dkv_obrazok

Peněz na dopravní stavby není na příští rok dost, přiznal Kupka. Babiš zmínil ohrožené projekty

Záchranný archeologický výzkum na D11 Jaroměř - Trutnov. Foto: Radek Mátl / X.comZáchranný archeologický výzkum na D11 Jaroměř - Trutnov. Foto: Radek Mátl / X.com

Šéf ŘSD potvrdil, že kvůli chybějícím penězům na příští rok zatím nepodepsali velké smlouvy na nové silnice a dálnice.

Ministr dopravy Martin Kupka poprvé od minulý týden vládou schváleného státního rozpočtu přiznal, že v něm není dostatek peněz na dopravní stavby. Na rozdíl 37 miliard korun mezi návrhem rozpočtu a schváleným rozpočtem Státního fondu dopravní infrastruktury upozornil minulý týden deník Zdopravy.cz, Kupka na dotazy na nesoulad v částkách nereagoval.

K přiznání chybějících peněz v rozpočtu na příští rok ho přimělo až vyjádření Andreje Babiše po schůzce s šéfem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radkem Mátlem. Babiš uvedl, že některé silniční a železniční stavby se zastavují.

Kupka uvedl, že Babišovy výroky hraničí se šířením poplašené zprávy, podle něj se plán na letošní rok plní. Jiná je ale situace pro příští rok. „Tam bude muset nastupující vláda Andreje Babiše hledat další finanční prostředky, protože se dařilo stavby připravovat rychleji, než se čekalo. To je ale pro Českou republiku jednoznačně dobrá zpráva,“ uvedl Kupka.

22 miliard přidáno, 37 miliard stále chybí. Dopravním stavbám hrozí velké škrty, Kupka mlčí

Podle schváleného státního rozpočtu bude SFDI příští rok hospodařit se 144,6 miliardami korun. Oproti srpnovému návrhu jde o navýšení o 22 miliard korun. Současně je ale v rozpočtu SFDI o 15,7 miliard korun méně než letos. Už předminulý týden ale Výbor a dozorčí rada fondu, v které jsou jak zástupci koaličních stran, tak opozice, schválili rozpočet SFDI na téměř 187 miliard korun.

Ministr dopravy Martin Kupka už při prvním návrhu rozpočtu uváděl, že v resortu chybí až 60 miliard korun. Navýšení pouze o 22 miliard korun označil ve vyjádření pro Echo24.cz za „jednoznačně dobrou zprávu“.

Čekání na peníze

Chybějících 37 miliard může být naprosto zásadní komplikací pro budování dopravních staveb. Situace může vést i k tomu, že nedojde nejen k zahájení některých plánovaných akcí, ale přeruší se výstavba stávajících.

Podle informací deníku Zdopravy.cz dostaly Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železnic (SŽ) ústní pokyn nepodepisovat nové velké kontrakty, které jsou již vysoutěžené. Jde například o silnici I/16 Mladá Boleslav – Martinovice nebo D11 z Jaroměře do Trutnova. U Správy železnic není stále podepsaná smlouva na desetimiliardovou přestavbu královéhradeckého uzlu. „Reálně je důvodem zatím nejistá výše rozpočtu SFDI na rok 2026. V prvotním návrhu schváleném vládou nejsou tyto stavby rozpočtově kryté, takže nelze zatím uzavírat nové tak zásadní závazky. Věřím, že se situace brzy vyjasní a smlouvy uzavřeme,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Babiš vyjmenoval, že se například zastavuje výstavba dálnice mezi Jaroměří a Trutnovem, která byla v plánu na prosinec, nebo že se nepokračuje ve výkupu pozemků pro Pražský okruh nebo komunikaci mezi Prahou a Táborem. Stopka je podle Babiše také pro modernizaci tratí mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo Prahou a Kladnem. „Je to totální rozklad. Celá tahle dopravní infrastruktura je zastavena,“ řekl Babiš.

Podle Kupky se výkup pozemků pro Pražský okruh teprve spouští.

Mátl podle ČTK po jednání uvedl, že mluvil s Babišem o rozpočtu na dopravní stavby na příští rok. Doplnil, že by ve funkci rád pokračoval, na ŘSD je podle něj hodně práce. Záleží ale na rozhodnutí nového ministra dopravy, podotkl. O tom, kdo by jím mohl být, nebo která strana by mohla tento resort obsadit, Mátl nevěděl.

Tagy rozpočet SFDI
33 komentářů