Pendolino jezdí mezi Prahou a Ostravou už 20 let, zůstává ikonou
Jednotka 680 Pendolino dopravce České dráhy (ČD) a Praha hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

„Pendolina začala měnit pohled Čechů na železnici,“ tvrdí České dráhy.
V článku je spousty čísel, ale žádná informace o tom, jestli ta jednotka po dvaceti letech provozuje už splacena a tím pádem výdělečná. Nemáte někdo náhodou tyto informace? Píší, že životnost jednotky je 40 let.
Nesmíte opomenout dodatečné investice – ať už jde o obměnu interiéru a nebo retrofit ETCS.
Tyhle informace proběhly tiskem už dávno, dnes už ani neřeknu, který to byl rok. A výdělečná? Vzhledem k drahé údržbě… Někdo znalejší možná odpoví.
Výdělečná rozhodně není, to by musela jezdit do ciziny, Slovensko nepočítám a taky kolik se do toho nacpalo peněz, aby se to udrželo v provozu.
Kolik se do toho nacpalo peněz aby se to udrželo v provozu?
A teď mi někdo vysvětlete obchodní logiku změny v servisu, kdy ve druhé třídě nebude už ani voda a v první třídě tedy voda ano ale ruší se jídlo… Marketingově si takto zlikvidovat úspěšný produkt a dát jej na stejnou úroveň jako ostatní vlaky na trase mi nedává smysl.
Máte na výběr ze dvou možností – zachovat servis a zvednout jízdné a nebo osekat služby a jízdné zachovat. Zdražuje se všechno kolem nás, i cena lidské práce. Co jako obchodník navrhujete? 😀
Ono s tím souvisí – držet značku SuperCity a vozit i snoby, kteří by normálním vlakem se sockama nejely?
Není řečeno, že roznášení jídla má být zadarmo, i studentský žluťák si něco počítá za dortíky.
Asi těch snobů není dost na to, aby se to zaplatilo 😀
Jenomže tady nastal přesný opak. Jízdné se od 14.12 zvyšuje a služby se osekají. Je to škoda takto degradovat kdysi prémiový produkt. Už v minulosti zrušili noviny a ceny zůstaly stejné a občerstvení v první třídě se oproti tomu co bývalo když SC začínalo taky hodně osekalo, ale ceny místenek do 1. třídy ve většině případů zůstaly stejné.
Přesně, z nadvlaku proslaveného kvalitními službami se stalo obyčejné IC a 1.třída lišicí se jen barvou potahu sedadel pozbyla smyslu úplně
1.třída má nejenom jinou barvu, ale hlavně pohodlné kožené sedačky, takže oproti 2.třídě se liší dost.
Je to naprosto stejný typ sedadla, liší se jen povrchem. A zrovna v pendolinu opravdu není jediný důvod za 1. třídu připlácet.
při akceptaci této logiky by letecké společnosti omezovaly servis v business class, což se neděje, protože jim vyšší třída více vydělává…násobně
Ale ono se tam také postupně omezuje 😀 Holt se katují kosty 😀
To jaksi není pravda, určitě ne poslední 2-3 roky. Do businessu teď většina aerolinek ve velkém investuje, a dokonce někteří začali opět lehce přidávat věci i v economy, i když to je vzácnější.
Marketingoví mágové na nábřeží už dávno přesunuli svou pozornost na ComfortJet, což je na jedné straně logické (nelze navždy dojit dvacetiletý produkt), ale na straně druhé už se jim prostě stejný imidžový úspěch jako v roce 2005 nepovede.
Jasně a pak tu malou flašku někam odhodí. To je dobře. Vše co jde zadarmo zrušit ‼️
Jediný vlak s aktivním naklápěním vozové skříně u nás? Řada 612 DB do Chebu nezajíždí a nebo Cheb už není „u nás“?
A má to naklápění na českém území aktivní? 🙂
To je dobrá poznámka. Možná, že ne, netuším.
U nás nenaklápí.
Přesněji řečeno, jednotka je vybavena systémem aktivního naklápění. Ale u nás není aktivované 🙂
Všechna čest! Ale už má nejlepší léta za sebou. Teď už jen VRT a něco novějšího a rychlejšího.
Jenže kdo to zaplatí.
Primárně dopravci. Jako dosud.
Technická poznámka: Ono těch 120 km/h průměru bylo vždy sporných. Nezapomínejme, že se tarifní kilometry počítají přes Přerov.
Určit reálnou vzdálenost a podělit to časem není žádná černá magie. Nevěříte? Zkuste si plánovač na mapy.cz 🙂
Tarifní km nejsou to samé, co skutečné km. Ale to nevím, jestli dokážete pochopit ve své aroganci.
Bavíme se o výpočtu průměrné rychlosti a tam je nesmysl šermovat tarifními kilometry. Reálné kilometry vám mapy.cz ukážou.
Vy jste ten článek asi nečetl. 🙂
A neví někdo jak je na tom oprava nabourané soupravy? Podali (Alstom) rozumnou nabidku na opravu?
Opravy podobných vcelku malosériových věcí budou vždy v principu dražší.
No to je jasné, proto se taky asi původně rekonstrukce dělat neměla. Teď je otázka, jestli nabídnou jen tuto „dražší cenu“, nebo cenu pro ČD zcela ekonomicky nesmyslnou. Také by mě to zajímalo – imo záleží dost na tom, jestli ještě mají nějaké původní přípravky pro výrobu. Pokud by měli dělat pro jeden kus všechno znova, tak to nemůže být přijatelná cena podle mě.
Pendolino opravdu podle mě změnu ve vnímání vlaků veřejností přineslo, ale velký podíl na tom mají ani ne tak vlastnosti těch jednotek, ale to, že jezdily jako povinně místenkové. To byl ten skutečný převrat, ne naklápění (které nikdy nemohly v našich podmínkách využít k nějakému citelnému rozdílu v jízdních dobách). nebo to, že šlo o jedny z prvních nebo vůbec první dálkové EMU na našich kolejích
Za mě tomu laickému povědomí pomohlo hlavně to, že jde o dálkové EMU. A v té době i jedny z mála EMU moderní konstrukce na českých kolejích vůbec. Dodnes si drtivá většina lidí dálkové vlaky myslím spojuje s klasickými soupravami, takže Pendolino je už na pohled něco výjimečného – nehledě na aerodynamické čelo, úzká okna a podobné jednoznačné rozpoznávací znaky.
Podle mě na tom má největší podíl to, že měly svou vlastní obchodní kategorii a platilo, že když si koupím jízdenku na vlak pendolino, jedu pendolinem a vím přesně, jak to bude vypadat. Počínaje rychlostí, přes interiér, vybrané průvodčí až po to, že díky vyšší ceně i skladba cestujících vypadala trochu jinak než v běžném rychlíku. Slovy marketingu to byl prémiový produkt, který byl ale současně relativně široce dostupný, jak ekonomicky, tak geograficky.
To je fakt, ale v tom jsou právě schovány i ty povinné místenky a IMO je to jeden z těch významnějších faktorů.
Pendolinu se vyhýbám (nepohodlné ,málo místa) ,tady je třeba Railjet o galaxii jinde ! Jezdím první třídou a tady je nepochopitelná naprostá stejná rozteč mezi sedačkami jako ve dvojce. Když už jsem jel Pendolinem ,tak jsem využíval povinné rezervace a kupoval si místenku i na místo naproti aby tam nikdo neseděl.
No dnes jsme pendolinem jeli z Prahy v 15:31 do Olomouce, první co, tak hned z výchozí stanice 30 minut zpoždění, nástupiště naskočilo asi 4 minuty před odjezdem, dodnes jsme s pendolinem problém neměli ale dnes přijela souprava 001, vše tam mlátilo,jízda byla kostrbatá, na celé trase jsme skoro nikde nejeli 160km/h. A co bylo úplně nejhorší tak totálně znečištěné WC, silný zápach moči, toaletní papír téměř žádný, mýdlo a ubrousky na ruce vůbec žádné. Docela zklamání,když si člověk připláci právě za větší komfort.
Dneska byl průser v uzlu Praha hl.n. s výpadkem zabezpečovačky už od dopoledne až do večera. Většina vlaků na příjezdu i odjezdu mělo poměrně významné zpoždění
Na cedulích to naskočilo 10min před odjezdem, za 2 min to přijelo a pak to ještě 8 min stálo.
Mezi Prahou a ČT to 160 skutečně asi nejelo. Před ním totiž jely 3 rychlíky, které vzhledem ke všem těm zpožděním nemělo cenu předjíždět.
Pokud s pendolinem nemáte zpoždění, je na mnoha úsecích zbytečné hnát se 160. Jízdní doby jsou celkem volné. A pokud ho máte, tak už pro změnu nejste ve své naplánované trase, a na koridoru je plno jiných vlaků, které jsou před vámi. A opět nemá cenu se na těch 160 rozjet.
Možná kontroverzní komentář, ale za mě by bylo lepší, kdybychom Pendolina vůbec nekupovali. V současné verzi několika kusů se jedná spíš o výstavku „moderní“ techniky než vozy, které bychom měli nasazené na některé trati a mohli se pyšnit díky nim pravidelnému rychlému spojení. Na hrb jim ještě přikládám rekonstrukce trati, díky kterým Správa Železnic rada označuje tratě prestavene na rychlost AŽ pro naklapedla, která tam však jezdit nebudou (neb. nová se nekupuji a nejspíš ani nebudou) a na kterou se zbytek souprav nikdy nedostane.
Dvacet let stará souprava opravdu už není moderní bez ohledu na to, že nějakou službu jistě ještě zastane.
A jak u vlaku vnímáte modernost?
Kdyby se ta souprava vyrobila nové v čem by byla jiná?
To by bylo potřeba vědět, co by v alternativním vesmíru bylo místo Pendolin, jestli vůbec něco – postavilo by se na Zličíně více Ampz+Bmz a jezdilo by to s modernizovanými Esy nebo 380? Nevím moc jakou službu by to udělalo, ty vozy dneska vypadají výrazně hůře než Pendolino, byť některé jsou novější. Ale třeba někteří Slovinci také litovali, že místo 3 miniPendolin tehdy nekoupili 6 dalších Desir – tam by to vzhledem k jednosystémovosti a pozdějšímu zákazu do Itálie skoro mělo i smysl, Desira ostatně na IC také jezdí a aspoň by dříve vyřadili gomulky.
Když se kašle na údržbu, dostaví se po letech horší stav 😀 A holt se jezdí bez větších rezerv, aby se ušetřilo.
Za dvacet let provozu Pendolin nejen, že se nestaly páteří plánované trasy Berlín – Vídeň, ale ani jsme nezvládli postavit či zmodernizovat trať, která by dovedla využít jejich konstrukční rychlosti 230 km/h. Jejich efekt je tak s bídou poloviční, než by mohl být.
To je bohuzel smutny fakt, pendolina by mohla na mnoha usecich jet vice nez 160, zejmena pokud je ETCS, to by ale z koridoru alespon na takovych usecich musely zmizet prejezdy. Pak by se efekt pendolin projevil mnohem vice nez doposud.
A ještě by to byl spoj ve 4 ráno, protože jinak by musely z koridoru zmizet i ostatní vlaky (řekněte to někdo od(p/b)rníkům v nové vládě), aby mohlo jet rychleji, než 160.
Jediný úsek, kde přes těch 160 jede je na Budějovice. Ale tam se točí jen jeden obrat v nekřesťanskou hodinu, aby se neřeklo 😀
Zrovna to ranní do Prahy je ve směru špičky a jezdí mimo víkendy vyprodané.
A tak ano, oproti tomu co jezdí na rychlíkách to je jednooký král mezi slepými 😀
Na rychlících jezdí naopak na té trase to lepší a to velkoprostory, expresy majinsoce Bmz ale jen kupé a to fakt člověk co jede sám nechce. A náhrady mimo první třídu už se moc nevyskytují, max na posílách.
To si tak koupíte lístek do jedničky a přistaví staré dobré plyšové áčko, co jinde dávno přeznačují na dvojku 😀 Argument, že se tak děje jen na posilách to fakt neomlouvá.
Naklápění dělá největší rozdíly v rychlostech kolem 80-120 km/h.
A proto je škoda tratě modernizovat, kruh se uzavřel.
Cože se to děje u Kojetína?
Na Berlín – Vídeň mají nízkou kapacitu, to by museli jezdit dvojitě.
A umí to?
Měla by, ale pak to stojí na délce nástupišť a to že jej jich jen 6(7).
Porad nej vlak na nasich kolejich a vzhledem k trasovani nasich trati jich je bohuzel zoufale malo. Vse na Plzen-Cheb, Praha-Brno pres HB i CT, Praha-CB-Linz-Salz. to vse by mely v expresni vrstve obsluhovat vyhradne vlaky s NS.
A taky by měl mít každý pracující alespoň průměrný plat a fakultní nemocnici do každého okresního města!
Nejdražší a nejméně výdělečný.
To by si sem nesměli dopravci tahat jinde vyřazované vraky 😀
Mezi roky 1995-2005?
Za mě nejznámější jméno vlaku v ČR. I lidé co vlakem vůbec nejezdí znají pendolino
Zato Regiojet a Railjet si rádi pletou 😀
Comfortjet, interjet….náš národní a milovaný dopravce dovede pořádně zamotal hlavu:-)
Na našich kolejích máme k jakémukoliv „JET“ daleko 😀
Babička s tím taky jela, do Benešova.
To vyskakovala za jizdy?
Nebo testuje záchrannou brzdu 😀
Proč? Já jsem s ním jel taky z Chocně do Prahy v době kdy se testovala a proto jezdila jako normální rychlíky.
Ne, jela CityElefantem, tvrdila že je to Pendolino. Ona to nerozlišovala, Pantograf jako Pantograf.