Peripetie Vestecké spojky. Územní řízení bylo přerušeno sotva začalo, zasáhl soud

Vestecká spojka, napojení na D1 (Exit 4). Pramen: KSÚS Stř. krajeVestecká spojka, napojení na D1 (Exit 4). Pramen: KSÚS Stř. kraje

Důvodem pro stavbu Vestecké spojky je prudce rostoucí počet obyvatel u jižní a jihovýchodní hranice Prahy.

Příprava Vestecké spojky na jihovýchodě Prahy, která má alternativně propojit velký Pražský okruh (D0) s dálnicí D1, se ani po téměř pěti letech nepřenesla přes územní řízení. Městský úřad Černošice, který aktuální územní řízení zahájil v polovině prosince, jej nyní usnesením přerušil. Žádost o rozhodnutí byla podána v létě 2019.

Úřad zareagoval přerušením řízení na lednový verdikt českobudějovického krajského soudu, který zrušil rozhodnutí ministerstva životní prostředí o výjimce z ochrany některých druhů. K soudu věc pohnal spolek Krajina pro život, který rozhodnutí o výjimkách rozporoval už poté, co jej v červnu 2022 vydal Krajský úřad Jihočeského kraje. MŽP ale rozhodnutí kraje v listopadu 2022 potvrdilo, což nyní zrušil soud.

„Aktuálně jsou podána kasační rozhodnutí proti usnesení soudu týkající se výjimky z chráněných živočichů. Zpracovatelé projektové dokumentace čekají na zaslání připomínek/námitek ze zahájeného územního řízení od stavebního úřadu, které budou následně vypořádány a předány stavebnímu úřadu k dalšímu procesnímu zajištění. Současně budou zpracovány podklady k novému projednání výjimek z chráněných živočichů dle stanoviska a požadavku MŽP,“ uvedla mluvčí Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje (KSÚS) Petra Kučerová.

Podle ní se se zahájením stavby počítá po zprovoznění části Pražského okruhu mezi Modleticemi a Běchovicemi (propojka D1 a D11). Ta se má stavět v letech 2024 až 2027. Podmínkou pro zprovoznění Vestecké spojky je právě uvedení do provozu této části D0.

Konkrétně jde o II. etapu Vestecké spojky o délce 5,1 kilometru, která se má napojit na D1 novým exitem na 4. kilometru. Stavební náklady jsou odhadovány na 2,5 miliardy korun. Půjde o dvoupruhovou silnice s rychlostí omezenou na 90 km/h  a se zákazem vjezdu pro vozidla nad 12 tun. Součástí stavby budou i dva migrační mosty. První etapa u Pražského okruhu o délce 1,6 kilometru byla zprovozněna v roce 2010.

Vestecká spojka má po svém dokončení podle silničářů sloužit zejména jako obchvat Šeberova a Hrnčíř, pro zkrácení cesty do Prahy z Jesenice a pro odlehčení Vídeňské (II/603). Důvodem pro její stavbu má být prudce rostoucí počet obyvatel v oblasti. Například Vestec měl v roce 1991 369 obyvatel, v roce 2019 už 2 675 obyvatel. Jde o jeden z nejvýraznějších přírůstků v celé České republice. Obdobná je situace v sousední Jesenici, kdy se očekává nárůst počtu obyvatel do roku 2 030 na téměř 12 000 z původních 1 800 v roce 1991.

Nedaleko Vestecké spojky se má na Pražský okruh napojovat dálnici D3 z jižních Čech.

Další podrobnosti o spojce jsou na speciálním webu KSÚS.

Vestecká spojka. Pramen: KSÚS Stř. kraje

Vestecká spojka. Pramen: KSÚS Stř. kraje

Tagy KSÚS Vestecká spojka
79 komentářů