Dopravci Železnice

Pendolino po mnoha letech nezastaví v Pardubicích, České dráhy chystají nový spoj

Jednotka pendolino Českých drah. Foto: Jan Sůra
Jednotka pendolino Českých drah. Foto: Jan Sůra

Po pěti letech se na české železnici může znovu objevit dálkový vlak, který nezastaví v Pardubicích. České dráhy chtějí od nového jízdního řádu posílit spojení mezi Prahou a Ostravou a v některé dny vypravit nový pár spojů. Ten by cestou z Prahy zastavil nejdříve až v Zábřehu.

Plány vyplývají z oznámení na úřední desce Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Podle něj chtějí České dráhy posílit provoz na trase Praha – Ostrava o nový vlak, který vyjede z Prahy v 15:44 a skončí v 18:47 na ostravském hlavním nádraží. Zpět by jel v 19:18, v Praze má být ve 22:22.

Vlak ale příliš často nepojede: v oznámení České dráhy uvádí, že má jezdit jen ve dnech s mimořádnou poptávkou. Jde například o dny na začátku roku, před a po Velikonocích nebo prodlouženými víkendy. Celkem jde o čtrnáct dní.

I když České dráhy neuvádí, jaký vlak chtějí na spoj nasadit, podle uváděného počtu 327 míst i jízdní doby půjde o pendolino.

Zajímavý je ale samotný jízdní řád: ten vůbec nepočítá s tím, že by vlak zastavoval v Pardubicích. Šlo by po dlouhé době o jediný vlak, který by město s nejlepším spojením s Prahou a Moravou projel. Na trase Praha – Ostrava bylo posledním takovým vlakem SC Pendolino Sprinter, které jezdilo jen v pátek z Prahy až do Třince a první zastávkou byla Ostrava.  První zastávku ve směru z Prahy má až v Zábřehu na Moravě, pak ještě v Olomouci. V Zábřehu dosud pendolino nestavělo. Skončilo v roce 2011. O rok později České dráhy odstartovaly projekt D1 Express mezi Prahou a Brnem, který rovněž v Pardubicích nezastavoval. Skončil v roce 2013.

České dráhy zatím nechtějí nový spoj příliš komentovat, protože je stále v přípravě. „Jedná se o žádost o zavedení nového páru posilových vlaků ve dnech, kdy se očekává mimořádně zvýšená poptávka po přepravě, například v souvislosti s koncem a začátkem prázdnin, prodloužených svátečních víkendů atp. Stávající nabízená kapacita našich služeb je nyní na této lince v podobné termíny vyčerpaná a v souvislosti s rostoucím zájmem o naše služby na dálkových linkách by v příštím roce přeplněné vlaky nenabízely dostatečnou úroveň služeb očekávaných na dálkové lince tohoto typu. Proto bychom dopravu rádi v tyto termíny mimořádně vysoké poptávky po cestování posílili,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

45 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Pokud je mi známo tak jízdní dobu zvládne i OPAVA a nemusí to být pendolino. Hlavně musí mít volno. Což teď když regiojet předjíždi co se dá to nebude jednoduché. Nesnáším když někdo má výhody. Regiojet kdyby jezdil tak pořádně jak jezdí ex tak by tak načas nejezdil.

    • S tím “zvládne” bych byl opatyrný. Za posledních 28 dní IC 514 Opava nepřijela do Prahy hl.n. ani jednou včas a má průměrné zpoždění 24 min. Jednou tě někde zastaví a už to prakticky nemáš šanci to dohnat, zbytečně optimistické plánování te Opavy…

  • Jednoznačně ano. Oddělí se tak přepravní frekvence dojíždějících za prací vs. dálkoví cestující. Nabídka z Pardubic je více než hustá, jeden pár spojů, jestli vůbec pár, tomu nijak neublíží.

    • S tím lze asi souhlasit, mohlo by to tak jezdit dokonce možná každý den, ale určitě každý pátek a třeba až do Českého Těšína (přes Havířov) – jen ta zpáteční cesta by měla být až jako přípoj (třeba opět z Českého Těšína přes Havířov) od „Beskydu“, aby vzniklo další (pozdní) večerní spojení ze Slovenska i dále na Moravu a hlavně až do Čech i mimo nedělí …

  • Těmi Pardubicemi si nejsem jistý. Proč ale skoro všechno pořád zastavuje na té zastávce Česká Třebová, když stejné množství lidí (s fotoaparátem na krku) by využilo zastávku Bezpráví.

    • Protože je to takovej relikt minulosti – ČT = město nádražáků. Taky se povídalo, že je to významný uzel… jen by mě zajímalo jaký. Dřív trať na Brno bez významu, dnes sice významná, ale řekl bych, že přestupní vazby od Zábřehu na Brno jsou minimální.

      • I kdyby tam stavěly jen rychlíky, tak na 16000 obyvatel je hodinový takt na všechny strany něco, o čem 100 tisícový Liberec jen sní.

        • Nejde tady i to tu dobu ztracenou zastavením v místě, kde je průjezd 60km/h? Kolik takové zastavení stojí, dvě minuty i s pobytem u hodně těžkých vlaků?

    • Jde spíš o to, že zastavení v Pardubicích umožňuje využití cestujícími i ze sousedního Hradce Králové a Chrudimi a rázem jsme na oblasti, kde žije cca 250 tisíc obyvatel. V případě České Třebové zase sousední města (zejména Litomyšl, Lanškroun, Svitavy, Moravská Třebová, Ústí nad Orlicí), ze kterých do ČT dojedu a pokračuji dále vlakem.

      • A když sečteme obyvatele těch sousední města (i když teda nechápu, co ve vašem výčtu dělají Svitavy a Ústí nad Orlicí), tak dostaneme odpověď na otázku proč v Pardubicích vše a v MuN stačí rychlíky.

        • Protože ne všechno zde staví, takže potřebuji popojet do ČT, abych mohl přestoupit. Všichni nepotřebují jen do Prahy, ale občas taky i na druhou stranu republiky. 🙂

            • Pokud ovšem bude mít kvalitní přípoje nejen v ČT, ale i v ostatních stanicích, aby se cestování neprodlužovalo i o několik hodin – a to, bohužel, ta „pobřežní squadra“ není schopna (a často ani ochotna) při objednávání vlaků požadovat a zajistit …

  • Nějak nechápu smysl nestavění v Pardubicích s jízdní dobou delší než stávajích spojů s Pendolinem. I ten Košičan to má do Ostravy za rovné 3 hodiny se stavěním v takových zastávkách jako je Libeň, Kolín nebo Třebová. Tedy papírově, prakticky se minutové zastávky na nástup a výstup nestíhají a výluky tomu taky nepomohou. Nicméně pro jízdu bez překážek podle JŘ tam nevidím žádné zrychlení.

  • Mimochodem, nemilé zjištění, že ČD nějak omezují Superakční jízdenky, např. na zítra z Pardubic všechno za 140Kč:( tak bude moje premiérová cesta s RJ

    • Vy nemáte In kartu s nějakou slevou? 140 kč je to na zítřek jen bez in karty. To asi nebudete pravidelný uživatel.

  • Znamená to, že ČD mají nevyužitá pendolina?

    A jen jak drobná připomínka, jak se železniční doprava změnila. Není to zase tak dávno, co ČD odmítaly v Zábřeze zastavovat i s IC vlaky, částečně oprávněně, protože i tak jezdily přeplněné, a jedinou možností, jak se dostat do Prahy, byl vymetací rychlík složený z béček, jízdní dobou kolem 2,5 hodiny (desetiminutový pobyt v ČT a myslím, že dokonce i v Přelouči) a dvouhodinovým taktem. Dnes jsou to ve špičce 3 slušné vlaky za hodinu a jízdní dobou minimálně o půl hodiny kratší. Takže díky hoši!

  • Taky by šlo pendolina zdvojit a ne zabírat další místo na koridoru. A ještě by se ušetřily provozní náklady.

    • No nejsem si jistý, jestli by se s tím dalo rozumně zastavit u nástupiště. Taky čím delší vlak, tím nižší rychlost, pač se musí čekat až poslední vůz mine pomalý úsek..

    • Prej se výrobce tenkrát ČD ptal, jestli chtěj do pendolin zabudovat možnost spřažení souprav a ty to odmítly s tím, že to „nikdy nebude potřeba“. Aspoň tak se to traduje. Takže spojit dvě pendolina k sobě nejde.

        • Kdo to povídal? Ano, lze jen čistě mechanicky. Zda je funkční komunikace mezi dvěmi jednotkami nikdo nikdy neověřil. Dokonce i Sprinter byl z nouze. Původně si lidé okolo Ondrůje (chudák Jančura, že ho zaměstnal) mysleli, že to jde. Po překvapivém zjištění jel několikrát v pátek násled s odjezdem z jednoho perónu par minut po kmenovém vlaku a od změny následoval již zmíněný Sprinter.

      • To se mi nezdá, protože se zase traduje historka o tom, jak se projektovala stanice Ústí nad Labem hlavní nádraží, aby pojala 2 spřažená pendolina.

        Stanici se podařilo tímto záměrem ještě zprznit, ale Němci provoz pendolina na své území nikdy nedovolili..

        • Nemyslím, že to prodloužení nástupiště bude k nevyhnutelnému prodlužování EC do Německa zrovna nevyužité, Pendolino spojit lze, nevím však, zda se vejde k nástupišti v Pardubicích a Zábřehu.

        • Určitě Němci nedovolili provoz Pendolin ČD na své síti? Já jsem měl za to, že schvalovací proces v Německu byl úspěšně dokončen, i když už v době, kdy bylo jasné, že to do Německa jezdit nebude – ale z důvodu, že s těmi max. 7 jednotkami se nedá rozumně pokrýt žádná linka.

          • Tehdy nebyl problém s pouze 7 jednotkami ČD (byť se původně předpokládalo, že jich bude víc), ale o to, že „Pendolino“ není kompatibilní s jakýmkoli „ICE“ a jednotky nelze spojovat – Němci už od 1. poloviny 90. let minulého století upozorňovali na to, že i když pro frekvenci přes státní hranici jedna jednotka stačí, oni budou kvůli frekvenci potřebovat v úseku Drážďany – Berlín jezdit dvojmo, takže dál než do Drážďan (na přestup) italské jednotky jezdit nebudou : na pobřeží“ to sice všichni „kompetentní“ věděli už hned od počátku, ale pak sehráli „divadlo“ typu „jaké že to překvapení“ …

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora