Pendolino na jih Čech aneb nejrychlejší spojení s Prahou. Systém už nabízí i vázané jízdenky
Vzácná návštěva, pendolino se v ČB dosud běžně nevyskytovalo. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V případě spoje směrem na jih Čech jde o prodloužení vlaku SC 500 z Bohumína. Vzniká tak přímé spojení Ostrava – České Budějovice.
Dokud nepostaví novou trat z Prahy do Benešova a tunel před ČB, může mezi Prahou a ČB jezdit cokoli a zrychlení nebude výrazné
Zrovna mezi Prahou a Benešovem se využije nejvíc klopení Pendolina a tedy i projeví největší rozdíl v rychlostech oproti konvenční soupravě.
Mimo špičky. Ve špičce se pojede na blok za osobákem, v lepším případě z Benešova těsně před courákem a na Zahradním Městě dojede další.
To máte pravdu, kolik tam jedeme? Max 110km/h? Nová rovná trať 200 km/h a Praha – Tábor třeba jen do 40 minut. Ano jsem snílek 😂
Tak oni to Pendolino s dvoustovkou nakonec cestujícím skutečně DORUČILI! 👍
Já bych řekl, že je dobře, že je ta trať do ČB dvoukolejná a opravená. Těch 10 minut nikoho nevytrhne .. a tvrdit, že se do ČB z Prahy jezdí dvoustovkou je taky trochu zavádějící… Hlavně ať to jezdí..
Tak koukám že by byl člověk nejraději všude hned…už včera bylo pozdě..lidi začínají bejt strašně zhejckany…
Jooooo, to tady petr za mlada denně chodili do školy 4000 km, pěšky, bez bot. Ve sněhu, za deště. Ale dnešní zhejčkaný mladý by chtěly být všude hned!!!! stfu
Na kolik to stihne na těch dvou krátkých úsecích rozjet, na 170 místo 160? To je teda pokrok..🤦
200 to dle testů zvládne.
Malý krůček pro člověka… No v kontrastu s tím že sem akorát projel Itálii z Neapole do Benátek za pět hodin je to trochu malý krůček, ale i snaha se cení. Doufám ale, že se těch vrt ale jednou dočkám, těch 300km/h je už fakt krásná rychlost.
Je to tak! jsme v situaci kdy i tato drobná zrychlení nám musí dělat radost. Je to tak, protože schopnost konstruktérů, dynamiků a dalších profesí zainteresovaných na základním obrazu projektu naráží na drzost skupin s různými názvy, které se nestydí zdržovat cokoli, kdykoli ať to stojí co to stojí. Včetně utrpení občanů ČR . Takže neradujme se předčasně .
Asi jste si nevsiml, ze doba pokrocila, pro infrastrukturu tu mame misto regionalnich stavebnich uradu DESU, uz nekolik let funguje nova legislativa, umoznujici se rychleji vyporadat s namitkami a jedine, co chybi, je zajem ministerstva dopravy v cele s tim profesionalnim tiskovym mluvcim, ze ktereho buhvi proc udelali ministra.
11 minut na hodině a půl, to je výkon. Ale musíme se radovat z maličkostí
11 minut na hodině a půl je více než 10 %, to zas tak málo není
Tak jezdilo to i přes 3 hodin,takže 2:10 nebo hodka a pul pendolino,expres je fakt znát,
Zaujala mně jízdní doba pro úsek Tábor – Veselí nad Lužnicí u Pendolina do Budějovic. 25,6 km má vlak ujet za 9 minut. I kdyby to pro železničáře bylo 9:30 (jako cestující nepoznám), PRŮMĚRNÁ rychlost vychází 162 km/h. Pokud bych počítal s prodloužením jízdní doby rozjezdem a brzděním o 1:45 minuty oproti jízdě konstantní rychlostí skrz celý úsek (To by mohlo znamenat pro zjednodušení například rozjezd rovnoměrným zrychlením trvající 2:30 a brzdění rovnoměrným zpomalením trvající 1:00 – zvlášť pro Pendolino vzhledem k výsledné rychlosti VELMI optimistické hodnoty), tak pro ujetí 25,6 km za 7:45 minut konstantní rychlostí je potřeba rychlost… Číst vice »
Velmi správný postřeh. Na první pohled jsem si říkal, jestli sáhli i do rezerv, které se pro standardní jízdní doby uvažují, ale dokázal jste, že ani tak to tady nestačí. V obou těch úsecích pro 200 km/h se zvýšením rychlosti ze 160 ušetři cca po jedné minutě, to je fyzika a bylo to vidět i při těch loňských zkušebních jízdách, Zbytek zrychlení je díky naklápění v jiných úsecích. Tedy většina zbytku, tady ty dvě minuty jsou spíš jen na papíře 😀
Spíš by to chtělo Drážďany – Praha – Linz pod dvě hodiny
To je téměř 400 km. Průměr 200 km/h je možný leda tak na VRT.
To je celkem nevýznamná relace. Lepší je chtít Praha – Drážďany – Berlín pod dvě hodiny.
Ona je nějaká významná poptávka po rychlém spojení regionálních center Saska a Horního Rakouska?
Trochu promarnena prilezitost to postavit rovnou na 250… a nebo alespon na 200 v celem useku…
Lepsi zlepseni prijde az se stavbou navazujicich useku Praha-Benesov a Nemase…
Ono nějak obecně se zapomnělo na existenci Českých Budějovic a i třeba Liberce v plánech na železnici s vyšší rychlostí. Ale zase třeba Most, ten si podle SŽ evidentně VRTku zaslouží…
Tu zvrácenou logiku také nechápu. Liberec je 5.největší město v zemi a vede do něj vedlejší zapomenuta trať. ČB maji aspoň částečbě udělaný koridor. A stejně tak se zapomnělo na VRT na Plzeň a do Bavorska…
VRT na Plzeň a Norimberk by byla mnohem užitečnější, než na ČB. Ale jde řeč, že tam nevyšla ekonomika, protože ji někdo k výpočtu zadal (schválně?) blbě. Doufám, že to někdo (jiný) po zprovoznění Berounského tunelu přepočítá.
U Plzně počítali s existující dálnicí, u Budějovic nepočítali ani s extra tratí, tak možná proto, kdo ví.
Nezapomnělo, nevyšla ekonomika.
Tak to je super, že jsme kvůli pár miliardám v podstatě vyřadili z budoucího rozvoje několik měst.
Ta ekonomická návratnost je jen hra s čísly. Tunel NEMAŠE původně taky nevycházel, tak zadali jiný vstupní data a ejhle… A to ještě počítali rychlost na 160. Po novu už to bude 200.
Není to hra s čísly. On je dost rozdíl, když výpočet startuje v roce se zájmem o cestování po železnici vyjádřeným jedním expresem denně nebo každou dvouhodinu.
S příměstskou dopravou svedenou do dálkového tunelu, něco jako před Plzní, aby to vyšlo do počtu asi…
VRT do Mostu nedava moc smysl – mela by jit do Chomutova. Chomutov s Jirkovem je vetsi a resi to rychle spojeni do KV. Do Mostu se pak pujde rychle dostat jak z Chomutova tak z Usti.
To je možné. Ale stále by před nějakým napojením Mostu / Chomutova mělo mít za mě přednost napojení krajských měst.
Karlovy Vary + Chomutov + Most
Myslím, že ani jedno. Je dost nejistý, jak zaplatíme hl. VRT, a když nevychází ekonomika pro Liberec, kde vezme Most klientelu pro VRT? Nevezme. Bude to další D6, naddimenzovanej projekt, protože podpořme…
Lepší za poloviční prachy zlepšit Podkrušnohorskou a těch pár zájemců napojit v Ústí. Totiž logikou „podpořme“ se snadno mohou ozvat např. Jeseníky a na vše prostě peníze nejsou, buďme rádi za základní vrt do 2050
Penize nepopiram, ale ekonomicky je ta varianta s Chomutovem realnejsi. Nejde o nahradu puvodni trate, ale jeji efektivni doplneni. Navic pohledem do planu varianta s Mostem je divny oblouk, co se do Mostu „vraci“. Vlak z Prahy pres Usti a Most by koncil v Chomutove. A Vlak Praha – Chomutov by pokracoval pres Vary do Chebu. Ze by nekdo nekdy stavel trat primo Praha-Karlovy Vary je nerealne, nedava to zadny smysl. Kazdopadne se jedna o vedlejsi VRT, ktera ma by resena az po dokonceni zakladni site. I v pripade realizace ja uz to neuvidim.
Hlavně by bylo fajn mít tím směrem pořádnou trať i pro ostatní města po cestě, nemusí jít nutně o VRT. Je hezké, že dojedete rychle z Prahy do Mostu/Chomutova, jenže mezi nimi bude vnitřní periferie a dál přes hranice nic (ani navazující místní spojení přes Moldavu, natož přes Sv. Šebestiána) – vše zase akorát po silnici.
Lepší zlepšení je určitě lepší než horší zhoršení. Takže já jsem pro.
„Česká železnice se bude v následujících letech zrychlovat a České dráhy jsou na to připraveny. Jsem rád, že je to právě Pendolino, jeden ze symbolů moderní železnice u nás, které poprvé v běžném provozu s cestujícími bude překonávat rychlost 160 kilometrů za hodinu. Díky jeho výkonu a unikátní technologii naklápěcí skříně přineseme cestujícím nejen vyšší rychlost a kratší cestovní dobu …“ – kdy se to stane mezi Ostravou a Prahou ?
Až Bratislava – Košice přestane konkurovat indickým jízdním dobám.
Už brzo. V roce 2028 se má v Indii otevírat Mumbai–Ahmedabad HSR pro 320 km/h
Až se postaví VRT Praha – Brno – Ostrava 🙂
To už budeme v domově důchodců když to zprovozní 😀
No, já určitě 🙂
No nevím. Na papíře stojí první VRT už 10 let 😅
„Pendolino jako symbol moderní železnice u nás“. V podstatě přiznání skutečnosti, že jsme dneska někde na úrovni 80/90. let v západní Evropě.
Tam, vzhledem k mezitímnímu „vyžehlení“ i stávající tratě, to naklápění prakticky postrádá smysl, na rozdíl od jiných tras, kde ovšem zase nemáme možnost těch 230 km/h ani při naklápění…
Pokud Národní dopravce nepoužije svou praxi z I.koridoru a nebude úmyslně zpožďovat své vlastní rychlíky , a až odborní cenaři na nábřeží odstraní chybu co se stává maximálně jednou za týden tak ok
Vždyť víme, že vlaky ve vycpávkové smlouvě na Balíček jih jsou upečené na 160 km/h a I=130 mm pro Ex a 140 km/h pro R. Jízdní doba Hlavák – ČB má být 102 min. pro Ex (dnes 99/101 min.) a 124 pro R (dnes 120/123 min.).
Co byste ještě nechtěl?
Chápu to spíš jako marketingový tah, v praxi nemá zkrácení jízdní doby o 7 až 11 minut prakticky žádný význam.
To by jste se asi divil.
V konečném důsledku to nemusí být jen o 7/11 minut, ale i 15/30/60, když odjede přestup v taktu, ať už bus, nebo vlak. Část cestujících pokračuje dále, nekončí cestu na nádraží.
Předpokládám ale, že ty přípoje odjíždí s vazbou na pravidelné vlaky. Takže spíš se o 7 minut prodlouží čekání na přípoj.
Takhle: samozřejmě je škoda tam to Pendolino neprodloužit, ale zároveň jde o jeden nesystémový spoj denně. Takže je to hezké, ale pořád jsme se reálně moc neposunuli.
V Praze v podstatě kromě pozdního večera taktové uzly nejsou, jezdí se pořád. Nově budou v Praze rozumně dosažitelný Metropolitan (13 minut na přestup) nebo osobák do Byšic (14 minut) a výrazně se zvedne spolehlivost přestupu na Regiojet do Košic (18 minut).
Anebo to naopak výjimečně vyjde, protože si to normálně (v taktu) ujíždí. 🙂 Nemluvě o (ne)čekání při zpoždění.
Trochu hra s čísly, když bude nějaký produkt levnější o cca 11% bude to pro Vás zajímavé? Ja myslím ze ano. A podobné to je s jízdnou dobou :-)..
Hlavně, když je to zkrácení třeba každý den. Já sice do Prahy každý den necestuji, ale potřebuji být občas v Praze Střešovicích na půl devátou a tohle mi dělá příjemnou časovou rezervu.
Takže vlastně čas stejně neušetříte, když tam máte být v 8:30. Místo sezení ve vlaku ho strávíte sezením jinde.
A zkrácení jízdní doby o 1:20 už význam má? Tolik to je totiž od roku 1990 dodnes.
Sice se mi jeví modernizace trati 220 (tedy skoro spíše novostavba) na rychlost 160 km/h (a pak s draze dodělávanou výjimkou dvou úseků na „až 200“) jako mrhání potenciálem, ale s ohledem na to, že to bylo projektováno někdy od roku 2000, tak to spíše můžeme považovat za zázrak…
Nejrychlejší vlak na nejlepší trati v nejhorší možnou dobu.
Poloha každého vlaku niekomu vyhovuje a niekomu nie.
A shodneme se, že to není obecně nejlepší čas? Že to spíš působí dojmem, tak alespoň něco, když už jsme to slíbili?
Tak v první řadě jedete v čas, kdy pendolino je fyzicky k dispozici. A za druhé, povšiml jsem si, že cesta tam a zpět je naplánována tak, aby se dala zajet jedním strojvedoucím, pendolino přes noc zřejmě bude obsazené.
Pokud někdo jede jednou týdně do Prahy do práce ráno a večer domů tak je to úplně perfekt…a takových lidí je dost. Možná dost aby ten vlak se naplnil každý den.
Já vůbec nerozporuji, že to cestující má. Sám jsem tím nejel, tak nemůžu soudit.
já jsem zvědavej, co manekýn pustí za perlu z pusy při této příležitosti. to o developerech při otevírání nádraží bubny přece nemůže být jeho maximum…
Že máme nejhustší síť na 200 km/h ze zemí na východ od nás, a že by se ostatní železniční správy měly pochlapit.
Aj Slovensko bude mať 20 km trate na 200 km/h okolo roku 2700. 🙂 🙁
A co Bratislava-Breclav?
Už jste tam jel? Největší problémy most u Kútov přes Moravu a trať přes Devinskou Novou Ves a odbočka na Wien
Ne, proto ten „?“
Přijde mi, že u ČD začíná být docela bordel v místenkových/ne-místenkových vlacích.
Ještě nedávno platilo, že EC byly NEPOVINNĚ místenkové, IC a SC POVINNĚ místenkové. Tady máme IC na jih Čech nebude povinně místenkový, naopak teď o víkendu v EC Košičan průvodčí doprodávala paní místenku, protože se údajně jedná o povinně místenkový vlak.
Tak jak v tomto bordelu najít pořádek?
Ano, protože Košičan bylo původně Pendolino, ale protože nemá povolení jezdit na Slovensku s ETCS, byť v režimu SWITCH OFF, tak došlo k náhradě jinou soupravou, tak asi z důvodu zachování standardů.
No a Pendolino na jih je v objednávce, a z tohoto důvodu nemůže být povinně místenkové (stejně jako to je u Pendolina z Prahy do Mariánských Lázní, jelikož MD nepřipouští, aby vlaky v objednávce byly povinně místenkové.
MD ČR je 100 rokov za opicami. TGV SNCF jazdia tiež na objednávku francúzskej vlády a už desaťročia povinne miestenkové sú.
2 páry „zrýchlených“ Ex ZSSK jazdia tiež na objednávku slovenskej vlády a už povinne miestenkové tiež sú.
Týjo, tak to pak musí být slovenské železnice na neskutečné úrovni, předpokládám, že jízdní doba Bratislava – Košice už bude tak 3.5h? Rozhodně to nebude 5.5h, jak před 40 lety.
Ano, ale Pendolino do Mariánek pokračuje z Prahy jako EC.
Že se jedná o náhradu Pendolina do Košic vím, ale proč kvůli tomu bourat zavedené pořádky teda rozhodně ne.
No většinou se stačí podívat do jízdního řádu. Když je tam R, je možné zakoupit místenku, když je tam R ve čtverečku, jde o povinně místenkový vlak, ale to už je asi 50 let pořád stejné.
Dnes ešte niekto mimo šoto komunity listuje v klasických cestovných poriadkoch?
Jízdní řád máte např. i v aplikaci Můj vlak a tam ty symboly jsou taky (dokonce popsány slovně).
Prozradím vám tajemství, je to i v IDOSu.
Zobrazení je digitální (různé aplikace, weby), piktogramy a zkratky vesměs zůstaly. Dokonce k nim přibyly i popisky, abyste nemusel luštit, jestli je či není vlak povinně místenkový
Již v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století jezdil rychlík Bohumín – České Budějovice,ale přes Přerov,Brno,Jihlavu
R666/667. Přepřahal v Brně a v Havl. Brodě.
Cestovná doba vtedy a Pendolinom ?
Já pamatuju ještě v nultých letech rožmberka z Ostravy do Plzně spodem. Jezdili jsme tím na vodu kdysi.
Jezdil přes noc a dokonce vozil lehátkový vůz z Košic. Jednou (asi 1986) ve Vrútkách vypadl prostřední vagón z kolejí a než to porozpojovali a pospojovali, chytlo to dvě hodiny sekeru. V Bohumíně ujel přípoj do ČB, tak vůz připojili do Přerova k nějaké Polonii a do Brna k nějakému couráku a ráno se cestující probudili a zjistili, že nejsou v Budějcích, ale ve šturcu v Brně! Do Budějc jsme dorazili v podvečer.
A vezl přímá lůžka a lehátka z Košic…
Akolik že bude stát navíc těch 11 minut zrychlení? Teďs stojí 239 korun bez slevy. Kolik si připlatím za nejistých 11 minut zrychlení ?
Prečítaj si článok a nájdeš odpoveď. 🙁
To záleží na Vás. Můžete si třeba koupit misto toho OneTicke, abyste měl pocit, že jste si dostatečně připlatil 😂
A jednou se třeba podívá i domů 🙂
Po nehode ?
S montáží ETCS došlo zároveň k demontáži skříně PZB/LZB. Po Rakousku/Německu jedině s přípřeží 🙂
To by ale teoreticky mohlo za pár let do Vídně na ETCS, ne?
Teoreticky pokud někdo zaplatí schválení.
Titulek článku je poněkud zavádějící a srovnává nesrovnatelné – Cena 285 Kč za trasu Praha – České Budějovice je běžná standardní cena podle ceníku za tarif Flexi zvýhodněná jednosměrná, neboli jízdenka, kterou je možno použít na jakýkoliv spoj v době její platnosti v uvedené trase, kde platí tarif ČD, tedy i v těch zmiňovaných expresech. Jízdenky za 239, 229, 219 Kč aj., které se tam objevují jsou vázané jednosměrné, tedy vázané na konkrétní vlak – koupíte si ji, na poslední chvíli nestíháte a zjistíte, že potřebujete o vlak později, tak máte smůlu. To že aktuálně nenabízí ČD na Pendolino vázanou… Číst vice »
Na zítra stojí Ex vlak v čase budoucího Pendolina 239 Kč. Navíc ze svých časů, kdy jsem tyto spoje jezdil jako vlakvedoucí ČD si vybavuji zcela jasně, že nejplnější býval vlak v 7 ráno z Budějovic. Ten je zítra za 249 Kč. Snaha ČD vyždímat více korunek za ‚moderní‘ Pendolino je tak zcela zjevná. Chápu to, nesouhlasím s tím.
Chápu to také, na druhé straně je to taktika dopravce pro PR, který může nadále „pravdivě“ tvrdit, že k žádnému zdražení nedochází a že Pendolinem se pořád svezete za stejnou cenu jako expresem, byť se fakticky bude rejžovat vyšší cena, protože u Pendolina bude chybět právě akční sleva v podobě vázané jízdenky.
Ano, jde o chybu v prodejním systému ČD, že na pendolino nenabízí vázané jízdenky. Článek jsme po konzultaci s ČD v tomto smyslu aktualizovali a upravili.
Autor článku už uvedl věci na pravou míru a do souvislostí včetně vyjádření mluvčího ČD, tedy můj výše uvedený příspěvek už není relevantní.
Když „na poslední chvíli“ je více než 15 minut předem, tak lze vrátit beze srážky. Tedy pri platbě online, u papírových jízdenek nevím.
Na úsporu jedné hodiny je příplatek 394 Kč/16 €. Přijde mi to jako strategie oholit nedočkavé šotouše a pak se zlevní.
Sorry, ale za 17 € se raději svezu 300 km/h mezi Římem a Neapolí
Z Prahy?
1 hodiny jste vzal kde? – Zatím se píše o minutách – viz článek. 394 jste vzal kde? dvě uvedené ceny jsou 285 a 239 – rozdíl je 46,- Kč/1,85 €
46 Kč za 7 minut odpovídá 394 Kč za hodinu.
7 min. 46 Kč, 60 min úspory je těch 394…
Kolik tech sotousu v tom vlaku bude ? 3 ? 4 ? Kvuli tomu urcite vymysli samostatni tarifni system … 😀
To asi ne, ale nenabízení vázaných jízdenek mělo důvod 😀
Já myslím, že cestující z Prahy do Budějc si nevybere úplně jako náhradu trať Řím Neapol.
„Jsem rád, že je to právě pendolino, jeden ze symbolů moderní železnice u nás, které poprvé v běžném provozu s cestujícími bude překonávat rychlost 160 kilometrů za hodinu. Díky jeho výkonu a unikátní technologii naklápěcí skříně přineseme cestujícím mezi Prahou a Českými Budějovicemi nejen vyšší rychlost a kratší cestovní dobu, ale i špičkový komfort a služby na palubě,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec.“
Škoda, že tato slova pana řídícího, co se cestovní rychlosti týče, mohla zaznít „pouhých“ 20 let po zavedení těchto vozidel u ČD do provozu.
Tak pokud tam pošlou Vectron a vagóny pro rychlost 200 km/hod, tak dané úseky pojede také rychleji než 160 mk/hod. Lokomotivy řady 380 také umí rychlost 200 km/hod, ale bez ETCS nad rychlost 160 km/hod jet asi nemohou.
a taky je otázka rychlosti pro klopidla/ neklopidla, je to tředa 185/160, takže Vectron a vagóny na 200 nejsou k ničemu, spíš je škoda, že to nestaví na 200 pro klasiku (neklopení), když se ví, že budoucnost v klopení není 😉
Historie těchto úseků je bohužel taková a už to nezměníme.
bohužel se plánuje dost mimo, Nyní třeba rekonstrukce (článek ze včera) Hora- Sušice za 2mld, a dělá se to snad podle plánu z 80.let min. století…
A na trase z doby císaře pána pro 65 km/h!
U těchto dvou úseků se projekt měnil dodatečně a 200 pro klasiku už nešlo. Výsledek je tedy (klopidlo/klasika) 200/170 a 200/185. NemaŠe už se projektuje na 200 pro všechny rychlostní profily. Čili abych se vrátil k vašemu komentáři, Vectron a vagóny na 200 i zde k něčemu jsou 😉
jsou nebo někdy možná budou? zatím jsem si nevšiml, že by ty tunely ani začali kopat 😀 a vůbec stihne se z ČB rozjet na 200, aby u Ševětína začal brzdit na 150-160… stále mi chybí koncepce…
Proč by nestihl, vždyť je to skoro 18 km…
Zatím je to spíš o opojném pocitu z překročení 160, ale po dostavbě úseku Nemanice-Ševětín už to bude zajímavější
Do kdy má být komplet 4. Koridor hotov od Prahy až do Rakouska?
V roce 2050 nejdřív
Koncem 2032 nejdřív.
Jaký by to mělo smysl, když trasa Summerau – Linz je vedena ve stopě koněspřežné železnice a v Rakousku zatím nemá žádnou prioritu? Jižní expres sbírá cestou k Linci jednotlivé rakouské vesničany a staví na každé mezi.
Zhruba ve stopě koněspřežky je vedena trať z ČB do Rybníka. Dále k Linci šla koňka úplně jinudy, například přes Kerschbaum a Gallneukirchen. Jižní expres staví na rakouském území v Summerau, Freistadtu, Kefermarktu a Pregartenu, což rozhodně není na každé mezi. A při maximální traťové rychlosti 70-80 km/h je časová ztráta ze zastavení jen cca minuta.
Do svatýho Dyndy?
Do Rakouska je už hotové to, co tehdy hotové být chtělo. NemaŠe je poslední úsek.
Samozřejmě je možný další rozvoj, ale to už nepatří do „dokončení IV. koridoru“.
škoda že nezvednou rychlost všem expresům na rychlostní profil I=150mm
Stávající expresy rychlostní profil I = 150 mm neumí, umí maximálně I = 130 mm, na ten by sice mohly jet víc než V = 160 km/h v těch dvou úsecích, ale tomu zase nevyhovuje rychlostně souprava – ř. 380 nemá ETCS a stávající vozy nemají dovolenou vyšší rychlost než V = 160 km/h. To by tam musel jet REGIOJET – ten lokomotivy na V = 200 km/h má/bude mít a vozy na V = 200 km/h má taky.
super, děkuji za doplnění. Nebyl jsem si jistý zda pro I=130 je někde rychlost vyšší 160km/h. Ten zbytek už je, ale smutný a něj právě narážím.. místo pendolina jednou denně by bylo super jezdit se soupravami, které plně využívají infastrukturu (třeba se to změní s další soutěží na dopravce – ironie…).
Větrák + vozy Bmz a jede se (skoro) 200 hned 😉
Předpokládám, že se to stane s koncem té vycpávkové šestileté smlouvy.
Škoda no …SC 500 jede z OVY až v podvečer…. být to ranní spoj až do Budějovic tak se to dá skvěle využít pro cesty do Rakouska např…. škoda no
Z Ostravy do Lince přes Vídeň 4:29, přes Prahu 7:13. Myslíte, že by těch 10 minut zrychlení nějak pomohlo?
Ale tak třeba z východních Čech na přestup v Pardubicích by to už mohlo být zajímavé.
Ostrava – Linz za čtyři a půl hodiny vypadá dobře, ale pét/šest minut na přestup na Wien Hbf bych s dovolením označil jako loterii 😉 takže pět a půl reálně. Jinak souhlas, i z Olomouce to vychází podobně.
Třeba až zruší františky tak bude 680 jezdit přimo do CEB
Kdyby MD bylo co k čemu, tak společně s Rakušáky zadá výběrko na jižní expresy s klopícími soupravami. Tam je potenciál pro zkrácení jízdních dob klopením obrovský.
Hahahahahaha. A teď zpátky na strom. Pokud se nevejdeme v Linci k nastupišti 1/2, máme problém. Dnešní EC mají okolo 150 metrů (5vz), pendolina mají 184 m. Pak se můžete nevejít na nástupiště na jednokolejkách. Nepokryjete cyklisty na Lipno – některé spoje bude muset doplnit ještě objednavka kraje. Také je dobré s krajem projednat změny zastavování. Musíte naučit naše fíry Linec (tedy buď pražské fíry celé ÖBB zkoušky nebo budějické fíry neučit pendolina) a rakušáky buď pendolino (což neklapne) nebo kvůli recipročním výkonům Budějice (což už se jednou sesypalo). A na ÖBB to neklopí, takže počìtejte úsporu času jen na… Číst vice »
No hezky jste popsal problémy ujet vlakem 75km a mezitím autobusák jedoucí přes půl Evropy nic neřeší a jede.
Celou věc komplikuje to pendolino jako zcela atypický vlak. Pokud bychom se bavili o klasické soupravě s vectronem, pak řešíme hlavně ochotu strojvedoucích učit se cizí předpisy. S tím, že střídat personál na hranicích lze vždy.
Nevidím jediný dôvod, prečo by cestovný lístok na Pendolino mal byť na tejto trase drahší ako na bežný express. Rovnaká dĺžka trate, podobný komfort, akurát je to rýchlejšie, ale rádovo o minúty. Nedáva mi zmysel rekonštruovať trate na vyššiu rýchlosť a potom si za to na vybraných spojoch pýtať vyššie cestovné. Myslel by som si, že rýchlejšie trate budú slúžiť všetkým.
No, já bych byl klidně ochotný si připlatit za rychlejší spoj, pokud bych ho potřeboval. Ale myslím tím rychlejší, tj. bude znatelně kratší jízdní doba. 7 nebo 11 minut na cca 90 minutách za nějaké velké zrychlení tedy nepovažuji..
Ak by to Pendolino malo menej zastávok ako Express (čo platí u spomínaného ranného spoja) a zároveň by bolo rýchlejšie a prípadne i komfortnejšie ako bežný spoj, tak áno, kľudne nech si za to pýtajú príplatok. Ale toto je o 19 % drahšie pri časovej úspore minúty. Ešte raz, nie som proti drahším vlakom vyššej kvality, len tam tam kvalita a rýchlosť musí byť. Inak by som si myslel, že zrekonštruovanú trať by mali na plnú rýchlosť využívať všetky súpravy, ktoré ju dokážu dosiahnuť.
Každé zvýšenie rýchlosti trate niečo stojí. Každá súprava a trať má svoje obmedzenia rýchlosti.
Ak zaplatíš trať na 350 km/h, tak ju určite radi postavia. 😀
Máte recht, pouhých 11 minut z 90 minut je něco málo přes 10%, ale až úspora času bude tak 40 minut to bude fofr – jen, aby to kromě naklápění nebylo i s vyklápěním…
No je 10% jízdní doby vlaku ale nezapomínejte že průměrná cesta nezačíná a nekončí na nádraží. Průměrná cesta vlakem z Budějovic do Prahy budou hrubým odhadem asi 3h (30 minut na nádraží, průměrně 30 minut čekání na odjezd v hodinovém taktu, 90 minut ve vlaku a 30 minut cesta z nádraží) a v tom už se 11 minut zase tak moc neprojeví.
Chápu, ale třeba já osobně s tím problém nemám. Cena není tak výrazně vyšší a do budoucna si budou muset lidé zvykat, že za vyšší rychlost se připlácí. Tak, jak je to běžné v zemích s podstatně rychlejšmi vlaky.
Na Ostravu jsou pendolína taky dražší.
Aktuálně: vlaky linky Ex 1 jsou za 425, pendolína za 460 (nebo i za 550).
Mně naopak dává smysl si za rychlejší vlak připlatit (i když otázkou je, jestli těch ušetřených 7 – 11 minut stojí za 45 korun).
>Myslel by som si, že rýchlejšie trate budú slúžiť všetkým.
A ony nebudou? To jako že ostatní (pomalejší) vlaky budou jezdit přes Příbram?
„Na Ostravu jsou pendolína taky dražší.“ – pretože sú mimo VVZ, čo AB – CB nie sú.
Podobný komfort? Jel jste někdy jižním expresem? Kupéčkové rozpadající se dobytčáky, kde 10x za trasu vypdnou zásuvky, půlka dveří nefunguje a když je špatný den, tak jede dokonce starý Áčko?
Pendolino je oproti tomu jak zjevení z budoucnosti. Takže vyšší cena je naprosto opodstatněná.
přesně – btw zjevení z budoucnosti jsem sledoval před lety v Košicích, kdy jsem tam přijel jedním z prvních vypravených SC241……..jako když ve stepi přistane UFO
To bolo svojho času aj v Bratislave, hoci aj v 50 km vzdialenej Viedni už dlhé roky jazdia ICE / ICT – len to bežnému Slovákovi nenapadne: ísť sa pozrieť na slušný vlak … 🙁
oprava: ICE jazdili … 🙁
Dobre, to beriem, máte pravdu.
Nerozumiem tejto debate, Pendolino je predsa podstatne pohodlnejšie než bežné vlaky. Malý príplatok, ak by mal zmysel by som určite akceptoval. Ktovie ako by sa vyvinula debata, keby na trasu do CB nasadili najnovšie Comfortjety.
Pendolino je téměř první třída za cenu druhé.
Já měl na Jižních exech vždy stěstí na nějaká Bmz apod.
Aha, protože já mám štěstí na Bmz a vy smůlu na kopřivová béčka, tak mi dáte mínus 🙂