kmax

Pendolino jezdí mezi Prahou a Ostravou už 20 let, zůstává ikonou

Jednotka 680 Pendolino dopravce České dráhy (ČD) a Praha hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýJednotka 680 Pendolino dopravce České dráhy (ČD) a Praha hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

„Pendolina začala měnit pohled Čechů na železnici,“ tvrdí České dráhy.

Už 20 let jezdí jednotky Pendolino mezi Prahou a Ostravou. Jejich pravidelný provoz na trase začal s jízdním řádem 2005/2006 od 11. prosince 2005. Připomněl to mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský.

„Za tu dobu najelo každé z Pendolin kolem 6 milionů kilometrů a všechny dohromady více než 42 milionů km. Přesto nadále zůstávají ikonou české železnice díky svému výraznému tvaru s protáhlým nosem charakteristickým pro rychlovlaky. Právě Pendolina začala měnit pohled Čechů na železnici jako moderní, rychlý a pohodlný způsob cestování,“ uvedly České dráhy.

Jednotka Pendolino dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Praha - Libeň.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýPendolino mezi hlavním nádraží a Libní. Foto: České dráhyJednotka řady 680 Pendolino u České Třebové. Foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Jak připomíná Šťáhlavský, Pendolina začala jezdit v roce 2005 na trase Praha-Holešovice – Ostrava / Bohumín. Vzdálenost 353 kilometrů mezi Holešovicemi a Svinovem urazila za 3 hodiny 22 minut cestovní rychlostí 105 km/h.

„Nejkratší cestovní časy dosažené mezi Prahou a Ostravou pak byly pod 3 hodiny a cestovní rychlost dosahovala 120 km/h při maximální rychlosti 160 km/h. Aktuálně však mají cestovní čas mírně prodloužený kvůli plánované rozsáhlé obnově koridoru v několika úsecích,“ informoval Šťáhlavský. Cestu z Prahy do Ostravy zvládnou Pendolina v jízdním řádu 2026 za 3 hodiny 7 minut cestovní rychlostí 113 km/h.

Pendolino začalo zkušebně vozit cestující v prosinci 2004. ČD koupily těchto jednotek od koncernu Alstom celkem sedm, vyšly na zhruba 4,4 miliardy. Životnost vlaků je 40 let. V sedmivozových jednotkách je 327 míst k sezení, včetně 52 míst v 1. třídě. Nechybí bistrovůz, tichý oddíl, dětské kino, místa pro kola, kočárky či vozíčkáře.

Pendolino Českých drah po revitalizaci interiéru. Foto: České dráhyPendolino Českých drah po revitalizaci interiéru. Foto: České dráhyPendolino Českých drah po revitalizaci interiéru. Foto: České dráhyPendolino Českých drah po revitalizaci interiéru. Foto: České dráhyPendolino Českých drah po revitalizaci interiéru. Foto: České dráhyPendolino Českých drah po revitalizaci interiéru. Foto: České dráhy

Oproti například polským vlakům Pendolino mají ty české uspořádání sedadel 2-1. V polsku jsou ve 2. třídě v jedné řadě celkem čtyři sedačky, v Česku jen tři.

Polské Pendolino. Zdroj: PKP Intercity

Polské Pendolino.
Zdroj: PKP Intercity

„Jako jediný typ vlaků dosahuje Pendolino na našich tratích maximální rychlosti 200 km/h. Je to také jediný vlak u nás s aktivním naklápěním vozové skříně. To mu umožňuje projet oblouky vyšší rychlostí než ostatním klasickým vlakům. Pendolina prošla během svého provozu modernizací interiéru, dosazením nejmodernějšího vlakového zabezpečovače ETCS nebo repeaterů, které zlepšují kvalitu telefonních hovorů za jízdy vlaku. Pendolino stále drží český železniční rychlostní rekord 237 km/h,“ dodal Šťáhlavský.

Testování rychlosti 200 km/h na IV. koridoru. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.cz

Testování rychlosti 200 km/h na IV. koridoru. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.cz

Pendolina zastavují kromě Ostravy a Prahy také například v Pardubicích, Olomouci a na Slovensku v Žilině, Liptovském Mikuláši, Štrbě, Popradu nebo Košicích. Jezdí také z Ostravy přes Prahu do Tábora a Českých Budějovic anebo do Plzně, Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů.

Pendolino na Slovensku. Foto: České dráhy

Pendolino na Slovensku. Foto: České dráhy

„V minulosti zajížděla Pendolina také do Vídně, Vídeňského Nového Města nebo do Bratislavy,“ uzavřel Šťáhlavský.

Tagy 680 čd České dráhy pendolino SC Pendolino
13 komentářů