Pendolino na jih Čech aneb nejrychlejší spojení s Prahou. Systém už nabízí i vázané jízdenky

Vzácná návštěva, pendolino se v ČB dosud běžně nevyskytovalo. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVzácná návštěva, pendolino se v ČB dosud běžně nevyskytovalo. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V případě spoje směrem na jih Čech jde o prodloužení vlaku SC 500 z Bohumína. Vzniká tak přímé spojení Ostrava – České Budějovice.

Odebírat
Upozornit na
guest
80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Spíš by to chtělo Drážďany – Praha – Linz pod dvě hodiny

Martin

Trochu promarnena prilezitost to postavit rovnou na 250… a nebo alespon na 200 v celem useku…
Lepsi zlepseni prijde az se stavbou navazujicich useku Praha-Benesov a Nemase…

Petr Šimek

Ono nějak obecně se zapomnělo na existenci Českých Budějovic a i třeba Liberce v plánech na železnici s vyšší rychlostí. Ale zase třeba Most, ten si podle SŽ evidentně VRTku zaslouží…

Addams

„Česká železnice se bude v následujících letech zrychlovat a České dráhy jsou na to připraveny. Jsem rád, že je to právě Pendolino, jeden ze symbolů moderní železnice u nás, které poprvé v běžném provozu s cestujícími bude překonávat rychlost 160 kilometrů za hodinu. Díky jeho výkonu a unikátní technologii naklápěcí skříně přineseme cestujícím nejen vyšší rychlost a kratší cestovní dobu …“ – kdy se to stane mezi Ostravou a Prahou ?

KrizeVychodniSpolecnosti

Až Bratislava – Košice přestane konkurovat indickým jízdním dobám.

Petr Šimral

Až se postaví VRT Praha – Brno – Ostrava 🙂

jan táborský

Pokud Národní dopravce nepoužije svou praxi z I.koridoru a nebude úmyslně zpožďovat své vlastní rychlíky , a až odborní cenaři na nábřeží odstraní chybu co se stává maximálně jednou za týden tak ok

Ingip

Chápu to spíš jako marketingový tah, v praxi nemá zkrácení jízdní doby o 7 až 11 minut prakticky žádný význam.

Pan průvodčí

To by jste se asi divil.
V konečném důsledku to nemusí být jen o 7/11 minut, ale i 15/30/60, když odjede přestup v taktu, ať už bus, nebo vlak. Část cestujících pokračuje dále, nekončí cestu na nádraží.

Martin Chovanec

Předpokládám ale, že ty přípoje odjíždí s vazbou na pravidelné vlaky. Takže spíš se o 7 minut prodlouží čekání na přípoj.

Takhle: samozřejmě je škoda tam to Pendolino neprodloužit, ale zároveň jde o jeden nesystémový spoj denně. Takže je to hezké, ale pořád jsme se reálně moc neposunuli.

Bert

V Praze v podstatě kromě pozdního večera taktové uzly nejsou, jezdí se pořád. Nově budou v Praze rozumně dosažitelný Metropolitan (13 minut na přestup) nebo osobák do Byšic (14 minut) a výrazně se zvedne spolehlivost přestupu na Regiojet do Košic (18 minut).

PetrM

Trochu hra s čísly, když bude nějaký produkt levnější o cca 11% bude to pro Vás zajímavé? Ja myslím ze ano. A podobné to je s jízdnou dobou :-)..

DavidS

Nejrychlejší vlak na nejlepší trati v nejhorší možnou dobu.

Addams

Poloha každého vlaku niekomu vyhovuje a niekomu nie.

Zadarmo

Pokud někdo jede jednou týdně do Prahy do práce ráno a večer domů tak je to úplně perfekt…a takových lidí je dost. Možná dost aby ten vlak se naplnil každý den.

Dejf

já jsem zvědavej, co manekýn pustí za perlu z pusy při této příležitosti. to o developerech při otevírání nádraží bubny přece nemůže být jeho maximum…

tarten

Že máme nejhustší síť na 200 km/h ze zemí na východ od nás, a že by se ostatní železniční správy měly pochlapit.

Addams

Aj Slovensko bude mať 20 km trate na 200 km/h okolo roku 2700. 🙂 🙁

Martin

A co Bratislava-Breclav?

Petr Paszek

Už jste tam jel? Největší problémy most u Kútov přes Moravu a trať přes Devinskou Novou Ves a odbočka na Wien

David

Přijde mi, že u ČD začíná být docela bordel v místenkových/ne-místenkových vlacích.

Ještě nedávno platilo, že EC byly NEPOVINNĚ místenkové, IC a SC POVINNĚ místenkové. Tady máme IC na jih Čech nebude povinně místenkový, naopak teď o víkendu v EC Košičan průvodčí doprodávala paní místenku, protože se údajně jedná o povinně místenkový vlak.

Tak jak v tomto bordelu najít pořádek?

FP1

Ano, protože Košičan bylo původně Pendolino, ale protože nemá povolení jezdit na Slovensku s ETCS, byť v režimu SWITCH OFF, tak došlo k náhradě jinou soupravou, tak asi z důvodu zachování standardů.
No a Pendolino na jih je v objednávce, a z tohoto důvodu nemůže být povinně místenkové (stejně jako to je u Pendolina z Prahy do Mariánských Lázní, jelikož MD nepřipouští, aby vlaky v objednávce byly povinně místenkové.

Addams

MD ČR je 100 rokov za opicami. TGV SNCF jazdia tiež na objednávku francúzskej vlády a už desaťročia povinne miestenkové sú.
2 páry „zrýchlených“ Ex ZSSK jazdia tiež na objednávku slovenskej vlády a už povinne miestenkové tiež sú.

KrizeVychodniSpolecnosti

Týjo, tak to pak musí být slovenské železnice na neskutečné úrovni, předpokládám, že jízdní doba Bratislava – Košice už bude tak 3.5h? Rozhodně to nebude 5.5h, jak před 40 lety.

David

Ano, ale Pendolino do Mariánek pokračuje z Prahy jako EC.

Že se jedná o náhradu Pendolina do Košic vím, ale proč kvůli tomu bourat zavedené pořádky teda rozhodně ne.

MartinS.

No většinou se stačí podívat do jízdního řádu. Když je tam R, je možné zakoupit místenku, když je tam R ve čtverečku, jde o povinně místenkový vlak, ale to už je asi 50 let pořád stejné.

Patrick

Dnes ešte niekto mimo šoto komunity listuje v klasických cestovných poriadkoch?

Šalina na Špilas

Jízdní řád máte např. i v aplikaci Můj vlak a tam ty symboly jsou taky (dokonce popsány slovně).

Petr Kratochvíl

Již v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století jezdil rychlík Bohumín – České Budějovice,ale přes Přerov,Brno,Jihlavu

ČD4ever

R666/667. Přepřahal v Brně a v Havl. Brodě.

Addams

Cestovná doba vtedy a Pendolinom ?

josef

Akolik že bude stát navíc těch 11 minut zrychlení? Teďs stojí 239 korun bez slevy. Kolik si připlatím za nejistých 11 minut zrychlení ?

Addams

Prečítaj si článok a nájdeš odpoveď. 🙁

none

A jednou se třeba podívá i domů 🙂

Addams

Po nehode ?

Cargo

S montáží ETCS došlo zároveň k demontáži skříně PZB/LZB. Po Rakousku/Německu jedině s přípřeží 🙂

suri

Titulek článku je poněkud zavádějící a srovnává nesrovnatelné – Cena 285 Kč za trasu Praha – České Budějovice je běžná standardní cena podle ceníku za tarif Flexi zvýhodněná jednosměrná, neboli jízdenka, kterou je možno použít na jakýkoliv spoj v době její platnosti v uvedené trase, kde platí tarif ČD, tedy i v těch zmiňovaných expresech. Jízdenky za 239, 229, 219 Kč aj., které se tam objevují jsou vázané jednosměrné, tedy vázané na konkrétní vlak – koupíte si ji, na poslední chvíli nestíháte a zjistíte, že potřebujete o vlak později, tak máte smůlu. To že aktuálně nenabízí ČD na Pendolino vázanou… Číst vice »

Jan

Na zítra stojí Ex vlak v čase budoucího Pendolina 239 Kč. Navíc ze svých časů, kdy jsem tyto spoje jezdil jako vlakvedoucí ČD si vybavuji zcela jasně, že nejplnější býval vlak v 7 ráno z Budějovic. Ten je zítra za 249 Kč. Snaha ČD vyždímat více korunek za ‚moderní‘ Pendolino je tak zcela zjevná. Chápu to, nesouhlasím s tím.

suri

Chápu to také, na druhé straně je to taktika dopravce pro PR, který může nadále „pravdivě“ tvrdit, že k žádnému zdražení nedochází a že Pendolinem se pořád svezete za stejnou cenu jako expresem, byť se fakticky bude rejžovat vyšší cena, protože u Pendolina bude chybět právě akční sleva v podobě vázané jízdenky.

suri

Autor článku už uvedl věci na pravou míru a do souvislostí včetně vyjádření mluvčího ČD, tedy můj výše uvedený příspěvek už není relevantní.

Poutnik99

Na úsporu jedné hodiny je příplatek 394 Kč/16 €. Přijde mi to jako strategie oholit nedočkavé šotouše a pak se zlevní.

Sorry, ale za 17 € se raději svezu 300 km/h mezi Římem a Neapolí

none

Z Prahy?

Antonín1

1 hodiny jste vzal kde? – Zatím se píše o minutách – viz článek. 394 jste vzal kde? dvě uvedené ceny jsou 285 a 239 – rozdíl je 46,- Kč/1,85 €

babilon

46 Kč za 7 minut odpovídá 394 Kč za hodinu.

Addams

Kolik tech sotousu v tom vlaku bude ? 3 ? 4 ? Kvuli tomu urcite vymysli samostatni tarifni system … 😀

Karl vB.

„Jsem rád, že je to právě pendolino, jeden ze symbolů moderní železnice u nás, které poprvé v běžném provozu s cestujícími bude překonávat rychlost 160 kilometrů za hodinu. Díky jeho výkonu a unikátní technologii naklápěcí skříně přineseme cestujícím mezi Prahou a Českými Budějovicemi nejen vyšší rychlost a kratší cestovní dobu, ale i špičkový komfort a služby na palubě,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec.“
Škoda, že tato slova pana řídícího, co se cestovní rychlosti týče, mohla zaznít „pouhých“ 20 let po zavedení těchto vozidel u ČD do provozu.

noerf

Tak pokud tam pošlou Vectron a vagóny pro rychlost 200 km/hod, tak dané úseky pojede také rychleji než 160 mk/hod. Lokomotivy řady 380 také umí rychlost 200 km/hod, ale bez ETCS nad rychlost 160 km/hod jet asi nemohou.

libor

a taky je otázka rychlosti pro klopidla/ neklopidla, je to tředa 185/160, takže Vectron a vagóny na 200 nejsou k ničemu, spíš je škoda, že to nestaví na 200 pro klasiku (neklopení), když se ví, že budoucnost v klopení není 😉

Pitrys

Historie těchto úseků je bohužel taková a už to nezměníme.

libor

bohužel se plánuje dost mimo, Nyní třeba rekonstrukce (článek ze včera) Hora- Sušice za 2mld, a dělá se to snad podle plánu z 80.let min. století…

TominoLopez

U těchto dvou úseků se projekt měnil dodatečně a 200 pro klasiku už nešlo. Výsledek je tedy (klopidlo/klasika) 200/170 a 200/185. NemaŠe už se projektuje na 200 pro všechny rychlostní profily. Čili abych se vrátil k vašemu komentáři, Vectron a vagóny na 200 i zde k něčemu jsou 😉

libor

jsou nebo někdy možná budou? zatím jsem si nevšiml, že by ty tunely ani začali kopat 😀 a vůbec stihne se z ČB rozjet na 200, aby u Ševětína začal brzdit na 150-160… stále mi chybí koncepce…

Pražec

Zatím je to spíš o opojném pocitu z překročení 160, ale po dostavbě úseku Nemanice-Ševětín už to bude zajímavější

Stanislav

Do kdy má být komplet 4. Koridor hotov od Prahy až do Rakouska?

Peter

V roce 2050 nejdřív

Pražák

škoda že nezvednou rychlost všem expresům na rychlostní profil I=150mm

Dušan

Stávající expresy rychlostní profil I = 150 mm neumí, umí maximálně I = 130 mm, na ten by sice mohly jet víc než V = 160 km/h v těch dvou úsecích, ale tomu zase nevyhovuje rychlostně souprava – ř. 380 nemá ETCS a stávající vozy nemají dovolenou vyšší rychlost než V = 160 km/h. To by tam musel jet REGIOJET – ten lokomotivy na V = 200 km/h má/bude mít a vozy na V = 200 km/h má taky.

Pražák

super, děkuji za doplnění. Nebyl jsem si jistý zda pro I=130 je někde rychlost vyšší 160km/h. Ten zbytek už je, ale smutný a něj právě narážím.. místo pendolina jednou denně by bylo super jezdit se soupravami, které plně využívají infastrukturu (třeba se to změní s další soutěží na dopravce – ironie…).

TominoLopez

Větrák + vozy Bmz a jede se (skoro) 200 hned 😉

Gagarinskij

Škoda no …SC 500 jede z OVY až v podvečer…. být to ranní spoj až do Budějovic tak se to dá skvěle využít pro cesty do Rakouska např…. škoda no

MartinS.

Z Ostravy do Lince přes Vídeň 4:29, přes Prahu 7:13. Myslíte, že by těch 10 minut zrychlení nějak pomohlo?

M152

Ale tak třeba z východních Čech na přestup v Pardubicích by to už mohlo být zajímavé.

patology_chef

Ostrava – Linz za čtyři a půl hodiny vypadá dobře, ale pét/šest minut na přestup na Wien Hbf bych s dovolením označil jako loterii 😉 takže pět a půl reálně. Jinak souhlas, i z Olomouce to vychází podobně.

Peter

Třeba až zruší františky tak bude 680 jezdit přimo do CEB

Hrozen

Kdyby MD bylo co k čemu, tak společně s Rakušáky zadá výběrko na jižní expresy s klopícími soupravami. Tam je potenciál pro zkrácení jízdních dob klopením obrovský.

patology_chef

Hahahahahaha. A teď zpátky na strom. Pokud se nevejdeme v Linci k nastupišti 1/2, máme problém. Dnešní EC mají okolo 150 metrů (5vz), pendolina mají 184 m. Pak se můžete nevejít na nástupiště na jednokolejkách. Nepokryjete cyklisty na Lipno – některé spoje bude muset doplnit ještě objednavka kraje. Také je dobré s krajem projednat změny zastavování. Musíte naučit naše fíry Linec (tedy buď pražské fíry celé ÖBB zkoušky nebo budějické fíry neučit pendolina) a rakušáky buď pendolino (což neklapne) nebo kvůli recipročním výkonům Budějice (což už se jednou sesypalo). A na ÖBB to neklopí, takže počìtejte úsporu času jen na… Číst vice »

Peter Sabol

Nevidím jediný dôvod, prečo by cestovný lístok na Pendolino mal byť na tejto trase drahší ako na bežný express. Rovnaká dĺžka trate, podobný komfort, akurát je to rýchlejšie, ale rádovo o minúty. Nedáva mi zmysel rekonštruovať trate na vyššiu rýchlosť a potom si za to na vybraných spojoch pýtať vyššie cestovné. Myslel by som si, že rýchlejšie trate budú slúžiť všetkým.

Jan K

No, já bych byl klidně ochotný si připlatit za rychlejší spoj, pokud bych ho potřeboval. Ale myslím tím rychlejší, tj. bude znatelně kratší jízdní doba. 7 nebo 11 minut na cca 90 minutách za nějaké velké zrychlení tedy nepovažuji..

Peter Sabol

Ak by to Pendolino malo menej zastávok ako Express (čo platí u spomínaného ranného spoja) a zároveň by bolo rýchlejšie a prípadne i komfortnejšie ako bežný spoj, tak áno, kľudne nech si za to pýtajú príplatok. Ale toto je o 19 % drahšie pri časovej úspore minúty. Ešte raz, nie som proti drahším vlakom vyššej kvality, len tam tam kvalita a rýchlosť musí byť. Inak by som si myslel, že zrekonštruovanú trať by mali na plnú rýchlosť využívať všetky súpravy, ktoré ju dokážu dosiahnuť.

Addams

Každé zvýšenie rýchlosti trate niečo stojí. Každá súprava a trať má svoje obmedzenia rýchlosti.
Ak zaplatíš trať na 350 km/h, tak ju určite radi postavia. 😀

Jiří

Máte recht, pouhých 11 minut z 90 minut je něco málo přes 10%, ale až úspora času bude tak 40 minut to bude fofr – jen, aby to kromě naklápění nebylo i s vyklápěním…

Matěj

Chápu, ale třeba já osobně s tím problém nemám. Cena není tak výrazně vyšší a do budoucna si budou muset lidé zvykat, že za vyšší rychlost se připlácí. Tak, jak je to běžné v zemích s podstatně rychlejšmi vlaky.

vbb

Na Ostravu jsou pendolína taky dražší.
Aktuálně: vlaky linky Ex 1 jsou za 425, pendolína za 460 (nebo i za 550).
Mně naopak dává smysl si za rychlejší vlak připlatit (i když otázkou je, jestli těch ušetřených 7 – 11 minut stojí za 45 korun).

>Myslel by som si, že rýchlejšie trate budú slúžiť všetkým.
A ony nebudou? To jako že ostatní (pomalejší) vlaky budou jezdit přes Příbram?

Addams

„Na Ostravu jsou pendolína taky dražší.“ – pretože sú mimo VVZ, čo AB – CB nie sú.

Petr Šimek

Podobný komfort? Jel jste někdy jižním expresem? Kupéčkové rozpadající se dobytčáky, kde 10x za trasu vypdnou zásuvky, půlka dveří nefunguje a když je špatný den, tak jede dokonce starý Áčko?

Pendolino je oproti tomu jak zjevení z budoucnosti. Takže vyšší cena je naprosto opodstatněná.

marek hudec

přesně – btw zjevení z budoucnosti jsem sledoval před lety v Košicích, kdy jsem tam přijel jedním z prvních vypravených SC241……..jako když ve stepi přistane UFO

Addams

To bolo svojho času aj v Bratislave, hoci aj v 50 km vzdialenej Viedni už dlhé roky jazdia ICE / ICT – len to bežnému Slovákovi nenapadne: ísť sa pozrieť na slušný vlak … 🙁

Addams

oprava: ICE jazdili … 🙁

Peter Sabol

Dobre, to beriem, máte pravdu.