Dopravci Lidé Železnice Železniční průmysl

Personální kolotoče v ČD pokračují. Skončil Bureš a Blažek, přichází Bělčík a Fanta

František Bureš, odvolaný předseda představenstva Výzkumného ústavu železničního. Foto: České dráhy.
František Bureš, odvolaný předseda představenstva Výzkumného ústavu železničního. Foto: České dráhy.

Nejziskovější dceřiná firma Českých drah má nového předsedu představenstva. Z čela Výzkumného ústavu železničního (VÚŽ), pod který patří především železniční zkušební okruh u Velimi, odvolalo představenstvo Českých drah Františka Bureše. Na jeho místo míří Martin Bělčík, před dvěma týdny odvolaný z představenstva Českých drah. Z vedení odchází i Antonín Blažek, nahradí ho ředitel sekce provozně-technické Drážního úřadu Ondřej Fanta. 

Na Burešův konec upozornil jako první server Lidovky.cz, potvrdil ho mluvčí firmy Radek Joklík. V případě VÚŽ a Českých drah tak jde už potřetí o stejný model, kdy vyhozený člen představenstva Českých drah skončil ve vedení VÚŽ. V minulosti se takto do firmy dostal Antonín Blažek (ten ale do ČD přišel z postu předsedy představenstva VÚŽ), stejný případ byl Bureš a teď stejný scénář České dráhy uplatnily i u Bělčíka. Bělčík už střídal Bureše v roce 2016 v představenstvu Českých drah. Bělčíka už představenstvo zvolilo do svého čela.

Bureš dříve působil v čele DPOV, později našel místo v představenstvu Českých drah. Letos na sebe upoutal pozornost i tím, že se účastnil dražby obrazů místopředsedy hnutí ANO 2011 Jaroslava Faltýnka

Podle několika zdrojů z Českých drah má Bureš ve smlouvě nezvykle dlouho konkurenční doložku, jeho příjem měl být ve funkci vyšší, než v případě šéfa Českých drah. Bureš na dotazy ke konkurenční doložce a mzdě neodpověděl.

Nejde přitom o jediné změny u VÚŽ. Po téměř sedmi letech končí ve VÚŽ Antonín Blažek, někdejší náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. Nahradí ho Ondřej Fanta, který na Drážním úřadě vede sekci provozně-technickou.

VÚŽ loni dosáhl čistého zisku 152,8 milionu korun, což je o 800 tisíc více než v roce 2016. Tržby firmy stouply z 469 milionů na 507 milionů korun. Vyplývá to z výroční zprávy VÚŽ zveřejněné v obchodním rejstříku. Ziskovost firmy za poslední roky stoupla o desítky procent. V přepočtu na rentabilitu tržeb či vlastního kapitálu je firma bezkonkurenčně nejziskovější částí skupiny Českých drah. Společnost těží z příznivé ekonomické situace i relativně malé konkurence. Zkušební okruh, který tvoří 88 % tržeb, je plně vytížen a firmy musejí často čekat i několik měsíců na volné místo.

VÚŽ loni ze zisku roku 2016 vyplatil Českým drahám dividendu ve výši 107 milionů korun, letos by měla být výplata na podobné úrovni. Přesnou částku České dráhy nechtějí říci.

Představenstvo ČD dnes současně současně odvolalo před dvěma týdny odvolané členy představenstva z dozorčích rad dceřiných společností ČD Cargo, DVI, a ČD-IS. „Tyto změny, které jsou v souladu se smlouvami o výkonu funkcí v představenstvu ČD, navazují na nedáno provedené změny v představenstvu mateřské společnosti, kdy odvolaní členové nyní odcházejí také z dozorčích rad 100% vlastněných dceřiných společností,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. 

Další změny provedlo představenstvo  v organizační struktuře generálního ředitelství ČD, čímž došlo ke snížení počtu ředitelů odborů o dva. „Smyslem těchto úprav je snížení režijních nákladů a úprava struktury tak, aby vytvářela přirozený rámec pro efektivní fungování vnitřních procesů,“ dodal Joklík. 

26 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Dobrý den, pane Sůro, jestli chcete vybudovat aspoň trochu seriózní server orientující se na informace z dopravy, doporučuji Vám zrušit komentáře a tím následující diskuse.

    • Dobrý den, zrušení diskuzí neplánujeme. Velmi často jsou naopak podnětné a rozšiřují samostatný text.

  • No pan Joklík to zase pěkně vysvětlil. A praxe. Poslední rušení dep a oddělení dílen. Takže dole v provozu se buď dobrovolně nebo po „řádném“ bubu TH funkce změnily na dělnické. Vyšší TH uvolněné místo za nižší TH ovšem samozřejmě s platem vyšších TH. No a vrchní přednostové se přeměnili na oblastní ředitele zřejmě sedí na stejných místech s větším aparátem akorát mají telefonní seznam pod Prahou. A jedeme dál.

    • Zaujímavé bude aj vyjednávanie odborov o kolektívnej zmluve na r.2019. Čo si spomínam,tak ČD pridali zamestnancom na r.2016 iba 1,7%,na r.2017 3,4 % a na tento rok 4,5 %.V iných firmách sú nárasty platov výraznejšie.Na jednej strane vysoké manažérské platy a odstupné ale u zamestnancov prakticky minimálny rast platov

  • Nevíte prosím náhodou, pane Sůra či kdokoliv jiný, co bude dále s panem Krtkem a panem Urbanem?

  • Pokud si vzpomínám, Tonda Blažek působil ve VÚŽ už předtím, než se stal náměstkem na GŘ ČD – ale do důchodu má ještě dost daleko …

    • Ano, dr. Blažek pracoval na VÚŽ, a.s. od roku 2005, na GŘ ČD potom v letech 2009–2012 odkud se vrátil zpět na okruh. Do důchodu má sice ještě relativně daleko (ročník 1963), ale předpokládám, že vzhledem k jeho dosavadním příjmům už si může dovolit dělat jen to, co ho baví (jak před lety po odchodu o sobě prohlásil jeden z ex manažerů českého microsoftu).

    • To je sice pravda, ale ještě předtím, než se dostal na VÚŽ, tak působil na odboru strategie tehdejších ČSD, dělal tam snad zástupce ředitele nebo vedoucího oddělení, či něco takového. V té době se přestavovala žst. Mladá Boleslav město, kterou svojí neschopností a neprozíravostí totálně pohnojil – stanice se zahloubila jako dvoukolejná s jednokolejnou spojkou na hlavní nádraží.
      Jak už to tak bývá – průšviháře a neschopné lidi čeká na železnici strmý kariérní růst.

      • Ing. Blažek sice obhájce nepotřebuje, protože případnou obhajobu zvládne snadno sám, ale protože mi vadí, když někdo vyrábí spekulace a plive zlobně jedovaté sliny na nevinné cíle, což vám zjevně jde dobře, tak si reakci odpustit nemohu – z poplivaného se sice jed otírá jen těžko a ulpívá na něm dlouho, ale soudní čtenáři si mohou udělat pravdivý obrázek jak o něm, tak také o vás a i o vaší úrovni třeba, porovnáním těchto dvou materiálů:
        http://www.szdc.cz/studenti/files/ckfiles/file/CV%20AB_uprava.pdf
        a
        http://www.mb-net.cz/zeleznice-jiz-nerozdeluje-mladou-boleslav/d-3864
        = vzhledem k tomu, že „První řešení vzešlo ze soutěže v roce 1992“ (tedy v době, kdy Ing. Blažek byl ještě inženýrem železniční dopravy pro provoz v Lokomotivním depu Praha-Libeň) a „Městské zastupitelstvo 10. 2. 1998 ovšem schválilo dražší, ale architektonicky čistší variantu, kterou bylo zahloubení trati.“, pak se při znalosti vývoje a termínů přípravy staveb na železnici v ČR divím, že vůbec může někdo vytvořit takovou hanebnou konstrukci , jakou jste vyrobil vy. Navíc mě v souvislosti s tím, jakou jste si zvolil přezdívku pro své komentáře, napadá, zda jste třeba někdy v 90. letech minulého století nebyl třeba náhodou (podle svých představ „ukřivděným“) zaměstnancem LD Praha-Libeň …

        • To Jan Sůra:
          Uznávám, že můj příspěvek není zcela přesný, ale rozhodně z něj nevyplývá, že na tom Ing. Blažek musel nutně osobně dělat. Jako vedoucí oddělení na to měl svoje lidi.
          To železničář v důchodu:
          Zastupitelstvo schvaluje buď již hotový projekt anebo vizi z více variant, na kterou následně je třeba udělat prováděcí projekt, což je i tento případ. Další věcí je skutečnost, že ani dnes nástupce tehdejších ČSD, potažmo ČD, není rozhodnutími měst a obcí vázán, v takovýchto vztazích vystupuje jako rovnocenný partner – na čem se spolu dohodnou, to mají.
          Na základě dosavadních zkušeností připouštím, že už tehdy odbor podnikové strategie s největší pravděpodobností neměl velkou šanci vývoj zvrátit, že strategický záměr už byl předán k dopracování a realizaci na tehdejší odbor investiční, nicméně během projekčních prací jsem byl uveden právě k Ing. Blažkovi jako k osobě kompetentní do projektu zasáhnout.
          Přezdívku mám už dlouhá léta, v podstatě od studií, ale zklamu Vás – v lokomotivních depech jsem až na krátkou školní praxi nikdy nepracoval. Tuto příhodnou přezdívku mám proto, že jsem srdcem železničář a jsem tak svým okolím i vnímán, a na rozdíl od Ing. Blažka jsem v budoucnost železnice nikdy nepřestal věřit.
          Ostatně – když jste s ním takový kamarád, tak se ho zeptejte, kdo za ním tenkrát přišel, aby se koncepce projektu předělala, dokud je čas, tj. aby se těžiště osobní dopravy přestěhovalo ze stávajícího hlavního nádraží na místní, což vyžadovalo vybudování pěti průjezdných dopravních kolejí, a komu se vyloženě vysmál, že je zcela zbytečné dělat takhle „velké“ nádraží, protože vlakem už skoro nikdo nejezdí, protože budoucnost je v automobilové dopravě a projektované řešení je plně dostačující na výhledové přepravní proudy.
          Divíte se ještě, proč ho od té doby, kdy se svým postojem velkou měrou přičinil k zabránění rozvoje železniční dopravy na mladoboleslavsku, nemám v oblibě?

  • Prosím pana Sůru, aby si opravil své nepravdivé srovnání Blažka s jakýmsi Burešem. Blažek přišel na nábřeží právě z VÚŽ a jen se vrátil zpět na svoji pozici. Aplikováno na Bureše, měl jít smrdět zpátky do DPOV nebo Škodovky.

      • Vážení, prosím nemůžete srovnávat nesrovnatelné. Ing. A. Blažek je proti ostatním, odborníkem s přehledem a úrovní. Díky němu se rozjezdila Pendolina, za jeho náměstkování se uzavřely dlouholeté smlouvy s kraji, ze kterých ČD ještě dnes žijou, vybudoval funkční VÚŽ, že kterého dnes mají dráhy zisky a za něj se opravila také spousta historických vozidel atd., takže on se má na rozdíl od ostatních, čím chlubit a to bohužel někteří tzv. manažeři nemohou strávit……

        • Pane Pozorovatel, souhlasím s Vámi. Ta pendolina jsou pana Blažka zásluha. Současně každý „šéf“ je někomu trnem v oku, a množí se obskurní trestní oznámení, která obratem vyšumí.

          Pana Bělčíka a pana Blažka znám osobně a jsou to slušní a vzdělaní lidé, které kdKoliv rád uvidím. Pana Bureše znám také osobně a nebude mi vůbec chybět.

          Ohledně modernizace MBm: uvědomte si, že tehdy byly ČD ještě státní podnik a jeho předatavitelé byli pouze vykonavatelé státní lobby, ne manažeři.

          Tolik moje slovo do pranice.

          • S tím lze bez problémů souhlasit – a ohledně Mladé Boleslavi by bylo vhodné ještě doplnit, že celá ta akce byla připravována ještě v době, kdy „nebyly peníze“, protože z fondů EU do ČR ještě žádné „netekly“, takže příprava vycházela z toho, že postavit můžeme jen to, na co máme (navíc to byla jedna z mála tehdejších akcí zkoordinovaných opravdu úspěšně ve spoluúčasti několika zúčastněných subjektů – spoluinvestorů) – a že výsledek po tolika rocích od počátku přípravy stavby v nové situaci už nevyhovuje a je snaha o jeho zmodernizování a zvětšení jeho kapacity, a že na to (snad) teď už také dokážeme sehnat i finance, to přece není nic nepochopitelného: otázkou spíše je, zda koncepce té „modernizace“ bude aspoň tak použitelná, jako je výsledek té původní přestavby, nebo zda z ní naopak vznikne ještě horší paskvil, než za jaký ten současný stav považuje například „lokodepo“.

        • Doufám, že si Toník brzy najde nějaké adekvátní uplatnění, které si za to, co pro českou železnici vykonal, rozhodně zaslouží – přijít o jeho rozhled a odborné znalosti i schopnosti by byla velká škoda: Moos asi ani netuší, jak mnoho a nebezpečně škodí (a nejen ČD)!

Newsletter

Partneři


Výběr editora