Personální kolotoče v ČD pokračují. Skončil Bureš a Blažek, přichází Bělčík a Fanta
Nejziskovější dceřiná firma Českých drah má nového předsedu představenstva. Z čela Výzkumného ústavu železničního (VÚŽ), pod který patří především železniční
Nejziskovější dceřiná firma Českých drah má nového předsedu představenstva. Z čela Výzkumného ústavu železničního (VÚŽ), pod který patří především železniční zkušební okruh u Velimi, odvolalo představenstvo Českých drah Františka Bureše. Na jeho místo míří Martin Bělčík, před dvěma týdny odvolaný z představenstva Českých drah. Z vedení odchází i Antonín Blažek, nahradí ho ředitel sekce provozně-technické Drážního úřadu Ondřej Fanta.
Na Burešův konec upozornil jako první server Lidovky.cz, potvrdil ho mluvčí firmy Radek Joklík. V případě VÚŽ a Českých drah tak jde už potřetí o stejný model, kdy vyhozený člen představenstva Českých drah skončil ve vedení VÚŽ. V minulosti se takto do firmy dostal Antonín Blažek (ten ale do ČD přišel z postu předsedy představenstva VÚŽ), stejný případ byl Bureš a teď stejný scénář České dráhy uplatnily i u Bělčíka. Bělčík už střídal Bureše v roce 2016 v představenstvu Českých drah. Bělčíka už představenstvo zvolilo do svého čela.
Bureš dříve působil v čele DPOV, později našel místo v představenstvu Českých drah. Letos na sebe upoutal pozornost i tím, že se účastnil dražby obrazů místopředsedy hnutí ANO 2011 Jaroslava Faltýnka.
Podle několika zdrojů z Českých drah má Bureš ve smlouvě nezvykle dlouho konkurenční doložku, jeho příjem měl být ve funkci vyšší, než v případě šéfa Českých drah. Bureš na dotazy ke konkurenční doložce a mzdě neodpověděl.
Nejde přitom o jediné změny u VÚŽ. Po téměř sedmi letech končí ve VÚŽ Antonín Blažek, někdejší náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. Nahradí ho Ondřej Fanta, který na Drážním úřadě vede sekci provozně-technickou.
VÚŽ loni dosáhl čistého zisku 152,8 milionu korun, což je o 800 tisíc více než v roce 2016. Tržby firmy stouply z 469 milionů na 507 milionů korun. Vyplývá to z výroční zprávy VÚŽ zveřejněné v obchodním rejstříku. Ziskovost firmy za poslední roky stoupla o desítky procent. V přepočtu na rentabilitu tržeb či vlastního kapitálu je firma bezkonkurenčně nejziskovější částí skupiny Českých drah. Společnost těží z příznivé ekonomické situace i relativně malé konkurence. Zkušební okruh, který tvoří 88 % tržeb, je plně vytížen a firmy musejí často čekat i několik měsíců na volné místo.
VÚŽ loni ze zisku roku 2016 vyplatil Českým drahám dividendu ve výši 107 milionů korun, letos by měla být výplata na podobné úrovni. Přesnou částku České dráhy nechtějí říci.
Představenstvo ČD dnes současně současně odvolalo před dvěma týdny odvolané členy představenstva z dozorčích rad dceřiných společností ČD Cargo, DVI, a ČD-IS. „Tyto změny, které jsou v souladu se smlouvami o výkonu funkcí v představenstvu ČD, navazují na nedáno provedené změny v představenstvu mateřské společnosti, kdy odvolaní členové nyní odcházejí také z dozorčích rad 100% vlastněných dceřiných společností,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Další změny provedlo představenstvo v organizační struktuře generálního ředitelství ČD, čímž došlo ke snížení počtu ředitelů odborů o dva. „Smyslem těchto úprav je snížení režijních nákladů a úprava struktury tak, aby vytvářela přirozený rámec pro efektivní fungování vnitřních procesů,“ dodal Joklík.