Pendolino se vrátí na Slovensko ještě letos, Valašské expresy místo Žiliny skončí ve Vsetíně
Jednotka 680 Pendolino Českých drah mezi Markušovcemi a Tepličkou nad Hornádom, Slovensko. Foto: David Gubler

Pendolino přestalo na Slovensko jezdit před rokem.
Kdy dojde prodloužení Valašáku na východní Slovensko? Nechápu proč si to Slovensko objednává pouze do Púchova
Protože Slovensko
Pri hodinovom takte Tatranov ťahanie Valašských expresov ďalej na východ nedáva veľmi zmysel. Maximálne po Žilinu
Žiju ve Vsetíně – a vlakem bez přestupu se snad už pod Tatry, do Prešova a Košic nikdy vlakem východ/západ nedostanu. Je to tak ???
od té doby, co byl odjezd SC241 z Prahlaváku přesunut ze čtvrt na osm na šestou a ještě před ni, nemá pro nás Plzeňáky toto reálnou možnost využití…….pokud tedy nechceme nocovat v Praze…
Ale no tak … vaše možnost se jmenuje RJ1003.
Zpusob nasazovani souprav u CD nekdy skutecne nechapu. Na Kosican, ktery obsluhuje vsechny zajimave turisticke destinace od Kysuckych vrchu, Malou, Velkou Fatru, vsechny Tatry az po Slovensky raj nasadi stisnene Pendolino se tremi misty pro kola. Na Jizni expresy s cestovni dobou mene nez 2 hodiny nasadi bistrovuz, na petihodinovy Ostravan jen minibar…
Jižní expresy snad nekončí v Budějkách,, kam je z Prahy jízdní doba 2h. Jinak bistro voz,y jsou snad starší a tzv. výběhový typ před vyřazením, tak logicky jde n méně významnou linku.
Jizni expres + Budvar (ex 7) je 11 spoju, z toho 4 jedou do Linzu a jeden do Krumlova, ostatni konci v Budejovicich. Jizdni doba je 1h 39 min. Proc jste si to nezjistil, nez jste neco napsal? Nevim, co je vase „snad vybehovy“. Je to bistro vuz, kde je mozne pripravit normalni jidlo, preso nebo cepovane napoje. Pro petihodinovou trasu idealni, pro hodinu a 3/4 je ho skoda.
V tom případě nechápu rozdělení ex1 vers. ex2 které je placeno jako objednávka v ministerstva. Jakou to má logiku když už tak proč to není od Olomouce dal na Moravu.
Celá akce “pinďa do Košic” vedla akorát k vynucenému posunu Košičana do podstatně horších poloh “nesmyslně brzo tam” a “hodně pozdě zpět”. Tradiční poloha v cca 9 z Prahy a kolem poledne zpět byla mnohem použitelnější.
To je klasický problém vedení jen jediného páru takových vlaků denně: současná poloha vyhovuje Pražanům a lidem žijícím na východ od Prahy a ty „původní“ polohy byly výhodnější pro cestující z a do oblastí na jih, západ a sever od Prahy, aby v Praze stíhali přípoje – ale s pouhými sedmi, resp. teď už vlastně jen šesti jednotkami se toho mnoho ujezdit nedá. Možná by stačilo aspoň prodloužit jeden pár vnitrostátních „pendolín“ až do a ze Žiliny (nejlépe asi ten karlovarský pár), ale protože Košičan ani nezapadá do taktu „pendolín“, bylo by potřeba celé to předělat, a do toho se… Číst vice »
Tak jistě že v normálním světě by ty Košice jezdila (skoro) komplet linka Ex2 namísto nesmyslné snahy o přestup na beztak přeplněné vnitrovlaky. Reálně doufám, že po dokončení přestavby Žiliny to zase bude jezdit aspoň tam. Tatrany by pak mohly projet Puchov a Povazskou, a zas by byl menší tlak na nesmyslné “pseudoIC” narušující takt.
Co je u vás „tradiční“? Já jezdil Ex 125 Košičan z Prahy v 5:51.
EC 121 plus minus minuty po deváté ráno, nějakou dobu i s autovozy. Samozřejmě v klasice, žádné stísněné chvějící se naklapecky, poradny jídelnak.
Tohle je samozřejmě jen další subjektivní kec, někomu by Kosican vyhovoval ve 12 z Prahy, ale vzhledem k vzdálenosti Košic je brzký odjet jen výhodou, člověk na východním Slovenku ještě něco stihne, každý není jako Záruba, který chce strávit v podstatě celý den ven vlaku. Totéž návrat zpět.
„Košické“ pendolino bylo tehdy posíláno do Opavy. Znamená to tedy, že „opavské“ pendolino bude od změny posíláno do Košic a do Opavy bude tedy jezdit klasika?
Přesně tak. Pendolino, které se z Košic přemístilo na Opavu tak se vrátí zpět a na Opavu opět poputuje klasika. Už je to zapracováno taky v návrhu nového jízdního řádu. Takže se vrátí Opavan IC.
Kam s ním?
A že by aspoň do konce letošního grafikonu daly zpět jízdní řád Valašáků jak byl do konce května, který prý kvůli výluce v Hustopečích ,která byla již 3 měsíce, změnili pro přípoje na Vsetíně a Lidči na nepoužitelno, to je ani nenapadlo. Výluka skončila 14 dní po tomto opatření .A jestli se chce někdo vymlouvat na výluku v Lipníku, tak ta už je tam 2 roky
V září má údajně začít další kolo opravy Hustopečí – čili zase autobusy – proto to prý nikdo nevracel do původního stavu…. Prej by to nemělo smysl. 🙃
A jaký racionální důvod má posílaní našeho premiového vlaku na slovenský tankodrom?
Co je horší, poslat jednou denně 20 let staré Pendolino na trať Čadca – Košice, nebo několikrát denně zbrusu nové ComfortJety na trať Kúty – Štúrovo?
Pokud se budeme bavit o nějaké logice obchodního modelu tak A je správně.
Tak metropolitany lze přetrasovat přes Wien.
Náhodou si představte tu poetiku… Počítám, že ještě předlouho se bude dodělávat úsek Kúty – Břeclav a tím pádem se i dost často bude jezdit odklonem přes Hodonín a Holíč… A to bude veliká nádhera, až se na jednokolejce uprostřed hustého lesa s křivými stožáry trakčního vedení bude čtyřicítkou kymácet ComfortJet😅
No, třeba přitáhnout a udržet platící cestující, aby byli ještě ochotni absolvoval 7-8hodinovou cestu vlakem, i když je za stejnou cenu láká Ryanair přímou linkou do Košic?
Co tak slýchám, náhrada pendolina klasickou soupravou moc nadšení mezi zákazníky nepřinesla.
No, třeba pro mě speciálně zimě Pendolino -> Košičan, CJ -> s přestupem/letět (těžce nerad). Ale chápu, že tu můj názor na to, jak moc špatně je řešená světelná pohoda v IJ/CJ kdykoli kromě jasného dne, sdílen široce není … (ale dotazy na to, jestli by ty šílené čtverce nešly vypnout, nepadají opravdu jen ode mě, tak nejsem blázen 🙂 ).
(Nemluvě teda o tom, že ten Košičan je extrémně tragický co do GVD, letos ještě nepřejel hranice CZ/SK včas … a SŽ i ČD to je úplně jedno).
Tak u Košičanu připravoval jízdní řád patrně člověk, který dříve dělal to samé pro Šinkanseny… Ono dojet po osmi a čtvrt hodině do Košic přes hafo jednokolejných výluk ve 14.12 (zlatý oči) a mít odjezd zpět ve 14.48, to je skutečně majstrštyk… To je fakt hodno mezinárodního eurocity… Kvalitu úklidu a podobně si asi dovedete představit
Paradoxně na Slovensku to mají docela navatováno (kvůli výlukám), ale do Čadce lichý Košičan letos snad ještě nepřišel s méně, než +10.
No protože je to jednokolejně před Hranicemi na Moravě, občas kolem Studénky, a hlavně z Mostů do Čadce.. ovšem jízdní doby zůstaly prakticky stejné…
Vata je tam řádná. Tento týden přejetí hranic +30 a Štrba +13.
Co naplat když přestup na zubačku je 2 minuty 😬
Keďže sa tak nejak upratuje postupne, zďaleka to nie je taká tragédia, akú si predstavujete.
Kupte si škrabošku na spaní. Osvědčený a účinný způsob jak se i za jasného dne kvalitně vyspat. Pak vás „šílené čtverce“ a další bubáci nebudou strašit.
Já ale nechci spát, já jen chci, aby mě ráno a večer (v zimě od 17h) nebolela po cestě hlava.
Pričemž ICE4 ukazuje, že to zcela v pohodě udělat lze, jen u ČD se nechtělo a nejde.
Tak pak dobře poslouží tmavé brýle a/nebo Ibalgin.
Připadá Vám normální doporučovat medikaci namísto zajištění podmínek, které všechny ostatní vozidla zvládají, mimo Jediné správné konsorcium?
Oboje velice zdraví prospěšné. Raději se zamyslete než napíšete nějakou hloupost
Kdykoli nastoupím do (polo)prázdného velkoprostorového vozu, tak první, co udělám, je pozhasínání všech světel u míst, kde nikdo nesedí – a jde-li je zhasnout v klasických vozech, nevidím žádný důvod, proč by to nemělo a nemohlo být možné v „moderních“ vozech úplně stejně.
Dopravce to z nějakého důvodu nechce. Z jakých, to se můžu jenom domnívat. Ptejte se Českých drah proč to tak mají zařízené. A nebo volte vlak s kupé, kde si to světlo regulovat můžete.
Dopravce je tak neskutečně drzý, že by mu měl někdo vyplísnit ideálně pokutou za nepéči řádného hospodáře.
Pendolino poskytuje horší komfort na tom tankodromu oproti klasice, navíc jej nelze posilovat a ta kapacita zejména v neděli chybí. Místo jednoho výletu do Košic je daleko vhodnější nechat 680 2x otočit Ostravu, aby byl opet 2h interval a předvidatelný produkt a ne ten bordel co je tam dnes.
Prostě si ČD potřebují nahonit
Sorry, pokračování – triko kvůli tomu, jaké mají krásné moderní soupravy… že se na jih ty ComfortJety naprosto nehodí a poničí se, v tuto chvíli nikoho nezajímá
Comfortjet z Berlína teda byl pro mne zklamání. Rozdíl proti běžné soupravě neznatelný
A to jste nejel v noci…
Ok. Ale tak nějak uvažuji kolik těch pendolin ČD mají k dispozici. Dobře prodloužení až do Košic tak to je vlastně jedno méně (časově to nepůjde) do Ostravy,Bohumína. Další chtějí poslat na České Budějovice. Brno se taky hlásí. Máme jich myslím 5. Tak uvidíme.
Souprava z Košičana teď točí doplněné obraty do Opavy a pokrývá ostravskou větev.
Na Budějovice se využije souprava, která doteď končila a nocovala v Praze. Taky se před časem uvolnila souprava z IC do Františkových Lázní.
Co se týče nasazování railjetů na Metropolitany, nemají tam místo nich být nasazeny CJ, nebo se změnili plány?
Myslíte? Dle hlavičky vlaků v návrhu JŘ to vypadá na Budapešť cca na půl na půl Railjety/Comfortjety. Stejně cca na půl by to pak jezdili směr Rakousko. Rozdíl je restrauce/bistro.
Okej, je možné, že som si zle vyložil ten včerajší článok (a mal som už predtým v hlave nesprávnu predstavu). Pozerám ale aj slovenský GVD a ten nerozlišuje medzi reštauračným vozňom a bistrom, ale nevidím tam pri žiadnom spoji vyznačený biznis oddiel (rjx ho Zürichu ho tam má)
Ono to tak asi vyšlo. Pokud mají do Berlína jezdit jen CJ (což se kvůli kapacitě jistě chtělo), tak pak se přes Vindobony (je jich víc) do Rakouska dostanou i CJ. A co pak se zbylými rj ČD, když několik tras je obsazeno CJ a další jsou zkráceny jen po Vídeň. Jestli dobře počítám, tak do Budapešti pojedou 4 páry railjetů, první 4 ráno a nazpět poslední 4.
Jak v railjetu, tak i v ComfortJetech je jen bistro… Pouze v railjetech mají kapacitu 12 míst a v ComfortJetech 18…
No zjevně na drahách si to při zadání tras vyložili naopak. railjety mají v hlavičce restaurační vůz a bussiness 1 třídu. CJ jen bistro (mj. na všech vlacích do Berlína).Ten bussiness bude jistě zadaný správně. A proto to bude, jak jsem psal.
V tom případě je nesmysl na straně systému ČD… Comfortem jezdím coby obsluha jídelního vozu/bistra a RJ dost často jako cestující. A v railjetech je pouze 12místné bistro (ať už o tom rezervační systém mele, co chce) a v ComfortJetech 18místné bistro, tam ovšem s výjimkami, jelikož řídící vozy a bistrovozy se dodávaly později, a na některých soupravách je tak ještě navic řazen klasický vůz restaurační od Siemensu… Teď už by měl být snad jen na pár vlacích (378,379,170,171,258,259)… Ovšem díky výlukám z Berlína se zas všechno přeházelo, mimořádnosti na trati také udělají své, takže kdo ví… Ale do railjetu… Číst vice »
CJ a RJ je stejné zoufalství, z hlediska gastronomie.
Bohužel nezbývá než souhlasit…
CJ je jen jedna z několika generací Railjetů.
Jsou dvě věci, které se pletou (a není divu): kategorie vlaků = railjet a typ soupravy = RailJet nebo ComfortJet.
Tato diskuze je o soupravách a ne o kategorii vlaků. A nikomu zde se nic neplete. Dříve skutečně dráhy hlásily, že do Budapešti budou jezdit nové CJ.
Budou to při těch výlukách za Vsetínem na české straně předělávat na AC?
Přesně to je ten důvod. Plus
ještě dvě velké stavby v souběhu.
Které dvě? Násep Lideč a co ještě?
Konverze
Neumíš číst???
Násep, konverze a ?
GSM-R+ETCS
Konečně. Letos v březnu bylo pozdě.
Tak to už vidím jak někdo bude chtít jet ze Vsetína na Slovensko autobusem. Tak udělám tu výluku tak ať se jezdí po jedné koleji.
Bude se sanovat ujíždějící násep, kde se už dnes jezdí po jedné koleji.
Mohlo by to ŽSR využiť už aj na prepnutie na striedavú od hranice po Púchov. Niekedy zač. roka február/marec sa má prepínať aj Žilina, tak či to aj nespoja. Úsek od Strelenky po Púchov je už niekoľko rokov pripravený pokiaľ viem…
Myslím, že už aj CZ začne s predprípravou na 25 kV 50 Hz.
v pláne výluk je KRTV Púchov-Lúky nad Makytov št. hr. na november 2025
tak fajn, konečne, už bolo načase…
Ten násep u Valašské Polanky … Tak tam už se na tom mohlo dělat dávno.. aspoň na té vyloučené kolejí .a nebo by Valašak končil na Polance a NAD by byla jen na Lideč. Ne za mne SZ neumí udělat normálně výluky. Co manipulak ? Nic skončí. Bylnici můžou od spodu obsluhovat veselaci ale valmez konec.
Násep u Valašské Polanky???
U Polanky je vše v pořádku, takže tam není co dělat.
Ve Valašské Polance ujíždí též svah , přímo ve stanici u 3 SK…
Jak si představujete práci na půlce patnáctimetrového svahu se zachováním provozu na vedlejší koleji?
Vždyť se to celé bude odtěžovat a budovat nově komplet.
Jaké práce chcete dělat konkrétně při zachování provozu?
Naštěstí v ČD už dávno dostali rozum a nevyhazují cestující z rychlíků na NAD v nějaké ÚP (úplné p**eli) jen proto, že je to poslední stanice před výlukou.
A v místě, kde se autobus bude dost blbě otáčet, 3 už se tam snad ani nevejdou.
Stanice Valašská Polanka bude komplet celá vyloučená, tak jako Horní Lideč. Bude se předělávat staniční zab.zař. .. takže logicky musí být zavedena ND již ze Vsetína.
ten za ty čtyři roky mohl být už zlatý
Prý se čekalo na skončení výluk v Jablunkovském průsmyku. Tam mimochodem taky začíná ujíždět násep a řešení je v nedohlednu, protože udělat to zároveň s rekonstrukcí na slovenské straně by bylo asi moc mainstream.
Kompletní IG průzkum velkého svažitého území s odvodněním včetně projektu se zásahy na cizí pozemky je na 3-4 roky ještě poměrně svižný úkon.
Proboha proč? Sice jsem ho rád sám využil do Tater či Košic na koncert, ale ty dvě vykolejení nestačili?
V Žiline sa už jazdí cez modernizovanú časť stanice
Žilina je už po rekonštrukcii, aspoň čo sa týka nových úsekov, už sa chodí výlučne po nových koľajách a ostane úseky na Košice už ako tak dali dokopy. ŽSR si vstúpili do svedomia. Tá Žilina bola blbá náhoda, nakoľko v tom čase už prebiehala modernizácia uzla ale vlak ešte išiel po starých vyhybkách, ktoré to už mali spočítané, žiaľ nové sa ešte len osádzali. Samozrejme to neospravedlňuje celkový stav infraštruktúry, ale robí sa na viacerých úsekoch súčasne,výluky je kvantum, do konca roka by sa malo viacero úsekov spustiť do prevádzky.
Kdyby se dělalo na více místech dohromady, už máte celý koridor Praha – Košice deset let v provozu. Stavba Žiliny je ukázka, kdy se jezdí po půlce stanice a v druhé je stav minimálně rok prakticky stejný.
Zatím 7 hlasů co pochopilo ironii.. no i když, když nám ho znovu rozflákáte, dáte nám náhradní KisS ?
380 taky shořela na Slovensku. Jasně chceme se jich zbavit, ale zase 120-170 milionů Kč v pr…
Dnes už človek fakt nevie, čo je irónia a čo nie – obzvlášť pri písomnom prejave, kde chýba neverbálna komunikácia.
Inak teda KISSy ZSSK sú iba na 25 kV, takže ako náhrada za Pendolino by veľmi využiteľné neboli
Když v té vaší „ironii“ děláte gramatické hrubky, tak to pak člověka nenapadne, že to sdělení má mít takto sofistikovaný význam.
Taky nechápu, proč si ničíme náš vlak na tatranském tankodromu
Třeba protože chceme propojit ČR s Košicemi? Co je na tom divného?
To můžeme i vlakem, který se tam neničí. Klasická souprava je tam mnohem lepší. A lidé by mnohem víc ocenili více spojů než jeden náhodný výstřel.
To je PR ČD protože Jančura. Když soukromníci ohlásili Praha – Košice, ČD dalo Pendolino. Mně také více vyhovuje více přímých spojů denně do Košic, než stávající přestupy.
Ale tam přece jezdí víc spojů. Dokonce to spojení zajímá 3 různé dopravce. Nedělejte z toho kovbojku. Taky už není ČSSR a ta poptávka je logicky někde jinde.
Poptávka tam pořád je, jen na ty přímé vlaky se zapomnělo. A když ss podívate na časové polohy takového LE (cesta na sedačku v 1 ráno z tater), RJ jede taky brzo ráno a přes den nic, večer taky nic.
Však ste si ich zničili sami (Studenka 2015 a Bohumín 2022).