zkrácení cestovní doby H. Brod o 15 min., (za cenu obětování zastavení v žst. Křižanov).

xyz

** cestovní doby H. Brod – Brno o 15 min.

Anonym

On to nebude takový problém, už teď se v HB často 10 minut čeká na čas.

xyz

Teď jsou jízdní doby mezi HB a ZR rozvolněné kvůli nadcházející reko a PJ Pohled – Přibyslav.

Ale jinak O. K., těch 15 min. nebude jen vliv zrychlení těch dvou úseků, které se budou modernizovat příští rok + vliv projíždění Křižanova, ale i „utažení“ oproti nynějším volnějším jízdním dobám.

P. S. Naopak po modernizaci všech úseků mezi HB a ZR by bylo možné sjet úsek HB – Tišnov pod 1 h i se zastavením v Křižanově.

Dominik

Tak tohle je při nejlepším pochybné. V časy kdy jezdím jsem si začal dělat před pár měsíci vlastní přibližný průzkum a z Brna ve Žďáře jsem ještě nikdy neviděl vystoupit méně než 50 lidí a to počítám až na schodech do vestibulu, takže spousta z nich ještě před tím odbočuje na vlak do Nového města. A ty časy kdy jsem stál v uličce a nedalo se ani hnout tam taky nějak záhadně nejsou. A opačným směrem jsem se zase od průvodčího dozvěděl, že do umývárny se prý vešli 3 lidi. Trochu mi přijde jak kdyby někdo akorát potřeboval odůvodnit nepřidání… Číst vice »

Granja

No pokud budeme vycházet jen a pouze ze stávající poptávky, pak raději nedělejme nic. Právěže cílem všelijakého zlepšování je všude jinde tu poptávku zvýšit – u nás stále nemůžeme vyjet ze zajetých kolejí a stále se díváme na to, co je teď.