Pesa ukázala podobu nových jednotek, s kterými má RegioJet provozovat rychlíky Praha – Brno
Nová jednotka pro Regiojet. Foto: PESA Bydgoszcz
Provoz s novými jednotkami má začít v prosinci 2026.
Provoz s novými jednotkami má začít v prosinci 2026.
Ze současné ceny vozidel vychází kalkulace na provoz. Jak je řešeno navýšení cen vozidel např. z důvodu inflace? K tíží státu nebo dopravce? 3,5 roku je dlouhá doba v dnešní „dynamické“ době.
Nová souprava fakt bude mít tak malé náklady na provoz, když podsekli cenu ? Dnes málokdo zná cenu v budoucnu.
Vypadá to dobře, ale je rok 2023 a mám velké obavy, aby to nakonec nebyl zcela nový vlak, jaký svět neviděl.
Tohle dopadne jako v roce 2012 podepsání spolupráce na provozováni linky Praha – Hamburg společností Regiojet .
V té době byl Regiojet desetinných oproti tomu jak velký je ted
A navíc toto je soutěž
Rychlostí 160 Km/h jezdily už vlaky na páru. Rychlost 200 km/h je pro 21. století na vlak „rychlík“ fórová. Od rychlost 300 km/h začínají být dojezdové časy zajímavé. Podivejte se, od kdy jezdí rychlovlaky ve Francii a jinde ve vyspělém světě a my tady oslavujeme pomalé lokotky. Tohle je cesta zpět, nikoliv vpřed.
„Od rychlosti 300“, to je dobrej fór, víc to nejezdí ani číňanům a Itálie, Španělsko těch 350 km/h zas tolik kilometrů taky nemaj
To se pletete, víc než 300 se jezdí ve Francii, v Číně také. A ještě v Japonsku. Ale jinak pan Mikulčík přehání, to je jasné.
Obecně je SNAD tento povzdech na místě, pod tímto článkem však má příchuť pláče na nesprávném hrobě… Těžko čekat že vlaky pojedou 300 když to koleje neumožňují, a to už vůbec nemluvím o tom že se zastávkami v Brodě a Žďáru mi uniká kde by se tak na tu 300ku měly rozjet…
Rychlostí 160 Km/h jezdily už vlaky na páru. Rychlost 200 km/h je pro 21. století na vlak „rychlík“ fórová. Od rychlost 300 km/h začínají být dojezdové časy zajímavé. Tohle je jenom další vtip našeho neschopného státu. Podivejte se, od kdy jezdí rychlovlaky ve Francii a jinde ve vyspělém světě a my tady oslavujeme pomalé šroty. Proč je náš stát ve všem tak legračně nedostatečný.
Nevíte kolik bude čtyřvozových a kolik šestivozových?
Tak na tohle jsem vazne zvedavej.
Bohužel, někteří z nás mají delší paměť, než jedno volební období…jak to tehdy bylo…souprava se šesti vozovými třídami, z nichž i ta nejlevnější bude lepší, než „jednička“ Českých Drah? Aneb, chci důkaz místo slibů a jistotu desetinásobku…ne, moment, to už byl jiný kecálek. 😉
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/jancura-odhalil-podobu-zlutych-vlaku-a-kritizoval-cd-i-ministerstvo.A080227_210827_ekonomika_zra
Někteří si zase pamatují jen to co chtějí… https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/hlavni-zpravy/cd-nakoupi-nove-motoraky-pro-kladno/-13964/17,0,,/
Vlk taky sliboval.
ČD taky …
Design ůžasný! Pokud se toho opravdu dožijeme tak by to byl snad nejhezčí vlak v cesku.
papir snese vse
Tohle je vizualizace a ty jsou vždy o něčem jiném. Realita bude jiná.
Za tři a půl roku se ma začít jezdit s novými jednotkami, které jsou zatím jen na papíře. Takže vyrobit (vsechny!!), schválit….
Není na to málo času, Antone Pavloviči?
presne to si rikam 🙂
Právě že na papíře už dávno nejsou. Dart, co už jezdí, má konstrukční rychlost 200 km/h.
👍
To mi něco uniklo, nicméně schválené u nás asi nejsou.
S tím se nabízí teoretická otázka, s čím by v případě vítězství jezdily ČD?
To netuším. A vlastně to nemá smysl řešit.
Asi railjety protože už s nimi má skušenost tak tím
Njn, a JSV má už něco schválený ?
Nejsou jen na papíře.
Jihlava bude mít konečně přímý vlakový spoj do Prahe. Když tam bude slušná jízdní doba tak hurá. 😀
a nema ho uz nahodou od tohoto gvd?
Hledal jsem hledal, ale nenašel.
Wow, sice zatím jen rendery ale na rychlík, super! Ještě vybrat slušné sedačky.
a motiv blesku bych nekam dal 🙂
aby to tahlo vocpoda
Sice možná budu znít divně, ale myslím si, že tohle je začátek konce ČD na rychlíkových linkách 🥲, mám velké obavy, aby si případná konkurence nevrhla i do případných soutěží linek R16, R11 a R20, kde mám obavy, že by to mohlo hrozit. Jinak co se týče standartu kvalit na R9 tak nechápu v čem tkví problém co se týče moderního vozového parku, když jsou podle řazení v soupravách moderní vozidla Bpee.
Vysvětlím. Bpee – vysoká poruchovost klimatizace v létě, ta navíc účinně funguje jen ve středu vozu, na krajích je nedostatečná, velmi stísněný prostor na sezení, nepohodlný, Bee238 – menší problémy s klimatizací, ale málo místa na nohy, tyto již před mnoha a mnoha lety modernizované vozy jsou zařazovány pouze cca z 60-70 %, jinak nahrazovány tím horším, co zbylo z koženek, Bee273 – jinak řešením dle mého velmi povedený vůz, ergonomicky nepřekonatelné sedačky, bohužel absence klimatizace a celková sešlost a ušpiněnost interiéru, o voze pro cestující s dětmi raději vůbec nehovořím, to je naprostá katastrofa.
Protože Bpee237, Bee238 a Bee273 více než často nahrazují vozy B, párkrát už dokonce i Bdmtee.😀 Ta moderní souprava je možná tak na papíře.
Regiojet ma velke predstavy, ale realita je nekde jinde. Hlavne vydelat na cestujicich a snizit kvalitu za kazdou cenu, napriklad ty stare sroty na lince Kolin Usti. Fakt ostuda. A fiasko Ministerstva dopravy.
Bmz je starý šrot, kdežto A, B, AB a BDs jsou super vozidla pro 21. století :-). Nemáš to nějaké trochu popletené?!?
Moment, České dráhy, akciová společnost, mají nějaký jiný cíl než vydělat? Pravda, že se to moc nedaří, je věc druhá…
Parkrat sem s tím jel ( za vlastní) a jednička v RJ a dříve u CD jsou asi stejně jako východní a západní marka… i kdeyz teď nejčastěji jezdím po této trati osobakem v řidičem vozu, který tak:nějak odpovídá druhé třídě v 21 století
Jednicka mozna, ale ta dvojka vypada cim dal vic sesle. Mezi tim, co tam nasazovaly CD a RGJ je rozdil, ktery bych priblizil tak, ze nablejskany trabant byl vymenen za umounenou astru. Porad cekam, kdy ty vozy nechaji zrenovovat, mohly by byt spickovy, oni misto toho oznami dalsi expanzi, tak nevim, kam to takhle chtej dovist. Mozna rok pred koncem smlouvy se pretrhnou, aby dostali novou.
Astrou myslim opel astra, ted jsem si uvedomil, ze regiojet ma vlastne astru jako vagon – tu jsem samozrejme nemyslel 🙂
A s ubývajícími výkony se snižuje i kancelářský aparát ČD nebo to zůstává?
Téměř beze změny….jestli je to jako u Carga tak nejvíc ubylo lidí na dílně…. úředníci jsou důležití…. jako všude
Budte v klidu, v nasi soukrome fabrice je to jeste absurdnejsi. Asi cesky specifikum 🙂
Hele já si myslím že stát by mohl dávat ČD státní linky nebo aby jim dal peníze na nákup nových lokomotiv vagónů atd a pak soutěžil ono ČD si tlačí před sebou období mezi léty 1993-2003 nebo aby všude platil tarif ČD protože tam cestující na tarif kraje není cestujícím 2. Kategorie a aby RJ mělo asi 3 2.třídy mi přijde jako nesmysl
Bylo by logické, aby RJ vyhrál i linku R8 se stejným požadavkem na železniční vozidla.
Mimochodem, vizualizace je úžasná. Snad ta konstrukce (samozřejmě v žlutém) bude vypadat podobně. A zajímal by měl interiér. Bude tam nějaká inspirace vagónu z Astry?
Stačilo by, aby zůstal takovej jak je u PKP, i když určitě asi nechají Kotase, aby si k tomu něco řekl.
to si nemyslím (doufám), Kotas dělá vlaky z křehkých materialů a taky nedokáže interie naprojektovat tak aby se v něm dalo chodit normalně s tácem v ruce
Doporučujem si pozrieť toto video z Holandských železníc. Asi takto má vyzerať jednotka pre diaľkovú dopravu.
https://www.youtube.com/watch?v=Z-jytmFXQC4
Na začiatku videa ukážu celý interiér vlaku. Mne sa tam páčia sedačky a rozdelenie vlaku do hlučných a tichých zón. Aj keď si neviem predstaviť ako by sa riešila neochota cestujúcich (vo vlakoch ČD) vypnúť si svoje mobily…
Len tak mimochodom, bude PESA nízkopodlažná? Pretože ako tak pozerám, tak PESA Dart sú vysokopodlažné jednotky….
70% pohodlí dělají sedadla, tak snad se vyberou nějaké normalní a ne ty z 654
jinak DART nizkopodlažní není, ale RJ bude mít variantu kde bude aspon jeden clanek nizkopodlažní
A ako to bude s napájaním? Je PESA dvojsystémová, alebo sa to ešte len bude musieť vymyslieť? Pretože nový článok, nové napájanie – to je vlastne nová súprava, ktorá sa bude musieť schváliť….
No musí se schválit ale už ke to odvozený typ
Dovolte abych se zasmál…🤣🤣🤣😁ano tak mají vypadat, jak je to dlouho co ústí-lysá jezdí regio jet..ještě jsem neviděl novou patrovou jednotku🤔 VRT..není ani dotaženo gsm-r, etcs…a asi oprava tisíce km kolejí, budov apod…a budeme stavět VRT…Nadavajte jak chcete, ale bude pěkná ostuda a návrat výkonu, tomu kdo alespoň umí vyškolit zaměstnance a ne přebírat a hledat jak to udělat abychom schrábli do kaps peníz daňových poplatníků.
Takže pokud tomu správně rozumím, pět miliard z kapes daňových poplatníků za výkony v podání RJ vadí, ale téměř šest miliard pro ČD by nevadilo?
Jinak na R23 nemá jezdit jednotka – má tam být patrový vagon s nástupem v úrovni 550 mm a nevybavuji si, že na to byl přesný termín. Pokud už to mělo být, pak by objednatel samozřejmě měl jednat.
Z Ústí na Kolín jezdí vážně střepy…..i když zapůjčená „bobina“ od Arrivy má velmi povedený nátěr…a jízdní doby šikovný strojvůdce dodrží stejně jako s perschingem.
Ta Bobina je krasavec.jen jako cestujícímu je mi jedno čím to tahají, navíc tam by to časově vyšlo snad i s párou
Pokud to vezmu v kontextu linky, pak posun od AB/Bdtee k Bmz/Bwmz není žádné zhoršení, třebaže ty Bmz nejsou ve zcela ukázkovém stavu.
Ve čtvrtek to dokonce okořenili 628 na R 1304/1305
Jo jasně, pošlem každý stovku ČD, aby to bylo pro stát levnější… za nemluvňata to zaplatí rodiče.
myslíte ty patra které mají jezdit od 12/2024
jestli jste je neviděl v 12/2024 pujčite mi prosím váš stroj času ?
Regiojet si zaměstnance vyškolit umí, tak se uklidni a šoupej nohama. Jen ti zaměstnanci nejsou správně vyškoleni dle modrogumních standardů. Ostatně i u ČD tyto modrogumní standardy většinou už nejsou vidět, mají je jen již lidé (ale zdaleka ne všichni) v předdůchodovém věku. Přeci jen je to již dvanáct let, kdy se ČD setkaly tváří tvář s konkurencí a je to ještě o několik let déle, kdy strašidlo konkurence začalo klepat ČD na dveře :-).
Koukám, v posledních dnech mají šínomazové festovní přísun kvalitního čtení.
Lidi vzpamatujte se, a přestaňte psát bludy o nějakých servisních prostorech Regiojetu. To si snad myslíte, že žlutej odkoupí Maloměřický depo a udělá tam servis?Nebo že někde u trati vybuduje uplně nový prostor a nové seřadiště?To snad nemyslíte vážně.
Ale vybuduje, jinak by o to stavební povolení nežádal.
Jen se trochu bojím toho, že mu „milovníci železnice“ nahážou šutry do výhybky, aby vykolejil.
Jako myslite ze to jedno pididepo v praze mu na tolik linek bude stacit?
Regiojet má servisní prostory, tak nekecej. Má je v nájmu zde: https://mapy.cz/s/gahemuruza
Dále si má své odstavné nádraží a místo pro servis vybudovat zde: https://mapy.cz/s/pelacajuzu
A bez blbejch keců, co bys jinak měl, uvádím, že tohle kolejiště v Hostivaři (a vlečka celkově) patří Regiojetu, koupil si jí.
Je pravda, že RegioJet poptával možnosti oprav v SOKV Ústí nad Labem..a to nejen soustružení „kol“,ale i opravy brzdových jednotek na perschingy…..
Něco jim rovněž dělá deopo Metransu.
#nevyjedou #nadpropastí #došvestek #modrégumy #režijky
Jdi už s tím do prdele. Fakt.
Zvyšuje to tu čtenost. Navíc, každá reakce a každé mínus se počítá.
Zapomněl jste na zmínku o „vyzobávání rozinek“.
Kterou jsem mimochodem z různých stran slyšel jak ve smyslu zaměření na dálkové vlaky, tak i zaměření na regionální vlaky (ano, i druhé jmenované bylo podle některých „vyzobáváním rozinek“).
Pravda. Polepším se.
RJ = nejlepší dopravce na světě 😃🍻
😂😂😂😂😂😂😂
Tak snad to bude pravda a nedopadne to jako u LEO Expres. Použitá vizualizace v článku je stará, někdy z roku 2019.
Modry gumy tu sice nadavaj, ale ja jsem rad za kazdy novy vlak na nasich kolejich a je mi fuk kdo s nim jezdi
Jednotky , na těch pohořel paštikář. Operativní přidání nebo odebrání počtu míst 0. Ale on to platí stát , tak to pak jo.
Tedy to samé jako Railjet, Interjet nebo Pendolino (vše ČD, a.s.), že. 🙂
Škoda, že jsem vám dnes v Praze na hlavním nenafotil Interjet s posilovými vozy. I k railjetu se občas přivěšovaly.
Občas, ale téměř každý pátek/neděli tam jezdí lidé na stojáka.
Loni už jsem také zahlédl „dvojí Interjet“ – bylo to v době, kdy kvůli výlukám mezi Prahou a Berounem byla NAD za R, zato expresy musely pobrat více cestujících. Ale úplně stejně tak se dají spřáhnout i ty Pesy. P. S. Už dříve jsem u jiného článku na téma této soutěže psal, že za nejlogičtější bych považoval provoz s rozpojováním/spojováním souprav v H. Brodě tak, aby byl souběžně 1h takt v celé trase Praha – H. Brod – Brno a zároveň přinejmenším 2h takt přímých vlaků Praha – Jihlava, což by znamenalo mj. i vyšší kapacitu v úseku Praha –… Číst vice »
Tak je to nakreslené ve výhledovém linkování 2050 s VRT Brno-Praha:-))
Inejjet neni ucelena jednotka, jsou to jednotlive vozy s lokomotivou a ridicim vozem… totez RailJet… nemaji distribuovany pohon…
Nevim, zda PESA chysta opravdu soupravy jako celek s distribuovanym pohonem, ale pokud ano, tak souprava bude lehci a mit lepsi jizdni vlastnosti, coz je treba pro provoz na VRT vhodnejsi nez klasiky s tezkou loko…
Interjet a railjet je netrakční ucelená jednotka, potřebuje lokomotivu, ale nejde rozpojit (pouze přidat další vozy/jednotky). tyto nové trakční jednotky budou mít pohon distribuovaný, podobně jako například panter, pendolino a další, nedistribuovaný pohon jednotky je dnes spíš výjimkou (471, TGV, atd…).
Jsou to netrakční jednotky. Nutno si nastudovat, co to znamená.
Interjet rozhodně nemá řídicí vůz.
Pardon, kde má InterJet řídicí vůz? Mohl byste mě poučit?
Railjet ano, interjet ne, nechtel jsem to rozepisovat… pardon…
K prvním dvou se místa přidávají.
Akorat ze tady objednavatel chce jednotky …
Je to presne naopak, provoz ucelenych jednotek vychazi mnohem lepe, nez jednotlive vozy, navic u nich i tak musite mit ridici vuz na druhem konci…
Navic jednotky muzete take spojovat., napr. 4+4 (400cest.), 4+6 (500cets.), 6+6 (600cest.), nebo jednotlive 4 (200cest.), 6 (300cest.)…
Pro jistotu si těch řídících stanovišť souprava veze hned několik. Jinak by to znamenalo mít sklad s jednotkami a tu správnou kombinaci z něj podle potřeby vytáhnout.
Prosím, prosím – příteli i Vám podobní – kdy už se konečně naučíte jaký je ZÁSADNÍ rozdíl v tom co je objednání za peníze státu = MDČR a Kraji a mezi tím co jezdí na tržní bázi bez jakýkoli dotací a vydělává si to sami na sebe.!!!! 1.) Stát platí=stát určuje: kvalitu, kapacitu spoje, četnost spoje, služby, cenu jízdenky!!!! NIC VÍC – NIC MÍŇ !!! 2.) Na tržní bázi= VSECHNO SI URČUJE A IRGANIZUJE DOPRAVCE (.na základě předem daných pravidel) – kapacitu spoje = počet vagónů nebo případně ijednotek, kvalitu vozidla, služby,cenu jízdenky, rozsah a kvalitu služeb, počet personálu atd..… Číst vice »
Cenu jízdenky neurčuje.
Japonci jsou blbci. K Šinkansenu není možné připojit posilový Honecker.
Docela se těžiště Regiojetu přesouvá do Brna. Zde by možná stálo za pováženou vybudovat nové centrum údržby, než se trápit s Prahou.
V Praze je nejvíce linek, vybudování dalšího depa v Brně připadá v úvahu jen pokud by RJ vyhrál elektrickou trakcí v Jihomoravském kraji, jinak se to nevyplatí
Nemoudré rozhodnutí žlutomoru zřídit opravárenskou základnu v Praze má značný podíl na tristním stavu jeho techniky. Egoexpress v Bohumíně utratí za práci polovinu. Černá díra má dokonce inzerát, kde shání elektromechanika do nepřetržitého provozu s platem 28 – 33 kKč. To přeplatí i státní úřady. A proto mají obě firmy takové potíže s technikou.
Ta vizualizace je už z roku 2019
https://forsal.pl/artykuly/1431997,pesa-pokazala-jak-moze-wygladac-pociag-duzych-predkosci-wizualizacje.html
čerstvá zkušenost z provozu linky R9: vlak R987 24.3.2023, místo 9 vozů zařazeno 5 vozů, dětské výpravy z nezařazených vozů přemístěny do první třídy, nemusím líčit atmosféru a vulgarity, které zde ze strany cestujících padají? je dobře, že toto se rozsekne….
Ale na tomto spoji má jet 6 vozů…
Já vidím na 24. 3. 2023 plánovaných 9 vozů, z toho 3 mimo rezervační systém. Realita ovšem jiná…
Ty 3 jsou mimo rezervace schválně. Můžou tam být a nebo taky nemusí.
R9 je šílená. Občas tam jezdím za matkou z Kolína do Golčova Jeníkova a těch 30 minut ve vlaku opravdu stačí. Většinou si člověk ani nesedne, protože není místo. Když jsem u ní byl takto před měsíce jeli jen 4 vagóny bez první třídy. Ale bohužel si člověk nevybírá protože jet tan osobákem čili Bds a Bdmteeo taky není žádná výhra. Místa taky málo a smrad záchodu z létě v tom Bdmteeo je fakt skvělý.
Uvidíme co budete říkat pak. Každopádně 15 let to bude stejné.
No jasny. Tak dopredu dejte sprahlo, na kazdy druhy dvere od zachodu ceduli „Mimo provoz“ a pred kazdy sedadlo obrazovku s reklamama a bude to realny.
to sprahlo tam urcite bude… toho bych se nebal…
Popravdě, těšil jsem se na R9 na Stadler Kiss. Ať už modrý, nebo žlutý.
Já se těšil spíš na FLIRTa.
KISS nebyl v zadání, šanci by měl FLIRT ve verzi podobné MTRX nebo Traverso pro SOB.
Smůla no:-) třeba za 15 let.
Byl jsem právě u odjezdu R Vysočina v Kolíně v 14:47 směr Brno. 8 vozů tj cca 500 míst. A hodně narvany. Lidi ještě stali v uličkách. No na pátky 300 mist bude ťip ťop. Ale snad to bude zlepšení…
Jednotky se budou spřahovat.
To se na začátku slibuje vždy ale reálně je pak dopravce rád, že mu jede aspoň jedna.
No, tohle už jsem slyšel, když začínala Arriva na rychlících. Budeme sprahovat až 3 dvojvozove jednotky. Při pátku dnes: Liberec – Turnov 2 vozy, Turnov – Boleslav 2 vozy, Boleslav – Kolín 2 vozy. Zejména v Poděbradech už to bylo zajímavé…
Níže to rozepisuje kolega Avlaky podle smlouvy.
Ano, ale toto jsou nivě vozy spolehlivost je o dost vyšší než u 845
A v Semilech by musel stát až na přejezdu. 😅😅, zase názor bez přemýšlení. Že.
co to je za blábol?
Na lince Pardubice – Liberec mělo(/má?) docházet k odpojování (v opačném směru připojování) posilové jednotky v Jaroměři, ne?
ano to bylo dočasné řešení na posílení úseku jaroměř-pardubice, od jara 21 se mělo jezdit zdvojeně v celé trase..(po covid restrikcich) to se nejezdí dosud a to často ani v pátek, kdy není smluvně požadovaná kapacita 200 míst, ale dokonce 300 míst (čd jezdily o 5 vozech). V jaroměři měla být záloha pro případné další posílení a hlavně pro eliminiaci zpoždění na ostrý obrat v pardubicich (s tím ze vyjede z jaromere nacas do pardubic, tam se vcas otoci a jednotku od liberce nekde potka na trase a cestujici se vymeni. Tahle sranda jim vydrzela par dni v realu..Ale na… Číst vice »
další záloha měla být v turnově..to jsem bohužel byl minulý týden svědkem jaká je realita zálohy v turnově..
RegioJet určitě když má problém má R8 přidat v páték vozy.
V patek jezdí posily na R8
Ano léto je kapitola sama o sobě, ale přes rok je situace v klidu
A vejdou se k perónu? Kolik vůbec budou mít na dýlku?
Něco snad poberou plánovaný spěšňáky do Čáslavi. A snad až začnou jezdit vlaky do Brna normálně, tak tady část lidí ubyde? Ale ty pátky a neděle budou problém 🙁
Já být ČD, tak tam v pátek / neděli pošlu „posilu“ na podnikatelské riziko. Do té jednotky se všichni zaručeně nenacpou a dvě se spojovat nebudou, to už známe. Navíc známe RJ, minimálně půlka vlaku bude „povinně místenková“, už to vidím v barvách 🙂
Když se spojovat podle vás nebude myslíte ze 9 jednotek bude kmenových a 9 záložních?
To asi ne záloha jsou 2 jednotky a 16 bude jezdit
Tak je to v režimu netto, takže by se měl RJ sám snažit přizpůsobit poptávce. Pokud se budou objednávat jízdenky vázané na sedačku, mělo by se lépe plánovat.
V situaci, kdy v těch R platí i jízdenky IDS, předplatní jízdenky + kdy i ty „jízdenky na sedačku“ lze stornovat do 15 (?) minut před odjezdem, se podle toho de facto plánovat nedá.
Taky to bude jezdit z Prahy po hodině, ne po dvou jako teď.
Z Prahy to bude jezdit po hodině, z druhých stran to bude jezdit po dvou.
A nebudou se Vám na jednom konci hromadit jednotky jak Cimrmanovi horníci?
Nově bude jezdit i spoj v čase o hodinu dříve, tak snad se část lidí z něj přesune (i v pátek) do něj.
Plus navíc mezitím budou jezdit i vložené Sp Praha – Kutná Hora – Čáslav, které uberou rychlíkové cestující v té samé relaci.
Už aby to bylo.
kdo bude a čim provozovat ty spěšné vlaky ? Od kdy budou jezdit ?
Narváno je vždy jen do Kutné Hory a do Čáslavi, pak už ne. A za HavlBrodem běžně bývá poloprázdno až skoroprázdno.
Pesa má vyrobit úplně nový typ jednotky, tak schválně, kolik let bude mít vývoj, vyroba, schválení zpoždění?
Nevěřím, že je dodají včas, historie se bude opakovat, jako už mockrát 🤣
Jenže on to není úplně nový typ jednotky.
Je to evoluce platformy DART, která je na kolejích od roku 2014.
Doufam ze ta vizualizace je jen vizualizace a ze to bude Dart
Pesa to snad ještě nikdy nezvládla včas. Jednotky pro Ústecko mají zpoždění už snad rok a půl.
Jednotky pro Ústecko už jezdí od prosince…
Sice jezdí, ale byly dodané pozdě.
Mimochodem: Jezdí od prosince a některé od té doby neviděly myčku. Jsou zas.. jak jetel.
A že od nich kupují i modří?
Upřímně, PESA už něco vyrobila, tak nemám obavu, že by to bylo v horší kvalitě než třeba něco od Škody. Nicméně než ukazovat podobné malovánky, tak bych raději neukazoval nic.
já jsem se teď díval, že tohle jsou obrázky z léta 2021, kdy Pesa nastavila tu strategii „2025+“ …nevím kdo, proč a odkuď to teď „vybufetil“ 😀
Ukázat nějakou malovánku při oznámení takto významného kontraktu je normální postup práce PR oddělení. Dělají to všichni, firma musí být vidět.
Lhát je normální postup práce lhacího oddělení 🙁
Kdo tady lže?
Ja nevim, ale prijde mi, ze tohle je kvalitativne hodne pozadu oproti ilustracim v techto pripadech.
no jo no ,je to pěkný – snad to nedopadne jako ta slavná jitrnice, co jakou svět neviděl
Vypadá to pěkně. Tak se na chvilku zasněme a představme si, že to bude nové, bude to vonět, nebude to vrzat a už v prosinci 2026 se tím svezeme. …Za snění nic nedáš 🙂
Proč všichni tak otevřeně lžou… 🥺🙏
Proč? Politici, objednavatelé, dopravci, výrobci…
Jak máme chtít mluvit k sobě otevřeně a pravdou? Opravdu (z)vítězí? 🤕
Kdo kdy dokázal z nuly naprojektovat, postavit, odzkoušet a schválit elektrickou jednotku na 200 km/h za dva a půl roku..? Kdo? Kdy?
Na tomto si lámou zuby i renomovaní výrobci.
Proč se tak odporně moc lže? 🤦
Ono to nebude z nuly, existuje Pesa Dart.
A už to přes 200 km/h jelo.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pesa_Dart
Pesa na elektrické jednotce na 200 kmh už dva roky pracuje. Teoreticky to zvládnout jde…záleží na miliardě proměnných. Podle principu Schrodingerovy kočky pojďme v tuto chvíli předpokládat, že to stihnou. 🙂
Princip Schrödingerovy kočky nám maximálně tak až do otevření krabice říká, že to zároveň stihnou i nestihnou.
Zmínka kolegy „liposh“ je v zásadě obdobného konstruktu, jen zřejmě podbarvená více optimismem. Což je pro světlé zítřky podstatný atribut. Já jsem osobně na druhé straně barikády a v bedínce bude mrtvá čičina. Ale… Jak říká klasik: „Pesimista může být jedině příjemně překvapen“. Druhým faktem ale je…. Pakt RJ-PESA už ukázaly co dovedou s termíny. Takže uvidíme.
Od nuly? Bude to pesa Dart jen upravena, i skříň nejspíše bude stejná (vizualizace je 2 roky stará )
Protože se určilo, že na dostavěné ucelené VRT nebudou pouštět nic, co nebude mít oficiálně povolenou alespoň dvoustovku. Že to v reálu nebude dlouhodobě jezdit víc jak 180, se zamaskuje zastavováním po 50ti kilometrech.
3 a půl roku.
A proč lžete vy, Tondo?
Pesa měla vyvinutou TSI jednotku s konstrukční rychlostí 200 km/h před osmi lety. Už dva roky pracuje na jejím dalším vývoji, úplně stejně, jako škodovka u 7Ev. Co je na tom neuvěřitelného?
Mimochodem, Stadler u původních Flirtů před dvaceti lety taky úplně nepředpokládal verzi na 200. Dneska běžně jezdí.
Siemens při vývoji Vectronu nečekal, že by byl velký zájem o verzi na 200, natož 230. Přesto se dnes ten rychlejší vyrábí pro ČD. Dostatečně univerzální technologická platforma zvládne hodně.
Včera se psalo o prosinci 2025, jak to tedy je?
Byla to chyba, správně je 12/26.
K té změně došlo kvůli posunutému/druhému výběrovému řízení, nebo z jiného důvodu?
Tak to mají co dělat, aby to stihli vyrobit a hlavně schválit.
No ukázala podobu je trochu přehnané tvrzení. Z té vizualizace to vypadá, že tu jednotku nemají ještě ani rozkreslenou.
Vizualizace umíme akorát my tady. Ostatní to mají vždycky, když to přeženu, jako kdyby to načrtli v malování 😀
Navíc jak bylo odkazováno je to vizualizace z roku 2019. A čelo je na tom vlaku nejméně podstatné, akorát se dobře „prodává“ do záhlaví novinových článků.
Neví někdo co za vozidlo nabízely ČD? Proč je cena tak velký rozdíl?
ČD mají v běhu soutěž na předmětné jednotky.
Já pořád slyším o nových vozech pro Regio Jet, ale když si nimi jedu, tak jsou to vždycky ty staré, ojeté, na kterých je to uvnitř už docela znám. Takhle se dělá železniční business?
Ano, protože je tu tuny cestujících, co pojednou s jakýmkoliv dopravcem a skoro v jakémkoliv voze, jen aby to nebyly ČD
Já upřímně nechápu, jak může dostat 50 plusů příspěvek někoho, kdo to buď nečetl nebo mluví o něčem zcela jiném.
Jak to ale souvisí s tímto?
Na komerci RJ jako nové nakoupil jen Bmpz Astra. Jsou to v pohodě vozy, je jich míň než původně zamýšlel, cestujícím to patrně moc nevadí.
V závazku to závisí od objednatele. ÚK chtěl nové – má nové. MD dosud nové nechtělo, tak je na R8 a R23 nemá.
Na R9 nové být mají, a proto teď čteme tento článek.
Slyšet je super vec, ale kdyby jste slyšel komplet, tak by jste vedel ze vozy se teprve mají objednat, tudíž se momentálně zadny nesvezete
Ono to není metro nebo příměstský vlak (nebo SORka). Takže to stačí …
jen škoda, že takové jednotky docela zabije infrastruktura, tohle by se pomalu hodilo víc na linku přes třebovou (třeba se také dočkáme), přes vysočinu by se hodilo i nějaké klopidlo i když věřím, že i tohle trochu přispěje ke zkrácení cestovních dob. Horší je, že ta veteš čd tam bude jezdit az do prosince 26, což na jednu stranu je logické a ta včerejší zpráva o vyjetí neexistujících jednotek v prosinci 25 byla dost scifi, ono i tohle je dost sibenicni termin
Mám dotaz nebyla podminka patrove soupravy? Nebo jen nizkoplodlažnost?
Patrové soupravy tam být neměly (ani by to nedávalo smysl).
Hmm, nemají patrové soupravy menší spotřebu energie na 1 místo? Možná by ekonomicky mohly vyjít lépe.
Šukafon je lepší
Lidé nechápou vtip a ironií 😂
Chápou, jenom je ten váš vtip prostě slabej 🙂
snad model vlaku dopadne lépe než model nového nádraží, model Lužánek nebo model arény na výstavišti
#modeljakoBrno
No, řekl bych, že o něco málo lepší, než B a Beer, co tam teď nasazují cd …Ale opravdu jen o trošičku 😉
Já bych si raději počkal na realitu. Řady 844 i 654 na prvotních obrázcích vypadaly úplně jinak, než jaká byla nakonec realita…
pesa je sice lowcost, ale není to zas nějakej vyloženě šmejd a nečekám, že by to byla nějaká hrůza
Pesa má hlavne pekny desing (společně s e siemensem)
Na ten to nejezdí
A design má také pěkný?
Tomu říkám pragmatismus. Polsko zuby nehty brání Regiojetu v přístupu na svůj trh, to ale Regiojetu nijak nebrání kupovat jejich vlaky.
A v tom vstupu jim nějak brání ten výrobce vlaků?
On už Pesu nevlastní prostřednictvím PFR polský stát?
A on tie vlaky nakupuje od poľského štátu či správcu infraštruktúry?
Pesa je (polský) státní podnik..
OK, pro mínusáře opravuji: akciová společnost ve vlastnictví polského státu.
Stát pesu jen zachránil ne?
Zachránil jí tím, že jí znárodnil.
To mu právě spíš pomůže, aby ten přístup dostal
A jak přesně by si v tomhle pomohl, kdyby nakoupil třeba u Siemense?
Nevím jestli to chápu dobře, tak mě když tak opravte. Z předchozího článku jsem vyčetl, že tu linku RJ vysoutěžil za nějakých 5 mld. Kč. Za tyto peníze teda i nakoupí těch 18 jednotek a ještě 15 let jezdit? Nebo RJ ty jednotky koupí z jiných peněz?
Místo mínusování mi to radši objasněte 😉 určitě nejsem jediný, kdo to neví
15 let bude inkasovat příjmy z jízdného.
ty jednotky nakoupí regiojet ze svých zdrojů, ale nechápu proč je tam ta kravina o převodu po konci platnosti smlouvy, jestli v tom figujre nějaká dotace? pokud ne, tak to je docela prasarna
Není to prasárna, je to naopak úleva ze strany státu k dopravci, a zároveň způsob, jak snížit kompenzaci ztráty ze strany státu k dopravci.
To není kravina, ale docela zásadní parametr, dle kterého se nový dopravce rozhoduje, zda do toho (ne)jít.
Pořízení nových vozidel je docela významná investice (samozřejmě na dluh), která se bude řadu let splácet – a to určitě nebude oněch 15 let, ale třeba 25, 30, možná i více let. Právě ono odkoupení vozidel po skončení „krátké“ smlouvy na provoz je tak asi jedinou možností, jak vyřešit financování jejich pořízení…
Obecně ano; RJ získal kontrakt na provozování R9, příjem mu bude tvořit ta vysoutěžená kompenzace a tržby z jídného. To by mělo pokrýt jeho náklady, tedy i odpisy vozidel po dobu těch 15 let. Mě ale není jasné, jestli oněch 18 jednotek je skutečně jen pro R9 – zdá se mi to nějak moc.
pokud je počítano se zdvojováním tak to moc nebude
Moc? 9 je turnusovych 1 záložní (dle smlouvy)
7 je posilovych a 1 je záloha posil
Když se kouknete na JŘ a kapacitu tak vám to krasné vyjde
Co budou dělat, když budou v tu samou chvíli chcíplé dvě jednotky? Leda by měl RJ takové štěstí, že se mu to nestane
Vytáhne něco z kopřiv a zaplatí pokutu za nedodržení řazení? Asi to nebude první a ojedinělý případ na české železnici.
RJ má něco v kopřivách? Nevím, proto se ptám
Ano něco v kopřivach opravdu je, ale buď to jsou vozy které jsou kompletně vykuchsne nebo jsou na ND, nebo to jsou patra z komarna
Ale s těmito vozy se nepočítá
Tak ještě jednou
9 turnus
7 posily
2 záloha
Jedna záložní je na takovou trasu opravdu málo. Tedy pokud se porouchá něco v Brně a záloha bude v Praze (a naopak), tak bude spoj prostě odřeknut.
Jedna záložní je kmenová souprava
Pak jsou podílové soupravy tech je celkem 8 z toho je další 1 záložní
Tudíž v PA+NE jsou záloha “pouze” 2 přes týden je záloh i 9
Já čekal, že ty posilové budou jezdit klasicky ve špičkách i ve všední dny a že budou jezdit kratší trasu, např. Praha – Kutná Hora, kde se počítá s vyšší frekvencí cestujících. Ale tak je pravda, že ty posily se mohou použít na celý vlak, ale asi by musely jet dvě spojené.
budou jezdit podle toho jak je navrhnutá kapacita v JŘ
RJ nedostane hned 5 mld., to je jen odhad kompenzací za těch 15 let., když platby budou měsíčně dle skutečných výkonů. Kde, jak a za kolik si sežene jednotky, už je jeho problém. Ta povinnost odkupu pod 15 letech (je tam i varianta, že vyhraje další soutěž tamtéž nebo „obdobný provozní soubor“) je ve prospěch RJ, s tím se ten nákup bude snadněji plánovat.
Hmmm, to se bude krásně vyjímat na tom moderním terminálu na Jihlavě městě, který už několik let stojí 😉
Hahaha. Termín 2026.
Jen nechápu ten požadavek na převedení jednotek na nového dopravce po těch 15 letech. Co když je ten nový dopravce nebude chtít, nebo naopak stávající je bude chtít využít jinde? Kdo určí cenu?
Určí se zbytková odkupní cena podle odpisů.
Stávající dopravce chtít může, ale podmínky smlouvy jsou jasné.
Nový dopravce nechtít může, ale pak se mu ta nabídka hodně prodraží a velmi pravděpodobně nevyhraje.
A k čemu ta podmínka je? Teď si je může dopravce pořídit nové, za 15 let jiný ne? Chápu, když je to z dotací, ale takhle…
Není to spíš takové: „milí dopravče, můžeme ti dát smlouvu maximálně na 15 let. Ale neboj, že ti tu po 15 letech zbudou vlaky na nic. Buď získáš nový kontrakt na dalších 10-15 let, nebo vlaky někdo odkoupí. Spíš to první, prtože budeš mít konkureční výhodu ve vlastnictví těch vlaků.“ Ona ta podmínka pak vede i k nižší požadované kompenzaci, když není nutné ty vlaky odepsat za oněch 15 let.
no takhle to trochu logiku dává, ale na druhou stranu prodej po konci smlouvy je přeci možný vždycky (na volném trhu) a nikdo asi nečeká odpis jendotky za jednu smlouvu i když poslední dobou si to dost lidí myslí, že vše jedině nové do nových smluv
Prodej na volném trhu jistě možný bude, ale tohle opatření chápu jako způsob snížení rizika pro dopravce, že ten prodej bude pro něj prodělečný. Což tedy povede k tomu už zmíněnému nižšímu tlaku na kompenzaci ztráty.
To dává smysl, to mě nenapadlo 😀 Přemýšlel jsem v kontextu výhodnosti pro objednatele či nové uchazeče, ale pravda, že to je do jisté míry i určitá záruka pro současného kupce, kterému to snižuje riziko.
Měl jsem podobný názor, dokud Plzeňský kraj nezveřejnil výsledky soutěže na provoz starších Panterů, vlastněných ČD.
Tak minimálně je to výhodné v tom, že noví případní zájemci o zakázku nemusí řešit složité peripetie s vozidly a mohou se soustředit jen na personál a případně údržbu – pokud si zadavatel již sám nezajistil Full service, jako třeba v případě Moravií JMK.
Tím pádem po 15 letech naláká zadavatel více zájemců – s předpokladem zajištění konkurenčního prostředí a současně nízké ceny.
Na to ostatně asi spoléhají i v tom JMK, kde se v tomto modelu může ucházet v soutěži od 2024 nebo kolik o zakázku i Arriva, Regiojet apod. Pro zadavatele je to rozhodně výhodné takto postupovat.
No v čem je to výhodné pro nové uchazeče chápu, ale je to takové trochu zvláštní za mě, že je to vlastně taková automatická úleva do budoucna.
Nicméně jak tu někdo jiný píše, že to lze pojmout jako určitou jistotu pro stávajícího dopravce, že když o tu smlouvu za 15 let přijde, tak nebude tratit na jednotkách, pro něž by třeba neměl využití, tak to už smysl dává, to mě nenapadlo.
Domnívám se, že odpisová doba pro dopravní prostředky jako vlaky je 10 let. Takže účetní („zbytková“) hodnota podle odpisů po 15 letech bude nula, pokud na těch vlacích neproběhne nějaké technické zhodnocení.
Majetek se odpisuje účetně a daňově. Do účetnictví a do nákladů vstupují účetní dopisy, které u velkých firem nejsou totožné s daňovými odpisy. Daňové odpisy mají význam „pouze“ pro výpočet základu daně. Účetní odpisy mají vycházet z reálné doby životnosti majetku. Kolejová vozidla se běžně odpisují 25 a více let, tedy účetní odpisy jsou nižší než daňové.
Zároveň je to ale jistota pro dopravce, že i kdyby příště prohrál, tak nový vítěz ty jednotky odkoupí a nebude je muset prodávat někde pod cenou pokud by pro ně neměl využití.
designově krasny nemecký vláček, kdy se v něm budeme moci svézt? A bude ho rj dávat i na ústí – kolín?
Takové počínání by RJ nedávalo ekonomický smysl.
proč ne? není to nahodou koridorová trať? dokonce dvoukolejná? neřeknu na lokalce, ale tohle je patrřní trať ne? Tak že proč by tam nemohli jezdit kvalitní německé stroje? Ať ta doprava na hlavní trati má taky nějakou „štabní kulturu“ ted tam jezdí vlaky co vypadají velie staře, až to kazi skvělemu dopravci pověst.
Ministerstvo si objednalo provoz postaršími vlaky a tomu odpovídá výše kompenzace ztráty. Kdyby tam RJ o své vůli nasadil lepší – pro něj nákladnější – vlaky, nikdo mu to nezaplatí a bude to muset „dotovat“ z nějaké jiné výdělečné činnosti. A proč by to dělal?
PS: Pesa není německá firma.
Název výrobce Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz asi nebude úplně německý nebo se pletu? 🙂 A na Kolín-Ústí by měla jezdit ex německá patra, jak se RJ zavázal.
měl jsem vzati, že jsou to němci, v Pese jsem jel, má je hodně čd, vlak mi přišel krasny, pohodlny, klimatizovaný, rychlý, atd protě to na co jsem zvyklý z desira.
Proč ne? Vy jste se udeřil do hlavičky?
O tom,co kde bude jezdit,rozhoduje objednavatel podle parametrů zadání,a ne to, jaká je to trať,kudy vede,popř.co by se vám tam líbilo.
R23 83kč za kilometr
Tam se nevyplatí koupit nové vozidlo, ne za takovou cenu
A navíc proč by jakykoli dopravce jen tak koupil nové vozidlo když nemusí (na objednávání linky)
Hmm, Pesa si celkem věří. Za tři roky mít v provozu novou jednotku na 200 km/h? Tak hodně štěstí…
I první generace Dartů měla konstrukční rychlost 200 km/h, jen verze pro PKP-IC byla určena na 160.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pesa_Dart
Platforma existuje, je to podle TSI, jsou nějaké zkušenosti z provozu… Ten vývoj bych přirovnal k InterPanteru a novým RegioPanterům (2./3. generace Škody 7Ev), tedy žádný úkol herkulovských rozměrů.
No já jsem hlavně zvědav, jak to bude u té jednotky s tlakotěsností – ty DARTY na 160 km/h tlakotěsné nejsou a nepředpokládám, že by verze na 200 km/h měla být, když to není povinnost. V budoucnu to však znamená provozní nutnost jezdit mimo VRT Polabí po stávající tříkolejné konvenční trati Poříčany – Běchovice – a to přesně v momentě zprovoznění VRT-ky do Polska (kvůli osovce mezi kolejemi). Ale zase nevím, co soutěžily ČD, a.s. – pokud opravdu Interpantera na V = 200 km/h, tak tam by byl ten samý problém – to by museli nabízet Kissy od Stadleru na… Číst vice »
Tlakotěsnost? Kde je problém? 1988 začaly DB předělávat starší vagóny.
To bude jednodušší a levnější vyrobit takový nový vlak než dodatečně …
Problém je:
a) v ceně (tlakotěsná skříň je drahá)
b) PESA DART už od roku 2014 je netlakotěsné vozidlo pro V = 160 km/h schopné jízdy V = 200 km/h.
Ambice Pese neschází. To u Škody by narazili, tam je vše problém. Pesa udělá hned nový vlak a Škoda jen recykluje regio panther na různé způsoby.
A jaký by dávalo smysl aby Škoda vyvíjela nový vlak když stávající panter jde upravovat tak aby vyhovoval zadání?
Pokud vím, Panther je navržen pouze pro rychlost 160 km/h. Revize pro 200 km/h by byla jistě proveditelná. To by také byla nová jednotka. Nicméně Škoda má v rukávu ještě dvě další varianty, kde by se nic nemuselo rozsáhle upravovat: Dvoupatrové vlaky, a to buď jako push-pull, nebo také jako jednotka.. Souprava push-pull pro rychlíkovou dopravu je již v provozu v Německu (Mnichov-Norimberk). Lokomotivy by ani nemusela vyrábět Škoda. Případně tento dvoupatrový vlak jako motorový vůz. CityElefant byl již v začátku připraven na rychlost 200 km/h. O tom, že i patrové vlaky mohou být pohodlné, se můžeme přesvědčit v zahraničí.… Číst vice »
Nezlobte se ale to co tady píšete nemá ani hlavu ani patu.
Už první odstavec popírá sám sebe.
Když jste tak chytrý snad můžete říct co nemá hlavu ani patu. Otevírat držku umí každý.😘
Celý ten Váš příspěvek. Škoda má panter který po úpravách vyhovuje zdání jak na regionálku tak na rychlíky. A vy do toho motáte PushPull které jsou schváleny na 189km/h a logicky potřebují lokomotivu a polemizujete kdo by jí vyráběl. Dále se pouštíte to do jakési teze že k tomuto PP se dá lehce vyrobit MV. Proč by to Škoda pro tenhle tendr dělala, když jak jsme si řekli na začátku vyhovuje panter? A celé to zakončujete jakousi absurdní pozvánkou na cestu elefantem na Ukrajinu. A jinak doma všichni zdraví? No ale jak už jsem psal, tak stačí první odstavec. Dovolte… Číst vice »
Tech 20 jednotek není ten největší problem RJ má tento rok uzavřít u pesy smlouvu na 300 vagonu cca s dodáním do cca konce 2026
+ pokud vyhraje nejake další linky tak ještě další jednotky
Je k tomuto nějaká bližší informace?
je o tom psane v železničním magazíně 12/2022
ale na internetu to moc nenajdete
Ano poláci makaj to nevíte?