Dopravci Logistika Nákladní doprava Železnice

Nápoje na kolejích. PepsiCo začala vozit limonády z Prahy do Maďarska vlakem

Nápojový vlak společnosti PepsiCo v Hostivaři. Autor: PepsiCo
Nápojový vlak společnosti PepsiCo v Hostivaři. Autor: PepsiCo

Česká pobočka PepsiCo se připojila k tuzemským nápojovým firmám, které stále častěji využívají k distribuci svých výrobků vlak. PepsiCo začala v létě posílat nápojové vlaky z Prahy do Budapešti, dopravu zajišťuje ČD Cargo.

Nakládka nápojů probíhá v distribučním centru v Hostivaři, které letos firma uvedla do plného provozu. Vlak na trasu dlouhou 600 kilometrů vyráží každý týden. Souprava obvykle čítá 20 vagonů a veze náklad o hmotnosti 1000 tun. Do konce roku chce výrobce po železnici převézt do Maďarska 20 tisíc tun. Spočítal přitom, že vlaková linka letos nahradí 800 kamionů v jednom směru.

Železniční doprava je oproti silniční přepravě sama o sobě šetrnější vůči životnímu prostředí. My ji přitom chápeme i jako ekonomicky konkurenceschopnou, jejíž význam poroste i v budoucnu,“ uvedl generální ředitel PepsiCoČR Josef Neumann. Firma po vlaku sáhla mimo jiné i kvůli rostoucí poptávce v Maďarsku.

Vykládka nápojového vlaku společnosti PepsiCo v Budapešti. Autor: PepsiCo
Vykládka nápojového vlaku společnosti PepsiCo v Budapešti. Autor: PepsiCo

Na kolejích přitom není úplným nováčkem. Už přes deset let využívá železnici k přepravě balené vody Toma ze stáčírny v Teplicích nad Metují. Letos oproti loňsku více než ztrojnásobila kapacitu, měsíčně vypravuje až 100 vagonů.

Železnici využívá například i společnost Karlovarské minerální vody, která už od roku 2012 vypravuje ze svého závodu v Kyselce pravidelné nápojové vlaky do Mostkovic u Prostějova. Jednotlivé vozové zásilky s pivem vypravuje od letoška i Plzeňský prazdroj, který kvůli tomu v Plzni obnovil vlečku.

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Dobrý den, nevíte někdo, jak je to s chlazením nápojů v průběhu cesty? Děkuji

    • V těch vozech, které jsou na obrázku, rozhodně žádné chlazení není – ale ono asi není ani ve většině kamionů, které ty nápoje jinak vozí (a většinou nižší rychlostí než vlak). V praxi ale za jízdy dost chladí proudění okolního vzduchu, takže horko skutečně hrozí jen za pobytů při delších zastaveních vlaku.

  • můžete zjistit cenu dopravy, zajímalo by mně kolik ten vlak nahradí kamionů.

    • K tomu abyste se dopočítal, kolik nahradí vlak kamionů, nepotřebujete znát cenu dopravy, ale kolik tun uveze kamion, u vlaku už je znáte.

        • a na návěs se vleze 33 europalet, zná někdo váhu té palety? aby se mohlo spočítat kolik jich kamion uveze? na fotce je jich ve vagonu 48

          • kamion vezme 32-33 EUR palet a orientačně cena za 1 kamion Praha – Budapest je cca 16500 Kč

          • Já na fotce počítám na paletě 12 × 8 lahví v patře × 4 patra × 1,5 kg = 576 kg, něco váží samotná paleta a obalový materiál, takže řekněme 580 kg jedna paleta. Čili 33 palet na návěsu by bylo asi 19 tun, to kamion uveze. Zajímavější by to ale bylo, kdyby se palety vozily ve dvou vrstvách, to taky lze a s nižšími a lehčími paletami se to dělá. Tady je vidět, že ložná výška železničního vozu vůbec není využita.

            • To je nějaký divný výpočet: paleta + obalový materiál rozhodně neváží jen cca 4 kg – tam máte určitě řádovou chybu.

            • Na paletu se vleze 8 x 12 lahví do jednoho patra x 4 patra nad sebou = 384 lahví. 1 láhev = 2 litry x 384 = 768 kg + paleta 20 kg (dle Wikipedie) = 788 kg. Ve vagóně je zřetelných 6 palet za sebou ve dvou řadách x 4 sekce vlaku = 48 palet na vagón. 48 palet x 788 kg/paleta = 37 824 kg nákladu na vagón.
              Jestliže se na standardní návěs vleze 34 europalet (dle doprava.vpraxi.cz), vychází pak náklad 26 792 kg nákladu na návěs.

              V článku se dále píše, že jeden vlak má 20 vagónů, tedy celkový náklad 756 480 kg, který vydělen nákladem na návěs = 28,23 návěsů.

              Závěr: Jeden vlak nahradí 29 návěsů.

              • No, a když připočtete na každý vůz ještě cca 26,5 tuny vlastní váhy, tak váha soupravy 20 vozů bez lokomotivy vychází na cca 1300 tun …

  • Dobrá zpráva ,jak je řeč o Prazdroji tak než koupil Pivovar Radegast tak z Nošovic jezdily taky vlaky s pivem do pivovaru Kozel.

  • to tedy se divým, ten vlak podporuji, ale jak u nás ještě nebyla pepsi , v madarsku ano a když už u nás taky, tak ta madarská má uplně lepší chuť, přirovnal bych ji k rakouské. Nevím jestli se třeba v kamionu nezkazí, ale jak je v praze obchůdek se zbožím vráceným z europarlamentu, tak tam má taky lepší chuť.

Newsletter

Partneři


Výběr editora